Blev lite sugen på en Belmondorulle så det fick bli Le Professionnel (1981). Trevlig actionfilm, och även om jag uppskattar hans tidigare filmer mer så är dessa senare som Peur sur la ville och Le Professionel kul att titta på. Fin musik av Ennio Morricone också!
Skön 1970-tals rulle i andan av Charles Bronson och kanske lite Steve McQueen. Gillar du filmer med dom skådespelarna kan denna vara något för dig!
Spontant kände jag inte igen någon i denna film, men tydligen var Nick Nolte med som någon väldigt liten roll och det här var hans filmdebut. Även ansvarig för fotot har gjort flera kända filmer och det syns. Miljöerna är snygga och filmen leker lagom mycket för att stå ut i mängden.
Filmen startar med en mängd olika inzoomningar. Det är välgjort, men berättar egentligen inte så mycket. Jag var lite rädd att hela filmen skulle varit så, om så originell men allmänt jobbigt att titta på i nästan två timmar. Lyckligtvis blir det en mer normal film inom kort.
Huvudpersonen är riktigt skön och dialogen är för det mesta bra. Det finns enstaka stunder av överspel.
Filmens scener är överlag ganska långa. Vilket jag mestadels uppskattade. Det är en blandning av polisarbete, humor och lite action. En allmänt skön film att titta på.. Dagens 170 scener per film kändes långt bort. Scenerna berättar sig själva. Ett klagomål blir dock att vissa scener känns lite meningslösa eller att dom börjar bra, men slutar rätt intetsägande.
Handlingen kunde behövt lite mer energi. Filmen hoppar lite mellan olika saker och den röda tråden tycker jag kunde varit tydligare. Annars är det lagomt med skön 70-tals musik och flera minnesvärda scener.
Betyg?
IMDB: 7,2 / 10
Geomeister: Stark 3 / 5
Kände du inte igen Robert Blake i huvudrollen? Royal Dano är också med.
Såg Erin Brokovich , var en rätt sjyst film. En svårt ställd trebarnsmamma med massiva ladyballs som fajtar sig in i position att juridiskt brotta ner ett multimiljardföretag. Kampen var trevlig att följa, man låg där i sängen och tänkte "ja ge dom jävlarna" - "Det ska gå hela vägen!"
Hade en anmärkningsvärd omvänt förhållande i kvinnligt/manligt och skar in i filmvärldens stereotyper en del. Här följer vi en kvinna som står helt i förgrunden, varpå hon inleder ett förhållande med någon som förefaller vara någon hård MC snubbe, och som sedermera blir något av hennes "husfru" och stannar hemma, utan jobb och tar hand om hennes barn utan särskilt mycket i gengäld.
En man vid namn Staples gör en kometkarriär i ett New Yorkföretag.
Han utses till vice VD, och den äldre trotjänaren, Briggs, som är vice VD offras genom utfrysning och mobbing tills han får en hjärtattack och dör.
Staples blir arg, och vill sluta, men först ska han läsa lusen av chefen.
Det slutar med att Staples utlovas löneförhöjning, och blir kvar i bolaget, Briggs var glömd
Hela 7,8 på Imdb, det lovade gott, men det var en alltigenom väldigt pratig film som handlade om hur företag hanterar gamla trotjänare.
, och att alla har ett pris. 2/5
Jag gillar ju actionfilmer och Arnold Schwarznegger. Bra actionscener, men var inte filmen mycket lik Terminator 2? Helt klart sevärd om man gillar action och Arnold.
Kända grannen är med relativt mycket (mer än i flera andra filmer i serien) och det är överlag mer humor i denna film är många andra. Litet plus för det. Kul att se ett Stockholm som förändrats en del sedan filmen togs. Det är ändå 14 år sedan den gjordes!
Det finns flera kända skådespelare, men även några "okända". Kvalitetsskillnaden syns i skådespeleriet, men det är ändå Beck & Co som är med mest så det spelar inte så stor roll.
Handlingen är väl inte tidernas mest smarta upplägg, men samtidigt mer underhållande än många andra i serien.
En perfekt lättsam söndagsfilm. Precis som Beck ska vara. Godkänd!
Honey Boy - 2019 - Tung fader & son drama film (ingen sex abuse), mera psykisk ohälsa, droger, alkohol!
Fantastiska skådespelarinsatser, great soundtrack.
Kanske inte så lätt att kolla för gemene man.
Får en klar 7/10 från mig. https://www.imdb.com/title/tt8151874...=nm_flmg_act_4
En mix av "My Big Fat Greek Wedding" och "Meet the Parents" fast rollerna är huvudsakligen av latinamerikaner och mörkhyade. Forest Whitaker är det stora namnet i filmen, men mycket möjligt att man känner igen några till.
Handlingen är mer eller mindre obefintlig, men samtidigt är det en komedi. Hur många komedier har en ordentlig handling? Mycket humor är flamsig och en del är väldigt väntad. Det finns lyckligtvis även en del humor som fungerar bra.
Det verkar vara mycket diskussioner nu på Flashback om filmer som är PK. Den här filmen är inte PK alls.. Det skämtas om både latinamerikaner, mörkhyade och ljusa på ett lagomt sätt. Litet plus för det då jag föredrar sådan humor framför sånt man ser i varje komedi någonsin där jag alltid undrar: Är det NÅGON som tycker det här är roligt?
Filmen innehåller inte mycket drama, men tycker faktiskt just det lilla dramat som fanns ofta var bättre än i många andra liknande filmer. Hade man satsat mer på ett drama och tonat ner lite av den självklara eller flamsiga humorn hade denna film kunnat bli bättre.
IMDB ger ett mediokert betyg och jag ger ett något bättre. Trots sina negativa delar är det en okej film för sin genre.
"The Duchess" från 2008 med Keira Knightley och Ralph Fiennes i huvudrollerna. Det handlar om Georgiana Cavendish (född Spencer), som år 1774 gifter sig med den 5:e hertigen av Devonshire. Snart blir hon älskad både som en modeikon och som en förkämpe för Whig-partiet, samtidigt som hennes äktenskap med hertigen blir allt mer olyckligt.
Nu har ju paret fått två döttrar, men alla vet att bara en son kan godkännas som hertigens arvinge. Georgiana blir tvungen att leva med att förväntningarna på henne växer efter två dödfödda barn. Men hon får dessutom uppleva chocken att hertigen tar hennes bästa väninna som sin älskarinna, samtidigt som plikten kräver att hon ska ge upp sin kärlek och skicka bort sin yngsta dotter...
Här var det mycket ögongodis för oss, som tycker om kostymdramor med fina tidstypiska miljöer och klädedräkter. Det var utan tvekan min sorts film!
Senast redigerad av Furienna 2020-01-20 kl. 04:24.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!