"Close Encounters of the Third Kind" - (1977)
https://www.imdb.com/title/tt0075860/
Richard Dreyfuss, Terri Garr, Lance Henriksen, m.fl.
---
Ja, alla känner ju säkert till denna Stephen Spielberg-film, och kanske har sett dem med.
Så ingen vidare presentation behövs.
Dreyfuss spelar en elektriker som en afton, på väg för att laga ett strömavbrott, blir föremål för en "närkontakt," en "UFO-observation" av rang (tillsammans med några andra lokalbor + polisbilar som jagar efter, och kraschar i sann 70-talsanda).
Pga sin upplevelse blev han så förtrollad att han inte kunde glömma det, och började bygga ett berg av trolldeg hemma i sitt kök.
Samtidigt åker en fransman omkring till världens alla hörn och spelar in kassa sånger som infödingarna sjunger.
- "
Nu är utomjordingarna allt på väg," tänker han och sammankallar den amerikanska militären för att hålla välkomstceremonin.
Sen spelar de den kassa sången för utomjordingarna, som blir så imponerade att de trumpetar ut några toner till svars.
Och filmen slutar lyckligt av alla lever vidare i hundra år.
---
Såhär i efterhand är det lite svårt att förstå att det är Spielberg som gjort filmen.
För den haltar betänkligt. Hoppar från tema till tema, och små "effekter" presenterar emellanåt som hade passat bättre i hela andra slags filmer.
Vilket förvisso också hände, för Spielberg har återanvänt mycket.
Jag tycker att Närkontakt av tredje graden är en tämligen kass film.
Framförallt är det den där kassa jävla Trudelutten som ... alltså, vafan är det egentligen för trams?
Indiska infödingar som sitter och lallar som besatta mitt ute i öknen, och franska forskare som är minst lika besatta - fast med inspelningsapparatur i nävarna - och springer omkring för att spela in de lallande indierna.
Dvs det framgår liksom inte riktigt Varför det ska ha betydelse.
Det bara finns med.
---
Betydligt bättre var ju hans senare "E.T."
Där hade Spielberg vuxit till sig lite mer, om än inte fullt ut.
Och i sista alien-filmen - "War of the Worlds" hade han blommat ut hela vägen, för det Är ett mycket bra, exemplarisk faktiskt, hantverk.
Men här var han fortfarande en liten gosse, inte torr bakom öron än.
En rolig kuriositet i samband med "Närkontakt av tredje graden" är NASAs Panik.
De blev så till sig när de fick reda på att Spielberg var i färd med att spela in en UFO-film att de sammanställde inte mindre än 20 sidor skarpt formulerade varningens ord till honom.
Vilket övertygade Spielberg om att han förmodligen var något på spåren ...
---
Men ändå ...
Jag kan fanimig inte rekommendera filmen.
Jag tycker den är dålig, tråkig, menlös och bortkastad tid.
Betyg
2 av 5