2020-11-15, 21:06
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Commando
Året var 1985
https://www.imdb.com/title/tt0088944/?ref_=nv_sr_srsg_0

Sylvester Stallone gjorde Rambo. Arnold Schwarzenegger svarade med Commando!

Första Rambo är en "seriös" actionfilm. Medan Commando mer är en "over the top" eller ironisk kontring. Filmen påminner mer om att vara en 1980-talets Con Air i stil och ton än ett sätt att utkonkurrera Rambo tycker jag.

Handlingen har man nu sett många gånger i actionfilmer, men istället för massa avancerade delhandlingar är det ungefär så simpelt det kan bli. Fokus är på coola actionscener och humor.

Det filmen gör rätt är att vara konsekvent. Den försöker aldrig vara djupare, smartare eller något än vad den är. Samtidigt är actionscenerna underhållande och alltid mer överdrivna än vad man tror.

Jag tycker nog Arnold blev en bättre skådespelare med åren faktiskt, men hans humor och fysiska kropp fungerar för filmen. Övriga biroller är också passande. Mest oväntat var att se en ung Alyssa Milano.

Den är löjlig och dialogerna skulle kunna varit mycket bättre, men coola one liners och humorn fungerar för sitt ändamål. En kul film för den som gillar lättsam action.

Min Blu-Ray erbjöd vanlig versionen och Directors Cut. Jag vet ärligt inte vilken jag såg. Det framkom inte direkt trots att jag tryckte på Directors Cut som alternativ.

Betyg?

IMDB: 6,7 / 10
Geomeister: Tummen upp! En del av Arnolds mer påkostade projekt innan han blev politiker har åldrats sisådär. Såg man denna för länge sedan är det samma film man kommer se. Lättsam och skön action. Rekommenderas om man gillar denna typ av film.
Citera
2020-11-16, 05:26
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Richard Jewell
Året var 2019
https://www.imdb.com/title/tt3513548/?ref_=nv_sr_srsg_0

Clint Eastwoods senaste film baserad på verkliga händelser. En ganska mörk film även om det finns lite humor samt att Sam Rockwell piggar upp allt en aning.

Huvudrollen av Paul Walter Hauser känns genuin och är mycket välspelad. Kathy Bates har en medelstor roll och gör den bra. Skådespeleriet överlag känns som filmens starkaste sida.

Filmen är långsam och realistisk. Därmed inte direkt något man bara slänger på för att bli underhållen, men med det skrivet är det här för mig en av Clint Eastwoods starkaste filmer på senare år tillsammans med Jersey Boys, Gran Torino och Million Dollar Baby.

Jag gillar hur filmen som utspelar sig på 80-tal och 90-talet lyckas fånga en del detaljer. TV-apparater används på ett bra sätt. Även sångaren Kenny Rogers som avled relativt nyligen en viss roll i filmen.

Spontant känns det som en vuxenfilm. Tror en 40-åring får mer ut av denna än en 17-åring. Eastwood håller som alltid på med en ny film, men om det här skulle bli hans sista färdiga film (då han ändå är 90 år gammal..) avrundar han sin karriär på ett respektabelt sätt. The Mule var antagligen hans sista roll och den är mer lättsmält fredagsunderhållning. Det här är däremot den bättre filmen i mina ögon.

Negativt? Den är ganska lång och som sagt ingen särskilt fartfylld film. Kan nog upplevas som delvis seg för en del tittare.

Betyg av IMDB: 7,2 / 10
Geomeisters bedömning: Gillar du Million Dollar Baby och filmer åt det hållet rekommenderas denna film varmt!
Citera
2020-11-16, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Commando
Året var 1985
https://www.imdb.com/title/tt0088944/?ref_=nv_sr_srsg_0

Sylvester Stallone gjorde Rambo. Arnold Schwarzenegger svarade med Commando!

Första Rambo är en "seriös" actionfilm. Medan Commando mer är en "over the top" eller ironisk kontring. Filmen påminner mer om att vara en 1980-talets Con Air i stil och ton än ett sätt att utkonkurrera Rambo tycker jag.

Handlingen har man nu sett många gånger i actionfilmer, men istället för massa avancerade delhandlingar är det ungefär så simpelt det kan bli. Fokus är på coola actionscener och humor.

Det filmen gör rätt är att vara konsekvent. Den försöker aldrig vara djupare, smartare eller något än vad den är. Samtidigt är actionscenerna underhållande och alltid mer överdrivna än vad man tror.

Jag tycker nog Arnold blev en bättre skådespelare med åren faktiskt, men hans humor och fysiska kropp fungerar för filmen. Övriga biroller är också passande. Mest oväntat var att se en ung Alyssa Milano.

Den är löjlig och dialogerna skulle kunna varit mycket bättre, men coola one liners och humorn fungerar för sitt ändamål. En kul film för den som gillar lättsam action.

Min Blu-Ray erbjöd vanlig versionen och Directors Cut. Jag vet ärligt inte vilken jag såg. Det framkom inte direkt trots att jag tryckte på Directors Cut som alternativ.

Betyg?

IMDB: 6,7 / 10
Geomeister: Tummen upp! En del av Arnolds mer påkostade projekt innan han blev politiker har åldrats sisådär. Såg man denna för länge sedan är det samma film man kommer se. Lättsam och skön action. Rekommenderas om man gillar denna typ av film.

Okej recension men du skulle inte kunna tänka dig att skriva någon mening om handlingen också?
Citera
2020-11-16, 09:02
Medlem
Såg filmen Chaos igår med Jason Statham. Jag gillar när det inte är överdrivet mycket dödande i en actionfilm och mer utav spänning och story. Tycker den är sevärd. Bra tvist på slutet också.
Senast redigerad av Cymbaltazzz 2020-11-16 kl. 09:04.
Citera
2020-11-16, 18:25
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heralder
Okej recension men du skulle inte kunna tänka dig att skriva någon mening om handlingen också?

Absolut. Något jag ogillar är baksidan av filmer där hela handlingen berättas. Så läser man den vet man i princip allt som kommer ske. Det tycker jag förstör filmen mycket, men jag ska försöka få med några rader som berättar mer generellt om vad det handlar om
Citera
2020-11-16, 23:19
Medlem
Scamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Såg filmen Chaos igår med Jason Statham. Jag gillar när det inte är överdrivet mycket dödande i en actionfilm och mer utav spänning och story. Tycker den är sevärd. Bra tvist på slutet också.
Han har gjort en del underhållande filmer, avrundar nog kvällen med att se denna. Tack för tipset.
Citera
2020-11-17, 01:40
Medlem
Jag såg nyligen The Zero Boys(1986).
Filmen är nånstans mellan en actionfilm och slasher.
Filmen handlar om ett 3-manna paintballlag som tillsammans med 3 tjejer hamnar i ett hus mitt ute i ingenstans och som på rätt jobbiga sätt upptäcker att dom inte är ensamma.
Filmen kändes rätt typisk 80-tals lågbudget b-film men var iallafall hyfsat snyggt filmad.
Jag vill inte skriva för mycket om storyn och sakerna som händer men jag kan känna att filmen hade en rätt så outvecklad story.
Den kommer att få stå kvar i min Blu-Raysamling fastän den inte direkt lämnade några särskilt bestående intryck mer än att jag blev sugen på att se fler filmer med Kelli Maroney.

Någon mer här som sett filmen?
Citera
2020-11-17, 01:42
Medlem
EnLitenTomtenisses avatar
12 Gifts of Christmas

Lite svag för TV-filmer som man är så har jag lite svårt för att inte gilla denna mysiga julfilm. Visst är den förutsägbar och lite fånig men jag tycker ändå att den har sin charm.
Citera
2020-11-17, 01:45
Bannlyst
Såg Halloween III döm av min förvåning då den inte hade nånting med två första filmerna att göra... alltså ingen Michael Myers... ingen Jamie Lee Curtis... ingen Dr Loomis - det är inte ens en slasher!!
Undrar hur dom tänkte där, om dom redan hade en helt annan film som var till hälften klar och tyckte att dom snabbt skulle casha in.

Trots detta har den några sköna scener, ett bra soundtrack (trots att inte Halloween theme är med!) så den landar ändå på 2 pumpor av 5 möjliga.
Citera
2020-11-17, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maahes
Såg Halloween III döm av min förvåning då den inte hade nånting med två första filmerna att göra... alltså ingen Michael Myers... ingen Jamie Lee Curtis... ingen Dr Loomis - det är inte ens en slasher!!
Undrar hur dom tänkte där, om dom redan hade en helt annan film som var till hälften klar och tyckte att dom snabbt skulle casha in.

Trots detta har den några sköna scener, ett bra soundtrack (trots att inte Halloween theme är med!) så den landar ändå på 2 pumpor av 5 möjliga.

Tycker den filmen är helskön.
Känns som folk mest ogillar den för att den är en Halloween-film men utan Michael Myers. Man får se den som sin egen grej.

Hade jag haft en telefonsvarare hade jag lagt in musiken ifrån TV-reklamerna i filmen som mitt svarsmeddelande så att alla som tänkte prata in meddelanden till mig blev tvungna att lyssna på det.
Citera
2020-11-17, 09:12
Bannlyst
Midsommar (2019)

Jag gillade filmen väldigt mycket. Men filmen var väldigt unik och egen. Jag kan knappast hitta likheter med denna filmen och några andra filmer. Filmen går under genren skräck, dock kanske den lutar mera åt dramahållet. Men det är ingen film nära dess like. Jag tror att du kommer att uppskatta denna filmen.

8/10
Citera
2020-11-17, 14:26
Bannlyst
We Were Soldiers (2002)

Filmen var okej. Det är en film där Mel Gibson är med i och jag har inte sett en film på länge med Mel Gibson. Jag tycker om hans insats. Det är helt enkelt en krigsfilm.

5/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in