Flash Gordon1980
Fantastisk film på många sett. Största bristen i den är väl hur den porträtterar kvinnor. Känns lite som de mest fungerar som sexobjekt. Inte helt dock. I en scen flyr ”princessan” på egen hand och visar nog de mest imponerande ”koreografiska” prestationen i hela filmen.
Fantastiska special effekter och mycket färg i en värld som vore intressant att se mer av.
Löjlig film på många om inte alla scener, men det underhåller en.
Orson Welles gör sig bra som en huvudperson och dialogen i filmen har åldrats bra i det mesta. Att många var på film för första gången är imponerande.
Det är en film om en persons liv och mycket som händer. Jag kan tycka filmen blev rätt rörig och mot andra halvan förlorade jag en del intresse. Det är dock många olika tricks i filmen på alla möjliga sätt. Skuggspel, klippning mellan scener, scener som hoppar i tid osv. Jag kan förstå varför den blev blivit så respekterad. Att Orson Welles som så pass ung kommit på alla dessa idéer är inte dåligt.
Filmens upplägg är som skrivet ur flera olika perspektiv. Det händer ganska mycket mellan scenerna och ibland hoppar filmen hejvilt. Intresset för mig pendlade mellan olika scener. Det är välskrivna scener i det allra mesta, men för att följa en individ måste jag bry mig om individen. Det kan jag inte påstå att jag gjorde. Var inget fel på Welles skådespel. Tyckte väl själva historien inte var särskilt intressant.
Angry Video Game Nerd har gjort en video med tio olika respekterade filmen han inte älskar. Citizen Kane är med på den listan. Jag känner ungefär samma sak: https://www.youtube.com/watch?v=YneqewcVLVY
Betyg?
IMDB: 8,3 / 10
Geomeister: Tycker du det är världens bästa film?
Lady och Lufsen
Kul att få se hela filmen för en gångs skull. Var länge sen man gjorde det. Det här nog inte den bästa tecknade långfilmen som Disney gjort men den är klart sevärd.
Gillar du någon annan av Cassavetes filmer? Själv diggar jag The Killing of a Chinese Bookie skarpt.
Inte för att jag såg några försonande drag i den filmen.
Tyvärr är det rätt sällan jag lägger märke till regisören, om det inte någon som utmärkt sig så mycket att jag blivit nyfiken.
När jag nu ser vad John Cassavetes regiserat så finns det ingen som jag har gillat, faktum är att det genomgående är rätt dåliga omdömen från mig.
Flash Gordon1980
Fantastisk film på många sett. Största bristen i den är väl hur den porträtterar kvinnor. Känns lite som de mest fungerar som sexobjekt. Inte helt dock. I en scen flyr ”princessan” på egen hand och visar nog de mest imponerande ”koreografiska” prestationen i hela filmen.
Fantastiska special effekter och mycket färg i en värld som vore intressant att se mer av.
Löjlig film på många om inte alla scener, men det underhåller en.
Var länge sen jag såg den själv men minns att jag tyckte om den. Om jag inte misstar mig så har den väl lite Star Wars-stuk? Prinsessan tycker jag för övrigt är fin att titta på, särskilt när hon har på sig den röda dräkten.
Jonas Karlsson som journalist i senare delen av fallet Thomas Quick. Jonas Karlsson spelar bra och David Dencik som spelar Thomas Quick är rolig som så oskyldig och skrattretande när han överspelar. Likt filmer som Stockholmnatt, Hata Göteborg och annat kommer folk framöver göra sig roliga över vissa scener här. Övriga mindre roller, du kommer känna igen ett antal skådespelare, fungerar.
Jag gissar att många har koll på denna handling och då blir filmen givetvis lite tråkigare, men handlingen är i grunden är bra.
Det som drar ner filmen från ett stabilt betyg är två saker. Filmen är något för lång. Över två timmar lång? Det klipps in så många onödiga små klipp att man kunde dragit ner längden rejält utan att förlora något. Sak två är just klippandet. Filmen skulle kunna gå från A till B och fungera som fina fisken. Istället ska det blandas in olika tidslinjer, hopp mellan platser och dylikt som vanligt i modern film. Synd det.
Ändå. En helt okej film. Kommer med stor sannolikhet spelas på söndagskvällar framöver via TV:n.
Fransk film som är alla stötfilmers moder. Alla element som vi har vant oss vid i genren finns med. Samling av gänget, planeringen och sedan så låter man själva stöten ta upp tid. Bra spänning, lagom hårdkokt stämning. Det som kanske åldrats värst är en lite unken kvinnobild. Tempot är högt och filmen flyter på även om gamla kriminalfilmer har mycket mer dialog och färre actionscener är dagens filmer. Själva stöten är dock realistisk i att karaktärerna inte pratar alls utan kommunicerar på andra sätt.
Betyg: 4/5.
Senast redigerad av Duerf 2020-07-12 kl. 22:26.
Kevin Spacey i en irländsk film. Känns udda när det var i mitten av hans kommersiella storhetsperiod i Hollywood. Här pratar han irländska också. Det är mest kul och antagligen välgjort. Även Colin Farrell är med i en mindre roll. För TV-nördar är även tjejen som spelar Emelie (en av Ross Gellers fruar) i Vänner med på ett hörn.
Skojfrisk och skön film. Det är snabba hopp mellan scener och upplägget kunde gjorts bättre, men då filmen i sig inte tar sig själv på för stort allvar gör det inte så mycket. Ganska enkelt att hänga med.
Det är lite naket, lite action och rätt kaxigt. Det känns som skådespelarna fått larva sig ibland och dom fångat det som fungerat.
Gillar man t.ex. Guy Ritchies filmer fast denna med mindre action kan det här absolut vara något. En stämningshöjare!
Banal med dåliga effekter eller vad man ska kalla det. Var så uttråkad att jag inte orkade se sista halvtimmen. Men gillade ändå den moderna filmningen. Däremot var det så typiskt Stephen King att jag på allvar började fundera på om man kunde skriva om monster i lampskärmar utan att det är för B-film över det baserat på att det inte sker någon utveckling av genrer eller författare.
3/5 hyfsat välgjord men långtråkig och höjde inte pulsen en enda gång.
Såg den nämnas i någon annan tråd och kunde inte låta bli att se om den var lika bra som jag mindes den.
Det var den inte riktigt, men Robert de Niro lär en åtminstone att äta ägg som få andra.
Banal med dåliga effekter eller vad man ska kalla det. Var så uttråkad att jag inte orkade se sista halvtimmen. Men gillade ändå den moderna filmningen. Däremot var det så typiskt Stephen King att jag på allvar började fundera på om man kunde skriva om monster i lampskärmar utan att det är för B-film över det baserat på att det inte sker någon utveckling av genrer eller författare.
3/5 hyfsat välgjord men långtråkig och höjde inte pulsen en enda gång.
Du missade ingenting. Skillnaden mellan första och andra delen är enorm tycker jag. Charmen och spänningen som 1an besitter saknas helt i 2an. Jag kunde sitta lite på nålar i vissa scener när jag såg 1an, men när jag såg den andra så ryckte jag knappt till. Sedan var Det 2 väldigt utdragen och många delar i filmen var bara transportsträckor.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!