"After Hours" - (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0088680/
Griffin Dunne, Rosanna Arquette, Linda Fiorentino, m.fl.
---
Martin Scorseses bortglömda ... "vansinnesfilm" ...
Scorsese har ju blivit känd pga sina skildringar av New York, med ett fokus på gatunivå med maffia och småbusar friskt blandat. Mycket som dessutom härstammar från hans egna upplevelser från barn- och ungdom.
Detta, "After Hours," är emellertid något annat.
Jag har inte läst något om den så jag vet inte, men jag hade inte haft svårt för att tänka mig att filmen är, åtminstone till viss del, är baserad på något som Scorsese själv varit med om (han eller någon han känner som återberättat det för honom).
"After Hours" handlar om en ung man, i New York, som en dag råkar stöta på en ung tjej i ett café.
De börjar prata om han blir förtjust, och han får hennes telefonnummer.
Sen, sent sent på kvällen när han kommer hem så bestämmer han sig för att ringa upp henne.
Hon blir glad - och bjuder hem honom till sig (det är mycket sent på kvällen, som sagt).
Han accepterar inbjudan och tar sig dit.
Väl på plats blir det snabbt uppenbart att hon, tjejen, inte har alla hästar hemma.
Hon är spritt språngande med andra ord, och därför dröjer det inte länge förrän han försöker ta sig därifrån.
Det visar sig inte bli det lättaste.
Det enda han vill är att komma hem igen, men allt - precis allt (och lite till) går fel.
Inte nog med att han aldrig kommer hem, han lyckas aldrig ens lämna själva det kvarter tjejen bor i.
Och allt konstigt händer.
Och eftersom det är dessa "konstiga händelser" som filmen är uppbyggd kring, så ska jag väl inte avslöja allt för mycket.
Men, jag kan väl avslöja något åtminstone.
Som tex en av gångerna killen kommer tillbaka till tjejens lägenhet igen.
Denna gång efter att precis ha sett två stycken banditer bära bort tjejens rumskamrats "konstverk" (ångest-människostaty papiér maché gjort av 20-dollarsedlar ... ).
Han skrämmer dem på flykten (det är "Chetch & Chong," av alla ... ) och han ringer på tjejens porttelefon. Rumskamraten tittar ut från balkongen (med en munkavel för munnen) och kastar ner nycklarna.
När han kommer upp så ser han att hon, rumskamraten är bunden, från topp till tå (men med nakna bröst som sticker ut mellan repen).
Repen är emellertid extremt avancerat knutna, med så komplicerade knopar att han frågar om banditerna var Sjömän eller ...
När han knutit upp henne så kommer det in en stor läderklädd man, som har läderkeps på sig.
Han skäller ut killen för att han hade gjort tjejen (han ursprungligen träffade) ledsen genom att bara smyga iväg utan att säga något. Han förklarar att han, killen, nog "behöver disciplin".
---
Det jag menar är att det är likadana "konstiga händelser" som inträffar mest hela tiden.
Det verkar inte finnas något han kan göra, som inte leder till något helt vansinnigt.
Det är allt från rån, död, bdsm, dårar, läderbögar, poliser som lurar överallt,
---
Det är alltså en vansinnig film.
Jag började titta på den eftersom jag trodde att den skulle visa några sköna New York-scener från 80-talets NY ... Men så var det inte. Det var mest bara en enda gata, om natten, som man fick se - om och om igen.
Ibland var den rolig. Ibland var den bara ... uppseendeväckande.
Ibland kom skämten som ett slags "Jump Scare" och ibland var det bättre underbyggt.
Men det är ändå svårt att kalla den för en komedi ...
Inte en drama heller.
Utan bara ... en vansinnesfilm.
---
Betyg
2 (eller 4) av 5