2019-03-19, 10:04
Bannlyst
Beck - Lockpojken (1997)

En mycket bra Beck-film, med en hel del spänning och lite obehaglig dessutom.

8/10
Citera
2019-03-19, 10:06
Medlem
Mannen från Mallorca. Den absolut bästa Svenska polisfilmen genom tiderna.
Citera
2019-03-19, 16:07
Medlem
Geomeisters avatar
The Lovely Bones och året var 2009
På svenska: Flickan från ovan
https://www.imdb.com/title/tt0380510...nm_flmg_act_25

Den här var smått olidlig att se igenom. Den är två timmar plus och det kändes som att det aldrig skulle ta slut.

Peter Jackson (Lord of the Rings), Mark Wahlberg och Susan Sarandon. Låter väl lovande? Men det blir bara en dålig soppa av allt.

Det startar som en film för vanliga yngre tonåringar, men ganska snart blir det nog thriller-flum-sentimental röra av allt. Den försöker vara grafiskt snygg och det som skulle kunna vara en intressant alternativ värld blir bara intetsägande och evigt skiftande. Kopplingarna mellan "verkligheten" och "drömmen/efter livet" leder aldrig någonstans. Det finns ögonblick då man kan tro att filmen går någonstans intressant, men det dödas varje gång.

Karaktärerna är i det allra mesta ointressanta också. Det satsas mer på att göra en ovanlig film än att göra en bra film. Detta är en film ingen behöver titta på igen. Någonsin.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2019-03-19 kl. 16:11.
Citera
2019-03-19, 18:48
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Triple Frontier (2019)

Actionfilm om en grupp pensionerade amerikanska elitsoldater som gör gemensam sak i att råna en rik kartelledare som gömmer sig någonstans i den sydamerikanska djungeln.

Visste inte ett skit om filmen på förhand mer än de tio sekunder jag såg av trailern när jag scrollade på Netflix. Vet inte om det var bra eller dåligt, men det var en underhållande film i alla fall. Läste nu efter att ha sett filmen att många klagade på att den var för seg, men jag tyckte det långsamma tempot funkade utmärkt. Manuset har fina intentioner men haltar lite och de moraliska dilemman som soldaterna ställs inför är inte direkt något nytt. Regin är däremot toppklass, och fotot likaså. Habila insatser av en förvånansvärt namnkunnig skara skådisar. Till och med ärkesopan Charlie Hunnam får godkänt.

Svag 7/10.

Jag såg filmen igår, tycker den var ganska kass och orealistisk, men en helt okej actionrulle jag förmodligen aldrig kommer se igen, angånde Hunnam, vad är det som gör han till en ärkesopa? Ben Affleck är ju också en oerhört tråkig och träig skådis han med, om inte värre, han är dock riktigt bra bakom kameran som regissör.
Citera
2019-03-19, 20:43
Medlem
jay.simpsons avatar
Tecknade Dumbo från 1941 inför Tim Burtons live-action Dumbo.

Som vuxen är Dumbo än mer ledsam och jag ser den med andra ögon. Gamla tecknade filmer är konst när den är som bäst.
Citera
2019-03-19, 21:02
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Jag såg filmen igår, tycker den var ganska kass och orealistisk, men en helt okej actionrulle jag förmodligen aldrig kommer se igen, angånde Hunnam, vad är det som gör han till en ärkesopa? Ben Affleck är ju också en oerhört tråkig och träig skådis han med, om inte värre, han är dock riktigt bra bakom kameran som regissör.

Affleck är tråkig, enig. Har dock sett ett fåtal roller jag gillat honom i. Hunnam har jag retat mig på i allt jag sett honom i - utom Triple Frontier. Han är inte ens bra på den typ av roll han blir typecastad i, och direkt pinsam i andra roller. Oerhört usel på dialekter också. Klarar varken av amerikanska eller brittiska dialekter vid sidan om sin egen. Verkar däremot vara en rätt kul prick IRL av det jag sett/läst att döma.
Citera
2019-03-19, 22:50
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Affleck är tråkig, enig. Har dock sett ett fåtal roller jag gillat honom i. Hunnam har jag retat mig på i allt jag sett honom i - utom Triple Frontier. Han är inte ens bra på den typ av roll han blir typecastad i, och direkt pinsam i andra roller. Oerhört usel på dialekter också. Klarar varken av amerikanska eller brittiska dialekter vid sidan om sin egen. Verkar däremot vara en rätt kul prick IRL av det jag sett/läst att döma.

Jag känner mest igen honom från Green Street Hooligans, tycker han spelade en dampig huligan bra där. Har ej sett Sons Of Anarchy eller något annat med honom vad jag kan minnas så lär nog forska igenom lite mer filmer med han innan jag kan göra något uttalande.
Citera
2019-03-19, 23:16
Medlem
Geomeisters avatar
Being John Malkovich och året var 1999
På svenska: I huvudet på John Malkovich
https://www.imdb.com/title/tt0120601...nm_flmg_act_81

En flippad komedi. Definitivt inte för alla, men måste säga att jag skrattade gott flera gånger.

I starten känns det som påtvingad humor samtidigt som det är låg budget, men filmen blir så absurd att jag inte brydde mig. En film om John Malkovich, men han är inte med lika mycket som man kan tro. Dock bjuder han definitivt på sig själv.

En del saker känns lite B, men man måste ge skaparna äran att en sådan här film överhuvudtaget gjorts. Det känns inte som en produktion al'a Hollywood överhuvudtaget. Betyget på IMDB är nu 7,8 / 10. Ett jäkligt vasst betyg. Jag är positivt, men kanske inte SÅ positivt.

En film för den som gillar det udda.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2019-03-19 kl. 23:18.
Citera
2019-03-19, 23:22
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Jag känner mest igen honom från Green Street Hooligans, tycker han spelade en dampig huligan bra där. Har ej sett Sons Of Anarchy eller något annat med honom vad jag kan minnas så lär nog forska igenom lite mer filmer med han innan jag kan göra något uttalande.

Just Green Street Hooligans är ju ett utmärkt exempel på det jag skrev om hans dialekter. Han försöker sig på någon form av cockney-dialekt men fan vet vad det är för hemsk avart resultatet är. Inte är det cockney i alla fall.

Sons of Anarchy har jag sett hela serien, faktiskt. Mest för att jag är en sådan person som känner sig tvungen att fullfölja saker man påbörjat då den tappar rejält. Han är svag även där, men den serien kryllar med usla skådisar så han kommer undan med det allt som oftast. Dessutom en rätt lättspelad roll (eller om det upplevs så eftersom Hunnam inte tillför något).
Citera
2019-03-20, 01:33
Medlem
Black Panther (2018)

En superhjälte konfronterar en uppsjö fiender...

High concept block buster - som en James Bond där man kastas mellan olika miljöer och tidsrymder - lite förvirrande i längden.

Betyg: 3/ 5
Citera
2019-03-20, 01:54
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Being John Malkovich och året var 1999
På svenska: I huvudet på John Malkovich
https://www.imdb.com/title/tt0120601...nm_flmg_act_81

En flippad komedi. Definitivt inte för alla, men måste säga att jag skrattade gott flera gånger.

I starten känns det som påtvingad humor samtidigt som det är låg budget, men filmen blir så absurd att jag inte brydde mig. En film om John Malkovich, men han är inte med lika mycket som man kan tro. Dock bjuder han definitivt på sig själv.

En del saker känns lite B, men man måste ge skaparna äran att en sådan här film överhuvudtaget gjorts. Det känns inte som en produktion al'a Hollywood överhuvudtaget. Betyget på IMDB är nu 7,8 / 10. Ett jäkligt vasst betyg. Jag är positivt, men kanske inte SÅ positivt.

En film för den som gillar det udda.

Betyg?

Jag gillar skruvade och surrealistiska filmer men av någon anledning så har jag alltid ogillat Being John Malkovich. Den känns så överlagt tillgjord på något vis. Art for art's sake...

Kanske är det Charlie Kaufmans manus jag finner tradigt i sin iver att vara originell? Han missar dock målet och det hela faller platt. Har svårt för Kaufman ska dock tilläggas.

3 slappa våningsplan av 10 möjliga i min bok.
Senast redigerad av SadEyes 2019-03-20 kl. 01:56.
Citera
2019-03-20, 05:05
Bannlyst
Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald (2018)

Inget märkvärdigt med fantastic beasts 2, ungefär lika bra som 1an och den minns jag knappt.
Det lilla jag gillade var de 3 minuterna på Hogwarts som gav nostalgi och dem coola "odjuren" och Cgi:en som var schysst.
Svårt att inte jämföra med Harry Potter som var väldigt bra, iallafall dem 4 första filmerna.
Johnny Depps karaktär som spelar den onda är väldigt tråkig och löjlig, han ska se läskig ut men ser ut som en konstig albino med fula ögon. Dem lyckades så väl med Voldemort men faller platt med Depp precis som han gjort med allt annat dem senaste åren.
Stör mig på att Dumbledor helt från ingenstans är homosexuell, inget som har hintats om i dem tidigare 8 filmerna och känns påkrystat vilket jag inte gillar.
Men rullen är ju helt klart sevärd men inte i närheten av sin fulla potential.

6/10

https://m.imdb.com/title/tt4123430/?ref=m_nv_sr_1

Rushmore (1998)

En trevlig film om en 15 årig tonåring som går på skolan Rushmore, han är en aning speciell och förälskar sig i en lärarinna på skolan och blir vän med en äldre man som också blir pilsk på lärarinnan.
Filmen är rätt rolig också med bra skådespel av dem yngre.

7/10

https://m.imdb.com/title/tt0128445/?...=m_tt_mv_close
Senast redigerad av Schibban 2019-03-20 kl. 05:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in