Filmen blir lite väl smörig emellanåt men som helhet är den väldigt bra. Ungen från Room gör bra ifrån sig i rollen som en grabb med Treacher Collins-syndrom och jag tror han kan ta sig långt.
Verkade lovande när jag läste storyn och den började bra. Knappt mitt i så börjar den balla ur och på den vägen fortsätter det. Hade kunnat bli riktigt bra med den storyn men nej.
Såg Erin Brokovich , var en rätt sjyst film. En svårt ställd trebarnsmamma med massiva ladyballs som fajtar sig in i position att juridiskt brotta ner ett multimiljardföretag. Kampen var trevlig att följa, man låg där i sängen och tänkte "ja ge dom jävlarna" - "Det ska gå hela vägen!"
Hade en anmärkningsvärd omvänt förhållande i kvinnligt/manligt och skar in i filmvärldens stereotyper en del. Här följer vi en kvinna som står helt i förgrunden, varpå hon inleder ett förhållande med någon som förefaller vara någon hård MC snubbe, och som sedermera blir något av hennes "husfru" och stannar hemma, utan jobb och tar hand om hennes barn utan särskilt mycket i gengäld.
Riktigt bra och spännande film med suveränt skådespeleri! Julia Roberts blev väl Oscarsbelönad om jag minns rätt.
Verkade lovande när jag läste storyn och den började bra. Knappt mitt i så börjar den balla ur och på den vägen fortsätter det. Hade kunnat bli riktigt bra med den storyn men nej.
Svag 5/10
Det som är en av de bästa skräckfilmerna, tycker jag. I vilket skede tyckte du den ballade ur?
Riktigt bra och spännande film med suveränt skådespeleri! Julia Roberts blev väl Oscarsbelönad om jag minns rätt.
Själv såg jag aldrig storheten med den filmen.
Visst är den sevärdig men utöver det så vet jag inte.
Om den fick bonuspoäng för att dessutom vara verklighetsbaserad så skulle det ej förvåna mig.
Men sen har jag rent allmänt aldrig varit så såld av Roberts som de flesta.
Scream var kanske inte en av 1990-talets bästa filmer, men hade en ordentlig påverkan på dåvarande populärkultur och flera år framåt. Många skämt i kommande filmer kring filmen, en egen filmserie och stort bidrag till parodin "Scary Movie" som även den fick flera uppföljare. Sist men inte minst en mask som är lika känd som valfri annan skräckfilms rekvisita. Gilla filmen eller inte - Det gick inte att leva genom 1990-talet och missa Scream. Trots detta har jag faktiskt inte sett denna film förrän nu. Hur som haver är det kulturella referenser överallt och det är ett kul tidsdokument.
Speciellt första halvan av filmen har åldrats betydligt bättre än vad jag hade chansat. Man slängs in direkt i handlingen och sedan blir det en hyllning till skräck, parodi på skräck och en hyfsat bra skräckfilm i ett.
Skådespeleriet håller även det en högre nivå än vad jag väntat. Massa ungdomar och TV-personligheter i en flamsig film? Ganska bra förut Matthew Lillard som är jobbigt usel.
Filmen lyckas blanda in några delhandlingar i ett och skapa ett scenario där man inte riktigt vet vem som är skyldig, men slutet blir överdrivet och inte alls lika smart som jag hade hoppats på. Dock är det inte helt dåligt.. Det händer mycket och något slags underhållningsvärde finns.
Skeet Ulrich ser dessutom ut att kunna vara bror till Johnny Depp i denna film. Det finns även ett andra par mindre roller som är lite kul att se.
Hade Matthew Lillard byts ut och slutet varit lite mer taktiskt än mest kaos hade jag varit beredd att ge filmen ett bättre betyg, men godkänd är den oavsett.
Har aldrig gillat Scream filmerna. Otroligt nog hade jag gladeligen hellre kollat in parodierna från scary movie serien.
Men med det sagt, vad tycker du om designen för ghostface?
Personligen rankar jag den bland mina favoriter från alla filmer jag har sett.
Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är något så simpelt men ändå tankeväckande med den masken.
Det gynnar min slutgiltiga recension extremt mycket om en film har kommit upp med en estetisk design som för någon anledning tilltalar mig på någon djup oförklarlig nivå.
Det får mig nästan att förstå mig på alla pretentiösa hipsters som spyr ut tomma ord i konstmuseums kalla hallar
Edit; Kylo Ren's mask, Falkor och Xenomorph är 3 andra designs som jag bara kan stå och stirra på.
Måste ha varit minst 15 år sen jag såg den här filmen sist och jag måste faktiskt säga att den är betydligt tråkigare än jag mindes. Inte för att den är dålig men jag hade för mig att den var mycket roligare än den faktiskt är. Annars är filmen helt okej och klart sevärd. Bra skådisar, särskilt Jonas Karlsson och Livia Millhagen. Ingvar Hirdwall får man ju inte heller glömma att nämna.
Har aldrig gillat Scream filmerna. Otroligt nog hade jag gladeligen hellre kollat in parodierna från scary movie serien.
Men med det sagt, vad tycker du om designen för ghostface?
Personligen rankar jag den bland mina favoriter från alla filmer jag har sett.
Kan inte riktigt sätta fingret på det men det är något så simpelt men ändå tankeväckande med den masken.
Det gynnar min slutgiltiga recension extremt mycket om en film har kommit upp med en estetisk design som för någon anledning tilltalar mig på någon djup oförklarlig nivå.
Det får mig nästan att förstå mig på alla pretentiösa hipsters som spyr ut tomma ord i konstmuseums kalla hallar
Edit; Kylo Ren's mask, Falkor och Xenomorph är 3 andra designs som jag bara kan stå och stirra på.
Ja. Scream blir aldrig riktigt spännande eller "gore" (brist på bättre ord) eller "rolig", men för mig tyckte jag den balanserade dom tre stilar relativt bra. Det vill säga.. Lite spännande, lite gore och lite humor. Jag kan inte påstå att jag är särskilt intresserad av gore eller liknande, så endast spänning med en del humor emellanåt hade kanske gjort filmen än bättre för mig.
Masken är bra! Jag tror inte Scream hade särskilt stor budget.. Att slänga in en alldaglig mask som vem som helst kan hitta/köpa/låna/stjäla öppnar upp för att vem som helst kan vara skyldig. Vilket även öppnar upp för framtida filmer.. Det behöver inte vara samma kille/tjej som utför allt hela tiden. Utan filmerna kan utspela sig på andra platser och ändå fungera som en fortsättning, typ. Detta istället för att göra något mer avancerat i termer av mask som skulle sett väldigt daterat ut idag.
Du kanske borde bli en sådan som gör masker till filmer? Det är ingen dålig karriär om man lyckas
Ja. Scream blir aldrig riktigt spännande eller "gore" (brist på bättre ord) eller "rolig", men för mig tyckte jag den balanserade dom tre stilar relativt bra. Det vill säga.. Lite spännande, lite gore och lite humor. Jag kan inte påstå att jag är särskilt intresserad av gore eller liknande, så endast spänning med en del humor emellanåt hade kanske gjort filmen än bättre för mig.
Masken är bra! Jag tror inte Scream hade särskilt stor budget.. Att slänga in en alldaglig mask som vem som helst kan hitta/köpa/låna/stjäla öppnar upp för att vem som helst kan vara skyldig. Vilket även öppnar upp för framtida filmer.. Det behöver inte vara samma kille/tjej som utför allt hela tiden. Utan filmerna kan utspela sig på andra platser och ändå fungera som en fortsättning, typ. Detta istället för att göra något mer avancerat i termer av mask som skulle sett väldigt daterat ut idag.
Du kanske borde bli en sådan som gör masker till filmer? Det är ingen dålig karriär om man lyckas
Joda, jag saknar bara kreativitet och talang för att kunna hoppa in i den karriären.
Jag tror det är bäst för alla om jag bara ta och beundrar andras verk istället
Men finns det något som kommer till tankarna inom film/serie som du har något liknande tycke inför?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!