2019-01-24, 12:52
Medlem
jay.simpsons avatar
Med brist av idéer nyinspelningen av psycho från 98. Gus van Sant har annars ett rätt bra rykte som filmskapare förvånad att han tog sig an en klassiker som halvt slaktas. Det går att göra nyinspelningar som är bra som True Grit sen har vi nya psycho och Ben-Hur från 2016

Går att se i brist av annat.
Citera
2019-01-24, 16:12
Bannlyst
The House (2017)

Det var en mycket rolig och trevlig film, med både rolig humor och sjuka scener. Denna filmen gör att jag får upp ögonen för Will Ferrell på riktigt. Det är en bra skådespelare. Vackert minst sagt. Jag älskar denna humorn och framförallt ett riktigt vackert slut. Will är grym!

9/10
Citera
2019-01-24, 19:40
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Nej. Förstår att den måste ha känts mäktig där.
Månlandning sekvensen slog mig ur stolen. Minns dock att jag tyckte First man underprestera gentemot mina förväntningar, men såg den en till gång hemma som fick mig att uppskatta den ännu mer faktiskt.
Även musiken är i mitt tycke en av de bästa på dom senaste 10 åren.
Citera
2019-01-25, 10:47
Medlem
Ambelains avatar
"After Hours" - (1985)
https://www.imdb.com/title/tt0088680/

Griffin Dunne, Rosanna Arquette, Linda Fiorentino, m.fl.

---

Martin Scorseses bortglömda ... "vansinnesfilm" ...

Scorsese har ju blivit känd pga sina skildringar av New York, med ett fokus på gatunivå med maffia och småbusar friskt blandat. Mycket som dessutom härstammar från hans egna upplevelser från barn- och ungdom.

Detta, "After Hours," är emellertid något annat.
Jag har inte läst något om den så jag vet inte, men jag hade inte haft svårt för att tänka mig att filmen är, åtminstone till viss del, är baserad på något som Scorsese själv varit med om (han eller någon han känner som återberättat det för honom).

"After Hours" handlar om en ung man, i New York, som en dag råkar stöta på en ung tjej i ett café.
De börjar prata om han blir förtjust, och han får hennes telefonnummer.
Sen, sent sent på kvällen när han kommer hem så bestämmer han sig för att ringa upp henne.
Hon blir glad - och bjuder hem honom till sig (det är mycket sent på kvällen, som sagt).

Han accepterar inbjudan och tar sig dit.
Väl på plats blir det snabbt uppenbart att hon, tjejen, inte har alla hästar hemma.
Hon är spritt språngande med andra ord, och därför dröjer det inte länge förrän han försöker ta sig därifrån.

Det visar sig inte bli det lättaste.
Det enda han vill är att komma hem igen, men allt - precis allt (och lite till) går fel.
Inte nog med att han aldrig kommer hem, han lyckas aldrig ens lämna själva det kvarter tjejen bor i.

Och allt konstigt händer.

Och eftersom det är dessa "konstiga händelser" som filmen är uppbyggd kring, så ska jag väl inte avslöja allt för mycket.
Men, jag kan väl avslöja något åtminstone.

Som tex en av gångerna killen kommer tillbaka till tjejens lägenhet igen.
Denna gång efter att precis ha sett två stycken banditer bära bort tjejens rumskamrats "konstverk" (ångest-människostaty papiér maché gjort av 20-dollarsedlar ... ).
Han skrämmer dem på flykten (det är "Chetch & Chong," av alla ... ) och han ringer på tjejens porttelefon. Rumskamraten tittar ut från balkongen (med en munkavel för munnen) och kastar ner nycklarna.
När han kommer upp så ser han att hon, rumskamraten är bunden, från topp till tå (men med nakna bröst som sticker ut mellan repen).
Repen är emellertid extremt avancerat knutna, med så komplicerade knopar att han frågar om banditerna var Sjömän eller ...

När han knutit upp henne så kommer det in en stor läderklädd man, som har läderkeps på sig.
Han skäller ut killen för att han hade gjort tjejen (han ursprungligen träffade) ledsen genom att bara smyga iväg utan att säga något. Han förklarar att han, killen, nog "behöver disciplin".

---

Det jag menar är att det är likadana "konstiga händelser" som inträffar mest hela tiden.
Det verkar inte finnas något han kan göra, som inte leder till något helt vansinnigt.

Det är allt från rån, död, bdsm, dårar, läderbögar, poliser som lurar överallt,

---

Det är alltså en vansinnig film.

Jag började titta på den eftersom jag trodde att den skulle visa några sköna New York-scener från 80-talets NY ... Men så var det inte. Det var mest bara en enda gata, om natten, som man fick se - om och om igen.

Ibland var den rolig. Ibland var den bara ... uppseendeväckande.
Ibland kom skämten som ett slags "Jump Scare" och ibland var det bättre underbyggt.
Men det är ändå svårt att kalla den för en komedi ...
Inte en drama heller.

Utan bara ... en vansinnesfilm.

---

Betyg

2 (eller 4) av 5
Citera
2019-01-25, 15:18
Bannlyst
Captain America The First Avenger (2011)

En ganska så bra film. Den är händelserik och rolig ibland. Jag gillar filmen, dock ibland kan den bli lite slö och det händer väldigt lite mellan tappen.

6/10
Citera
2019-01-25, 16:13
Medlem
Heavy Trip (2018).

Finsk film om hårdrockare som spårar rejält mot slutet. Alldeles helt underbar film, troligen går den att se om flera gånger för att få mervärde, det är lätt att missa detaljer som att det är noga att stänga dörren till vapenförrådet man flyr ur när det exploderar.

Det är givetvis ingen bergmanrulle men lättsam och väldigt rolig. 8,8/10

Jynkky blev en favorit redan första gången han
.
Citera
2019-01-25, 19:49
Medlem
Ebetyls avatar
Bird Box
Monster som dödar med blicken med Sandra Bullock
underhållande men många tycker nog den är seg trött och tråkig med låg budget känsla.
6/10
Citera
2019-01-26, 00:20
Medlem
Punklivs avatar
Såg iranska The Salesman på SVT alldeles nyss. Tror bestämt att det är den första iranska filmen jag sett, och det var minsann ett mycket bra första intryck.

Långsamt tempo med en ständigt tryckande ångest som gnager i en. Bra skådespel men kanske lite väl enkla karaktärer, hade föredragit en lite djupare dykning in i deras förtvivlan.

En svag 4/5.
Citera
2019-01-26, 00:57
Hatsukoi: Jigoku-hen

Nä, nu räcker det med den här skiten! Ser jag mer kommer jag tappa livsgnistan. Detta är inte film. Jag upprepar: detta är inte - ICKE - film. Detta är konst. Och det är något illa, när det kommer till film! Vad är det för dårar som går i dessa tankar? "Gillar du film?" "Ja" "Gillar du film?" "Ja" "Toppen, ska vi se Pet Sematary eller en tjeckisk/filipinsk svartvit dvärgmjukbarnporrfilm på 5.5 t där alla vårdar en aidssjuk dvärg som vill könskorrigera, för att sedan få hela dvärgstammen mot sig när det uppdagas att dvärgen är en hel centimeter för lång för att kvalificeras som dvärg TROTS att två timmar av filmen går åt till att förklara att längd ändå är en social konstruktion?"" Ja, den med dvärgarna låter intressant" "Det tycker jag med! Slå mig nu i huvudet med denna kulhammare!"

Det är en inre cirkel av folk som inte känner varandra som fått för sig att dessa filmer är bra. Det är ett practical joke. Hur absurd och dålig kan man göra en film och ändå få folk som "vet" att tro att filmen är bra? Till slut kommer även de mest inbitna börja fundera: "hmm, är allt ändå ett practical joke som jag är med på att driva - eller är filmerna bra? Eller är de kanske dåliga?" Masspsykos en masse.

Detta är trams. En slags omvänd obsklass för folk som tror de "vet". Kejsaren är dock naken, och det är inte vackert.

Sätt på Die Hard eller Stekta gröna tomater istället.. riktig FIIIIILM. Inte sån där själsdödande practical joke prettosmörja.

Och så slutar filmtiteln på hen, det var droppen.
Citera
2019-01-26, 02:31
Bannlyst
Gosnell: The Trial of America's Biggest Serial Killer (2018)

En helt K film om seriemördaren Dr Kermit Gosnell som dödar spädbarn.
Skådespeleriet var inte av det bästa och känns ibland B.
Kan inte ta Dean Cain seriöst alls, han är med i någon skit Superman Tv-serie från 90 talet.

https://www.imdb.com/title/tt3722234/?ref_=nv_sr_1

4.5/10
Citera
2019-01-26, 08:18
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Hatsukoi: Jigoku-hen

Nä, nu räcker det med den här skiten! Ser jag mer kommer jag tappa livsgnistan. Detta är inte film. Jag upprepar: detta är inte - ICKE - film. Detta är konst. Och det är något illa, när det kommer till film! Vad är det för dårar som går i dessa tankar? "Gillar du film?" "Ja" "Gillar du film?" "Ja" "Toppen, ska vi se Pet Sematary eller en tjeckisk/filipinsk svartvit dvärgmjukbarnporrfilm på 5.5 t där alla vårdar en aidssjuk dvärg som vill könskorrigera, för att sedan få hela dvärgstammen mot sig när det uppdagas att dvärgen är en hel centimeter för lång för att kvalificeras som dvärg TROTS att två timmar av filmen går åt till att förklara att längd ändå är en social konstruktion?"" Ja, den med dvärgarna låter intressant" "Det tycker jag med! Slå mig nu i huvudet med denna kulhammare!"

Det är en inre cirkel av folk som inte känner varandra som fått för sig att dessa filmer är bra. Det är ett practical joke. Hur absurd och dålig kan man göra en film och ändå få folk som "vet" att tro att filmen är bra? Till slut kommer även de mest inbitna börja fundera: "hmm, är allt ändå ett practical joke som jag är med på att driva - eller är filmerna bra? Eller är de kanske dåliga?" Masspsykos en masse.

Detta är trams. En slags omvänd obsklass för folk som tror de "vet". Kejsaren är dock naken, och det är inte vackert.

Sätt på Die Hard eller Stekta gröna tomater istället.. riktig FIIIIILM. Inte sån där själsdödande practical joke prettosmörja.

Och så slutar filmtiteln på hen, det var droppen.
Din recension på filmen uppskattar jag mycket. Skulle jag dock argumentera emot med en gnutta seriositet så tycker jag inte det finns några goda argument för att filmmediet inte skulle ha gott om plats för båda inställningar till film och att man kan uppskatta båda, vilket jag gör.

Jag tycker det är kul att se den experimentlust och skaparglädje som finns i mycket av ATG's och japanska nya vågens produktioner men hade jag rekommenderat denna film till någon jag inte redan vet älskar filmer i den stilen? Troligtvis inte.
Senast redigerad av BlackMetal 2019-01-26 kl. 08:22.
Citera
2019-01-26, 09:13
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Din recension på filmen uppskattar jag mycket. Skulle jag dock argumentera emot med en gnutta seriositet så tycker jag inte det finns några goda argument för att filmmediet inte skulle ha gott om plats för båda inställningar till film och att man kan uppskatta båda, vilket jag gör.

Jag tycker det är kul att se den experimentlust och skaparglädje som finns i mycket av ATG's och japanska nya vågens produktioner men hade jag rekommenderat denna film till någon jag inte redan vet älskar filmer i den stilen? Troligtvis inte.

Jag gillade åtminstone Salesman och speciellt I fidanzati. De andra tre kunde jag vara utan. Är verkligen inget fan av icke västerländsk film. Är väl rasist..

Men nu måste resan ta slut, ser jag en seg film till kroknar jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in