Unidentified2006
Intressant ”detektiv”-historia... Shit! Sen när gillar jag detektivhistorier!? Helt okej skådespeleri, men känns som dialogen och karaktärerna kunde skrivits bättre.
En man beskjuts i ödemarken, men hittas av nybyggare på väg västerut, i denna westernfilm (färg)
Totalt obegriplig western.
Ledaren för nybyggarna verkar inte alls vilja åka västerut, utan vill bråka med en man som heter Bishop.
Det verkar vara gammalt groll från inbördeskriget.
Gamle Joel McCrea minsann i en obegriplig film. 2-/5
Fyra tonåringar blir vuxna tv-spelskaraktärer när de hamnar i landet/spelet Jumanji och måste bryta en förbannelse för att bli fria igen. Väldigt oinspirerad handling - tv-spelsformatet tillåter kanske inte något annat - men förvånansvärt underhållande och Jack Black är så bra att den ändå gör sig förtjänt av en trea.
Rebel in the Rye - 2017
Handlar givetvis om författaren till "The Catcher in the Rye", en av världens mest sålda bok genom tiderna.
Förövrigt vägrade författaren J.D. Salinger att publicera nånting annat efter boken,
han levde till 91 års ålder. https://www.imdb.com/title/tt4986134/
Trailer, https://www.imdb.com/title/tt4986134...?ref_=tt_ov_vi
Lite småtråkig film, allmänt fin men seg..
Man borde ändå se filmen.
6/10 nånting.
Komedi där Will Ferrell spelar en snubbe som växte upp på Nordpolen och tror att han är en tomtenisse.... Filmen är både rolig och underhållande även om den blir lite överdriven emellanåt. Zooey Deschanel gör bra ifrån sig och sen är det ju najs att få höra henne sjunga också.
En av de mer moderna Beck där norsken Steinar är med. Inga klagomål på själva Beck-ligan här, men det finns väldigt många mindre roller i denna film. Några helt okej. Många helt intetsägande.. Främst filmens skurk. Jag tror vem som helst hade kunnat göra denna roll lika bra eller bättre.
Upplägget är i raskt tempo, vilket jag inte direkt har något emot dock förklaras alldeles för lite i filmen. En film behöver inte förklara varje steg, men vid filmens slut blev det mest ett "jaha?" ifrån mig trots en relativt underhållande väg dit och ett slut som kunde varit gripande. Helt orealistiskt är det inte, men då man inte är emotionellt investerad gör det föga.
En mindre detalj var extremt politiskt korrekt. Tror inte många bryr sig, men i dagens klimat står det ut och blir övertydligt. En helt okej Beck-film som enkelt kunnat bli mycket bättre.
Betyg?
IMDB: 6,4 / 10
Geomeister: 2,7 / 5
Senast redigerad av Geomeister 2019-12-21 kl. 03:35.
Ett medelålders arbetarklasspar förlorar sin son i WWII, och börjar skriva kort med antiregimbudskap som de placerar ut på olika ställen i staden, som ett sätt att göra motstånd mot nassarna. Bra skådespelarinsatser, med Brendan Gleeson och Emma Thompson som paret, och Daniel Brühl som polisen som försöker haffa dem. Mikael Persbrandt dök upp som SS-gubbe; han skulle kunna jobba på sitt engelskuttal, men han var bra som psykopat.
Än en gång har jag åkt på nitlotten av att titta på en religiös film. Blev lurad av Keanu Reeves. Likt många andra i genren är den påkostad, men en pina att se igenom.
Då amerikaner förmodligen inte vill bekosta en dyr utländsk film slängs Keanu Reeves och en amerikansk del in i mixen. Det tar ett bra tag innan man får se Keanu Reeves och hans roll blir den av en buddisk gammal berättelse. Religiös visdom blandat med totalt nonsens.
Mitt intresse för denna film, trots flera delhandlingar, var otroligt låg. Filmen är inte lika tung som säg The Passion of the Christ, men religion blandat med mer lättsamma saker gör att filmen är väldigt svår att ta på allvar.
Den känns lite som reklam för buddism, men ärligt talat råder jag er hellre att se någon dokumentär om ämnet ifall intresse finns. Filmen är rätt grafiskt avancerad, men yta hjälper inte alla gånger.
Introduktionen till filmen gillade jag och det finns vissa moment som gör filmen stundtals helt okej, men den här skulle jag undvika om jag vore du.
Betyg?
IMDB: 6,1 / 10
Geomeister: Har du sett denna film? Vad tyckte du? Varför?
Matt Damon tillsammans med mestadels okända skådespelare (två halvkända skådespelare som är okej) och riktiga militärer i en krigsfilm. Dialogen har jag inga större problem med.. Det är amerikanska blandat med lite arabiska vilket är realistiskt. Historien, trots att den inte är särskilt unik, är viktig att berätta.
Problemet för mig i denna film är kameran samt alldeles för mycket "realistisk" action vars underhållningsvärde är lågt. Att kameran används på ett visst sätt i krigsscener kan jag förstå. Det är kaos i ett krigsområde, men under filmens lugna stunder? Varför är ljuset så dåligt i vissa scener? Varför är kameran så skakig? Det blir enerverande att titta på. År 2010 borde sånt inte vara ett problem i en större produktion kan jag tycka.
Man får veta väldigt lite om någon karaktär egentligen så det är svårt att bry sig om någon. Igen. Det är väl så i krig, men i bonus-materialet säger Matt Damon själv att det här ska vara en popcorn-rulle. En bra film hade balanserat realismen med action genom att engagera publiken.
För mig är krigsfilmer verkligen hit eller miss. Det här blev en miss hos mig. Inte på grund av handlingen utan hur filmen är gjord. Jag tar American Sniper (Clint Eastwood) eller Redacted (Brian de Palma) varje dag i veckan framför denna film. Två filmer med liknande tema som gjordes under samma era.
Var på jakt efter en mystery-film igen, som så ofta. Den levde inte riktigt upp till förväntningarna. Inget riktigt mysterium om än lite mystisk och hemlighetsfull. En lågmäld och finstämd film som gav lite välbehagskänslor. 6/10
Gemini Man Filmer om före detta soldater som börjar jobba inom den privata sektorn och sedan måste kämpa mot sina arbetsgivare är väldigt frekvent återkommande. Det enda som gör denna film annorlunda än de tidigare är all datorgrafik. Motorcykeljakten i Cartagena och slagsmålet i Budapests dödskallekällare är så tydligt datorarbete så det är som att titta på en scen i ett dataspel.
Tråkig handling men ganska bra datorgrafik i denna film.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!