2020-10-04, 19:48
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Men Who Stare at Goats
Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt1234548...nm_flmg_act_17

Det kändes först som att bröderna Coen gjort en parodi på alla möjliga krig-/äventyrsfilmer, men tydligen är filmen baserad på en bok som i sin tur är baserad på verkliga händelser. Filmen känns aldrig som det.

Jag tror det kan vara bra och veta att när man ser denna film är det inte en allvarlig/riktig film man ser utan en tramsig komedi. Handlingen hoppar mellan nutid och dåtid för att föras framåt minst sagt slumpmässigt. Inget jag direkt gick igång på i sig.

George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges och Kevin Spacey har filmens största roller. Ingen dålig lista. Humorn är rätt tramsig, men också baserad på olika saker in populärkulturen. Det är en del Star Wars referenser (då McGregor var med i Star Wars) och Jeff Bridges känns onekligen som en "hatten av" till The Big Lebowski. Lär även finnas andra referenser jag inte snappade upp.

En slumpmässig, men ganska kul film ändå. Har svårt och tänka mig att denna någonsin kommer nämnas som bröderna Coens mästerverk, men är man allmänbildad inom populärkultur och greppar deras humor är den godkänd!

Betyg?

IMDB: 6,2 / 10
Geomeister: 3 / 5
Citera
2020-10-04, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Sophie Scholl - The Final Days (2005) 🌑🌑🌑🌓🌕

De sista dagarna i Sophie Scholls liv spenderades i ett förhörsrum tillsammans med Gestapoagenten Robert Mohr. Några timmar tidigare hade hon och hennes bror Hans blivit tagna på bar gärning när de kastade ut flygblad på universitet i Munchen - det sjätte flygbladet från studentorganisationen the White Rose vars mål var att störta Naziregimen. Från början trodde inte Gestapo att Sophie var inblandad utan fokuserade på hennes bror, men när fasaden föll och de insåg att hon var en av grundarna så gick det snabbt. Fyra dagar efter gripandet avrättades hon tillsammans med Hans och en tredje medlem, Christoph Probst. Nazistregimen var så rädda för en 21-årig kvinna att de skyndade på avrättningen som vanligtvis tog månader att verkställa.

Det är intressant att filmen bara fokuserar på de här sista dagarna. Inte någon information om vad som hänt innan, inga tillbakablickar till organisationens aktiviteter eller nån biografi över Sophies liv - det är endast förhör, rättegång och avrättning. Jag gillar det. Även om man inte vet något om Sophie Scholl och the White Rose innan så kommer det framkomma genom dialogen. Det avslutande kapitlet i boken som handlar om de här dagarna var också mest intressant, så jag har inga problem med det beslutet.

Man får rysningar när hon slutar spela oskyldig och talar ut om vad hon tycker om Nazism och Hitler. Hon är så bestämd, så vältalig och övertygad att nazism är ren ondo som måste stoppas att till och med Robert Mohr visar tecken på tvivel. Rättegången är likadan. Både hon och Hans stod upp för sin sak inför den ökända domaren Roland Freisler som skrek mer än vad han pratade, och var så övertygande att man ser Naziofficerare skruva på sig i bakgrunden. Det ger rysningar att se, speciellt när man tänker på att det verkligen hände.

Julia Jentsch i huvudrollen är helt fantastisk och uppvisar ett spektrum av känslor som ger en bild av Sophie Scholl. Hon var mänsklig och tvivlade, men inför döden stod hon orädd. Hennes sista ord: "Such a fine, sunny day, and I have to go... What does my death matter, if through us, thousands of people are awakened and stirred to action?"

Jäkligt bra rulle. Sett den två gånger, dock för ett bra tag sedan. Jentsch är väldigt bra.

Om jag inte minns fel så försöker Mohr t.o.m. hjälpa henne genom att försöka se till att skulden läggs på de andra, men Scholl står på sig vad gäller hennes deltagande i det de gjort. Och när förhören är avslutade, tror jag, så går han till ett handfat och tvättar händerna...

När en stor del av en film utspelas mellan två personer i ett förhörsrum, krävs det en viss kaliber på skådespelarna.
Citera
2020-10-04, 22:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The night strangler (1973). Nattstryparen

I Seattle sker en serie mord på unga kvinnor. En reporter upptäcker att en liknande serie mord har hänt 1952

Kul ide med den gamla staden, men nja, 3-/5 får det bli.

IMDB 7,5 = 3,89/5
Citera
2020-10-05, 04:26
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Plenty
Året var 1985
Svensk tveksam titel: Till varje pris
https://www.imdb.com/title/tt0089816...nm_flmg_act_77

Filmen börjar som någon slags krigsfilm, men ändras snart till ett relationsdrama, typ. Den är ifrån 80-talet, men känns nästan mer som en 60- eller 70-tals film i tonen. Inte min typ av film alls dessvärre. Det handlar i stort om en kvinna som var med i andra världskriget, återvänder hem och tar ut sina inre problem på män och utnyttjar dessa. Meryl Streep är huvudperson och tyvärr den mest grå karaktären i hela filmen. Dåligt skådespel? Kanske inte, men ointressant roll till 90 %.

Lyckligtvis väger dialogen upp en del. Charles Dance är generellt vass och Tracey Ullman livar upp. Hade båda dessa varit lika grå som Meryl Streep hade denna film varit svår att se igenom kan jag lova. Övriga mindre roller är godkända och bitvis bra. Sångaren/basisten Sting är med på ett hörn, inte det bästa med filmen direkt men ändå roligare än Meryl Streeps karaktär.

Problemen för mig är att filmen då och då hoppar i tid och rum. Oftast utan någon direkt förklaring. I en scen är hon ihop med någon. Nästa har hon flyttat till annat land. I tredje raggar hon på någon yngre. I fjärde i en annan världsdel. Hipp som happ. Det är klart jag förstod vad som hände, men tidslinjen blev direkt ointressant. Ingen del grep tag om varken hjärnan eller hjärtat. Att filmen i övrigt med foto, musik och levande detaljer var rätt välgjort hjälpte inte mycket i detta fall. Inte ens de sexuella scenerna gjorde något liv av sig.

Oinspirerad handling, grå huvudperson och udda klippning mellan scener gjorde denna film till en av de svåraste jag sett igenom i år.

Betyg?

Svår att betygsätta då en del saker faktiskt är bra, men ändå inget jag kan rekommendera. Har svårt och se att någon av de som brukar skriva något i denna tråd skulle uppskatta den. Har någon av er sett den? Vad tyckte du?
Citera
2020-10-05, 06:34
Medlem
anomaligns avatar
Avengers Infinity War

En psykedelisk febermardröm som bitvis är rolig och charmig
Citera
2020-10-06, 01:37
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Paint Your Wagon
Året var 1969
Information: Lång
Svensk titel: Guldrushens glada dagar
https://www.imdb.com/title/tt0064782/?ref_=nv_sr_srsg_0

Lee Marvin och Clint Eastwood i kanske bådas mest udda film. En lång musikal baserad i amerikanska western. Det här är inte båda karaktärerna i någon For A Few Dollars More eller The Unforgiven med lite sång utan en minst sagt udda historia. På gott och ont.

Filmen är som skrivet lång och innehåller en klassisk "Intermission" (paus i filmen med tillhörande musik) och musik finns det gott om i filmen. En del traditionell musikalmusik som inte fångade mitt intresse, men även vanlig filmmusik och oväntat bra musikaliska nummer ifrån alla möjliga håll. Oväntade inslag, roliga texter och catchiga låtar. Plus för det.

Handlingen i övrigt är som en manlig musikal. Det är western och parodi på western. Likt andra musikaler är det inte direkt någon vidare intelligens, men det händer ganska mycket roliga saker och fantasin var det inget fel på.

Skådespeleriet? Clint Eastwood är stabil som Clint Eastwood. Lee Marvin är delvis daterad, men får också skina. Övriga roller är mest charmiga med fåtal scener som undantag.

Det kanske är lite väl mycket musik och utöver det finns det humor och stunder i filmen som drar ner. Sånt som kanske fungerade på publiken då, men nu är det mer pauser för att kolla mobilen eller hämta något att äta eller dricka.

På det stora hela är jag positiv. Visst den är lång och svår att rekommendera till någon enskild, men mycket av musiken uppskattades, charm finns det i mängder och filmen hade INTE fått göras i dagens klimat år 2020 vilket givetvis är ett litet plus bara det.

Betyg?

IMDB: 6,6 / 10
Geomeister: Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2020-10-06, 04:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var The Men Who Stare at Goats
Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt1234548...nm_flmg_act_17

Det kändes först som att bröderna Coen gjort en parodi på alla möjliga krig-/äventyrsfilmer, men tydligen är filmen baserad på en bok som i sin tur är baserad på verkliga händelser. Filmen känns aldrig som det.

Jag tror det kan vara bra och veta att när man ser denna film är det inte en allvarlig/riktig film man ser utan en tramsig komedi. Handlingen hoppar mellan nutid och dåtid för att föras framåt minst sagt slumpmässigt. Inget jag direkt gick igång på i sig.

George Clooney, Ewan McGregor, Jeff Bridges och Kevin Spacey har filmens största roller. Ingen dålig lista. Humorn är rätt tramsig, men också baserad på olika saker in populärkulturen. Det är en del Star Wars referenser (då McGregor var med i Star Wars) och Jeff Bridges känns onekligen som en "hatten av" till The Big Lebowski. Lär även finnas andra referenser jag inte snappade upp.

En slumpmässig, men ganska kul film ändå. Har svårt och tänka mig att denna någonsin kommer nämnas som bröderna Coens mästerverk, men är man allmänbildad inom populärkultur och greppar deras humor är den godkänd!

Betyg?

IMDB: 6,2 / 10
Geomeister: 3 / 5

Såg samma film för ett tag sen och märkligt nog gillade jag den mer än jag trodde jag skulle.
"More than a feeling" hjälpte ju filmen en hel del också.
Senast redigerad av GoneForever 2020-10-06 kl. 04:11.
Citera
2020-10-06, 04:29
Medlem
Earth. Vacker naturfilm från 2007.
Citera
2020-10-06, 21:34
Medlem
mikeymikeys avatar
Escape Room, med Sylvester Stallone och Schwarzenegger. Riktigt bra rulle från 2013.
Citera
2020-10-07, 13:30
Bannlyst
City Of Angels (1998)

Det var en vacker film, samtidigt häftig. Väldigt lugn film mestadels av filmen och lite utav en kärleksfilm med blandat med annan stil.

8/10
Citera
2020-10-08, 21:53
Medlem
mikeymikeys avatar
Terminator, från 1984. Grymt bra film med både skräck, thriller och action. Spänning i hela filmen. Många har säkert sett den men ni som inte sett den, borde se den.
Citera
2020-10-08, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeymikey
Terminator, från 1984. Grymt bra film med både skräck, thriller och action. Spänning i hela filmen. Många har säkert sett den men ni som inte sett den, borde se den.

Ja den är riktigt bra.
Hela filmen har en sån skön mörk ton.
Gillar den nästan mer än T2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in