2018-09-29, 09:51
Bannlyst
Solstorm (2007)

En film där det är väldigt lugnt, men tråkigt. Jag känner att det inte gav mig någonting alls. Människor visar sin tråkiga sida. Monoton dialog och ointressant, Undvik!

3/10
Citera
2018-09-29, 10:44
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
Solstorm (2007)

En film där det är väldigt lugnt, men tråkigt. Jag känner att det inte gav mig någonting alls. Människor visar sin tråkiga sida. Monoton dialog och ointressant, Undvik!

3/10

Ja den är fan ren skit. Blev medtagen till biografen för att morsan har läst deckaren som filmen bygger på och hon ville se den. Men filmen var verkligen ett misslyckande, glad att jag har förträngt det mesta förutom sexscenen som dök upp.
Citera
2018-09-29, 12:05
Medlem
Geomeisters avatar
Hitchcock | Året var 2012
https://www.imdb.com/title/tt0975645/?ref_=nm_knf_i3

Sir Anthony Hopkins ÄR Alfred Hitchcock!

I denna film har man tagit en del av Hitchcocks liv och blandat sanning med fiktion. Lite som dokumenterad spelfilm, men ändå inte. Skådespelet är bra ifrån alla håll och det finns några mindre roller som bara är roliga att se i filmen.

Det är en färgstark film, bildligt talat. Det är starka färger i alla scener och filmen är överlag snyggt gjord. Den enda mindre kritiken i detta är att vissa scener avslutas på udda sätt.. Där skulle man ofta kunna slängt in lite bra dialog istället.

Den största kritiken emot filmen är att den kan vara lite seg/tråkig. Det är ingen film för den som vill ha en popcornrulle, men den lyckas i det allra mesta. Filmen avslutas på ett bra sätt. Jag tror man får ut mer av filmen om man kan lite om Alfred Hitchcock och hans filmer innan. Man behöver inte gjort någon doktorsavhandling i filmhistoria, men att sett någon film och känna till lite om hans verk gör filmen bättre.

Bonus-materialet som går att hitta på DVD:n är kortare klipp varav dom flesta är sevärda.

Betyg?
Citera
2018-09-29, 12:18
Bannlyst
1922 (2017)

Lite otäck film och dyster, jag gillade den, skådespelet var bra och den hade endel bra scener.

7/10
Citera
2018-09-29, 14:09
Medlem
Ambelains avatar
"Close Encounters of the Third Kind" - (1977)
https://www.imdb.com/title/tt0075860/

Richard Dreyfuss, Terri Garr, Lance Henriksen, m.fl.

---

Ja, alla känner ju säkert till denna Stephen Spielberg-film, och kanske har sett dem med.
Så ingen vidare presentation behövs.

Dreyfuss spelar en elektriker som en afton, på väg för att laga ett strömavbrott, blir föremål för en "närkontakt," en "UFO-observation" av rang (tillsammans med några andra lokalbor + polisbilar som jagar efter, och kraschar i sann 70-talsanda).

Pga sin upplevelse blev han så förtrollad att han inte kunde glömma det, och började bygga ett berg av trolldeg hemma i sitt kök.

Samtidigt åker en fransman omkring till världens alla hörn och spelar in kassa sånger som infödingarna sjunger.
- "Nu är utomjordingarna allt på väg," tänker han och sammankallar den amerikanska militären för att hålla välkomstceremonin.

Sen spelar de den kassa sången för utomjordingarna, som blir så imponerade att de trumpetar ut några toner till svars.
Och filmen slutar lyckligt av alla lever vidare i hundra år.

---

Såhär i efterhand är det lite svårt att förstå att det är Spielberg som gjort filmen.
För den haltar betänkligt. Hoppar från tema till tema, och små "effekter" presenterar emellanåt som hade passat bättre i hela andra slags filmer.

Vilket förvisso också hände, för Spielberg har återanvänt mycket.

Jag tycker att Närkontakt av tredje graden är en tämligen kass film.
Framförallt är det den där kassa jävla Trudelutten som ... alltså, vafan är det egentligen för trams?
Indiska infödingar som sitter och lallar som besatta mitt ute i öknen, och franska forskare som är minst lika besatta - fast med inspelningsapparatur i nävarna - och springer omkring för att spela in de lallande indierna.

Dvs det framgår liksom inte riktigt Varför det ska ha betydelse.
Det bara finns med.

---

Betydligt bättre var ju hans senare "E.T."
Där hade Spielberg vuxit till sig lite mer, om än inte fullt ut.
Och i sista alien-filmen - "War of the Worlds" hade han blommat ut hela vägen, för det Är ett mycket bra, exemplarisk faktiskt, hantverk.

Men här var han fortfarande en liten gosse, inte torr bakom öron än.

En rolig kuriositet i samband med "Närkontakt av tredje graden" är NASAs Panik.
De blev så till sig när de fick reda på att Spielberg var i färd med att spela in en UFO-film att de sammanställde inte mindre än 20 sidor skarpt formulerade varningens ord till honom.
Vilket övertygade Spielberg om att han förmodligen var något på spåren ...

---

Men ändå ...
Jag kan fanimig inte rekommendera filmen.
Jag tycker den är dålig, tråkig, menlös och bortkastad tid.

Betyg

2 av 5
Citera
2018-09-29, 16:17
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Instämmer.
Det är skrattretande.
Hur ska man kunna bry sig om ett sådant rövhål?
Citera
2018-09-29, 18:40
Dokumentären Wont you be my neighbor. Om fred rogers som gjorde tv-program för barn i cirka 50 år.

Intressant och vacker dokumentär. Skulle behövas fler Mr rogers i världen helt klart.

8/10
Citera
2018-09-29, 19:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
https://www.imdb.com/title/tt0075860/

Richard Dreyfuss, Terri Garr, Lance Henriksen, m.fl.

---

Ja, alla känner ju säkert till denna Stephen Spielberg-film, och kanske har sett dem med.
Så ingen vidare presentation behövs.

Dreyfuss spelar en elektriker som en afton, på väg för att laga ett strömavbrott, blir föremål för en "närkontakt," en "UFO-observation" av rang (tillsammans med några andra lokalbor + polisbilar som jagar efter, och kraschar i sann 70-talsanda).

Pga sin upplevelse blev han så förtrollad att han inte kunde glömma det, och började bygga ett berg av trolldeg hemma i sitt kök.

Samtidigt åker en fransman omkring till världens alla hörn och spelar in kassa sånger som infödingarna sjunger.
- "Nu är utomjordingarna allt på väg," tänker han och sammankallar den amerikanska militären för att hålla välkomstceremonin.

Sen spelar de den kassa sången för utomjordingarna, som blir så imponerade att de trumpetar ut några toner till svars.
Och filmen slutar lyckligt av alla lever vidare i hundra år.

---

Såhär i efterhand är det lite svårt att förstå att det är Spielberg som gjort filmen.
För den haltar betänkligt. Hoppar från tema till tema, och små "effekter" presenterar emellanåt som hade passat bättre i hela andra slags filmer.

Vilket förvisso också hände, för Spielberg har återanvänt mycket.

Jag tycker att Närkontakt av tredje graden är en tämligen kass film.
Framförallt är det den där kassa jävla Trudelutten som ... alltså, vafan är det egentligen för trams?
Indiska infödingar som sitter och lallar som besatta mitt ute i öknen, och franska forskare som är minst lika besatta - fast med inspelningsapparatur i nävarna - och springer omkring för att spela in de lallande indierna.

Dvs det framgår liksom inte riktigt Varför det ska ha betydelse.
Det bara finns med.

---

Betydligt bättre var ju hans senare "E.T."
Där hade Spielberg vuxit till sig lite mer, om än inte fullt ut.
Och i sista alien-filmen - "War of the Worlds" hade han blommat ut hela vägen, för det Är ett mycket bra, exemplarisk faktiskt, hantverk.

Men här var han fortfarande en liten gosse, inte torr bakom öron än.

En rolig kuriositet i samband med "Närkontakt av tredje graden" är NASAs Panik.
De blev så till sig när de fick reda på att Spielberg var i färd med att spela in en UFO-film att de sammanställde inte mindre än 20 sidor skarpt formulerade varningens ord till honom.
Vilket övertygade Spielberg om att han förmodligen var något på spåren ...

---

Men ändå ...
Jag kan fanimig inte rekommendera filmen.
Jag tycker den är dålig, tråkig, menlös och bortkastad tid.

Betyg

2 av 5
Lustigt.
Såg den själv nyligen, men tycker, tvärtom, att den är bra och sevärd.
Citera
2018-09-29, 21:42
Medlem
Såg "Come and See". En rysk film från 1985 om en ung pojkes traumatiska upplevelser i Ukraina(tror jag) när tysken invaderar under WW2.

https://www.imdb.com/title/tt0091251/

Det var bitvis lite performance-teatriskt knas kan jag tycka, men det påvisar det absurda i krig. Andra halvan av filmen var tung. Tycker skådisen som spelar den unga killen gjorde det riktigt bra. Han såg mer och mer förstörd och galen ut ju längre filmen pågick. Thousand mile stare och allt.

Jag kommer inte se den igen på några år. Dock, den var bra och sevärd men jobbig att se.

Jag tror att om man vill se en bra snygg rysk film bör man hellre se klassikern Stalker(1979).
Citera
2018-09-30, 00:20
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blublang
Såg "Come and See". En rysk film från 1985 om en ung pojkes traumatiska upplevelser i Ukraina(tror jag) när tysken invaderar under WW2.

Jag kommer inte se den igen på några år. Dock, den var bra och sevärd men jobbig att se.

Har sett den en gång bara och skulle behöva se om den för att fräscha upp minnet lite. Men en jävligt bra och hemskt jobbig film att ta sig igenom, den känns verkligen.
Citera
2018-09-30, 00:42
Medlem
Geomeisters avatar
Armstrong | Året var 1998
https://www.imdb.com/title/tt0139029/?ref_=fn_al_tt_2

En over the top actionrulle i b-films anda.

När folk gör sådana här filmer.. Inser dom då hur komiskt mycket av det som ska vara brutalt och coolt egentligen blir? Eller tror du seriöst dom gjort en av decenniets bästa actionrullar?

Filmen är som en parodi på Sylvester/Arnold-filmer. Nästan ständig action med glimten i ögat. Härligt icke politiskt korrekt och rätt rolig i sin framåtanda. Även ganska sexig faktiskt.

Särskilt bra är den inte som "riktig film" (titta på IMDB-betyget), men som lättsam underhållning ifrån en svunnen tid fungerar den. Ser hellre på denna än en rad olika filmer ifrån olika genrer jag har sett detta år.

Betyg?

Gällande Close Encounters of the Third Kind: Tyckte den började okej, men blev tråkig en lång period av filmen. Dock när sista / viktiga delen hoppar in blev den smått fantastisk. Sättet musiken spelade sin del av magnefik.
Citera
2018-09-30, 07:46
Bannlyst
The Family Man (2000)

Jag valde att stanna filmen efter 75% av filmen, då ansåg jag att jag var klar, filmen var inte tråkig, men inte heller något jag orkade se klart. Nicolas Cage är ganska stel i filmen och strikt. Jag lärde känna hans karaktär och det var både intressant och lärorikt, men jag orkar bara inte med och se färdigt. Det är absolut 0 action och det är bara prat och tunga dialoger emellanåt. Segaste filmen detta året. Man somnar.

4/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in