2019-06-13, 02:26
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nydammad.Potatis
Jag håller med om att det funkar. Trevlig hjärndödarskräckis. Jag gillade den. Tråkigt att höra att en uppföljare kommit. Den amerikanska girigheten är ett kraftigt minus direkt hos mig. Ändå sevärd alltså?

Ja, uppföljaren är faktiskt sevärd även om den inte är riktigt lika bra som ettan.
Citera
2019-06-13, 02:32
Medlem
Harry Potter och hemligheternas kammare
Jag såg den första filmen i serien nyligen och fortsätta med denna del nu. Spännande, rolig och välgjord rulle!

The Invisible Man
Jag brukar gilla de här gamla svartvita skräckisarna som Universal kläckte ur sig på 30-, 40- och 50-talen och denna gamla goding från 1933 står sig än idag! Kul att de släpper såna här klassiker på BD!
Citera
2019-06-14, 10:51
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag uppfattade inte filmen som särskilt kinesisk, mer som amerikansk. Men givetvis var den gjord för den kinesiska marknaden. Rätt länge sedan jag var tonåring/ung vuxen. Kanske har jag glott för mycket på film under åren så jag inte imponeras av alla enkla knep längre..
Ok, men om jag får gissa lite, så antar jag att det som du tyckte var "amerikanskt" med filmen, var allt det överdrivna "blinget," med rika människor som filmen gjorde sig lustig över ???

Men, det är så du tolkar det eftersom du har västerländska referensramar.
För den kinesiska publiken däremot, så var allt det hett åtråvärt.
Du kanske tänker att amerikanerna gillar rikedom och att visa upp allt dyrt de har (ju större ju bättre som bekant) ... Men, för kinesen är det inte ens "ironiskt menat."
Kineserna Älskar, formligen Älskar, att visa upp rikedom. För kinesen är det verkligen "Stort" (Störst) som är det Bästa.

Kineser älskar pengar (de dyrkat t.o.m. pengar, sedlar alltså). Kineser kan gå och handla sedlar bara för att bränna opp dem sen till sina förfäders ära (för att "muta" förfäderna alltså, så att de ska trolla fram riktiga rikedomar åt dem).

"Blinget" i filmen var alltså inte tänkt att fungera som "komedi," utan som en direkt flirt med det kinesiska sinneslaget.
Citera
2019-06-14, 12:16
Medlem
zxcvb45s avatar
Galveston

Riktigt skön crime/thriller som föll mig direkt i smaken, Ben Foster är dessutom en oerhört kompetent skådespelare.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt2315596...=nm_flmg_act_4
Citera
2019-06-14, 16:44
Medlem
Kvinnan på tåget (2016)

Kvinna på tåg observerar ett till synes perfekt, konformistiskt och välbeställt medelklasspar. Men allt är inte vad det verkar vara...

Stark thriller med Hitchcock-anda. I centrum ett triangeldrama men rymmer så mycket mer än så. Tar upp teman likt svartsjuka, avundsjuka, "våld i hemmet" m.m.

Betyg: 3+/ 5
Citera
2019-06-14, 16:47
Medlem
Den tyske läkaren (2013)

En mystisk läkare med socialdarwinistisk och rasbiologisk agenda erbjuder sig att hjälpa en utsatt tonåring...

Mycket fint drama, inte minst den oväntade upplösningen och efterspelet...

Betyg: 3/ 5
Citera
2019-06-14, 16:51
Medlem
Hell or High Water (2016)

Omaka bröder förenas i gemensam sak (dvs. kriminalitet) när familjens gods och ägor hotas av utmätning...

En modern variant av en gammal klassisk western-klassiker...

Betyg: 3/ 5
Citera
2019-06-14, 21:50
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Ok, men om jag får gissa lite, så antar jag att det som du tyckte var "amerikanskt" med filmen, var allt det överdrivna "blinget," med rika människor som filmen gjorde sig lustig över ???

Men, det är så du tolkar det eftersom du har västerländska referensramar.
För den kinesiska publiken däremot, så var allt det hett åtråvärt.
Du kanske tänker att amerikanerna gillar rikedom och att visa upp allt dyrt de har (ju större ju bättre som bekant) ... Men, för kinesen är det inte ens "ironiskt menat."
Kineserna Älskar, formligen Älskar, att visa upp rikedom. För kinesen är det verkligen "Stort" (Störst) som är det Bästa.

Kineser älskar pengar (de dyrkat t.o.m. pengar, sedlar alltså). Kineser kan gå och handla sedlar bara för att bränna opp dem sen till sina förfäders ära (för att "muta" förfäderna alltså, så att de ska trolla fram riktiga rikedomar åt dem).

"Blinget" i filmen var alltså inte tänkt att fungera som "komedi," utan som en direkt flirt med det kinesiska sinneslaget.

Enkelt förklarat: Uppfattade inte filmen som en kinesisk film alltså. Får väl se om "skiten igen" och skaffa mig en "second opinion", men ser helst inte om en dålig film. Ska vi utveckla mer/djupare om en specifik film, får vi hitta en annan tråd, tror jag.

Åter till topic/annan film jag såg senast -slash- nyss :
Murder mistery
Film med Sandler och Anniston, inte direkt mina favoriter, men..
Halvt underhållande film, och halvrolig. Alltså inte ett bottennapp, men ändå inget att hänga i granen "på julafton"..

Netflix-produktion. Här är imdb om filmen.
Ger den 3 av 5 i betyg. (Dvs. godkänt).
Om man orkar med Adam och Jennifer alltså.. Rätt okej dussinfilm ändå.
Citera
2019-06-14, 21:52
Medlem
I am mother. 6/10 en film som inte kändes särskilt mycket mer än att man sett mängder av liknande.
Citera
2019-06-14, 23:48
Medlem
Lite lättsamt idag.

The Commuter (Collet-Sera, 2006) -Jag älskar Collet-Seras Orphan, och hans autopilot blir därför en trevlig film, särskilt när Neeson och Farmiga (som jag gillar) gör sina småtråkiga Hollywoodgrejer. Lättsam thriller som slutar i bra fredagsunderhållning. Slutet är så pass uselt att det bara hamnar på 4/10. Sevärd film ändå.

The First Purge (McMurray, 2018) - Jag älskar Purge-idén, men hade nog velat se en bra film snarare än flera B-filmer. Lite samma princip som Battle Royale (som gjorde det rätt). Det blir en mysig film, men på ett dåligt sätt. The First Purge kommer man inte ihåg om 3 månader. De borde gjort något bättre med idén. 3/10

Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Ja, uppföljaren är faktiskt sevärd även om den inte är riktigt lika bra som ettan.

Kul att höra! Att se en hjärndöd amerikansk skräckfilm är ganska trevligt ibland!

För mig som älskar Harry Potter - har du trean som nästa film på din lista? Tveklöst den bästa filmen av de åtta. Jag håller trean som den sämsta boken, men bästa filmen. Cuaróns regi är fantastisk. Lite Gary Oldman skadar inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Galveston

Riktigt skön crime/thriller som föll mig direkt i smaken, Ben Foster är dessutom en oerhört kompetent skådespelare.

7/10

https://www.imdb.com/title/tt2315596...=nm_flmg_act_4

Foster är en helt otroligt bra skådespelare. Inte sett Galveston, men nu blev jag sugen. Är han lika bra som vanligt? Bang Bang... You're Dead är ju hans bästa, men jag har aldrig sett Foster göra en dålig insats. Sinnessjuk skådespelare. Alpha Dog och The Messenger är ju några av många filmer han är klockren i.
Citera
2019-06-15, 01:19
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nydammad.Potatis

För mig som älskar Harry Potter - har du trean som nästa film på din lista? Tveklöst den bästa filmen av de åtta. Jag håller trean som den sämsta boken, men bästa filmen.
Lite intressant att höra folk försöka ranka dom filmerna.
Just eftersom kontrasten från den första till sista filmen är så drastiskt annorlunda, så folks subjektiva åsikter är minst sagt lika annorlunda.

Om jag förstår det rätt så är min favorit den mest allmänt ”hatade” filmen i serien
Senast redigerad av Kickex 2019-06-15 kl. 01:23.
Citera
2019-06-15, 02:23
Medlem
Harry Potter och fången från Azkaban
Ja, jag håller långsamt men säkert på att ta mig igenom hela Potter-serien och nu har jag alltså sett den tredje filmen. Humorn finns fortfarande kvar på ett hörn även om det märks att den avta från och med denna del men jag klagar inte. Det här är ju bra grejer!

Trollsommar
En av mina gamla barndomsfavoriter som faktiskt står sig än idag och jag har som tradition att titta på den åtminstone en gång varje sommar. Bra skådespelare, skönt soundtrack och snygga specialeffekter (för att vara en svensk rulle). Gött med lite nostalgi ibland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in