2020-10-23, 03:00
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Fandango (1985) 🌑🌑🌑🌕🌕

Det är tidigt 70-tal. I Texas har fem vänner precis tagit examen och nu väntar en osäker framtid. Ett par ska iväg till Vietnamkriget, någon ska gifta sig, andra är osäkra, vad de är överens om däremot är att innan de tar steget in i vuxenvärlden så måste de fira ungdomens sista dagar rejält. Och det med en road-trip! Med bilen full av öl drar de iväg mot den mexikanska gränsen.

Den här kultfilmen var regissören Kevin Reynolds första film och den är baserad på en studenfilm han gjorde som Steven Spielberg fick upp ögonen för och erbjöd sig att producera en långfilm av. Det är också Kevin Costners första riktigt stora filmroll - de två gick sen vidare och gjorde flera filmer tillsammans, som Waterworld (1995), Robin Hood: Prince of Thieves (1991) och tv-serien Hatfield & McCoys (2012).

Visst får man känslan av studenfilm/debutfilm på sina ställen men Fandango är välgjord och underhållande överlag. Jag förstår varför den har fått kultstatus, även om jag inte håller den riktigt lika högt. Den klassiska fallskärmsscenen är dock en sån scen man inte glömmer. Jag minns att jag såg den som väldigt liten och just den scenen satt fast i huvudet i många år medans jag inte visste vilken film det var ifrån. Det är lite så jag känner idag också vid en omtitt - den scenen sticker ut, resten av filmen är rätt lättförglömlig.

Men det är kul att se en tidig Costner visa prov på vilken talang han hade. Det syns direkt att det här är en kommande filmstjärna - han har charmen och räckvidden att vara både löjlig och allvarlig. Mest löjlig, han spelar gängets ledare som drar med dem på den ena dumheten efter den andra utan att ha något vidare konsekvenstänk.

Filmen är också charmig, det går inte att komma ifrån. Ofta får man känslan att den inte riktigt vet vart den ska ta vägen men det är ändå okej för karaktärerna är sköna och den rör sig i alla fall, åt något håll. Tillbakablickar på ängar där Costner och en tjej dansar kärleksfullt är dock studentfilmtrams som borde ha tagits bort.

Fandango är en solid film. Väl värd att se bara för fallskärmsscenen men man ångrar inte heller om man stannar till slutet.
Citera
2020-10-24, 12:05
Medlem
Samizdats avatar
Unhinged (2020)

En stressad ensamstående mamma tutar på fel person vid ett rödljus. En fet Russell Crowe. Därefter helt vansinnigt överdriven road rage. OK söndagsfilm antar jag men vill man se en bättre (och inte lika urspårat våldsam) road rage-film, se Changing Lanes (2002) i stället.

2/5
Citera
2020-10-24, 23:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The flying missile (1950). Ubåtskaptenen

Om arbetet med att kunna avfyra missiler från ubåtar

Lite osäker på vad jag tycker, men det får bli 3-/5

IMDB 6,2 = 3,31/5
Citera
2020-10-26, 01:54
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Grand Budapest Hotel
Året var 2014
https://www.imdb.com/title/tt2278388/?ref_=nv_sr_srsg_0

En av tidernas mest ambitiösa komedifilmer?

Det här en intensiv resa. Inte en svår handling, men extremt högt tempo. Inte en död sekund. Kan rekommendera att INTE slötitta på denna film (vilket ofta fungerar för just komedier annars). Varje scen känns välgjord. Ljuset, kameravinklar, diverse tricks, vyer, detaljer. Allt. Om en annan komedi var hälften så välgjord hade jag givit den ett plus i kanten för det. 10 / 10 i dessa aspekter.

Filmen innehåller även en imponerande mängd skådespelare. Kul att se alla i samma film, men tittar du på denna film specifikt för någon utöver huvudpersonen Ralph Fiennes kan jag varna med att just den personen kanske endast dyker upp i en eller två korta scener.

Just humor är svårt att rekommendera till någon man inte känner. Själv satt knappast och asgarvade, men den har klart sina fyndigheter. Tror de flesta skulle få något utav dess humor även om det inte riktigt är din stil av humor till 100 %.

Många komedier är vulgära och denna har lite sånt, men inte särskilt mycket. Det är mer oväntade inslag än att filmen cirkulerar kring det.

Musiken vet jag inte om jag söker upp enskilt i efterhand, men den livar upp filmen och skapar en viss intensitet.

Negativt? Tempot är som skrivet högt. Kanske för högt för en del personer. Gillar man långsamma dramafilmer kanske inte denna är för dig annars tycker jag den är värd en chans. Det märks att de lagt ner mycket tid bakom projektet och att det är en riktig filmskapare bakom. Inte bara någon med humor som vill tjäna snabba pengar.

Betyg?

IMDB: 8,1 / 10
Geomeister: Har du sett denna? Vad tyckte du?
Citera
2020-10-26, 05:34
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var The Grand Budapest Hotel
Året var 2014
https://www.imdb.com/title/tt2278388/?ref_=nv_sr_srsg_0

En av tidernas mest ambitiösa komedifilmer?

Det här en intensiv resa. Inte en svår handling, men extremt högt tempo. Inte en död sekund. Kan rekommendera att INTE slötitta på denna film (vilket ofta fungerar för just komedier annars). Varje scen känns välgjord. Ljuset, kameravinklar, diverse tricks, vyer, detaljer. Allt. Om en annan komedi var hälften så välgjord hade jag givit den ett plus i kanten för det. 10 / 10 i dessa aspekter.

Filmen innehåller även en imponerande mängd skådespelare. Kul att se alla i samma film, men tittar du på denna film specifikt för någon utöver huvudpersonen Ralph Fiennes kan jag varna med att just den personen kanske endast dyker upp i en eller två korta scener.

Just humor är svårt att rekommendera till någon man inte känner. Själv satt knappast och asgarvade, men den har klart sina fyndigheter. Tror de flesta skulle få något utav dess humor även om det inte riktigt är din stil av humor till 100 %.

Många komedier är vulgära och denna har lite sånt, men inte särskilt mycket. Det är mer oväntade inslag än att filmen cirkulerar kring det.

Musiken vet jag inte om jag söker upp enskilt i efterhand, men den livar upp filmen och skapar en viss intensitet.

Negativt? Tempot är som skrivet högt. Kanske för högt för en del personer. Gillar man långsamma dramafilmer kanske inte denna är för dig annars tycker jag den är värd en chans. Det märks att de lagt ner mycket tid bakom projektet och att det är en riktig filmskapare bakom. Inte bara någon med humor som vill tjäna snabba pengar.

Betyg?

IMDB: 8,1 / 10
Geomeister: Har du sett denna? Vad tyckte du?
Joda, en väldigt skön men annorlunda komedi.
Anderson är väl inte direkt min typ av regissör men denna är ändå ytterst charmig.
Både stilmässigt och strukturellt unik.
Citera
2020-10-26, 11:41
Medlem
zxcvb45s avatar
Unhinged

Russel Crowe spelar en fet medelålders herre som genomgår någon slags livskris samt verkar vara rejält psykiskt sjuk, jagar en kvinna i trafiken efter att ha blivit kränkt vid en kort ordväxling.

Riktigt kass film, efter halva hade jag totalt tröttnat.

2/10

https://www.imdb.com/title/tt10059518/
Citera
2020-10-26, 16:22
Medlem
Rebali179s avatar
Nu under förkylningstider så har det blivit att se lite film

Jägarna (1996)
https://www.imdb.com/title/tt0116736/?ref_=fn_al_tt_1

En svensk klassiker som det är första gången jag ser den
kommer att se den flera gånger.

Sameblod (2016)
https://www.imdb.com/title/tt5287168/?ref_=fn_al_tt_1

En svensk film jag fick tips om att se och jag är knockad måste jag säga.
Även om svensk film ibland inte kan vara något att se på vissa stunder.
Men jag får äta upp mina fördomar

Riktigt bra
Citera
2020-10-26, 16:47
Medlem
Rebali179s avatar
Nu under förkylningstider så har det blivit att se lite film

Crimson Peak (2015)
https://www.imdb.com/title/tt2554274/?ref_=nv_sr_srsg_0

En gotisk thriller från 2015 av Guillermo Del Toro
har ibland lite svårt för hans filmer utom Pan s Labyrint som jag håller högt på hans lista.
Denna är inte lika bra men ändå riktigt vacker
Kommer att se den flera gånger och även rekommendera er alla att se den

Terminator: Dark Fate (2019)
https://www.imdb.com/title/tt6450804/?ref_=nv_sr_srsg_0

Skall man gilla denna film eller inte tro
Man kommer att splittra fansen med denna film var så säkra.
Själv så vet jag inte vad jag skall säga om denna
Citera
2020-10-26, 18:25
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Firewalker
Året var 1986
https://www.imdb.com/title/tt0091055/?ref_=nv_sr_srsg_0

Chuck Norris, Louis Gossett Jr. och Melody Anderson i en parodi / b-films version av kända äventyrsfilmer. Indiana Jones var filmen jag tänkte mest på. Lägg till en gnutta Chuck Norris action också.

Filmen startar som en dålig Mad Max-film och genom filmens gång uppkommer alla tänkbara platser och scenarion. Särskilt spännande blir filmen aldrig, men mycket humor (menad) och saker så dåliga att det blir kul.

80-tals musik förgyller allt. Ska nog spana in soundtracket vid tillfälle.

På många sätt är det pinsam nivå på så mycket, men det var/är meningen. Ingen i film låtsas ens som att det är något annat. Kan tänka mig att den var rolig att spela in. Vill man se genuint bra action med smart handling är detta inte filmen för dig. Med det sagt skrattade jag till många gånger och mår bättre efter filmens gång. Då filmen är tramsig är den dessvärre väl lång. Inte längre än en normal film, men utan vidare djup, nytänkande idéer eller bra skådespel skulle det inte skadat om filmen varit aningen kortare.

Kul film för rätt publik. Bra? Nja

Betyg?

IMDB: 5,2 / 10
Geomeister: 2,8 / 5
Citera
2020-10-27, 16:36
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Oggi a me... domani a te!
Året var 1968
Amerikansk titel: Today we kill ...Tomorrow we die
Svensk titel: Fem red ut
https://www.imdb.com/title/tt0063379...nm_flmg_act_54

Spaghetti western med Bud Spencer innan hann mestadels satsade på parodier och komik med Terence Hill. Jag trodde denna film skulle vara på italienska, men det är engelsk dialog.

Allra första scenen är cool, men sen ger filmen lågbudget intryck. Udda klippning och dåligt bevarad bild (inga större problem, men knappast högsta kvalitet) och ganska ostig. Halvvägs in i filmen tycker jag däremot den blir klart bättre.

Karaktärerna passar i westerns. En större roll påminner starkt om Franco Nero (Django) och skurken är ovanligt bra.

Filmen försöker säljas via att skriva om manusförfattaren som även ligger bakom klassiska "Once Upon A Time In The West". Det kan man inte tro i starten, men actionscenerna är underhållande och filmen växer som skrivet med tiden. Inget storslaget mästerverk, men det märks i detaljerna att det inte endast är en billig spaghetti western.

Då filmen har sina begränsningar vet jag inte om vem som helst skulle uppskatta denna film, men för spaghetti western-nördar som missat denna rekommenderas den. Även soundtracket är värt att spana in.

Betyg?

IMDB: 6,2 / 10
Geomeister: Instämmer med IMDB.
Citera
2020-10-27, 17:23
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Oggi a me... domani a te!
Året var 1968
Amerikansk titel: Today we kill ...Tomorrow we die
Svensk titel: Fem red ut
https://www.imdb.com/title/tt0063379...nm_flmg_act_54

Spaghetti western med Bud Spencer innan hann mestadels satsade på parodier och komik med Terence Hill. Jag trodde denna film skulle vara på italienska, men det är engelsk dialog.

Allra första scenen är cool, men sen ger filmen lågbudget intryck. Udda klippning och dåligt bevarad bild (inga större problem, men knappast högsta kvalitet) och ganska ostig. Halvvägs in i filmen tycker jag däremot den blir klart bättre.

Karaktärerna passar i westerns. En större roll påminner starkt om Franco Nero (Django) och skurken är ovanligt bra.

Filmen försöker säljas via att skriva om manusförfattaren som även ligger bakom klassiska "Once Upon A Time In The West". Det kan man inte tro i starten, men actionscenerna är underhållande och filmen växer som skrivet med tiden. Inget storslaget mästerverk, men det märks i detaljerna att det inte endast är en billig spaghetti western.

Då filmen har sina begränsningar vet jag inte om vem som helst skulle uppskatta denna film, men för spaghetti western-nördar som missat denna rekommenderas den. Även soundtracket är värt att spana in.

Betyg?

IMDB: 6,2 / 10
Geomeister: Instämmer med IMDB.

Italienska filmer dubbas alltid, även på italienska. Det finns inget originalsoundtrack per se. Det är oftast internationella produktioner med en salig blandning av amerikanska och europeiska skådespelare. Sedan dubbas filmen på olika språk beroende på marknad. Man får vara glad om vissa av skådespelarna dubbar sig själva, inte heller det speciellt vanligt.
Citera
2020-10-27, 17:55
Medlem
Samizdats avatar
The Beach House (2019)

Ett ungdomligt par tar en avstickare till en förälders strandhus. De får oväntat sällskap och där ute lurar något mycket värre. Ju mindre man vet desto bättre, skulle jag säga, och skriver därför så lite som möjligt.

Habil produktion och skådespelarna gör inte bort sig. Kul att se Liana Liberato igen som jag framför allt minns från Trust (2010).

Kosmisk skräck med inslag av body horror. Bra speltid också, under nittio minuter. Vad mer kan man önska sig så här års?

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in