2016-05-14, 23:06
Medlem
nihilverums avatar
20,000 Leagues Under the Sea (1954)

En filmatisering av Jules Vernes klassiska roman om hur en aggressiv narval sänker fartyg och om hur en grupp som beger sig ut för att besegra narvalen träffar på den mystiske kapten Nemo (James Mason) och hans avancerade ubåt Nautilus. De följer sedan med honom på en tur i havens djup.

Kirk Douglas är bra i sin roll som Ned Land och Mason är bra som Nemo. Bra undervattensfoto också. Helt OK effekter med tanke på filmens ålder.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-05-15, 00:31
Medlem
FugitiveDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameradschaft
Såg precis den österrikiska filmen Angst från 1983. Vi får följa en mördare muckar från kåken och ger sig ut på nya bravader, med honom som berättarröst. Detta ackompanjeras av väldigt stämningsfull musik av en gammal medlem i Tangerine Dream. Jag upptäckte filmen genom att läsa att det är en av Gaspar Noés största influenser, vilket syns tydligt på framför allt det speciella kameraarbetet. Ärligt talat bland det bästa jag sett när det kommer till "störda mördare"-filmer. Fruktansvärt synd att regissören aldrig gjorde någon mer film efter denna.
5/5

Den är jävligt cool. Liiiiite för seg, men ändå jävligt intressant och imponerande filmskapande.
Citera
2016-05-15, 00:50
Medlem
Fortsatte på temat tyskspråkiga mördare genom att se Schramm regisserad av Jörg Buttgereit, mannen med världens fulaste efternamn. Tyvärr kändes filmen mest platt, trots potentialen att ge tittaren en inblick i huvudpersonens psyke gjordes det så grundligt att mycket mest blev förvirrande. En av mördarens hallucinationer hade ganska bra Cronenberg-känsla, men kändes ändå lite malplacerad. Den hade ett par schyssta scener, till och från snyggt foto och jag gillade konceptet som sådant, men det höll inte hela vägen även om jag absolut inte ångrar att jag såg den.
3/5
Citera
2016-05-15, 01:26
Bannlyst
Kill Command En brittisk science fiction om en grupp soldater som skickas till en ö för träning. Med sig har de en kvinna med datorkapacitet. Till att börja med blir de iakktagna av luftburna övervakningsmoduler när de fullgör uppgiften att avlägsna sina mål. Sedan inser soldaterna att den information som upphämtats av dessa övervakningsmoduler används av speciella stridsmoduler till att försöka utradera dem.

5/10
Senast redigerad av pethom 2016-05-15 kl. 01:29.
Citera
2016-05-15, 11:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
På liv och död (1943)

I norra Sverige, mitt under brinnande krig, befinner sig några människor på ett pensionat.
Det pågår även i militärövning i grannskapet, och beredskapen är hög, det har skett sabotage.

Spännande spionhistoria, som nog kunde ha gjorts bättre.

3/5
Citera
2016-05-15, 12:43
Medlem
PeaceOnEarths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kameradschaft
Såg precis den österrikiska filmen Angst från 1983. Vi får följa en mördare muckar från kåken och ger sig ut på nya bravader, med honom som berättarröst. Detta ackompanjeras av väldigt stämningsfull musik av en gammal medlem i Tangerine Dream. Jag upptäckte filmen genom att läsa att det är en av Gaspar Noés största influenser, vilket syns tydligt på framför allt det speciella kameraarbetet. Ärligt talat bland det bästa jag sett när det kommer till "störda mördare"-filmer. Fruktansvärt synd att regissören aldrig gjorde någon mer film efter denna.
5/5

Jag ska se denna ^^^^, som jag hittade här
https://kat.cr/angst-1983-720p-blura...-t6638542.html och om den inte är textad (på eng) så tar jag den härifrån -->
https://subscene.com/subtitles/angst-fear

Varför?
På grund av denna recensionen
Citat:
Ursprungligen postat av FugitiveDuck
Den är jävligt cool. Liiiiite för seg, men ändå jävligt intressant och imponerande filmskapande.

Trailer som jag inte sett på mer än 30 sekunder själv (jag gillar inte trailers). http://www.rottentomatoes.com/m/angst_1983/
Senast redigerad av PeaceOnEarth 2016-05-15 kl. 12:52.
Citera
2016-05-15, 13:18
Medlem
Gengarzs avatar
Såg 8½ (1963) av Federico Fellini i fredags. Otrolig film på så många plan. Filmen handlar om en italiensk filmregissör, Guido, som tagit sig vatten över huvudet med sitt senaste filmprojekt. Han tvingas sätta sig själv i jobbiga situationer med jobbiga människor och får allt mindre och mindre kontroll på situationen. Samtidig så konfronteras och hemsöks han dessutom av gamla obehagliga minnen och misstag i sitt liv. För att handskas med situationen så dagdrömmer Guido sig bort från verkligheten och man vittnar om flera olika inkarnationer av hans kusliga och oroväckande fantasier. Han är klart en ostabil människa. Filmen hanterar också ett något invecklat och meta-narrativ (flera stycken narrativ samtidigt) där karaktärer på ett plan förhåller sig till filmen i 8½ men också avsiktligen till 8½ och Federico han själv (en form av självkritik och projiceringen av Federicos egna karriär). Guidos instabilitet och filmens narrativ skapar ibland svårtolkade scener där man inte är helt säker på ifall det man ser är verkligheten eller Guidos fantasier, eller kanske en blandning? Karaktärerna är verklighetstrogna med egna styrkor och brister och manuset är extremt vitsigt och väl genomtänkt.

Jag unnar mig själv inte ofta äldre svartvita filmer men den här förtjänar verkligen all cred den kan få. Det är en sådan film som snarare är mer intressant att tänka på efteråt än att titta på; vilket kan vara en för och nackdel. Ska definitivt se om den någon gång.
Senast redigerad av Gengarz 2016-05-15 kl. 13:25.
Citera
2016-05-15, 14:03
Moon 2009

En väldigt intressant scifi film med en bra tvist. Handlar om Sam en man som jobbar uppe ensam på månen. Han ska vara där 3 år innan han får åka hem. Han har en fru och ett liten dotter hemma som väntar på honom. Men allt är inte som det verkar, något är fel. Under ett uppdrag så råkar han ut för en olycka efter han börjar hallucinera. Kan inte förklara allt för mkt mer utan att gå in på spoilers.

Men som sagt bra tvist bra skriven. Brukar inte gilla Sam Rockwell men han gjorde en bra insats. 8/10

Men det var en sak jag ej förstod
Senast redigerad av Captinhero 2016-05-15 kl. 14:14.
Citera
2016-05-15, 20:26
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Moon 2009

En väldigt intressant scifi film med en bra tvist. Handlar om Sam en man som jobbar uppe ensam på månen. Han ska vara där 3 år innan han får åka hem. Han har en fru och ett liten dotter hemma som väntar på honom. Men allt är inte som det verkar, något är fel. Under ett uppdrag så råkar han ut för en olycka efter han börjar hallucinera. Kan inte förklara allt för mkt mer utan att gå in på spoilers.

Men som sagt bra tvist bra skriven. Brukar inte gilla Sam Rockwell men han gjorde en bra insats. 8/10

Men det var en sak jag ej förstod
Gillade den också, en glad överraskning.
Citera
2016-05-15, 21:02
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Moon 2009

Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Gillade den också, en glad överraskning.
Även jag gillar den filmen riktigt mycket, jag har sett den ett par gånger. Det är ju förresten David Bowies son (Duncan Jones) som har regisserat Moon.

Senaste filmen jag såg var Evil Dead (1981), tidigare idag. Det var väl några år sedan jag senast såg den, men den var nog lika bra som jag mindes den som. Det får bli tvåan också, vet i tusan om jag ens har sett om den sedan jag såg den som tonåring.
Citera
2016-05-15, 21:25
Medlem
toalet031s avatar
Såg Cubic (även kallad Equilibrium) igår för tredje eller fjärde gången och fan alltså! Efter varje tittning gillar jag den mer och mer.
Jag känner att den nästan är snudd på mästerverk. Den kanske inte går ner på djupet som de flesta "mästerverk" gör men fan allting är snudd på perfektion i filmen. Finns inte en tråkig sekund i hela filmen och grymma actionsekvenser som är så snygga. Christian bale är också klockren och alla de andra skådisar gör sitt jobb om inte mer. Att se någon känna och uppleva känslor som någonting nytt är väldigt fascinerande och jävligt intressant.
Citera
2016-05-15, 21:52
Medlem
nihilverums avatar
Comanche Station (1960)

Enstöringen Jefferson Cody (Randolph Scott) byteshandlar med Comanche-indianer för att rädda en kvinna (Nancy Gates). När han tar med sig henne för att återförena henne med sin make stöter de på en grupp banditer, varav en är en gammal fiende till Cody. De är också på jakt efter kvinnan för att kunna kassera in belöningen som är utfärdad för att återföra henne. Med indianerna dessutom på krigsstigen så är situationen uppenbart besvärlig.

Det här är nog den första filmen jag ser med Randolph Scott, som jag tidigare bara hört talas om i ett skämt i filmen Blazing Saddles. En helt OK western på det hela taget.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in