2020-04-08, 21:01
Medlem
felstavadds avatar
Tittade precis på ”Snatch” (kollade på ”Lock stock and two smoking barrels” igår).
Två av de bästa gangster filmerna som gjorts i mitt tycke, skruvade, lagom våldsamma och roliga.

Fanns en tredje i liknande stil men kommer inte på vad den heter, kanske Guy Ritchie som gjorde den också, får kolla upp det. Bägge får 9/10, värda att se bara för dialekten och språket.
Citera
2020-04-08, 22:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Monkey business (1931). Fyra käcka fripassagerare

Vari kvartetten Marx är fripassagerare på en atlantångare och får anställning som livvakter.

Zeppo Marx var fortfarande med i filmerna, och kanske gjorde man rätt i att dumpa honom.
I övrigt är det som vanligt, en tunn historia kantat med en del riktigt roliga nummer.
Tyvärr även mycket trams och sångnummer.
Grouchos makalösa snattrande är alltid underhållande.
Men den har inte åldrats väl.

3-/5

IMDB 7,5 = 3,89/5
Citera
2020-04-08, 22:13
Medlem
Shrek 3.
Citera
2020-04-09, 00:09
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Horse feathers (1932). Fyra farliga friare

Denna gång hamnar bröderna Marx på en ansedd högskola. Huvudsyftet, i varje fall för dom, är att återupprätta skolans anseende genom att vinna en fotbollsmatch, något som inte hänt sedan 1888

Bitvis riktigt rolig, räcker till 3-/5

IMDB 7,6 = 3,93
Citera
2020-04-09, 00:19
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Overlord (2018) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Inte nog med att det är D-dagen och planet man färdas i skjuts ner så man landar på den franska landsbygden omringad av hänsynslösa nazister - nog fan ska man snubbla in på deras topphemliga labb där de skapar monster också. Det här var inte den inledning på kriget som Boyce och hans mannar hade föreställt sig.

Hur ska jag motivera det här låga betyget egentligen? Jag har nog målat in mig i ett hörn, för det finns inget direkt dåligt att hitta i Overlord. Det lyser igenom att det är en B-film på sina ställen men den är otroligt välgjord, skådespelarna gör ett utomordentligt jobb, fotot är läckert och monstren är välskapta. Ett par scener är genuint obehagliga med innovativa äckeleffekter där människokroppen vrids på vidriga sätt, och atmosfären överlag är tät och ödesdiger.

Det enda jag kan säga är att jag aldrig blev investerad i historien och hade tråkigt långa perioder. Det mesta var förutsägbart i hur karaktärer samspelar med varandra och hur historien skulle utveckla sig - en soldat som stör sig på ett barn kommer naturligtvis lära sig älska honom mot slutet, en spruta som förvandlar människor till monster kommer användas av den och den och han kommer offra sig och så vidare. Det är naturligtvis idiotiskt att störa sig på sånt i vad som överlag är en kul och underhållande zombierulle, men sån är jag ibland.

Jag fick också en serietidningskänsla mot slutet över hur antagonisten utvecklar sig, komplett med en generisk bossfight där jag inte skulle bli förvånad om han hade mohahaha-skrattat. Eller gjorde han kanske det? Jag minns inte. Jag minns Wyatt Russell dock som spelade den enda karaktären som lyfte sig till något mer intressant och som jag brydde mig om.

Hade jag varit på ett annat humör så hade det här lika gärna kunna varit en 4/5 film. Är man ute efter en stunds underhållning med zombieslafs så är det en perfekt film, välgjord på alla sätt och vis med effekter som ser ut att höra hemma i en högbudgetfilm. Jag var tydligen inte på rätt humor just då. Men jag applåderar ändå och rekommenderar Overlord.
Citera
2020-04-09, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Overlord (2018) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Inte nog med att det är D-dagen och planet man färdas i skjuts ner så man landar på den franska landsbygden omringad av hänsynslösa nazister - nog fan ska man snubbla in på deras topphemliga labb där de skapar monster också. Det här var inte den inledning på kriget som Boyce och hans mannar hade föreställt sig.

Hur ska jag motivera det här låga betyget egentligen? Jag har nog målat in mig i ett hörn, för det finns inget direkt dåligt att hitta i Overlord. Det lyser igenom att det är en B-film på sina ställen men den är otroligt välgjord, skådespelarna gör ett utomordentligt jobb, fotot är läckert och monstren är välskapta. Ett par scener är genuint obehagliga med innovativa äckeleffekter där människokroppen vrids på vidriga sätt, och atmosfären överlag är tät och ödesdiger.

Det enda jag kan säga är att jag aldrig blev investerad i historien och hade tråkigt långa perioder. Det mesta var förutsägbart i hur karaktärer samspelar med varandra och hur historien skulle utveckla sig - en soldat som stör sig på ett barn kommer naturligtvis lära sig älska honom mot slutet, en spruta som förvandlar människor till monster kommer användas av den och den och han kommer offra sig och så vidare. Det är naturligtvis idiotiskt att störa sig på sånt i vad som överlag är en kul och underhållande zombierulle, men sån är jag ibland.

Jag fick också en serietidningskänsla mot slutet över hur antagonisten utvecklar sig, komplett med en generisk bossfight där jag inte skulle bli förvånad om han hade mohahaha-skrattat. Eller gjorde han kanske det? Jag minns inte. Jag minns Wyatt Russell dock som spelade den enda karaktären som lyfte sig till något mer intressant och som jag brydde mig om.

Hade jag varit på ett annat humör så hade det här lika gärna kunna varit en 4/5 film. Är man ute efter en stunds underhållning med zombieslafs så är det en perfekt film, välgjord på alla sätt och vis med effekter som ser ut att höra hemma i en högbudgetfilm. Jag var tydligen inte på rätt humor just då. Men jag applåderar ändå och rekommenderar Overlord.

Tycker det är en sån där film som är medveten om hur löjlig hela premissen egentligen är och har tillräckligt mycket självdistans för att det ska bli en underhållande historia ändå. Som du säger, inga nämnvärda brister, men söker man någon form av djup är det förmodligen inte rätt film.
Citera
2020-04-09, 04:49
Medlem
Kollade precis på Operation Ragnarök, filmen visade sig vara vek multikultivurmande Romeo/Juliaomskrivning med rasister/blattar som om den istället fokuserat på omständigheterna vilka låts ligga till bakgrund för familjedramatiken kunde ha varit riktigt bra.
Citera
2020-04-09, 07:26
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andy-Carroll
Tycker det är en sån där film som är medveten om hur löjlig hela premissen egentligen är och har tillräckligt mycket självdistans för att det ska bli en underhållande historia ändå. Som du säger, inga nämnvärda brister, men söker man någon form av djup är det förmodligen inte rätt film.

Det håller jag med om. Den lägger inte ribban för högt sett till sina förutsättningar utan gör det bra inom sina begränsningar.
Citera
2020-04-09, 11:41
Medlem
estetiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av felstavadd
Tittade precis på ”Snatch” (kollade på ”Lock stock and two smoking barrels” igår).
Två av de bästa gangster filmerna som gjorts i mitt tycke, skruvade, lagom våldsamma och roliga.

Fanns en tredje i liknande stil men kommer inte på vad den heter, kanske Guy Ritchie som gjorde den också, får kolla upp det. Bägge får 9/10, värda att se bara för dialekten och språket.
Då måste du se Ritchies nya film The Gentlemen!

Filmen du tänker på kanske är Lucky number Slevin, Layer Cake eller RocknRolla.
Citera
2020-04-09, 12:01
Medlem
Harrihaffis avatar
A million ways to die in the west 2014
Löjlig rolig film. Bästa jag sett i April hittills..
Citera
2020-04-09, 12:11
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Skön film!

Jag är trött på musikaliska filmer där minst halva filmen handlar om någons missbruk av knark eller alkohol. Visst är det bra att visa en artists baksida, men för många filmer har för likt tema. Världsartister som varit med på flera kända evenemang, känner många i industrin, har intressanta personligheter, skrivit bra musik och allt som visas är någons missbruk? La Bamba är en film gjord rätt. Fokuserar på det som var intressant med Valens liv.

Ska se om den en vacker dag!
Även "Jersey Boys" är ju en rätt så familjevänlig musikfilm.
Det är dessutom en mycket underhållande film, som jag har sett på flera gånger faktiskt.

Men, du får ju inte glömma att en av de bärande elementen i "rockstjärnegenren" ju handlar direkt om Dekandensens höjder (och dalar), och det är delvis varför detta ens blivit en "grej."
Folk tycks älska att se på hur högt hyllade stjärnor kraschar och brinner ...

Inte bara filmer om moderna rockhjältar, utan t.o.m. filmen om Mozart - "Amadeus" - lyckades ju skildra honom som levandes ett veritabelt Led Zeppelin-liv, minst sagt ...

Men ibland blir det bara löljigt, som tex när författaren tror att det är excesser och dekadens, särskilt drogmissbruket, som ska vara det viktigaste.
Ett sådant exempel är ju från Dregen-biografin, där författaren försöker göra lille Dregen till nån slags superversion av Nikki Sixx, Slash och Sid Vicious Kombinerat ...
Löjligt blir det bara ...

Men musikerskildringar kan ju vara hur bra som helst även utan det temat.
Som i La Bamba, Jersey Boys ...
Eller tex den där filmen om John Lennon som tonåring, innan Beatles blev till.
Det finns faktiskt två filmer om Beatles, den andra skildrar tiden strax efter bandet bildades, och har med den där extra-Beatlen som sen lämnade.

John Cusack är också med i en film om Beach Boys, där han spelar Brian i bandet, det kreativa geniet.
Det är ingen dekadens utan mest bara galenskap ... =)

Det finns en ganska bra "Coming of Age-film" som kretsar kring punkbandet "The Clash", men från en tonårings ivriga perspektiv.
Den är bra, och visar inte mycket av dekadens och missbruk, utan ger en mer helyllesbild av bandets sångare.
"London Town" (2016) heter den.
Citera
2020-04-09, 12:13
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av estetik
Då måste du se Ritchies nya film The Gentlemen!

Filmen du tänker på kanske är Lucky number Slevin, Layer Cake eller RocknRolla.
Nja, "The Gentlemen" är faktiskt ingen vidare bra film.
Synd, tycker jag, med tanke på att den borde ha större potential ändå ...

"Rocknrolla" däremot, det är en riktigt bra film.
Den kan man lätt se både en och två gånger.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in