En riktigt bra comedy-crime-film. Den skiljer sig väsentligt från andra filmer jag sett i denna genre. Det kan vara både bra och dåligt.
Det vanliga i denna genre är att saker och ting löser sig genom lämpliga missförstånd och dråpligheter. I denna film så löses det hela genom briljant detektivarbete
Filmen börjar likt Star Wars med text om vad som händer. Det uppskattas då det inte alltid är självklart. Därefter blir det kaotiska korta scener som säger ingenting. Ganska snart får filmen en mer normal rytm och jäklar vilket sömnpiller.
Baserat på Shakespeare och jag skakar mest på huvudet. Teatrisk dialog och än värre: Teatrisk logisk i filmen. Inte filmlogik (saker händer utan att man ser något och plötsligt är kontexten någon helt annan). Ointressant så det bara skriker om det. Rasism, religion, rättvisa och annat ska vara med, men inget hjälper för att ge någon vidare substans.
Skådespelarna kan ibland vara allvarliga, men ibland ser båda huvudrollerna och folket omkring ut som dessa inte kan ta något seriöst. Att filmen är relativt lång gör saken värre. Mot slutet låg jag och skrattade över hur uselt allt var trots att det ska vara allt annat än roligt.
Vad är bra utöver beskrivande texterna i början? Al Pacino har, likt i många filmer, ett ganska bra tal. Det finns några stillbilder som är vackra och en del kvinnor går av någon anledning (historiskt korrekt?) runt i långa klänningar där deras nakna bröst syns. Efter att tagit flera pauser för att klara av att se igenom hela filmen är nog dom där nakna brösten det bästa med filmen.
Du får givetvis se filmen om du vill och IMDB ger filmen ett bra betyg, men jag har varnat dig. Det är allt jag kan göra!!
Betyg?
IMDB: 7,0 / 10
Geomeister: Om jag räknat rätt har jag sett 27 filmer med Al Pacino. Det här var solklart den sämsta. Kanske den sämsta han någonsin gjort?
En film med gamle Kirk Douglas som dessvärre avled tidigare i år (103 år gammal) tillsammans med Bruce Dern som lever, men också börjar komma upp i en rejäl ålder. Douglas är bra och Dern är kalasbra i denna film.
Inte speciellt många röster på IMDB märkte jag. Västern filmer hade nog förlorat sin popularitet vid detta tillfälle efter decennier av film efter film i USA samt Spaghetti-rullarna som ballade ur. Kirk Douglas hade varit aktiv i trettio år så hans namn kanske inte vägde särskilt tungt i detta läge (inte många namn som säljer stort efter så lång tid).
Vad gillar jag? Introduktionen till filmen är cool. Det är en västern som många andra, men mycket händer på ett bra sätt och den blir inte förutsägbar. Det är små detaljer som slängs in som gör att man tror "okej, nu kommer det..", men det sker inte eller något annat oväntat sker. Det är en ständig lek med klichéer utan att kännas som en "nu ska vi göra en konstig film bara för att stå ut".
Actionmässigt är den rätt kul och dialogen är bättre än i många andra västerns. Det är inte bara coola one liners. Filmen känns levande. Mindre karaktärer och statister är inlagda på minnesvärda sätt. Vid flera tillfällen hade jag ingen aning om var filmen skulle gå härnäst. Mycket snyggt gjort för en sådan pass kort film.
Musiken kan vara värd att spana in också om man gillar västern. En del saker var mest ljudeffekter, men skapliga låtar också.
Det negativa? Som skrivet så händer ganska mycket och jag tror filmens underliggande meddelande inte kommer fram på samma sätt skaparna ämnat. Det är i det allra mesta bra gjort, men filmen kunde för min del varit länge. Några saker känns inte realistiska heller (inte för att man tittar på västerns realistiska moment heller kanske..). Mindre klagomål på en tillsynes förbisedd film som inte är en klassiker, men för mig en "hidden gem".
Betyg?
IMDB: 6,5 / 10
Geomeister: En western helt i min smak. Osäker på mitt exakta betyg nu direkt efter filmen. Rekommenderas
En film med gamle Kirk Douglas som dessvärre avled tidigare i år (103 år gammal) tillsammans med Bruce Dern som lever, men också börjar komma upp i en rejäl ålder. Douglas är bra och Dern är kalasbra i denna film.
Inte speciellt många röster på IMDB märkte jag. Västern filmer hade nog förlorat sin popularitet vid detta tillfälle efter decennier av film efter film i USA samt Spaghetti-rullarna som ballade ur. Kirk Douglas hade varit aktiv i trettio år så hans namn kanske inte vägde särskilt tungt i detta läge (inte många namn som säljer stort efter så lång tid).
Vad gillar jag? Introduktionen till filmen är cool. Det är en västern som många andra, men mycket händer på ett bra sätt och den blir inte förutsägbar. Det är små detaljer som slängs in som gör att man tror "okej, nu kommer det..", men det sker inte eller något annat oväntat sker. Det är en ständig lek med klichéer utan att kännas som en "nu ska vi göra en konstig film bara för att stå ut".
Actionmässigt är den rätt kul och dialogen är bättre än i många andra västerns. Det är inte bara coola one liners. Filmen känns levande. Mindre karaktärer och statister är inlagda på minnesvärda sätt. Vid flera tillfällen hade jag ingen aning om var filmen skulle gå härnäst. Mycket snyggt gjort för en sådan pass kort film.
Musiken kan vara värd att spana in också om man gillar västern. En del saker var mest ljudeffekter, men skapliga låtar också.
Det negativa? Som skrivet så händer ganska mycket och jag tror filmens underliggande meddelande inte kommer fram på samma sätt skaparna ämnat. Det är i det allra mesta bra gjort, men filmen kunde för min del varit länge. Några saker känns inte realistiska heller (inte för att man tittar på västerns realistiska moment heller kanske..). Mindre klagomål på en tillsynes förbisedd film som inte är en klassiker, men för mig en "hidden gem".
Betyg?
IMDB: 6,5 / 10
Geomeister: En western helt i min smak. Osäker på mitt exakta betyg nu direkt efter filmen. Rekommenderas
Inte bara med Kirk Douglas, den är även gjord av Kirk. En av få filmer han regisserat.
Två bröder rånar banker i Texas. Blev väldigt sugen på öl tack vare denna film, samt även Dr Pepper. Ty Dr Pepper är den bästa coladrycken och bara töntar dricker Mr Pibb, vad nu Pibb är.
Ben Foster är alltid lysande, i de filmer jag sett honom. Chris Pine är stilig. Och Jeff Bridges är sydstatsmässig. Fascinerande händelseutveckling.
4/5
Dr Pepper är körsbär inte cola! Skärp dig! Gratulerar till valet av film dock! En av Axe's stora roller och den har påverkat min musiksmak för livet.
Citat:
4. LEGALLY, IT'S NOT A COLA.
Dr Pepper, Facebook
For much of Dr Pepper’s history, the drink was a regional delicacy confined to the South and Southwest. Coca-Cola and Pepsi had used their head starts on Dr Pepper to build nationwide networks of independent bottlers who had exclusive franchise contracts to turn their respective syrups into colas. Dr Pepper simply couldn’t crack into new markets with the deck stacked so squarely against it.
That all changed in 1963. A federal court ruled that Dr Pepper’s unique flavor kept it from being a “cola product,” which meant that bottlers were free to distribute Dr Pepper without running afoul of their exclusive deals with Coca-Cola and Pepsi. By the end of the decade, Dr Pepper was available from coast to coast.
The Big Ugly (2020) 5-6/10
Laddade ner den här nästan enbart på att den ska utspela sig i West Virginia Jag hade lite svårt att bestämma mig om det bara var en tragisk B-film eller om den är en B-film som faktiskt är gjord med lite hjärta. Helt klart är att de har försökt iaf. Med Vinnie Jones mått mätt så är det ett mästerverk iaf.
You should have left Kevin Bacon och Amanda Seyfried i en film om en familj som hyr ett hus i Wales för att få lite lugn och ro men istället hamnar i en mardrömssituation.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!