2021-02-13, 17:11
Medlem
smoerreboms avatar
Deliverance 1972 8/10
Skönt att vara tillbaka på hemmaplan. Tycker den har åldrats rätt bra även om jag hade glömt bort det mesta av andra halvan av filmen

Getaway 1972 7/10
Har laddat ner en massa Peckinpah. Var mest sugen på att se Al Lettieri, han var dock mkt coolare i Mr Majestyk. Rätt bra scener med skjutande

Red River 1948 7/10
Den var nog lite för gammal, ändå rätt mkt tuffa anekdoter från den tiden för att vara en så gammal film

The little things 2021 7/10
Lite seg i början men det var aldrig tal om att stänga av utan det är mkt atmosfär och så. Jag tyckte andra halvan var bättre när man hade Jared Leto med i bilden. Det var lite seven-stuk på slutet där man inte visste alls vad som skulle hända

Villains 2019 4/10
Han snubben från Sicario var rätt bra och även kärringen Sedgwick men protagonisterna kändes sjukt WT och osympatiska, för min del hade de kunnat få dö av en överdos eller att skurkarna fått slakta dem i källaren efter en halvtimme, det hade inte varit nån förlust för mänskligheten iaf. Väldigt typisk american independent wannabee-rulle. Såg den mest för att jag aldrig sett den skarsgård brodern

Old Joy 2006 6.5/10
Såg den bara för att Will Oldham var med. Lite seg, hände inte mkt men jag gillar ju såna där locations

13 Hours the Secret Soldiers of Benghazi 10/10
Var tvungen att se om igen. Det här är ju ett mästerverk om amerikanskt mod som borde visas i skolorna, Michael Bays finaste stund! Som vanligt grät jag en skvätt.
Citera
2021-02-13, 18:24
Medlem
Madagascars avatar
High noon! Western med Gary Cooper.

https://www.imdb.com/title/tt0044706/

Imdb rating 7.9

Mitt betyg: Dubbelguld.

Fattar inte hur jag kunnat missat den här filmen, och jag har ändå sett en del western. Det som jag tycker är så bra är hur de bygger upp historien och persongalleriet. Bra skådespeleri. Bra foto. Även musiken (sången i öppningen som sedan återkommer är suggestiv.) Upplösningen tyckte jag var lite svag.

Filmen påminner om en annan film med med mycket lik och lång uppbyggnad... Jag kan inte komma på vilken det är. Någon som vet?
Senast redigerad av Madagascar 2021-02-13 kl. 18:27.
Citera
2021-02-13, 19:29
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Hard Times
Även känd som Streetfighter
Året var 1975
https://www.imdb.com/title/tt0073092...nm_flmg_act_29

Charles Bronson och James Coburn är tillsammans igen likt i de mer kända filmerna The Magnificent Seven och The Great Escape. Den här filmen känns gentemot de större mer avslappnad och har en mindre produktion. Det handlar om en tuff fåordig man som möter en mer social "spelare" vilka går ihop för att tjäna pengar i den lokala fightingscenen.

Det ä 1970-tal, filmen har allmänt härliga vibbar och det är inte särskilt mycket repliker men ändå repliker jag kan sakna i dagens filmer. Handlingen är väl sisådär om jag ska vara ärlig. Med tanke på vad regissören Walter Hill (The Warriors, Alien-serien, 48 hrs.) åstadkom senare känns det som att denna saknar något. Lite dramatik letar sig in, men det känns forcerat. Det är en lättsam killfilm och det borde räckt.

Flera minnesvärda scener och en del kortare intetsägande var min uppfattning. Jag är lite överraskad över höga betyget på IMDB. Filmen fick mig på bättre humör, men skulle inte räkna den som en av Bronsons bättre. Perfekt film att titta på ifall man inte direkt har något specifikt i åtanke och bara vill slappna av för en stund dock.

Betyg på IMDB? 7,3 / 10
Mitt betyg: 2,95 / 5
Citera
2021-02-13, 22:49
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Hard Times
Även känd som Streetfighter
Året var 1975
https://www.imdb.com/title/tt0073092...nm_flmg_act_29

Charles Bronson och James Coburn är tillsammans igen likt i de mer kända filmerna The Magnificent Seven och The Great Escape. Den här filmen känns gentemot de större mer avslappnad och har en mindre produktion. Det handlar om en tuff fåordig man som möter en mer social "spelare" vilka går ihop för att tjäna pengar i den lokala fightingscenen.

Det ä 1970-tal, filmen har allmänt härliga vibbar och det är inte särskilt mycket repliker men ändå repliker jag kan sakna i dagens filmer. Handlingen är väl sisådär om jag ska vara ärlig. Med tanke på vad regissören Walter Hill (The Warriors, Alien-serien, 48 hrs.) åstadkom senare känns det som att denna saknar något. Lite dramatik letar sig in, men det känns forcerat. Det är en lättsam killfilm och det borde räckt.

Flera minnesvärda scener och en del kortare intetsägande var min uppfattning. Jag är lite överraskad över höga betyget på IMDB. Filmen fick mig på bättre humör, men skulle inte räkna den som en av Bronsons bättre. Perfekt film att titta på ifall man inte direkt har något specifikt i åtanke och bara vill slappna av för en stund dock.

Betyg på IMDB? 7,3 / 10
Mitt betyg: 2,95 / 5
Gillar den skarpt - en av Bronsons bästa.
Citera
2021-02-14, 01:31
Medlem
Har just tittat på Obsession
(1976 Brian De Palma) här.
Gillade helt klart den här filmen.
Fotot musiken och Genevieve Bujold var mycket bra.
Många scener i filmen känns lite lätt drömlika på ett skönt sätt.
Filmen handlar om en man som träffar en kvinna som är på pricken lik hans döda fru.
Kan helt klart rekommendera filmen
och på en skala 1-10 skulle jag ge den hela 8,7 .
Senast redigerad av GoneForever 2021-02-14 kl. 02:27.
Citera
2021-02-14, 01:38
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var The Man Who Knew Infinity
Året var 2015
https://www.imdb.com/title/tt0787524...nm_flmg_act_19

Biografisk skildring om en indisk matematiker som flyttar till England efter att kontaktat en respekterad matematiker med bevis på sina kunskaper.

Jag var rädd att filmen skulle vara seg. Matematiker i all ära, men att någon kommer på formler i det ämnet känns inte som särskilt intressant film. Istället blir det tvärtom. Likt mycket modern film försöker de slänga in alla möjliga aspekter för att tittaren inte ska tappa intresset. Det är många korta scener som gör filmen ganska ytlig trots sitt mer djupa ämne.

Musiken fungerar bra under filmens gång och det färgglada fotot gör filmen vacker att se på. Likt en del krigsfilmer (den handlar väldigt lite om krig också) talar indierna perfekt engelska och indiska kulturen känns fördummad i det allra mesta. Dialogen som sker i England är ofta bättre, men det ytliga sättet att berätta gör att de flesta scener bara berättar punkt till A till B. Ingen skådespelare förut eventuellt Jeremy Irons får i vissa scener leva upp till sin potential.

Aspekterna är så många och ytliga att det känns som jag kör spoiler bara att berätta om dessa lite kort. Det ska tydligen vara baserad på verkliga händelser, men mycket kändes påtvingat av någon annan än regissören för att få med allt istället för att göra konstnärliga val.

Mina förväntningar sattes låga kort inpå filmen, men med alla aspekter (vissa som är rätt välgjorda ändå) blev det trots allt en hyfsad film (många bäckar små). Inget jag skulle rekommendera, men helt okej.

Betyg på IMDB? 7,2 / 10
Mitt betyg? 5,5 / 10
Senast redigerad av Geomeister 2021-02-14 kl. 02:24.
Citera
2021-02-14, 10:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Eyes in the Night (1942) Ögon i natten

Den blinde privatdetektiven MacLain anlitas då ett mord begåtts.

Verkar vara den första filmen i en serie som stannade vid två filmer.

Jo vars, så tokig var den inte. Och Donna Reed var med i en tidig roll.
3/5

IMDB 6,8 = 3,67/5
Citera
2021-02-14, 11:37
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Verkar vara den första filmen i en serie som stannade vid två filmer.
Det gjordes en film om Duncan fyra år tidigare än ”Eyes…”. The Last Express.

Otis Garrett regisserade.
Citera
2021-02-14, 14:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Det gjordes en film om Duncan fyra år tidigare än ”Eyes…”. The Last Express.

Otis Garrett regisserade.
Tack, orkade aldrig skriva ut titeln.
Citera
2021-02-14, 16:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
A letter tog three Wives (1949). Min man - eller din

Tre gifta kvinnor åker på en båttur, just innan båten lägger ut får dom ett gemensamt brev.
I brevet står att läsa att stans flörtdrottning, Serie Ross, lämnat stan med en av deras män.

Började riktigt bra, men tappar rejält under resan, och på slutet tyckte jag att det kunde göra detsamma.
2/5

IMDB 7,7 = 3,98/5
Citera
2021-02-14, 17:20
Medlem
Galen-Ekorres avatar
Raw

Väldigt välgjord film med bra skådespelare. Har sett den några gånger nu och har fortfarande inte tröttnat!
Citera
2021-02-14, 18:37
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Misery
Svensk titel: Lida
Året var 1990
https://www.imdb.com/title/tt0100157/?ref_=nv_sr_srsg_0

Handling: En känd författare ska upp i bergen för att skriva på en ny bok, men hamnar i vädermässiga problem och bilen slår omkull. En okänd kvinna hittar honom och hjälper honom ur bilen...

Baserad på skrift av Stephen King och gentemot många andra sådana filmer tycker jag denna inte flummar iväg. Inte helt olik senare "Secret Window". Handlingen är i mångt och mycket vad man kan vänta sig för genren, men tycker det finns en del självdistans till det hela, bra timing på mycket och vissa udda moment som är minnesvärda. I starten känns mycket förutsägbart, men längre fram tycker jag allt öppnar upp sig mer. Ett simpelt upplägg som fungerar.

James Caan och Kathy Bates gör två bra roller. Ingen annan känns missplacerad heller. Såg en mini-dokumentär om musiken och det var intressant. Musiken fungerar bra ihop med filmen.

Har hört flera ge bra omdömen till Bates prestation, vilket triggade mitt intresse till att börja titta på denna. Uppskattade det mycket och skiljde sig en del från vad jag trott.

Kritik? Starten kan kännas väl förutsägbar som jag nämnt innan. Har man sett en eller två filmer ifrån samma genre kommer man känna igen mycket. Kan även tycka att James Caans ansiktsuttryck kan se lite udda ut kontra det som händer i filmen ibland. Mildare kritik givetvis. Den här rekommenderar jag. Även till de som normalt inte gillar exempelvis IT, Children of the Corn eller andra mer udda King-adaptioner!

Betyg på IMDB? 7,8 / 10
Min fråga: Har du sett Misery? Vad tyckte du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in