"Enola Gay - The Men, the Mission, the Atonic Bomb."
En film jag hittade på Youtube faktiskt.
Jag hade inte sett den, eller ens hört talas om den, så jag bestämde mig för att titta på den.
Den påminde ganska så mycket om filmen om Manhattan-projektet, som ju också utspelades i öknen till stor del - av uppenbara skäl.
"Enola Gay" handlade om folket som hade till uppgift att frakta lasten till sitt mål, och inte om de forskare som byggde den.
Tydligen var det mer än bara själva flygplansbesättningen i Enola Gay som var involverade.
Det fanns flera B-29

r och till dessa flera besättningar.
De hade olika uppdrag, som tex vetenskapliga mätningar osv.
Så det var inte bara Tibbet och hans Crew alltså.
Just Tibbet hade fått mycket utrymme i filmen.
Större än vad jag trodde faktiskt.
För jag hade fått för mig att han bara var en slags busschaufför, men han var i filmen betydligt mer involverad än så, och verkade ha varit den för flygoperationerna ansvarige Go To-killen.
---
Något annat som också fick utrymme i filmen var ju japanerna och deras perspektiv.
Och att det var just japaner, det fick vi hela tiden reda på eftersom varje scen som skulle skildra japanerna inleddes med några falska toner "österländsk musik."
Då förstod vi att det inte var Amerika längre.
Och att japanerna minsann var lika goda kålsupare, som också hade fuffens för sig och utvecklade "undervapen" lärde vi oss också.
Fast i deras fall var det Kamikaze-piloter som utbildades, genom att sitta i trälådor och leka med spakar.
---
Filmen var inget mästerverk precis, utan mest bara en vanlig amerikansk "Made for TV-film."
Men ändå sevärd, som dramadokumentär höll den måttet.
Tyvärr handlade filmen inte så mycket, som ajg hade kunnat önska mig, om själva slutet.
Fällningen av bomben var så underproducerad som något bara hade kunnat bli, utan att helt klippa bort den delen av handlingen alltså.
De flög till Hiroshima, fibblade med sina svetsglasögonen (Tibbet tog av sig sina) en stund.
Bomben släpptes.
Sen såg man inget av resultatet och filmen slutade.
---
Se filmen om ni gillar atombomber.
Den finns på Youtube, i perfekt VHS-kvalitet ... =)
Jag ångrar iaf inte tiden det tog att titta på den.