SSF:
Sunshine (2007) | 🌑🌑🌑🌑🌑 |
50 år in i framtiden, vår sol är döende. Inte om fem biljoner år som vi redan vet - vår stjärna håller på att slockna nu. Och med den, vi. Mänsklighetens sista hopp är ett team med åtta av våra bästa vetenskapsmän som skickas för att leverera en bomb till solen för att kickstarta den.
När jag blir sugen på bra science fiction - då vänder jag mig till Sunshine. Så är det bara. Nattens tittning är säkert den tolfte eller nåt sånt i ordningen, jag kommer aldrig tröttna på Danny Boyle's mästerliga rymdfilm.
Den hittar en perfekt balans mellan att vara lätt filosofisk utan att flumma iväg och leverera en nagelbitande spänning som är oerhört underhållande. Känslan av hopplöshet inför vår undergång, hur mikroskopiskt betydelselösa vi faktiskt är universiellt sett - den här filmen påverkar mig djupt med dessa ämnen och lämnar mig påverkad i flera dagar efteråt.
Jag älskar hur vetenskaplig den är och håller sig borta från klichéer. Ingen töntig romans mellan karaktärerna eller nåt sånt - de är där för att rädda jorden. Punkt slut. Det är en scen där de hamnar i en situation där bara en av fyra kan överleva och genast börjar de förbereda för att personen med högsta prioritet för uppdraget får leva. Det är exakt så jag vill se vetenskapsmän - inget trams och onödiga känslor vilket gör det så mycket trovärdigare. Alla karaktärer har ett djup över sig trots att vi får veta väldigt lite om dem och deras kemi är helt perfekt. De bär världen på sina axlar och det märks. Cillian Murphy är som vanligt enorm och det här är också definitivt min favoritroll av Chris Evans.
Visst, avslutningen är en drastisk förändring och jag hade helst sett en annan utveckling. Men helheten är ändå mästerlig för min del. Visuellt är den fantastisk med en otroligt återskapad sol, kompositör John Murphy skapar återigen musik (28 Days Later) som gör att man tappar andan i långa sekvenser och stämningen är hela tiden hopplös med en liten, liten chans att rädda mänskligheten.
Trettonde tittningen inatt? Jag skulle inte bli förvånad, jag känner redan suget efter mer Sunshine byggas upp. "Hey Capa, we're only stardust."