Tears of the Sun och året var
2003
https://www.imdb.com/title/tt0314353...nm_flmg_act_62
Krigsäventyr med Bruce Willis!
Den börjar som en typisk amerikansk "Simper Fi Motherfucker"-film! Men får mer av en nyans flera gånger om under filmens gång. Det är en krigsfilm där mycket av det som berör själva krigande är snyggt gjort och underhållande, men det finns även lite av det vanliga att alla skjuter åt alla håll och allt blir kaoset. Vilket förmodligen är realistiskt, men dödstråkigt att titta på. Lyckligtvis är detta en liten del av filmen.
Filmens tempo är bra. Det händer grejer, men inte för ofta och inte för sällan. Förutom det fysiska krigandet finns det en del sentimentala scener. En del passar in. Andra blir lite för mycket... Lite för mycket "peka med hela handen hur du ska känna ska känna som tittare". Det blir även lite orealistiskt. Filmen i sig går framåt och karaktärerna är "stressande". Då känns det sentimentala snacket fel. Jag menar... Om du blir jagad av ett kriminellt gäng och lyckas komma undan. Sätter du dig då med din vän och filosoferar kring allt? Försöker du dig inte bara ta dig längre bort ifrån gänget och närmare säkerhet?
Dom kortare tråkiga krigsekvenserna, lite för amerikaniserat på få platser och överdrivet mycket sentimentalt. Det är min kritik. Det som är bra överväger dock det rejält. Snygga scener, snygg action, det känsloladdade når verkligen fram och oväntade moment är bra placerade.
Jag har relativt nyligen sett att två andra givit tummen upp för denna film i denna tråd och det gör även jag. Bruce Willis har gjort MYCKET och det med varierande kvalitet. Det här är en av filmerna värda att se. Ett bra avslut för denna period av filmtittande. Imorgon är det dags att arbeta igen!
Betyg?