2017-09-19, 00:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Till sista blodsdroppen (1981)

Isländsk film med vikingaintriger.

Lite lightversion av Korpen flyger.
Tyvärr har alla gubbar stora skägg, och likadana kläder, så det är svårt att veta vem som är vem, i varje fall i början.
Men efter ett tag har några skägg bankat ner några andra skägg, och då är det inte så många kvar att hålla reda på.

Gillar miljön och vikingar, 3/5
Citera
2017-09-19, 00:51
Medlem
Hellboy (2004)
http://www.imdb.com/title/tt0167190/?ref_=nv_sr_3

Handlar om en röd demon från en annan värld som heter Hellboy som försöker rädda världen från de onda!

Ganska kul att man har bara sett 2:an så nu har man äntligen sett 1:an!

Tyckte filmen var bra med bra skådespeleri!

8/10
Citera
2017-09-19, 09:37
Medlem
skreks avatar
Topaz (1969)

En till Hitchcockfilm om kalla kriget och agenter. En rysk avhoppare kommer med information om missiler på Kuba och en fransk agent anlitas för att verifiera uppgifterna. Kanske något bättre än Torn Curtain men i den här saknar jag också lite nerv och spänning. Det känns lite avslaget och slutet är väldigt abrupt och konstigt.
Citera
2017-09-19, 15:41
Medlem
Arlorks avatar
Apocalypto från 2006

Mel Gibson är regissör, precis som i Passion of The Christ. Det finns en del likheter. Främst i hur realistiskt blodig filmen är. Huvuden krossas så att det pulsar blod från tinningen, folk får sina halsar avskurna. Och än värre blir det när mayaindianerna kommer in i bilden. Men här vill jag poängtera att actionscenerna är underordnade dramaupplägget, som i grund och botten är något att kämpa in i döden för den man älskar.

Huvudkaraktären är Jaguar Paw, eller Jaguartass på svenska samt hans far Flint Sky. Dom leder en by av indianer i djungeln i Mesoamerika. När jägarna från byn är ute för att jaga stöter dom på en grupp andra indianer som passerar förbi. Dom ser bedrövliga ut och mötet blir inte särskilt konstruktivt.

Väl tillbaka i byn så lyssnar dom på historier och berättelser från en shaman (tror jag). Dagen efter blir inte direkt vad dom förväntar sig. Byn blir attackerad av okända män. Jaguartass lyckas sätta sin fru i vad han hoppas är säkerhet, samtidigt som byborna blir mördade och en del tillfångatagna. Så även Jaguartass. Därefter blir det en dödsmarsch. Ovetandes om vart de är på väg, förutom att det ska finnas en stad gjord av sten.

Nu ska jag inte gå in på slutet alltför mycket, utan låter det vara. Filmen får 7/10 från mig. Bra skådespelare, roligt att skådespelarna inte pratar engelska eller något europeiskt språk. Som sagt, 7/10.
Citera
2017-09-19, 15:56
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arlork
Nu ska jag inte gå in på slutet alltför mycket, utan låter det vara. Filmen får 7/10 från mig. Bra skådespelare, roligt att skådespelarna inte pratar engelska eller något europeiskt språk. Som sagt, 7/10.
Jag verkligen älskar genidraget i hur den lilla smittade flickan som de stöter på används som spåkvinna, för vad som komma skall.

"And the man jaguar will lead you to your end."

Skrev mer om det när jag själv recenserade Apocalypto: (FB) Vilken film såg du senast?

Riktigt bra film!
Citera
2017-09-19, 18:10
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Straight Time (1978) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Efter sex år på kåken släpps äntligen tjuven Max Dembo ut på samhällets gator igen. Nu är det dags att gå straight - finna en bostad, skaffa ett jobb och följa reglerna. Nu gäller det. Hans övervakare visar sig vara en jobbig paragrafryttare dock och efter ett minimalt brott hamnar Max återigen bakom galler. När han återigen släpps känner han sig sviken och sårad, samhället vill ändå inte ha honom så varför vara laglydig? Fuck it. Han är och förblir en tjuv och det är lika bra att gå in stenhårt för det.

Ett kriminaldrama från 70-talet blir inte mycket stiligare än så här. Los Angeles visas upp från sin gruffigaste sida men fotot och atmosfären gör det till en fröjd att titta på. Jag älskar amerikansk 70-tals film. Den realistiska och vemodiga stämningen tillsammans med ett långsamt tempo som bygger upp den där roadmovie-känslan är så underbar att falla in i, och Straight Time gör det väldigt bra.

Dustin Hoffman i huvudrollen under sin storhetstid är såklart briljant, en av hans bästa roller. Sympati väcks direkt för hans karaktär när han försöker bygga upp ett liv i början för att man sen vänder sig något emot honom när han visar upp mindre smickrande sidor. Sen backas han upp av underbara skådespelare där främst Harry Dean Stanton är suverän som hans gamla partner in crime som nu hatar sitt inrutade liv och välkomnar lite tjuveri och kaos igen - jag jublar inombords för samspelet de sedan har - men även Gary Busey, Kathy Bathes, M. Emmet Walsh och Theresa Russell gör ett magnifikt jobb.

Historien är till en början riktigt engagerande och man anar även lite skön samhällskritik som gör den djupare. Det håller tyvärr inte hela vägen, förutom ett par läskigt trovärdiga rån så tappar jag lite av intresset och slutet mynnar inte ut i något minnesvärt. En omotiverad nakenscen känns oerhört malplacerad också.

Men atmosfären, skådespelet, ett par oförglömliga scener (motorvägen... haha) och spänningen över hur det ska sluta för stackars Max Dembo gör det här till en favorit för mig.
Citera
2017-09-19, 18:20
Medlem
Geomeisters avatar
Casualites of War | Året var 1989
http://www.imdb.com/title/tt0097027/?ref_=nv_sr_3

Den här filmen kändes extremt medioker för mig. Har man sett ett antal, slumpmässiga, filmer om något större krig USA var inkluderat i erbjuden starten inte mycket nytt. Skådespelarna är överlag unga och skådespeleriet känns överspelat och det är svärdomar hela tiden. Nu har jag inte så mycket svärdomar i film, men precis som i verkliga livet tycker jag det ska finnas någon poäng med det. Folk som bara svär om allt och alla blir snabbt ointressanta.

Filmen fortsätter och ja, är det här verkligen Brian de Palma? Ung Sean Penn? Michael J. Fox? Borde den åtminstone inte vara mer underhållande?

När sedan en okänd skådespelerskan dyker upp i bilden blir filmen snabbt tyngre, mer unik och allmänt bättre. Fantastiskt fysiskt skådespel av denna tjej. Från att vara en intetsägande krigsfilm i mängden blir den nu genuint bra.

Filmen fortsätter sedan i oväntade inriktningar. Sean Penn slutar upp som en bra "bad guy", Michael J. Foxs oskyldiga "good guy"-stil fungerar oväntat bra och historien i sig är välskriven och rörande.

Om det var något jag gillade genom hela filmen var det musiken. När eftertextern rullar ett namn förbi och vem annars? Ennio Morricone!

En del av mig vill ge ett riktigt bra betyg till denna, men samtidigt kan jag inte glömma att, trots vissa poänger, var en stor del av filmens första halva ingen höjdare. Allt det till trots. Det här känns knappast som varken Sean Penns eller Michael J. Fox mest kända verk, men blir definitivt en pärla i min samling.

Betyg? Stark 3,5 / 5
Citera
2017-09-19, 18:23
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Casualites of War | Året var 1989
http://www.imdb.com/title/tt0097027/?ref_=nv_sr_3

Den här filmen kändes extremt medioker för mig. Har man sett ett antal, slumpmässiga, filmer om något större krig USA var inkluderat i erbjuden starten inte mycket nytt. Skådespelarna är överlag unga och skådespeleriet känns överspelat och det är svärdomar hela tiden. Nu har jag inte så mycket svärdomar i film, men precis som i verkliga livet tycker jag det ska finnas någon poäng med det. Folk som bara svär om allt och alla blir snabbt ointressanta.

Filmen fortsätter och ja, är det här verkligen Brian de Palma? Ung Sean Penn? Michael J. Fox? Borde den åtminstone inte vara mer underhållande?

När sedan en okänd skådespelerskan dyker upp i bilden blir filmen snabbt tyngre, mer unik och allmänt bättre. Fantastiskt fysiskt skådespel av denna tjej. Från att vara en intetsägande krigsfilm i mängden blir den nu genuint bra.

Filmen fortsätter sedan i oväntade inriktningar. Sean Penn slutar upp som en bra "bad guy", Michael J. Foxs oskyldiga "good guy"-stil fungerar oväntat bra och historien i sig är välskriven och rörande.

Om det var något jag gillade genom hela filmen var det musiken. När eftertextern rullar ett namn förbi och vem annars? Ennio Morricone!

En del av mig vill ge ett riktigt bra betyg till denna, men samtidigt kan jag inte glömma att, trots vissa poänger, var en stor del av filmens första halva ingen höjdare. Allt det till trots. Det här känns knappast som varken Sean Penns eller Michael J. Fox mest kända verk, men blir definitivt en pärla i min samling.

Betyg? Stark 3,5 / 5

En favorit när jag var yngre som jag minns mest för den mycket obehagliga
. Misstänker att jag kommer notera dess svaga sidor mer om jag skulle se om den idag. Ojämn film.
Citera
2017-09-19, 20:50
Medlem
JefCostellos avatar
Du côté d'Orouët (Rozier, 1971)

Skådeplats är en liten fransk kuststad, inte lika visuellt inbjudande som de brukar skildras på film, och huvudpersoner är de unga paristjejerna Joelle, Caroline och Kareen som lämnat storstaden för några veckors semester. Filmen klockar in på 2½ timme och säkert halva filmen ägnas åt något som borde varit karaktärsuppbyggnad men istället enbart funkar som etablering av gruppen. De tre tjejerna är inte bara utseendemässigt lika varandra, de tilldelas under filmens första halva inte speciellt mycket personliga drag. Joelle är då och då lite mer nedstämd än de andra, det är allt. I övrigt tramsas och flamsas det mest. Man dricker vin under fnitter, äter bakelser under tramsfnitter, lagar mat under fnitterflams, befinner sig på stranden och beter sig tramsigt. Hela tiden.

Det är ingen lyckad första halva enligt mig, snarare irriterande Troligen är det ett medvedet drag från regissören att teckna en bild av konformism - något som understryks av att de vid något/några tillfällen också bär tröjor i samma färger - istället för personligheter men filmen tar över en timme på sig med något som borde klarats av på en kvart.

Bättre andra halva som tur är. Här har nämligen Gilbert hunnit knacka på deras dörr. Gilbert är Joelles överordnade på jobbet och har i princip bjudit in sig själv till trakten. Det är en typ man känner igen från vardagen; han ser inte illa ut, är trevlig, social och vill väl, gör vad han kan. Men samtidigt är han lite nervig, lite för på, ger ett osäkert intryck och är smått irriterande. Även om tjejerna umgås med honom märks det tydligt att de inte ser på honom på det sätt en man vill bli sedd när han är ensam med tre snygga tjejer. Filmens bästa scen är när han berusad ska stå för matlagningen en kväll. Bra skådespelarinsats av Bernard Menez här.

Trots att filmen har sin stunder blev jag lite besviken. En slags fattigmansvariant av någon Eric Rohmer-film. Den får för lite sagt och mejslar ut för svaga personporträtt för sin omotiverat långa speltid. Det är svårt att lista ut åt vilket håll den ska gå och det är dess styrka. Flera gånger under andra halvan tror jag att den är på väg åt ett håll som sedan visar sig inte stämma och intresset hålls iaf uppe hela vägen. Det räcker för att rädda en svag trea men att det jag först och främst tar med mig härifrån är hur sjuttiotalssnygg den fnittriga huvudtrion är (har aldrig sett skådespelerskorna innan) är inte ett tecken på att jag sett en speciellt minnesvärd film.

3-/5
Senast redigerad av JefCostello 2017-09-19 kl. 21:28.
Citera
2017-09-20, 14:21
Medlem
nudebrainsurgeons avatar
Red Heat, 1988. Danko(Arnold Schwarzenegger) bor på samma hotell i Chicago som Elwood gjorde i Blues Brothers. Där gömmer han en nyckel och skjuter en massa cleanheads. Sen kör dom chicken med bussar, St Lois vs Montreal, Danko som kör St Lois förlorar när Art(James Belushi, bror till Jake(John Belushi) i Blues Brothers) rycker i ratten, men Montreal blir påkörd av ett tåg. Sen byter dom klockor med varandra.

Typisk 80-tals popcorn, två olika snutar från olika kulturer som tvingas ihop och massor med krockar och skämt, rider till 95% på framgången av Terminator då Arnold spelar i stort sett samma roll, liknande scener osv, dvs riktigt bra. Plus en hel del tuttar. 7/10 från mig eftersom jag gillade den när den var ny och den håller än.

slänger in en länk till trailer också: https://www.youtube.com/watch?v=BxUreRQfmno
Senast redigerad av nudebrainsurgeon 2017-09-20 kl. 14:26.
Citera
2017-09-20, 17:56
Medlem
Incendios avatar
Kan man inte sova så får man se film istället.. Såg fyra filmer i natt:

Lilting(2014). Man förlorar sin partner och försöker därefter att skapa ett förhållande med partners icke-engelsktalande mor som inte visste att sonen var homo.
Alltså åhhhhh, jag är fortfarande helt uppfylld av den här filmen! Börjar nästan gråta när jag ska skriva om den. Så fantastisk, så smärtsam och så vacker. Ben Whishaw, som spelar huvudrollen, är helt magisk! Han kan göra allt med så väldigt lite, en skådespelarteknik som jag föredrar. Jag älskar att filmen är känslomässigt intensiv, men annars så stillsam. Jag gillar stillsamma filmer. Innehåller en film mycket tekniska effekter(utan att vara typ fantasy) så blir jag alltid lite misstänksam, "vad är det de försöker dölja" tänker jag. Här är det helt fokus på storyn.

Julie & Julia(2009). Uttråkad nästannutidskvinna börjar intressera sig för Julia Childs kokbok och bloggar om den. Både Julias(i dåtid) och Julies historia berättas.
Älskar filmen. Främst för att det egentligen inte händer så mycket i den. Inte mycket drama. Mest bara trevligt. Och fina miljöer och skådespelare. Både Julies och Julias förhållanden med sina män skildras så fint.

Brödraskapet(2009). Garderobare får hoppar av sin karriär i armen efter anklagelser om att ha tafsat på sina mannar. Kommer hem och hamnar efter några turer i ett nynasse-gäng där han blir tillsammans med en av medlemmarna och alla turer och svårigheter kring det.
Först, jag ÄLSKAR David Dencik. Han är också en sådan som gör mycket med så lite. Filmen är väldigt dansk, vilket oftast är bra. Förhållandet mellan männen skildras på ett fint, rått och trovärdigt sätt. Inte sentimentalt för fem öre. Gillar dock inte riktigt att slutet ger utrymme för fri tolkning kring hur det gick. Även om jag bestämt mig för att det går bra och de lever lyckliga i alla sina dagar...
Citera
2017-09-20, 18:01
Medlem
Incendios avatar
Jaha, nu glömde jag ju sista filmen. Fast det kanske kunde vara lika bra det...

Dear Wendy(2005). Obegriblig och onödig historia om ungt gäng med fascination för vapen.
Nog den sämsta film jag sett. Så dålig att jag inte en klarade av att se hela, vilket typ inte händer. Jag har nästan som en förbannelse att även om filmen jag ser är skitdålig så måste jag se hur det går(av den anledningen aktar jag mig för att börja kolla på serier). Men här gick det bara inte.
Trodde iofs inte att det skulle vara min typ av film, men såg den bara för att Jamie Bell spelar huvudrollen(hade en liten tonårs-crush på honom, men den har visst växt bort...). Storyn är tunn, onödig och dålig. Filmen är slafsigt gjord och påminner mer om ett elevprojekt på högstadiet... Skakig kamera(utan dogma-feeling), man ser bommen och produktionsteamet flera gånger, sladdar syns osv. Skit dålig bara. Är inte ens nyfiken på hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in