Jag kan hålla med skeptikerna till denna film om att den inte är särskilt läskig. Det var inte TV-serien ifrån 1990 heller. I jämförelse skulle jag säga att denna är något läskigare. Under min tid med denna film fick jag klart för mig att det faktiskt är en skräckfilm riktad mot barn. Att 20 (+):are inte blir vettskrämda är inte särskilt konstigt. "It" är extremt random i gamla TV-serien och är det fortfarande. Vad är det egentligen? Varför är det "syner" vissa gånger och andra gånger inte? Varför är det så många olika former? Var kommer det ifrån? Det är inte logiskt för en vuxen, men för ett barn som inte tänker på den nivån är det förmodligen rätt läskigt.
Jag gillade barnens del i gamla TV-serien och gör det här med. Att följa ett gäng på upptäcktsfärd och se deras egna problem är för mig väsentligt mer intressant än en Clown som dyker upp här och där.
En av huvudrollerna i gamla TV-serien dog relativt ung. Flickan i denna tycker jag har en rätt stark likhet till honom. Kanske är menat så.
Problemet med TV-serien är att den idag känns löjligt daterad, men fungerar tack vare 80-tals charm. Den här är utspelad under samma tid, men känns inte särskilt 80-tal då den är så modernt gjord. Gott och ont. Den håller kommer nog inte kännas lika daterad som den gamla gör idag om 25 (+) år.
Är man ute efter skräck? Då måste det finnas väsentligt bättre? Är man ute efter en spännande film att se med sitt relativt unga barn (som fungerar för båda till viss mån?) då är det ett rätt bra alternativ.
Nu är det dags för kapitel två. Kommer förmodligen se den med tiden, men har ingen brådska dit.
Tycker fortfarande att den är lika bra som ettan faktiskt. Kul att en massa figurer från andra, orelaterade Disneyfilmer dyker upp (Anna och Elsa från Frost, Rapunzel från Trassel och Buzz Lightyear från Toy Story för att nämna några).
Det sjunde inseglet
Min absoluta Ingmar Bergman-favorit bland de jag sett och denna film behöver väl knappast någon närmare presentation? Bengt Ekerot är ju episk som Döden och dessutom får man ju se Max von Sydow i en av hans bästa rollprestationer!
GRÄNS som gick på TV häromsistens. Alltid kul när man blir lite förvånad när man ser en film. Konstig vid första anblicken, senare mest tänkvärd. Inte säkert man hängde med i alla detaljer första gången så inte fel kolla en gång till. Som sammanfattning snygg ihopknytning av svenska väsen, alldagligt arbete och utanförskap.
Marie Belloc Lowndes roman har filmats några gånger nu och detta är filmatiseringen från 2009. Tycker den är både bra och spännande. Skulle vilja se Hitchcocks version också.
Det var en spännande och lite b-ig film. Den är värd att titta på för det händer mycket saker i filmen och det är mycket äventyr. Snygg action med. Den gör sig bra.
Kvinnlig polsk koncentrationsläger fånge byter identitet med en annan fånge som dör i förhoppning att komma till Amerika
Victoria vet att medfången Karen skickat sin nyfödde son till släktingar i Amerika vid krigsutbrott. Hon tycker heller inte att hon vill tillbaka till Polen, och sonen känner knappast igen henne.
Så hon antar Karens identitet.
efter en del problem får hon, tillsist, kontakt med sin, Karens släkt, som lever ett mycket gott liv.
Men helt önskad är hon. Kvinnan som uppfostrat sonen är inte helt nöjd med att det kommer någon som tänker ta ifrån henne barnet, övriga släktingar är inte heller riktigt nöjda med situtionen, då dom planerar stora arv.
Efter ett antal mordförsök, så inser Karen att hon lever farligt. Mannen hon gift sig med försöker mörda henne med förgiftad apelsinjuice, men råkar dricka upp den själv.
Karen ärver till sist hela huset.
En film som börjar rätt bra, men som tappar engagemang efter hand, och man vill mest att den tar slut.
Valentina Cortese var ett utmärkt rollval, hon har det rätta, lite skrämda, utseendet för rollen.
Jag fick chansen att se Stanley Kubricks 2001: A Space Odyssey (1968) på bio här i helgen som var. Hade aldrig sett den tidigare. Herregud det är nog en av mina bästa filmupplevelser någonsin.
Jag saknar egentligen kunskap att kunna analysera filmen på något värt sätt, men det var en grym upplevelse. Också en av de snyggaste filmer jag sett. Var många scener där jag verkligen förundrades över hur snyggt ljussatt det var, eller vilken detalj det var på miljöer/modeller.
Det är också många gånger under filmens gång som han jobbar väldigt imponerande med perspektiv. Mitt sällskap på bion tyckte att många scener var onödigt långa, men jag njöt verkligen till fullo filmen igenom.
Regarade särskilt på en del i slutet:
När han sitter ensam och äter middag i rummet. Först ser man Dave lite från avstånd, med en del statyer och annan inredning i bakgrunden. Sen växlar kameran till en närbild på enbart honom, bordet och de upplysta golvplattorna i bakgrunden. Perspektivet gör så att golvplattorna ser väldigt mycket större ut än Dave i förgrunden. Det för mig signalerade på något sätt hur liten, obetydlig och ensam han är där. Sjukt snyggt gjort.
Får 5/5 från mig. Svårt att avgöra om det hade blivit samma betyg om jag hade sett den hemma i soffan, men inte lägre än en 4:a.
Senast redigerad av Neth.2.0 2019-09-12 kl. 16:32.
Skin Jamie Bell spelar en skinnskalle i USA som tillhör ett gäng som kallar sig något så tufft som The Vinlanders och som bestämmer sig för att inte längre kämpa för den vita rasen och istället börja omfamna alla raser och kulturer
4/10
Senast redigerad av pethom 2019-09-12 kl. 23:35.
Dags att fira 15 årig brölloppsdag för Blondie och Dagobert.
Vari en dyr och en billig klocka förväxlas, Dagobert råkar ge den dyra klockan till Blondie, och chefens sekreterare får en billig klocka, varpå Dagobert får sparken, igen.(Tydligen är jag borttagen ganska tidigt i filmserien, det var någon annan chef).
I övrigt snubblar Dagobert på en byggfirma som vill bygga ett sjukhus med undermåligt material, och avslöjar dom, och får sitt jobb tillbaka igen.
Ännu en av de 28 filmer som gjordes, och dom har ett rätt behändigt format på dryga timman.
visst kan man slänga in en sån film då och då. 3/5
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!