2019-06-01, 02:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Imitation
Såg den idag, tyckte den var bra. Hur av det som hände i filmen, hände verkligen? Blev hon skjuten och upphågnlad?

Minns faktiskt inte, men tror inte det hände. Kan ha fel
Citera
2019-06-01, 03:04
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Lust och fägring stor
Som helhet är filmen väldigt bra. Snyggt filmad, bra regi, bra manus, bra skådespelare och ett skönt soundtrack. Tycker det här är en av de bättre svenska filmerna från 90-talet.
Citera
2019-06-01, 20:07
Medlem
Spionernas bro (2015)

Mitt under kalla kriget tillfångatas en rysk diplomat. Samtidigt skjuts ett plan ned bakom järnridån och en utväxling väntar...

Suggestiv, bra skådespelare och fint tidsdokument...

Betyg: 3+/ 5
Citera
2019-06-01, 20:26
Bannlyst
Gatsby (2013)

Filmen var ganska dålig, jag gillade inte handlingen och filmen var långsam. Leonardo räddade inte filmen alls heller, den kan gå hem om ni gillar romans. Jag kan gillar romantiska filmer, men filmen var bara platt och dålig.

3/10
Citera
2019-06-01, 20:47
Medlem
Allied (2016)

En pilot bildar lag med spion men den sistnämndes mörka förflutna gör sig dock påmint...

Spännande tragedi i en miljö där ingen går att lita på...

Betyg: 3/ 5
Citera
2019-06-01, 23:01
Medlem
Tvonds avatar
Deadwood

10 år senare får vi återse nästan alla grymma karaktärer om än något äldre när vi på nytt besöker staden Deadwood och Doc, Al, Dan, Jane, MS Elleworth, Bollock, Star, Trixie och EB med flera grymt!

Filmen är som ett extra långt avsnitt av serien och man ska nog ha sett serien för att koppla en del saker som sker och sägs. Filmen hade gärna fått varit 2 timmar till alt en miniserie då en del av karaktärerna får väldigt lite skärmtid.

Skådespelet är bra likaså produktionen och miljöerna och dialogen känns igen från serien. En riktigt bra avslutning på en av 2000 talets bästa serie.
Citera
2019-06-01, 23:17
Medlem
Geomeisters avatar
Green Book och året var 2018
https://www.imdb.com/title/tt6966692...1?ref_=nv_sr_1

Unnade mig denna film på bio idag. På det stora hela måste jag säga att jag gillade filmen även fast jag lika gärna kunnat sitta hemma och mysigt till den. Det här är ingen film som växer med fördelarna av en bio egentligen.

Viggo Mortensen spelar ett mellanting till Tony Soprano (The Sopranos) och Joey (Vänner). Då filmen är en drama-komedi fungerade det bra. Mahershala Ali spelar en mycket intelligent mörkhyad man och då handlingen utspelas i ett segregerat USA för många decennier sedan är handlingen på det stora förutsägbar. Måste säga att jag gillar båda skådespelarnas insatser även om jag gärna sett filmen gå ännu djupare i drama-delen.

Det är lite synd att dagens "så här ska du tycka och tänka"-delar blir alltför entydliga i många filmer. Denna är inget undantag. Jag har inget emot att man berättar om en annan tid i USA, men deras udda egenskaper blir för klichéaktiga. Jag hade gärna sett detaljer som inte är SÅ 2019 trots att filmen utspelar sig för en livstid sedan.

Jag gillar att CGI-maffian hållit sig borta. Filmen är bra klippt, avskalad och fina varierade miljöer. Humorn fungerar för det mesta, musiken som tillförs är mycket välgjord (inte för mycket eller för lite) och filmen passar hela familjen.

En mini-kritik går till sminkfolket bakom Viggo Mortensens fru i filmen. Hon bör väl vara cirka 40 år i verkliga livet och hade passat bra som hon till vardags i filmen. Här gör dom henne äldre och det ser bara konstigt ut. Helt onödig detalj.

Betyg?

Citera
2019-06-02, 00:56
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Citizen X
TV-film om jakten på seriemördaren Andrei Chikatilo. Ganska spännande och skådespelarna gör väldigt bra ifrån sig, särskilt Donald Sutherland, Stephen Rea och Max von Sydow. Tycker dock det känns lite skumt med en film som utspelar sig i Sovjet med skådespelare från USA och Europa som inte pratar ryska utan engelska med fejkad brytning.
Bra rulle!
Citera
2019-06-02, 01:05
Medlem
Cunnilinguists avatar
Baise-moi (2000)

Baise-moi (2000)

Two young women, marginalised by society, go on a destructive tour of sex and violence. Breaking norms and killing men - and shattering the complacency of polite cinema audiences.

Kollade idag på en film som jag varmt skulle vilja rekommendera för herrskapet: Baise-moi!

Kommer ihåg att jag sett denna förut för många år sedan när det begav sig, men mindes inte att den var så bra och handlingen i den.

Det är en fransk drama/action/thriller som handlar om två tjejer i unga 20-årsåldern som blir våldtagna och som sedan ger sig ut på en våldsam rånmordsturné i syfte att hämnas på alla män.

Ingenting för den känslige tittaren då det innehåller dels ganska så ocensurerade sexscener och blodiga våldsscener med stundtals ganska så rått våld, men det är också det som gör filmen så bra och sevärd, att man inte liksom förskönar någonting utan visar det så som det är, det gör den ganska verklighetstrogen.

En bonus är att en av de två huvudrollsinnehavande skådespelerskan är den numera framlidna porrstjärnan Karen Bach/Karen Lancaume.

Mitt betyg är ++++ av +++++ (4 av 5). Det enda som sänker det hela är att bildkvaliteten kunde varit bättre, men den har ju några år på nacken.

https://www.imdb.com/title/tt0249380/
Citera
2019-06-02, 01:55
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Maniac
Go gammal 80-talsklassiker som står sig! Remaken med Elijah Wood som kom för några år sen är också bra men originalet är klart bäst!

House On The Hill
Underskattad rulle om seriemördaren Leonard Lake och hans kompanjon Charles Ng. Inte för att det är något mästerverk men tycker denna är bra.

Frostfeber
Långtifrån lika bra som långfilmen Frost och jag tycker faktiskt att den andra kortfilmen Olofs frostiga äventyr är aningen bättre än denna men den är bra ändå. Snyggt animerad, bra musik och man får sig ett par skratt genom filmens gång.
Citera
2019-06-02, 02:33
Medlem
jay.simpsons avatar
Manhattan murder mystery (93)
Ett medelålders par Woody Allen och Diane Keaton träffar ett grannpar en kväll nästa dag är grannens fru död i en naturlig hjärtattack. Carol (Keaton) kan inte släppa fruns död och blir mer och mer övertygad om att grannkvinnans make mördat henne. Carol drar in sin motvillige, neurotiska make i en mordutredning.

Om Annie Hall och Alvy gift sig. Filmen flörtar med Hitchcocks rear window utan att vara speciellt mörk. Typisk Woody Allen lättsam och humor.
Citera
2019-06-02, 02:49
Bannlyst
Baby Boss 2017

Filmen är usel och urtrist. Jag tycker inte om den. Den är oengagerande, seg, ful och för lugn.

2/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in