2020-01-11, 17:18
Medlem
Geomeisters avatar
The Purge
Året var 2013
https://www.imdb.com/title/tt2184339/?ref_=nv_sr_srsg_3

En film med ett, för mig, intressant koncept. Påminner lite om "Saw" eller "The Walking Dead"-serierna. Man vet vad som kan hända, men oftast inte vad som kommer hända. Det finns en viss dos av spänning, men även medmänsklighet och "vad skulle jag göra i den situationen"-tankar.

Det här är första filmen i en serie som jag nu sett tre delar av. Det verkar även finnas en film med samma namn ifrån 2018 (remake eller del 4?). Jag har inte sett dessa i ordning och det behövs egentligen inte i större grad. Filmerna står på egna ben även om jag givetvis skulle rekommendera att se dessa ifrån start. Vilket möjligtvis gör några saker mer enkla att greppa.

I denna film finner man Ethan Hawke och Robin Wright som kända ansikten. Även en till i mindre roll. Resten är för mig okända ansikten och ja... Det är skillnad när en riktig skådis och någon "som passar i rollen" slängs med. Det tveksamma i denna film kommer definitivt ifrån mindre roller även om det mesta ändå fungerar.

Filmen har en rad bra idéer och ämnet öppnar för att lite vad som helst kan hända utan att det känns fel. Därefter finns det en del saker som har lite b-vibbar. För mig balanserar denna serie mellan b-film och riktig film. Lyckligtvis mest mot riktig film, 80 % riktig film - 20 % b-film kanske.

Det skulle vara riktigt intressant att se en film i denna serie gjord av någon riktigt bra regissör med rätt skådespelare och bra budget utan att det blir för barnvänligt/PK. Skulle kunna bli en ny klassiker.. Tror jag!

Betyg?

Citera
2020-01-11, 23:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The female animal (1958). Kvinnodjuret

Jättekänd hollywoodskådespelare blir kär i vanlig man.

Det här var inte vad jag hade väntat mig, tråkigt relations"drama" 2/5
Citera
2020-01-11, 23:32
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Vargtimmen (1968)

En konstnär på en enslig ö har mardrömmar.

Bergman, och jag förstår ingenting.
Hela mitt liv har jag undvikit Bergman, och tänkt att jag kanske förstår bättre när jag blir vuxen.
Nu är jag vuxen (även om min fru vill tvista även om det) och förstår fortfarande ingenting.
Folk talar konstigt, beter sig konstigt, och Erland Josefsson klampar omkring i taket.

Jag blir alltmer övertygad om att filmkritikerna tisslade och tasslade sinsemellan.
-förstår du det här ?
-nej, inte skvatt, bäst att vi höjer det till skyarna för att inte verka korkade.

Jag konstaterar bara. -Äntligen tog den slut.
1/5 förfärligt tråkig film.

Kan rekommendera Bergmans mer lättillgängliga filmer. Vargtimmen och Persona är två väldigt "symboliska filmer." Om du vill ge Bergman en till chans kan jag rekommendera.

Smultronstället

Det sjunde inseglet

Höstsonaten

Miniserien Scener ur ett äktenskap

Fanny och Alexander

Dessa filmer är mer lätta att ta till sig.
Citera
2020-01-12, 00:35
Medlem
Geomeisters avatar
Demain tout commence
Året var 2016
Svensk titel / Engelska titel: I morgon börjar allt samt Two Is a Family
https://www.imdb.com/title/tt5078204...nm_flmg_act_16

Fransk film med ena stora rollen ifrån "Intouchables" (Omar Sy).

Röriga titlar på filmen mellan språken, men en överlag riktigt sevärd film. Det är ett drama som både är tyngre och lättare samt har en del skön humor och självdistans.

Filmen kan till handlingen se förutsägbar ut, men bryter ifrån mycket av det. Filmen kan även se politiskt korrekt ut också, men botar det mycket med humorn och självdistansen. Tycker filmen lyckas med mycket amerikanska och svenska filmer ofta misslyckas med. Hade liknande film gjorts i Sverige hade jag förmodligen inte varit lika positiv.

Det är en film där det händer mycket och inget fel i det, men dialogen är ofta snabb (eller jag uppfattar den som det då jag inte kan franska). Inte svår att hänga med i egentligen, men det gäller att vara med konstant. Inget man bara kan slöglo på utan att missa något.

Barnet i filmen tycker jag imponerar och känns naturlig. Omar Sy är en skön skådis att följa kanske främst är där för det mer komiska/sköna, men fixar det andra också. Övriga roller fungerar för det mesta.

Tonen i filmen är att den är rätt realistisk, men det finns ändå några saker man skulle kunnat förklara mer eller som ger mindre frågetecken. Det är dock min enda mindre kritik. Den här filmen både berörde och var rolig.

Betyg?

Citera
2020-01-12, 01:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Woman in hiding (1950). Det gäller mitt liv

Deborah Chandler (Ida Lupino) gömmer sig för sin man som vill mörda henne, det blir inte lättare av att mannen erbjuder en belöning till den som finner henne.

Jovars, den gick att titta på 3/5 slår vi till med.
Citera
2020-01-12, 01:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittheligeande
Kan rekommendera Bergmans mer lättillgängliga filmer. Vargtimmen och Persona är två väldigt "symboliska filmer." Om du vill ge Bergman en till chans kan jag rekommendera.

Smultronstället

Det sjunde inseglet

Höstsonaten

Fanny och Alexander

Oj, här har du grävt ganska långt tillbaka.
Mest nyfiken blir jag på hur du hittade inlägget, vad sökte du ?

Nåväl, flertalet av dom filmerna, om inte rent av alla, har jag någon gång sett och inte blivit särskilt begeistrad i.
Citera
2020-01-12, 02:02
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Oj, här har du grävt ganska långt tillbaka.
Mest nyfiken blir jag på hur du hittade inlägget, vad sökte du ?

Nåväl, flertalet av dom filmerna, om inte rent av alla, har jag någon gång sett och inte blivit särskilt begeistrad i.

Jag är helt enkelt en filmnörd med för mycket fritid. Jag har lagt märke till att du recenserar mycket äldre filmer i tråden, och gick igenom dina inlägg för att se om jag kunde hitta några filmer att lägga till min watchlist.

Jo Bergman var ju väldigt djup av sig, det är mycket psykologi i hans filmer. Sen var ju Draaamaaten hans hem. Så hans filmer är väldigt teaterlika, och har ett mer högtravande språk än vad "vanliga" spelfilmer brukar vara. Som jag uppfattar det så handlar hans filmer mycket om att få fram det undermedvetna som legat och tryckt under många år. Frustrationer, sorg, ånger, och bitterhet ska ut och luftas.
Citera
2020-01-12, 12:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Jag är helt enkelt en filmnörd med för mycket fritid. Jag har lagt märke till att du recenserar mycket äldre filmer i tråden, och gick igenom dina inlägg för att se om jag kunde hitta några filmer att lägga till min watchlist.

Jo Bergman var ju väldigt djup av sig, det är mycket psykologi i hans filmer. Sen var ju Draaamaaten hans hem. Så hans filmer är väldigt teaterlika, och har ett mer högtravande språk än vad "vanliga" spelfilmer brukar vara. Som jag uppfattar det så handlar hans filmer mycket om att få fram det undermedvetna som legat och tryckt under många år. Frustrationer, sorg, ånger, och bitterhet ska ut och luftas.
Nu blev jag ännu mer nyfiken.
Hittade du något matnyttigt ? I så fall vad ?
Citera
2020-01-12, 13:34
Medlem
Furiennas avatar
Citat:

Smultronstället

Det sjunde inseglet

Höstsonaten

Fanny och Alexander

"Sjunde inseglet" är en hög med överpretentiös dynga. Dock har du glömt "Den goda viljan".
"Fanny & Alexander" är också relativt bra.
Citera
2020-01-12, 16:57
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Lejonkungen (2019)

Bestämde mig för att se om den. Med svenskt tal denna gång. All magi från originalet är fan helt bortblåst.
Citera
2020-01-12, 17:47
Medlem
Fittheligeandes avatar
Citat:
Nu blev jag ännu mer nyfiken.
Hittade du något matnyttigt ? I så fall vad ?

Ja jag får ju se vad jag själv tycker.

Men några av titlarna du hade gett bra betyg var Scandal sheet, Scarlet street, och Murder ahoy.

Så dessa tänker jag ge en chans.
Citera
2020-01-12, 18:08
Medlem
Kickexs avatar
Tänkte mig att jag skulle försöka se resten av marvel filmerna men orkade bara två innan jag påbörjade något annat.
But here we go:

Captain Marvel

En massa utomjordingar som kan ta form av vad dom ser är på jakt efter en maskin som kan få dom att resa i ljusets hastighet och det är upp till Captain Marvel att stoppa dom.

Finns inte så mycket att säga.
Marvel filmerna blev alldeles för ambitiösa för längesen.
Föredrog dom när det var lite mer jordnära.

4/10

Avengers Endgame

Den kvarstående gruppen försöker hantera efterföljderna från den förra striden. Men det kanske finns en lösning att fixa vad som har hänt.

Den har några små bra stunder men den utspelades annars precis som man hade förväntat sig.
Hade nog gett filmen 8/10 om den slutade efter 10-15 minuter.

Det är bara så svårt att försöka bli insatt i filmer med tidsmaskiner.
Det får ”sorgliga” scener att kännas extra slöa.

Det var väl egentligen bara Thor som hade något att erbjuda i denna film.

6/10

Vem vet när och om man blir klar med dess franchise men för idag så orkade jag som sagt bara inte med mer avengers, så jag avslutade med

Upgrade

Grey förlorar allt i sitt liv men får en ny chans när han opererar in ett chip som gör honom övernaturlig.

En del gore, coola tech designer med en helt ok men rätt klyschig story gör denna film till ett hyfsat säkert kort till dom som letar efter ett film val denna kväll.

7/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in