Citat:
Ursprungligen postat av
kraftfoder
Jag uppfattade inte filmen som särskilt kinesisk, mer som amerikansk. Men givetvis var den gjord för den kinesiska marknaden. Rätt länge sedan jag var tonåring/ung vuxen. Kanske har jag glott för mycket på film under åren så jag inte imponeras av alla enkla knep längre..
Ok, men om jag får gissa lite, så antar jag att det som du tyckte var "amerikanskt" med filmen, var allt det överdrivna "blinget," med rika människor som filmen gjorde sig lustig över ???
Men, det är så du tolkar det eftersom du har västerländska referensramar.
För den kinesiska publiken däremot, så var allt det hett åtråvärt.
Du kanske tänker att amerikanerna gillar rikedom och att visa upp allt dyrt de har (ju större ju bättre som bekant) ... Men, för kinesen är det inte ens "ironiskt menat."
Kineserna Älskar, formligen Älskar, att visa upp rikedom. För kinesen är det verkligen "Stort" (Störst) som är det Bästa.
Kineser älskar pengar (de dyrkat t.o.m. pengar, sedlar alltså). Kineser kan gå och handla sedlar bara för att bränna opp dem sen till sina förfäders ära (för att "muta" förfäderna alltså, så att de ska trolla fram riktiga rikedomar åt dem).
"Blinget" i filmen var alltså inte tänkt att fungera som "komedi," utan som en direkt flirt med det kinesiska sinneslaget.