2022-11-10, 00:14
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Saturday night fever (1977) (en-us)

Tony knegar i färgaffären, bor hemma hos föräldrarna i Brooklyn och lever i övrigt för dans på det lokala diskot, där han har rykte om sig att vara en stjärna. Brudarna flockas kring Tony som flugor kring koskit, men de håller inte riktigt den klass han kräver, och han är nedlåtande mot dem.

En kväll får han syn på Stephanie, som är en dansös utöver det vanliga och flera klasser bättre än Tony, och han faller direkt. När han försöker ta kontakt vid ett senare tillfälle nobbas han, vilket inte hör till hans vanligaste erfarenheter. Sedermera kommer de dock överens om att ställa upp i en tävling på diskot, och de börjar umgås vid sidan om.

Handlingen är i övrigt banal, och kretsar kring de hetlevrade polarna, att spänna på brudar i baksätet av bilen och att flippa ut i största allmänhet. Man frapperas av hur nedgånget det amerikanska samhället är i stagflationens 1970-tal, med fula, risiga och stinkande bilar mot en fond av förfallna och nedklottrade fabrikskåkar.

Det är en analog tidsålder som skildras, därtill före allt vad woke, feminism och queer heter. Knappt en neger förekommer i filmen, och inte en enda asiat, det vill säga en «representation» som inte är med verkligheten överensstämmande och som helt enkelt inte skulle passera i dagens klimat.

En annan iögonenfallande skillnad är att personerna är cirka tre byxstorlekar mindre i omfång, och att man äter ordentligt med kött till middag – ett samband som har gått förlorat i modern tid. Tjockisarna i filmen lyser med sin frånvaro bland alla spinkiga typer.

Det är en tidstypisk film som uppskattades då det begav sig, men som har förlorat betänkligt med kraft med åren. Å andra sidan är det en hård, rak och ärlig skildring av ett slag som också vore omöjlig i dagens överdrivet tillgjorda samhälle.

Betyg: ★★

IMDB: 6.8 / 10

https://www.youtube.com/watch?v=fT42ocqmI9s
Citera
2022-11-10, 11:38
Medlem
Gul-Ap-Kungs avatar
Munich: The edge of war Den här filmen var väl ok även om skådisen som spelade Hitler var alltför gammal och inte hade Hitlers lite rundare ansikte samt var alltför spinkig. Jag tror att den skådisen är samma som spelade Göbbels i Der Untergang. Jeremy Irons var däremot väldigt lik Chamberlain.

Dessutom lider den här filmen av precis samma problem som många andra filmer som handlar om tyska militärer och andra som ville stoppa kriget eller förhindra att kriget ens började.

De där tre tyskarna, av vilka en är en officer, som talar om att gripa Hitler innan tyskarna glider in i Tjeckien snackar om att sedan döda honom.

Vad filmskaparna, som så klart inte är vidare bevandrade i historia, verkar övertygade om är att så fort Hitler är död så ska allt ändra sig. Men folk glömmer alltid att Hitler inte var ensam om sina idéer och att Himmler hade sina SS-soldater och även att många forna SA-milismän, vilka var en armé av tusentals män, nu tillhörde SS. Många av de forna SA-milismän som inte hade flyttats över till SS var också fortfarande trogna den nazistiska ideologin. Så om vissa inom armén skulle försöka ordna med en statskupp hade det möjligtvis blivit lite skjuta på olika platser i Tyskland.

Hade Hitler dödats så hade såklart inte mycket ändrats och Tjeckien och möjligtvis även Polen skulle ändå snart tillhöra det Tyska Riket. Och sedan hade Sovietunionen anfallits även om Storbritannien och Frankrike inte hade förklarat krig med Tyskland.

Denna får 4/10
Citera
2022-11-10, 23:15
Medlem
provinsen-taiwans avatar
The woman king (2022) (en)

En skildring av amasonerna i Dahomey (Benin), en kvinnlig armé om några tusen krigare som verkar som livgarde och skyddar riket mot andra stammar samt både inhemska och portugisiska slavhandlare under 1820-talet.

Det är hög tid att berätta Afrikas historia, men detta försök är taffligt, virrigt och med mindre goda prestationer i skådespel. Visserligen fin cinematografi och smaskigt våld, men ändå inte tillräckligt för att övertyga.

Betyg: ★★

IMDB: 6.7 / 10

https://www.youtube.com/watch?v=3RDaPV_rJ1Y
Citera
2022-11-11, 05:01
Medlem
Trollmias avatar
Med jämna mellanrum så spanar jag in denna Dracula-film... bara för att jag gillar billiga skämt.

Dracula - Dead and loving it (Dracula - död men lycklig) 1995

Leslie Nielsen är Dracula
Mel Brooks är Draculas nemesis - Van Helsing

Denna film är förstås en komedi, som driver med allt som har med filmen Bram Stoker's Dracula, en film som faktiskt måste ses för den är en toppenfilm enligt mig.

Hur som helst, denna parodi ser jag oftast när jag mår psykiskt dåligt och behöver pigga upp mig (ärligt talat, det mesta med Mel Brooks filmer piggar upp mig tillsammans med Magnus o Brasses ståupp-shower)... hur som helst..

4 av 5 trollhattar från mig,
IMDBs rating är lite låg (enligt mig) 5,8 av 10
Citera
2022-11-11, 06:19
Medlem
Trollmias avatar
Lika bra att köra på med ännu en Mel Brooks-produktion...

Spaceballs (eller som den heter på ren svenska: Det våras för världsrymden) 1987

Det är en parodi på alla Star Wars som fanns före 1987 och är en riktig sköning till film. Min favorit-scen är stuntfilms-scenen!!

Sen har vi ju förstås Yogurht (stavning osäkert där) och "let's comb the desert" (denna scen hade nog blivit rasist-anklagad sjutton gånger om i dagens läge - så trigger-warning på den scenen!!)

5 av 5 trollhattar

IMDB ger 7,1 av 10
Citera
2022-11-12, 23:40
Medlem
provinsen-taiwans avatar
The choice of Hercules (突入せよ! あさま山荘事件 / Totsunyūseyo! Asama-sansō jiken) (2002) (jp)

En filmatisering av ett gisslandrama som ägde rum i Nagano 1972. Fem medlemmar i japanska «Röda armén» hade förskansat sig i en fjällstuga och tagit föreståndarens fru som gisslan efter att ett dussin medlemmar dödats i en inre konflikt.

Dramat fortlöpte under tio dagars tid i februari, med direktsändning i teve och massiv bevakning från pressens sida. Eftersom polisen hade ögonen på sig var man oerhört noga med att följa protokollet och inte använda mer våld än nödvändigt, vilket emellertid fick till följd att två poliser fick sätta livet till och ett större antal sårades.

Betyg: ★★★

IMDB: 6.1 / 10

https://www.youtube.com/watch?v=sv1jvtDDVyc
Citera
2022-11-13, 12:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Lev farligt (1944)

Svensk film om norska motståndsrörelsens kamp mot de ockuperade tyskarna.

Lite märkligt att man vågade spela in filmen mitt under brinnande krig, kanske började man ana att Tyskland var på fallrepet.

Bitvis är den riktigt bra, men helheten är att den är lite för plottrig.
3-/5

IMDB 5,2 = 2,87/5
32 röster
Citera
2022-11-13, 22:33
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1971
Filmen var The Cat o' Nine Tails
Svensk samt italiensk titel: De nio heta spåren samt Il gatto a nove code
https://www.imdb.com/title/tt0065761...nm_flmg_act_26

Ett inbrott sker (ett tillsynes menlöst sådant), men en vakt blir mördad. Varför mördar man en vakt utan att stjäla något? En journalist och före detta journalist intresserar sig för brottet och är snart involverad i händelserna.

Filmen utspelar sig ur flera perspektiv. Vilket jag gillar. De största karaktärerna gillar jag och skådespelarna likaså (bl.a. Karl Marlden). Dialogen är ofta bra. Ennio Morricones musik som är melodisk varvat med avantgarde fungerar väl i filmen. Vissa scener vänder "mysteriet" på ett snyggt sätt.

Det blir dock många karaktärer och många scener. Den röda tråden känns ibland svår att hänga med i. Det de onda hittar på känns ofta inte realistiskt alls. Hur vet de allt? Hur gör de allt? Vissa saker kanske fungerar i en bok, men inte i en film. Mycket action ser billigt ut eller klippt konstigt. När de onda ska göra något så dyker ett "öga" upp.. Vilket mest känns märkligt. Bildkvaliteten är inte den bästa alla gånger heller.

Helt enkelt en film med både bra och sämre kvaliteter.

Betyg av IMDB? 6,6 / 10
Mitt omdöme: Inget jag skulle rekommendera rakt av eller be folk undvika. Tycker det klart finns värde i denna film, men kanske mer för inbitna thriller-nördar än gemene man. Helt okej film.
Citera
2022-11-14, 20:18
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2001
Filmen var Taking Sides
https://www.imdb.com/title/tt0260414...nm_flmg_act_77

Baserad på verkliga händelser.

Andra världskriget är över och det är dags för tyskarna att få sina straff. En av dessa är en topp dirigent. Är han skyldig eller inte? Harvey Keitel spelar en amerikan som försöker ge tyskarna rätt straff. Stellan Skarsgård spelar den kända dirigenten.

En välgjord och ibland riktigt välspelad, men seg historia. Samma typ av dialog slängs runt alldeles för mycket. Filmen är annars snyggt gjord med bland annat foto och musik samt har visst djup. Kan delvis förstå höga betyget på IMDB, men det här är en smal film för viss typ av tittare. Kunde blivit riktigt bra med större variation på dialog och tempo.

Betyg av IMDB? 7,1 / 10
Mitt omdöme: En okej film som är bitvis bra
Citera
2022-11-16, 09:57
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Journalisten (新聞記者 / Shinbun kisha) (2019) (jp)

Dokument med ett tecknat får som omslag dimper ned i faxen på Toto shinbun i Tokyo. Pappren berättar om en medicinsk fakultet som den japanska LDP-regimen vill instifta, och spåren leder till en tjänsteman i inre kabinettet. Denne tar dock sig själv av daga genom att hoppa från ett tak, vilket bara leder till fler frågor som måste nystas upp.

Unga Yoshioka Erika arbetar med storyn, och tar hjälp av en agent vid säkerhetstjänsten Naicho. Denne plågas av samvetskval över de inte helt demokratiska metoderna vid kabinettet, och tror inte på att kollegan begick självmord. Tillsammans avslöjar de regeringens egentliga planer…

Betyg: ★★★★

IMDB: 6.2 / 10

https://www.youtube.com/watch?v=-Gaym9BOrcM
Citera
2022-11-18, 12:21
Medlem
Nilsbofinks avatar
Enola Holmes 2

Rör sig runt omkring verkliga händelser. Gillar hur de filmat den och skådespelarna gör ett bra jobb. Även om den blixtrar till ibland så är manuset är lite tunt och intetsägande och glömmer bort den lagom till att tven är avstängd.

6/10 i betyg
Citera
2022-11-18, 12:51
Medlem
Vobblers avatar
Poker Face 2022
https://www.imdb.com/title/tt14714980/

En snurrig och rörig historia om en gammal pokerspelare som samlar det gamla kompisgänget för ett sista parti poker. Russell Crowe (även regi och manus) och Liam Hemsworth är två av skådisarna. Tunga namn, men det här var en blek jävla rulle.

4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in