Vari Dagobert får sparken från sitt arbete och ersätts av Blondie
Ungefär som den förra Blondiefilmen.
Dagobert vinner en danstävling trots, eller justför, att han hela tiden halkar.
Han lyckas också fördröja Blondie så hon kommer försent till ett affärsmöte, men det visade sig att det kontraktet hade blivit dyrt för min....direktör Dittlings firma.
Och vem annars än Dagobert kan klanta till det så det ändå blir rätt ändå.
Dagobert återanställs.
Efter två soldater kommer hem från kriget och börjar bli vänner så börjar konflikter bubbla upp mellan familjerna. Dom är nämligen inte av samma ras.
Nja, det finns väl inte så mycket i denna film som man inte redan har sett i alla andra filmer om rasister.
Det som kanske utmärker denna mer än resten är kanske att den har 190% mer inre melodramatiska monologer bland karaktärerna.
Första Deadpool var en av alla dagens superhjältefilmer jag gillat bäst. Bra grund för en serie och bra humor. Den här filmen såg jag i "SuperDuper" vilket innebär cirka femton minuter mer.
Vad tycks? Det är en film som ÖSER på med humor för yngre, äldre, gällande dagens Marvel/DC Comics, sex, ironisk humor och referenser till olika typer av populärkultur. Mycket humor biter inte alls på mig, men jag måste medge att några grejer var riktigt skoj och jag log en del gånger. Antal skämt kontra hur jag reagerade positivt var inte särskilt bra statistik. Humor måste ha lite bättre timing för att fungera.
Handlingen har ett visst djupt, men är så ironisk och överdriven att det inte riktigt fungerar för mig. Det känns verkligen som att dagens unga publik kräver att det händer något hela tiden för att dom inte ska ta upp mobilen eller något istället. För en "äldre" som mig sabbas mycket av filmen. Istället för smarta detaljer blir det bara som en ångvält av scener.
Jag vet inte vad "SuperDuper" bidrar med, men på en bra bit över två timmar blir det för långt. Hade det funnits en starkare röd tråd hade det kanske fungerat. Nu blev mycket av filmen mest tröttsamt att titta på även om jag skrattade till då och då samt att det finns lite saker i övrigt jag kan uppskatta.
I jämförelse med alla dagens superhjältefilmer jag sett är det knappast den svagaste, men jag kan inte riktigt se hur dom kan ta denna typ av film ett steg längre utan att få negativa reaktioner av publiken. Kräver inte dagens publik en genuin handling längre så länge det finns action och humor?
Betyg?
IMDB: 7,7 / 10
Geomeister: 2,8 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2019-08-25 kl. 00:10.
Judisk panthandlare i New York plågas av tillbakablickar från kriget.
Rod Steiger som känslodöd panthandlare.
Vid ett rån dödas hans anstälda hjälpreda, och då inser Rod att han nog hade känslor i alla fall
En väldigt långdragen och halvtrist film, räddas dock, till viss del, av fint foto, och Rod Steiger.
Än en gång tycker jag att Imdb varit lite väl givmilda med 7,7 3-/5
Naturalistisk, eller realistisk, skildring av tonåringars liv. Är det så här det ser ut? Filmen anstränger sig verkligen för att vara så "naken" som möjligt. Är man uppvuxen på 90-talet känns karaktärerna igen, alla arketyper känns igen i filmen. Andra teman filmen tar upp är nyfikenheten kring sexualitet, grupptryck m.m. Kanske är det så här livet, och i synnerhet ungdomen, ser ut i en småstad. Men kan man relatera till karaktärerna? Nja... Vissa människor kanske, andra inte. Drygt 20 år senare betraktas filmen främst som ett oskyldigt tidsdokument och nostalgi. Viktigt att poängtera dock att denna skildring inte är representativ för hur liv kan gestalta sig i en småstad! Väldigt starka ögonblick, speciellt då Foreigner och Robyn spelades... Iallafall starkt generationsdrama...
PS. Vad hände egentligen med snubben som spelade Marcus..? DS.
Betyg: 4/ 5
Senast redigerad av mystic_handyman 2019-08-25 kl. 01:57.
Dansk thriller där Henning Moritzen spelar den trötte bankmannen Borck som jobbar på ett litet sömnigt bankkontor i en köpenhamnsk förstad där inte mycket sker. Men en dag, dagarna före jul, upptäcker han en man utklädd till jultomte som beter sig mystiskt. Borck misstänker att mannen möjligen är en bankrånare och förbereder, ifall ett bankrån skulle ske, att han själv kan ta en del av pengarna.
Någon dag senare får han rätt i sina misstankar då mannen dyker upp som bankrånare just som Borck sitter i kassan. Bankdirektören meddelar i TV hur mycket rånarnas byte var på och när rånarna förstår att Borck själv har stulit en del av pengarna börjar de utpressa honom, vilket får Borcks tidigare inrutade liv att försättas i en kaosartad spiral.
Mycket spännande thriller, nästan som en dansk giallo (man följer även här polisens arbete). Svenska Bibi Andersson dyker upp som en mystisk kvinna som Borck blir förälskad i och som vet mer än han tror. Danmarks mest kände kompositör Bent Fabricius-Bjerre (lever än) skrev filmmusiken vars karaktäristiska melodislinga passar ypperligt till filmens tema av att vara något på spåren. Sista akten i filmen utspelas i ett nordafrikanskt land som Borck och Bibi Andersson flyr till för att komma undan rättvisan och miljöombytet ruckar lite på mystiken som uppstod i Borcks hemtrakter i form av det vintertrista Danmarkslandskapet, men slutet var perfekt. Klart underskattad dansk 60-talsthriller.
The Mothman Prophecies
Spännande och kuslig rulle med bra skådespelare. Dessutom finns det ju åtminstone lite sanning bakom historien.
Silver Bridge i Point Pleasant kraschade faktiskt på riktigt men det var 1967 (filmen utspelar sig senare).
Såg The Mothman Prophecies på bio när den kom ut. Gick ut från bion nedstämd, konfunderad och lätt besviken. Det var inte alls vad jag förväntade mig. Har sett om den rätt många gånger sedan dess och tycker numera att den är riktigt bra. Vissa scener i den ger mig gåshud av obehag varenda gång jag ser om filmen.
Filmen känns så obehagligt svart och mystisk, men just kontakten mellan poliskvinnan och Gere ger det hela en fin mänsklig touch om att man som djupt sårad kan läka, finna nytt hopp och leva vidare med livets tyngder inom sig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!