2019-09-09, 02:35
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Disturbia

Hitchcock-influenserna märks ju tydligt men jag tycker ändå att detta är en ganska så bra film faktiskt.
Citera
2019-09-09, 22:54
Medlem
Geomeisters avatar
It och året var 2017
https://www.imdb.com/title/tt1396484/?ref_=nm_knf_t1

Jag kan hålla med skeptikerna till denna film om att den inte är särskilt läskig. Det var inte TV-serien ifrån 1990 heller. I jämförelse skulle jag säga att denna är något läskigare. Under min tid med denna film fick jag klart för mig att det faktiskt är en skräckfilm riktad mot barn. Att 20 (+):are inte blir vettskrämda är inte särskilt konstigt. "It" är extremt random i gamla TV-serien och är det fortfarande. Vad är det egentligen? Varför är det "syner" vissa gånger och andra gånger inte? Varför är det så många olika former? Var kommer det ifrån? Det är inte logiskt för en vuxen, men för ett barn som inte tänker på den nivån är det förmodligen rätt läskigt.

Jag gillade barnens del i gamla TV-serien och gör det här med. Att följa ett gäng på upptäcktsfärd och se deras egna problem är för mig väsentligt mer intressant än en Clown som dyker upp här och där.

En av huvudrollerna i gamla TV-serien dog relativt ung. Flickan i denna tycker jag har en rätt stark likhet till honom. Kanske är menat så.

Problemet med TV-serien är att den idag känns löjligt daterad, men fungerar tack vare 80-tals charm. Den här är utspelad under samma tid, men känns inte särskilt 80-tal då den är så modernt gjord. Gott och ont. Den håller kommer nog inte kännas lika daterad som den gamla gör idag om 25 (+) år.

Är man ute efter skräck? Då måste det finnas väsentligt bättre? Är man ute efter en spännande film att se med sitt relativt unga barn (som fungerar för båda till viss mån?) då är det ett rätt bra alternativ.

Nu är det dags för kapitel två. Kommer förmodligen se den med tiden, men har ingen brådska dit.

Betyg?

Citera
2019-09-10, 02:04
Medlem
Mama

Bra och välgjord skräckis med bra skådisar. Dansken Nikolaj Coster-Waldau såg jag ju för övrigt i filmen Nattvakten nyligen.
Citera
2019-09-11, 02:05
Medlem
Röjar-Ralf kraschar internet

Tycker fortfarande att den är lika bra som ettan faktiskt. Kul att en massa figurer från andra, orelaterade Disneyfilmer dyker upp (Anna och Elsa från Frost, Rapunzel från Trassel och Buzz Lightyear från Toy Story för att nämna några).

Det sjunde inseglet

Min absoluta Ingmar Bergman-favorit bland de jag sett och denna film behöver väl knappast någon närmare presentation? Bengt Ekerot är ju episk som Döden och dessutom får man ju se Max von Sydow i en av hans bästa rollprestationer!
Citera
2019-09-11, 07:32
Medlem
GRÄNS som gick på TV häromsistens. Alltid kul när man blir lite förvånad när man ser en film. Konstig vid första anblicken, senare mest tänkvärd. Inte säkert man hängde med i alla detaljer första gången så inte fel kolla en gång till. Som sammanfattning snygg ihopknytning av svenska väsen, alldagligt arbete och utanförskap.
Citera
2019-09-11, 17:38
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Happy Death Day

Skön rulle! Har sett den några gånger nu.
En av dom bättre skräckrullar man sett på sistone.
Citera
2019-09-12, 02:45
Medlem
The Lodger

Marie Belloc Lowndes roman har filmats några gånger nu och detta är filmatiseringen från 2009. Tycker den är både bra och spännande. Skulle vilja se Hitchcocks version också.
Citera
2019-09-12, 03:09
Bannlyst
Waterworld (1995)

Det var en spännande och lite b-ig film. Den är värd att titta på för det händer mycket saker i filmen och det är mycket äventyr. Snygg action med. Den gör sig bra.

8/10
Citera
2019-09-12, 09:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The house on Telegraph hill (1951) Farornas hus

Kvinnlig polsk koncentrationsläger fånge byter identitet med en annan fånge som dör i förhoppning att komma till Amerika

En film som börjar rätt bra, men som tappar engagemang efter hand, och man vill mest att den tar slut.
Valentina Cortese var ett utmärkt rollval, hon har det rätta, lite skrämda, utseendet för rollen.

3-/5
Citera
2019-09-12, 16:30
Medlem
Neth.2.0s avatar
Jag fick chansen att se Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968) på bio här i helgen som var. Hade aldrig sett den tidigare. Herregud det är nog en av mina bästa filmupplevelser någonsin.

Jag saknar egentligen kunskap att kunna analysera filmen på något värt sätt, men det var en grym upplevelse. Också en av de snyggaste filmer jag sett. Var många scener där jag verkligen förundrades över hur snyggt ljussatt det var, eller vilken detalj det var på miljöer/modeller.
Det är också många gånger under filmens gång som han jobbar väldigt imponerande med perspektiv. Mitt sällskap på bion tyckte att många scener var onödigt långa, men jag njöt verkligen till fullo filmen igenom.

Regarade särskilt på en del i slutet:

Får 5/5 från mig. Svårt att avgöra om det hade blivit samma betyg om jag hade sett den hemma i soffan, men inte lägre än en 4:a.
Senast redigerad av Neth.2.0 2019-09-12 kl. 16:32.
Citera
2019-09-12, 23:27
Bannlyst
Skin Jamie Bell spelar en skinnskalle i USA som tillhör ett gäng som kallar sig något så tufft som The Vinlanders och som bestämmer sig för att inte längre kämpa för den vita rasen och istället börja omfamna alla raser och kulturer

4/10
Senast redigerad av pethom 2019-09-12 kl. 23:35.
Citera
2019-09-13, 08:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Blondies anniversary (1947)

Dags att fira 15 årig brölloppsdag för Blondie och Dagobert.

Ännu en av de 28 filmer som gjordes, och dom har ett rätt behändigt format på dryga timman.
visst kan man slänga in en sån film då och då. 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in