Filmprojekt 80-talet (24/50)
The Killer (1989)
Ah Jong är en lönnmördare åt triaderna. Han bestämmer sig för att acceptera ett sista mord., för att sedan ta pengarna och hjälpa en kvinna han nästan gjort blind att få tillbaka sin syn.
Pang, pang, boom! Så låter det stora delar av denna fartfyllda och vapenfyllda Hong Kong-actionen. Längs regnfyllda gator får vi i denna lätt filosofiska film följa en man på sin väg mot att sona sig själv för sina brott.
Action-pang-pang-scenerna används i nästan lite överflöd. De är alltid välgjorda och de är aldrig uttråkande så det är egentligen ingenting jag kan klaga på egentligen, för det är ju faktiskt njutning för ögat.
Relationen som växer fram mellan Ah Jong och polisen Li Ying är otroligt snygg och mycket symbolfylld. Deras konversationer som de har i senare skedet utav filmen är fyllda med filosofiska budskap och tankar. Just den relationen är den största behållningen i filmen, den är genomtänkt och förbannat välskriven.
Musiken värmer varmt kring blodet som kryper längs grusstigarna. Som actionfilm är den fylld med bra och välgjorda biljaktsscener och skjutscener. Rent filmiskt sätt har den sina brister men de är fullt överskådliga.
Jag gillade denna filmen och det gav mig något att se den. Jag måste smälta den ett tag nu, det fanns en del att ta in, särskilt i det fantastiska slutet med en grymt bra upplösning.
Betyg: 62/100