2020-10-02, 08:20
Medlem
Bewnhurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tenedor
Fantastisk scen! Jag har svårt för action, men i rätt sammanhang fungerar det. Typ det där. Kurosawa är helt jävla otrolig.

Fortsätt damma av filmer. Jag läser gärna det du har att skriva. Ska du fortsätta med Bogart-filmer? Jag föredrar faktiskt just The Maltese Falcon, även om Sierre Madre är brutalt bra, och Casablanca nästan så bra som ryktet säger.

Bogart kommer lite senare tror jag eftersom att jag tänkte ge mig i kast med att kolla på den 'inofficiella' uppföljaren Tre främlingar som var tänkt att vara en uppföljare men Warner gjorde en tabbe när de köpte rätten till boken, de köpte berättelsen men inte rättigheterna till karaktärerna.
Citera
2020-10-02, 09:40
Medlem
Ambelains avatar
"Enola Gay - The Men, the Mission, the Atonic Bomb."

En film jag hittade på Youtube faktiskt.
Jag hade inte sett den, eller ens hört talas om den, så jag bestämde mig för att titta på den.

Den påminde ganska så mycket om filmen om Manhattan-projektet, som ju också utspelades i öknen till stor del - av uppenbara skäl.

"Enola Gay" handlade om folket som hade till uppgift att frakta lasten till sitt mål, och inte om de forskare som byggde den.
Tydligen var det mer än bara själva flygplansbesättningen i Enola Gay som var involverade.

Det fanns flera B-29r och till dessa flera besättningar.
De hade olika uppdrag, som tex vetenskapliga mätningar osv.
Så det var inte bara Tibbet och hans Crew alltså.

Just Tibbet hade fått mycket utrymme i filmen.
Större än vad jag trodde faktiskt.
För jag hade fått för mig att han bara var en slags busschaufför, men han var i filmen betydligt mer involverad än så, och verkade ha varit den för flygoperationerna ansvarige Go To-killen.

---

Något annat som också fick utrymme i filmen var ju japanerna och deras perspektiv.
Och att det var just japaner, det fick vi hela tiden reda på eftersom varje scen som skulle skildra japanerna inleddes med några falska toner "österländsk musik."

Då förstod vi att det inte var Amerika längre.

Och att japanerna minsann var lika goda kålsupare, som också hade fuffens för sig och utvecklade "undervapen" lärde vi oss också.
Fast i deras fall var det Kamikaze-piloter som utbildades, genom att sitta i trälådor och leka med spakar.

---

Filmen var inget mästerverk precis, utan mest bara en vanlig amerikansk "Made for TV-film."
Men ändå sevärd, som dramadokumentär höll den måttet.

Tyvärr handlade filmen inte så mycket, som ajg hade kunnat önska mig, om själva slutet.
Fällningen av bomben var så underproducerad som något bara hade kunnat bli, utan att helt klippa bort den delen av handlingen alltså.

De flög till Hiroshima, fibblade med sina svetsglasögonen (Tibbet tog av sig sina) en stund.
Bomben släpptes.
Sen såg man inget av resultatet och filmen slutade.

---

Se filmen om ni gillar atombomber.
Den finns på Youtube, i perfekt VHS-kvalitet ... =)

Jag ångrar iaf inte tiden det tog att titta på den.
Citera
2020-10-02, 19:19
Medlem
Såg nyligen till slut It Chapter Two.
Såg första delen på bio för några år sen och nu till slut då andra delen hemma på Blu-Ray.
Tycker den var rätt dålig.
Alltihop med det här kompisgänget som vuxna kändes konstlat och onaturligt.
Onödigt lång också.
Det enda positiva är att specialeffekterna var mycket bra och filmen är fylld av massor av väldigt snygga visuella saker.

Den gamla IT ifrån 1990 kanske har mycket sämre specialeffekter och sådär men Tim Currys Pennywise är mycket bättre och den versionen känns som att den berättar historien mer från hjärtat.
Citera
2020-10-02, 22:27
Medlem
mikeymikeys avatar
Pet Sematary, en nyare version från den gamla filmen Jyrtjyrkogården, den gamla har jag inte sett men denna var rätt bra, spännande och lite små kuslig. Hade velat se den gamla med men får bli en annan gång.
Citera
2020-10-03, 03:39
Bannlyst
Noll Tollerans (1999)

Filmen är en bra polisfilm. Det är Johan Falk och en väldigt tidig film. Det är en bra film. Ta och se filmen.

7/1@
Citera
2020-10-03, 19:05
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Sophie Scholl - The Final Days (2005) 🌑🌑🌑🌓🌕

De sista dagarna i Sophie Scholls liv spenderades i ett förhörsrum tillsammans med Gestapoagenten Robert Mohr. Några timmar tidigare hade hon och hennes bror Hans blivit tagna på bar gärning när de kastade ut flygblad på universitet i Munchen - det sjätte flygbladet från studentorganisationen the White Rose vars mål var att störta Naziregimen. Från början trodde inte Gestapo att Sophie var inblandad utan fokuserade på hennes bror, men när fasaden föll och de insåg att hon var en av grundarna så gick det snabbt. Fyra dagar efter gripandet avrättades hon tillsammans med Hans och en tredje medlem, Christoph Probst. Nazistregimen var så rädda för en 21-årig kvinna att de skyndade på avrättningen som vanligtvis tog månader att verkställa.

Det är intressant att filmen bara fokuserar på de här sista dagarna. Inte någon information om vad som hänt innan, inga tillbakablickar till organisationens aktiviteter eller nån biografi över Sophies liv - det är endast förhör, rättegång och avrättning. Jag gillar det. Även om man inte vet något om Sophie Scholl och the White Rose innan så kommer det framkomma genom dialogen. Det avslutande kapitlet i boken som handlar om de här dagarna var också mest intressant, så jag har inga problem med det beslutet.

Man får rysningar när hon slutar spela oskyldig och talar ut om vad hon tycker om Nazism och Hitler. Hon är så bestämd, så vältalig och övertygad att nazism är ren ondo som måste stoppas att till och med Robert Mohr visar tecken på tvivel. Rättegången är likadan. Både hon och Hans stod upp för sin sak inför den ökända domaren Roland Freisler som skrek mer än vad han pratade, och var så övertygande att man ser Naziofficerare skruva på sig i bakgrunden. Det ger rysningar att se, speciellt när man tänker på att det verkligen hände.

Julia Jentsch i huvudrollen är helt fantastisk och uppvisar ett spektrum av känslor som ger en bild av Sophie Scholl. Hon var mänsklig och tvivlade, men inför döden stod hon orädd. Hennes sista ord: "Such a fine, sunny day, and I have to go... What does my death matter, if through us, thousands of people are awakened and stirred to action?"
Citera
2020-10-03, 19:22
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen Luftslottet som sprängdes
Året var 2009
Övrig information: Del tre i Stieg Larssons Millenium triologi
https://www.imdb.com/title/tt1343097/?ref_=fn_al_tt_1

Jag såg denna trilogi när den var på tapeten och spontant står sig filmerna likadant idag för mig. Första filmen känns mest genuin och var något jag uppskattade då som nu. Andra filmen ändrade inriktningen och stilen i filmen mer till aktion med tveksamma moment. Den här filmen påminner faktiskt en del om The Pelican Brief (1993) som jag såg nyligen och ändrar därmed inriktning än en gång.

Som tittare uppskattar jag att trilogin hade ambition att göra tre olika typer av filmer, men tror faktiskt det hela varit bättre om man fortsatt i samma stil som första filmen.

Actiondelarna i denna film känns som något ifrån en hyfsat påkostad amerikansk B-film. I princip allt kring "den stora vita karaktären" känns som det är ifrån en helt annan film. Både gällande film två och denna film. Det kunde varit värre, men platsar inte in. Det blir för stora kontringar till övriga filmen.

Likt The Pelican Brief får man se handlingen ifrån en rad olika karaktärer, vilket skulle kunna bli intressant, men blir istället övertydligt om vad som händer och varför. Saker som sker knyts ihop nästan direkt i de flesta fall. Spänningen och intelligensen finns inte riktigt där.

Skådespeleriet? Mängder av svenska skådespelare kända ifrån denna typ av film. Jag tror nästan allt skulle vunnit på att slängt in några fler mindre kända ansikten. Nu blir det som att se Beck/Wallander och andra liknande filmer inklämt i samma film.

Är tveksam till hur bra Noomi Rapace är i huvudrollen. Fysiskt fungerar hon bra, men dialogen är för simpel. De kunde gjort något betydligt mer intressant av det hela. Övriga är väl okej. R.I.P. Michael Nyqvist.

Filmen är väl lång (kanske passar bättre som upplägget i TV-serien?), men det händer något hela tiden och fungerar som en typisk söndagsfilm där syftet är mer tillfällig underhållning än något du kommer placera som topp tio av vad du någonsin sett. En helt okej film, men det gav inte särskilt mycket att se om den för min del.

Betyg?

IMDB: 7,3 / 10
Geomeister: 2,8 eller 2,9 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2020-10-03 kl. 19:25.
Citera
2020-10-04, 06:31
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Philadelphia
Året var 1993
https://www.imdb.com/title/tt0107818/?ref_=nv_sr_srsg_3

Inga större spoilers, men kanske mer en recension för er som sett filmen än för folk som inte gjort det.

Låten med Bruce Springsteen kallad Streets of Philadelphia har jag länge känt till, men faktiskt aldrig sett själva filmen. På ett sätt är jag glad att jag inte sett den förrän nu då det är en "vuxenfilm". Jag uppskattar den utan tvekan bättre idag än vad jag skulle gjort för 20-15-10 år sedan.

Tom Hanks och Denzel Washington är huvudpersoner. Annars finns det många ansiktet däribland Anthony Banderas som har en mindre roll än vad man kan tro om man får handlingen förklarad för sig. Skådespeleriet är överlag mycket bra och dialogen grymt bra. Tom Hanks karaktär är inte bara Tom Hanks eller någon extrem version av det han spelar utan ett välgjort mellanting.

Jag vet inte hur känd/stor filmen blev i Sverige då jag var på tok för ung för att bry mig om ämnena eller filmen i sig, men det är en påkostad kommersiell film med allt var det innebär. Med tanke på tiderna vi lever i är jag överraskad att vanlig media/TV inte tar upp denna film mer.

Filmen är relativt långsam och sentimental, men är samtidigt balanserad. Delämnena i filmen är flera stycken och handlingen öppnar upp sig för att kunna ha med mycket olika saker. När jag såg Deleted Scenes på bonusmaterialet (Blu-Ray) samt ett annat klipp insåg jag hur mycket annat som kunde varit med, men valdes bort (filmen är lång nog ändå, så det är förståeligt). Jag gillar filmen, men potentialen att göra något ännu bättre fanns där. Tycker jag. Det finns aspekter som kunde fått ta mer plats.

Likt många andra filmer handlar mycket om en rättegång. Det är välspelat samt emotionellt och underhållande, men kanske för att göra filmen mer lättillgängligt klipptes det in och ut diverse scener emellan allt, vilket jag jag tycker kunde klippts bättre.

Bruce Springsteen öppnar upp filmen, Neil Young avslutar filmen. Däremellan är det mer klassisk filmmusik som fungerar ganska bra. Det är även framträdanden i filmen som fungerar riktigt bra. Jag gillar mer och mer när musik i film integrerar i själva filmen mer än att bara ljud kommer ifrån ingenstans (även om det också kan vara bra).

Ser man på en dokumentär i bonusmaterialet ser man hur noga de var med olika val i filmen. Något jag uppskattar och det märks i filmen trots att det är en påkostad mainstream-rulle att den inte bara vill sälja så mycket som möjligt utan få folk att tänka. Det sentimentala tog lite väl mycket plats och slutat är väl fint på sitt sätt, men hade hoppats på något mer intelligent. Gillar däremot att det är många närbilder på ansikten i filmen. Humor kan läggs in på olika platser. Mycket personligheter och många detaljer.

Varning för en del av bonusmaterialet dock där olika killar sitter och pratar/skämtar om sina upplevelser i halvkass bildkvalitet. Det är långt och kan känns rätt meningslöst. Jag tittade relativt länge, men gav upp och spolade vidare då det kändes irrelevant.

Betyg?

IMDB: 7,7 / 10
Geomeister: 3,4 / 5
Citera
2020-10-04, 09:08
Bannlyst
Christine (1983)

Filmen till en början var frågandes. Att han köpte en bil för ett billigt pris som inte verkade vara någonting att köpa. Men det händer något med bilen, något annat styr och allt verkar konstigt.
Det är bra fantasi. Jag tyckte filmen var lite sevärd.

Man såg ganska snart att det inte stod rätt till med bilen.

6/10
Citera
2020-10-04, 10:00
Medlem
Harrihaffis avatar
The court jester 1955
En löjlig, rolig och musikalisk film.
Rätt intressant ihopsyd historia också.

Bästa filmen jag sett i oktober
Citera
2020-10-04, 15:06
Medlem
mikeymikeys avatar
21 Bridges, en polisfilm där huvud begreppet kan kallas "Ensam är stark".
Citera
2020-10-04, 17:49
Bannlyst
Public Enemies (2001)

Jag tycker inte det var någon jättebra film. Jag brukar gilla Johnny Depp, men inte den här filmen.

4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in