2020-04-13, 01:32
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Filmen var Rebel Without a Cause
Året var 1955
https://www.imdb.com/title/tt0048545...=nm_flmg_act_3

Nu har jag spenderat en hel dag med denna relativt korta klassiska film och dess mäktiga bonus-material. Det känns att jag är ledig på riktigt och det mesta av bonus-materialet var sevärt. Att titta på rätt intetsägande borttagna scener utan ljud var dock inget jag kan rekommendera haha.

Spontant känns det här som filmen jag trodde Marlon Brandos "A Streetcar Named Desire" skulle vara. Den här kom några år efteråt och jag kan se likheter mellan James Dean och Marlon Brando. Det lustiga är att scenerna som anses "viktiga" är dom jag tyckas åldrats sämst. Inte att dom nödvändigtvis är dåliga, men i mina ögon alla dessa decennier senare står dom ut som minst naturliga.

Filmen är ett tonårsdrama med en mer seriös underton vilket gör den mer relaterbar även för äldre. James Dean är den coola, men samtidigt älskvärda killen som livar upp mycket. Jag tror alla stött på både en och annan i våra dagar som försöker ha samma coola stila som James Dean, Steve McQueen, Johnny Depp eller Luke Perry.. Men som misslyckas brutalt i att vara älskvärda. Man vill vara vän med dom för att dom verka coola och intressanta (skolans coola kille), men inser snart att många allt som oftast är egoister och/eller elitister som är mest yta. James Dean är rakt av barnslig (på ett positivt sätt) i vissa scener också.

Övriga roller spelas bra, men tidens tand på vissa uttryckssätt finns där. Även fast jag såg versionen i färg märks det att 65 år har passerat. Med det sagt har filmen ändå åldrats bra i det allra mesta. Dennis Hopper har även en mindre roll i filmen. Jag uppfattade dock inte vilka förrän jag såg det diskuteras i bonus-materialet. Jag är mest van att se honom som väsentligt äldre.

Filmen är inte förutsägbar och dessutom välrundad. Jag vet inte hur t.ex. vanliga 17-åringar skulle reletera till denna film idag, men någon som har ett djupare filmintresse än bara senaste nya skulle definitivt kunna uppskatta denna film. Jag gjorde det och skulle definitivt inte ha något emot att se någon av James Deans få andra filmer. En stor del av varför denna film är så känd är ju för att James Dean dog kort inpå, vilket var synd av mänskliga anledningar men också för att jag tror han skulle kunnat presterat fram fler bra filmer längre fram.

Betyg?

Jag har också sett den en eller två gånger. Det var länge sen jag såg den men precis som du så gillade jag den med. En film, som alla som är intresserade av filmhistoria borde se. De är så snyggt klädda, rebellgänget. Tycker Dean är väldigt cool och snygg men som du är inne på så är det mer det existentiella (om att t ex finna sin egen väg i livet) som är intressant. Jag föredrar Brando framför Dean men går ju att gilla både och. Tycker Brando har lite den lite mer råa looken.

Jag gillade "Giant" med Dean i en av birollerna med.
Citera
2020-04-13, 12:35
Medlem
Ambelains avatar
Jag tittade på Harrison Fords film "Call of the Wild" häromkvällen.

Den var inte så jättebra, även om CGI-animeringarna var mycket imponerande.

Hunden var nämligen inte på riktigt, men om jag inte hade vetat det i förväg så är jag inte säker på att jag hade förstått det.

Filmen var egentligen inte så himla dålig om jag tänker efter.
Men det fanns en aspekt som verkligen drog ner hela upplevelsen av den.
Dvs en av karaktärerna, den "onde" mannen som köpte hundspannet och var dum mot hundarna.

Det fanns inte riktigt något behov av det rent dramatiskt tycker jag - och andra med mig vad jag läst i efterhand.

Fast ... jag kan inte hjälpa att jag även tyckte att avslutningen var lite väl i överkant.
Nu var det förvisso länge sedan som jag läste boken, så jag minns inte allt.
Citera
2020-04-13, 18:44
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var Braindead
Året var 1992
https://www.imdb.com/title/tt0103873...=nm_flmg_dr_20

Peter Jackson är främst känd för historiens diskutabelt mest framgångsrika trilogi - Lord of the Rings. Innan dess gjorde han filmer av helt annan kaliber. Braindead är möjligtvis den mest ökända av dessa.

När jag var liten diskuterade några vänner denna film. Jag hade ingen aning om vad dom pratade om, men namnet etsade sig fast: Braindead. Ganska bra namn ändå. Svårt att glömma.

Det var kanske lika bra att jag väntade två decennier med att se denna haha. Det är en B-film med en handling inte helt olik Alfred Hitchcock Psycho, men där Hitchcocks film är spännande och läskig är den här mer motbjudande och överdriven.

Filmen börjar relativt normalt, men blir mer och mer grotesk. Med ologiska moment och ett jäkla tempo blir det något tämligen unikt. Huruvida bra det någonsin blir är det mer osagt. Det finns självdistans till det hela så ser man filmen för vad den är så kan man även uppskatta någon slags humor. Ett tips: Ät inget under filmens gång.

Högt betyg på IMDB. Själv kan jag se något slags underhållningsvärde i det hela och förmodligen är det en unik upplevelse, men det är samtidigt minst sagt en förvärvad smak. Jag tror många skulle se mitt betyg som generöst

Betyg?

Citera
2020-04-14, 04:27
Medlem
Geomeisters avatar
Filmen var It's Complicated
Året var 2009
https://www.imdb.com/title/tt1230414...nm_flmg_act_24

En tjejfilm eller snarare en tantfilm. Jag minns att denna film gick på TV när jag arbetade för några år sedan och min dåvarande äldre kollega hade denna film på. Jag tittade med och fann mig själv överraskad hur mycket jag faktiskt gillade vad jag såg.

Meryl Streep, Alec Baldwin och Steve Martin är huvudrollerna. Jag tycker skådespeleriet och/eller personkemin är väsentligt bättre mellan dessa än vad jag kunnat ana. Meryl Streep spelar Meryl Streep, Alec Baldwin spelar en något mer känslig version av sig själv och Steve Martin försöker inte vara flamsig/rolig utan mest normal - Vilket fungerar bra.

Det finns även mindre roller av huvudsakligen okända namn och dom är helt okej. Kan dock kännas konstlade/smöriga i vissa scener. Det är en kvinnlig regissör samt författare bakom filmen och det märks direkt i första scenen. Även gällande hur dessa karaktärer är. En kille spelar dotterns framtida man. Han är förmodligen heterosexuell och spelar heterosexuell, men man får ändå kraftiga gay-vibbar av honom.. Något jag gissar INTE skulle varit om en man regisserat filmen.

Annars tycker jag en kvinnlig regissör passar för en berättelse fokuserad på en kvinna. Det här det annars kan gå fel i filmer. Att män eller kvinnor regisserar motsatt kön och gör det på ett sätt som känns rätt onaturligt. Lite som när kvinnor ska spela väldigt manliga superhjältar med en manlig regissör. Det blir ofta bara... Konstigt. Även om regissören och skådespelerskan normalt är mycket bättre.

Handlingen är inget som direkt intresserar mig och det finns en del scener "som måste vara med" vilket är det minst intressanta med filmen. Dessutom slängdes det inte en liten extra tvist som var totalt onödig. Det jag däremot gillade tidigare och gillar med filmen nu är hur naturliga många scener känns. Det är ett drama, men humorn är snyggt inlagd. Romantiska scenerna mellan huvudkaraktärerna känns genuina på ett sätt många filmer misslyckas med.

Filmens handling cirkulerar lite kring sig själv också. Det är inget episkt äventyr eller film med flera djupa delhandlingar så den kunde varit kortare.

Den här filmen är dag och natt ifrån Braindead (som jag såg igår), men det tycker jag kan vara poängen med att se film också. Att se "världen" ifrån olika håll. Det här är ingen typisk "Flashback"-film, men för vad den är så är den faktiskt rätt bra.

Betyg?

Senast redigerad av Geomeister 2020-04-14 kl. 04:29.
Citera
2020-04-14, 21:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Escape by night (1952)

Obegriplig film där försupen journalist spårar upp förrymd italiensk gangsterboss i London.

Ologisk, tråkig, konstig film 2-/5

IMDB 6,1 = 3,27/5
Citera
2020-04-15, 04:49
Medlem
Children of Men. Såg Roma av Alfonso Cuaron och blev intresserad av filmen. Slavoj Žižek hade intressant input angående temat och det i sin tur gjorde att jag ville se mer av Afonso. Children of Men gav inte samma upplevelse som Roma trots att det än en gång var en gravid kvinna i centrum vilket verkar vara något som Afonso hakat upp sig på.
Denna gång var kvinnan och barnet involverade i en framtidssaga där inget barn kunde födas av kvinnor under en 18 års period. En färgad kvinna lyckades bli gravid och hölls gömd av en terroristgrupp. Terroristgruppen som kan liknas vid IRA ville utnyttja barnet i sina brutala syften mot staten men en alkoholiserad man som i behov av pengar utnyttjas i situationen till att flytta kvinnan mellan grupperingar får reda på att gruppens verkliga avsikter med kvinnan och barn inte är goda så han beslutar sig för att ta den gravida kvinnan till en diffus grupp som anses vara de verkligt goda att ta hand om dem.
Action i form av soldater mot terroristgrupper i eldstrider.
Inte i närheten av Roma som hade mycket mer känsla och att det är en man som beskriver kvinnors graviditet och förlossning är glasklart.
Ganska kass rulle även om många försök att förmedla budskap görs.
Senast redigerad av Johnth 2020-04-15 kl. 04:55.
Citera
2020-04-15, 12:18
Medlem
Ambelains avatar
SVT Play har en avdelning för filmer, och efter att ha botaniserat bland utbudet i går bestämde jag mig för en biografisk reseskildring.

"Tracks" från Australien.

"Tracks" var verklighetsbaserad och skildrade en ung tjej från Australien under 70-talet, som fotvandrade genom Australien från kust till kust, med bara några kameler och en hund som resesällskap.
Och en fotograf som smög efter för att dokumentera åt National Geografic.

Jag hade ändå vissa förväntningar om filmen, eftersom sådant ibland kan vara lite spännande och väcka ens äventyrslusta.
Så inte denna filmen.

Den var mest tråkig.
Resan var tråkig.
Hon var tråkig.
Landskapet var enformigt, och tråkigt.
Äventyren var tråkiga.

Ja, allt var tråkigt faktiskt.

Kamelerna var tråkiga.
Fula var de också.

Men, visst var det en bra promenad hon tig, flickan.
Det ska hon ha all credd för.

Betyget kan inte bli annat än lägre än 2 av 5.
Citera
2020-04-15, 22:23
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Jack Frost

Skräckis från 1997 om en levande snögubbe som går omkring och mördar folk. Tyvärr blev den inte lika bra som den kunde ha blivit men den var ju åtminstone underhållande. Tänker dock hålla mig till Jack Frost med Michael Keaton istället.
Citera
2020-04-15, 22:35
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Walk a crooked mile (1948). Det hemliga vapnet

Hemliga formler smugglas ut från ett topphemligt kärnvapenlaboratorium i Californien.

Njä vars, kunda ha gjorts tätare och mer sammanhängande.
Får nöja sig med 3-/5

IMDB 6,3 = 3,36/5
Citera
2020-04-15, 23:56
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Trolls

En av de bästa animerade filmerna som Dreamworks gjort, åtminstone om man frågar mig.
Citera
2020-04-15, 23:59
Medlem
Krackhauss avatar
Annabelle Comes Home https://www.imdb.com/title/tt8350360/?ref_=nv_sr_srsg_3

4/10
Senast redigerad av Krackhaus 2020-04-16 kl. 00:01.
Citera
2020-04-16, 00:04
Medlem
Olsenbanden og Data Harry sprenger verdensbanken 4.5/6

Gone is the lovable drunk Dynamite Harry , this version of Harry is crass , pompous and short tempered , the villains are master Hansen and the danish rent-a-thug Biffen

Hansen is sick and tired of Olsen stealing his thunder in the world of crime.

Also funny seeing Valborgs driving teacher going bananas on the roads lol

---------------------------------------------------------------------
Astérix - Gudarnas hemvist 4.5/6

Caesar wants to build apartment buildings , of course the gaul village will have to go. The gauls also have to improvise when they dont have any magic potion left

--------------------------------
Ninja Turtles '90 , 5/6

30 yrs ago now , wow.........

Simply amazing : the atmosphere , the music........the origin story of TMNT. Koteas is wonderful as Casey. Basically Shredder is like Fagin in Oliver Twist , using youngsters to do his dirty work.
Senast redigerad av qmzamqckalrtgj 2020-04-16 kl. 00:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in