2018-07-19, 18:44
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hets (1944)

En ung student får problem med sin latinlärare.

En film som åldras alltmer, men visst är den fortfarande sjövärdig, för att nu använda ett lite, i sammanhanget, inlånat uttryck.

Dåtidens skolvärld känns mer främmande för varje gång jag ser filmen, den är fortfarande sevärd tycker jag.
4/5

Citera
2018-07-19, 20:42
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Hets (1944)

4/5

Väldigt bra, en sann svensk klassiker!
Citera
2018-07-19, 21:24
Medlem
EdvardGriegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Väldigt bra, en sann svensk klassiker!

Synd att det var så jävla värdelöst ljud på DVD-utgåvan jag lånade på bibblan. Man hörde inte ett dugg av vad de sa trots att jag hade på bottenljud. Hoppas på att få tag på en bättre utgåva.

Själv såg jag filmen Angels Fall häromdan. Thriller baserad på en Nora Roberts-roman med Heather Locklear i huvudrollen. Knappast en av de bästa filmerna någonsin men den är åtminstone underhållande.
Citera
2018-07-19, 22:02
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EdvardGrieg
Synd att det var så jävla värdelöst ljud på DVD-utgåvan jag lånade på bibblan. Man hörde inte ett dugg av vad de sa trots att jag hade på bottenljud. Hoppas på att få tag på en bättre utgåva.

Själv såg jag filmen Angels Fall häromdan. Thriller baserad på en Nora Roberts-roman med Heather Locklear i huvudrollen. Knappast en av de bästa filmerna någonsin men den är åtminstone underhållande.
Periodvis var det riktigt dåligt ljud.
Tittade på en inspelning från TV, där den visades för drygt en månad sedan.
Citera
2018-07-19, 22:36
Medlem
Crash. Sevärd film rekommenderas. 4/5
Citera
2018-07-20, 02:35
Medlem
bombaccis avatar
Thinner (1996)

En Stephen King film handlar om en advokat som tillsammans med en domare och en polis blir förbannande av en zigenare då han råkade köra ihjäl dennes unga dotter på ca 80 år. Detta leder till att den sjukligt feta advokaten tappar vikt varje dag. Något han gillar i början men han börjar snabbt bli anorektisk och riskerar livet. Samtidigt förvandlas domaren till en ödla och polisen blir något knasigt med.

Huvudkaraktären är ingen sympatisk person och filmen är knappast läskig men den kändes ändå värd att se och en film som på ett "lustigt" sätt kan ta upp ätstörningar med. Var lite oväntat slut och filmen funkar som en kvällsfilm eller söndagsmatiné på fyran.

Stephen King syns i en liten biroll som apotekare.

På IMDB har den ett betyg på 5.7 något som känns ganska lagom. Då jag inte ger så specifika betyg då ger jag filmen Thinner en stark 5/10.

Dock mer intressant än vad betyget ger sken av. Det jag saknar var väl lite mer intressanta karaktärer, bättre skådespelare och att huvudkaraktären kanske kunde försökt vara lite smidig först istället för att mer eller mindre åka och hota zigenarkungen på direkten, så hade han ju kunnat försöka köpslå med han. Men filmen är helt klart värd att tittas på.

Länk till imdb och filmen:

https://www.imdb.com/title/tt0117894/
Citera
2018-07-20, 11:35
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fantomsmurfen
Crash. Sevärd film rekommenderas. 4/5

Vilken av de, Cronenbergs film eller Hollywoodfilmen som fick Oscar?
Citera
2018-07-20, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Vilken av de, Cronenbergs film eller Hollywoodfilmen som fick Oscar?

Hollywoodfilmen från 2004.
Citera
2018-07-20, 23:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Det sjunde inseglet (1957)

Mitt under pestens härjningar, någon gång på medeltiden.
Kommer en riddare tillbaka efter många år i det heliga landet.

Den enda Bergmanfilm som jag tycker är bra.
Förmodligen finns det massor tankar som helt undgår mig, men trots detta, så gillar jag den.

Har sett den flera gånger tidigare, men fortfarande tycker jag om den.
En riktigt härlig svensk klassiker.
5/5
Citera
2018-07-21, 00:38
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Det sjunde inseglet (1957)

Mitt under pestens härjningar, någon gång på medeltiden.
Kommer en riddare tillbaka efter många år i det heliga landet.

Den enda Bergmanfilm som jag tycker är bra.
Förmodligen finns det massor tankar som helt undgår mig, men trots detta, så gillar jag den.

Har sett den flera gånger tidigare, men fortfarande tycker jag om den.
En riktigt härlig svensk klassiker.
5/5
Öh... va? Den filmen är en sjukt överskattad dynga! Det var som att titta på någons vrickade feberdröm. Jag försökte mig på att se den en gång, och jag blev tvungen att stänga av den efter att bara halva tiden hade gått. Dessutom är den till råga på allt elände i svartvitt, och bara det gör att jag aldrig kan se den igen. För det är faktiskt så att jag får ont i ögonen av att se på svartvit film och TV. Suck... Men det är i alla fall tur att någon fick Bergman att byta till färg senare i karriären.

Jag tycker om "Den goda viljan" (vilket också verkar vara Ingmar Bergmans mest realistiska och minst helvrickade verk, om jag inte har totalt fel), och det fanns bra stunder även i "Fanny och Alexander" (även om den också hade för många sjuka "bergmanismer" i sig). Men det verkar som att i övrigt är Ingmar Bergmans filmografi inget för mig. Kanske är det bara så att lilla jag är för dum för att förstå mig på hans "storhet". Men jag står för min åsikt.

Och om jag vill se en svensk långfilm om medeltiden, så tycker jag att "Sjunde inseglet" bleknar helt i jämförelse med till exempel "Arn"-filmerna. Eller till och med med fiaskon som "Vargens tid" och "Tre solar", för de var trots sina brister i alla fall inte några överpretentiösa pekoral i svartvitt.

Senast redigerad av Furienna 2018-07-21 kl. 01:14.
Citera
2018-07-21, 01:00
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Öh... va? Den filmen är en sjukt överskattad dynga! Det var som att titta på någons vrickade feberdröm. Jag försökte mig på att se den en gång, och jag blev tvungen att stänga av efter att bara halva tiden hade gått. Dessutom är den förstås också i svartvitt, och bara det gör att jag aldrig kan se på den igen. För det är faktiskt så att jag får ont i ögonen av svartvit film och TV. Suck... Men det är i alla fall tur att någon fick Bergman att byta till färg senare i karriären.

Jag tycker om "Den goda viljan" (vilket också verkar vara Ingmar Bergmans mest realistiska och minst helvrickade verk, om jag inte har totalt fel), och det fanns bra stunder även i "Fanny och Alexander" (även om den också hade för många sjuka "bergmanismer" i sig). Men det verkar som att i övrigt är Ingmar Bergmans filmografi inget för mig. Kanske är det bara så att lilla jag är för dum för att förstå mig på hans "storhet". Men jag står för min åsikt.

Och om jag vill se en svensk långfilm om medeltiden, så tycker jag att "Sjunde inseglet" bleknar helt i jämförelse med till exempel "Arn"-filmerna. Eller till och med med fiaskon som "Vargens tid" och "Tre solar", för de var trots sina brister i alla fall inte några överpretentiösa pekoral i svartvitt.

OK.
Du skriver det själv.

Du är för dum för att förstå.
Och du står för det.

Då vet vi.
Citera
2018-07-21, 01:08
Medlem
Annabelle (2014)

I samband med att ett ungt par införskaffar en docka börjar en rad hemska händelser att inträffa.

Den här filmen är tydligen kopplad till The Conjuring då dockan i fråga förekommer i den filmen. Denna film är baserad kring bakgrunden av dockan, och hur den hamnade där, en prequel-ish. Man får direkt associationer till Den onda dockan och visst finns det paralleller. Filmens story fungerar, liksom skräckmotiven. Till råga på allt finns prästen närvarande vilket gör att filmer likt Exorcisten och Rosemary's Baby kommer upp i jämförelse. Alla klichéer och stereotyper som hör genren till får man köpa. Sammantaget är detta en stabil skräckfilm, lagom lång och spännande ända fram till klimax.

Betyg: 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in