2018-12-02, 14:45
Medlem
Geomeisters avatar
Apocalypse Now Redux | Året var 1979
Varning: Låååång
https://www.imdb.com/title/tt0078788...nm_flmg_act_74

För mig är det tydligt att när denna film gjordes var det menat att bli ett mästerverk och inte bara en till krigsfilm (det finns ju några stycken...). Med det sagt är den lång och väldigt varierande på alla möjliga sätt. Det är inte en bra krigsfilm att bara slöglo på, att man är en historiker eller om man är ute efter tillfällig underhållning.

Man följer Martin Sheens karaktär (i denna film är han ruggigt lik sin son Emilio Estevez) genom en lång resa. Han är dock mer av en berättare egentligen än en huvudperson i traditionell mening. Själva huvudpersonen skulle jag säga att själva resan är. Man möter väldigt många karaktärer i väldigt många olika situationer. Trots att jag såg filmen alldeles nyss är det nästan omöjligt att återberätta filmen utan att missa mycket.

Det här är en blandning av realistiskt krig och ett äventyr med en mer filosofisk/psykadelisk aspekt. Ibland är det som vilken amerikansk film helst och andra gånger blir den djup eller mest konstig. Förutsägbar är den sannerligen inte.

Jag såg nyligen någon kritik mot denna att det är en lång och slö överskattad skitfilm och ja.. Den här är inte för alla. Jag tror både filmnördar och vanliga dödliga "gå på bio en gång i månaden. Se någon Beck på söndagkväll"-personer kan klia sig på huvudet över vissa scener eller delar ur filmen.

Med allt detta skrivet... Fotomässigt är det en fin film med många detaljer. Den innehåller en lång rad presenterade känslor. Det är kul att se diverse skådespelare i andra roller än vad dom är kända för. Den unga Laurence Fishburne är långtifrån hans senare "Matrix"-karaktär. Robert Duvall spelar motsatsen till en lugna och intelligenta karaktärerna i bakgrunden han ofta är. Den är som skrivet inte förutsägbar utan nästan stopp i filmen kan vara lite vad som helst. Musiken passar och skapar några klassiska scener. Det finns gott om citat att hämta ifrån filmen.

Filmen innehåller klart delar som kanske känns konstiga eller överflödiga i en redan så lång film (den ursprunliga versionen är lång nog). Jag är ganska säker på att jag en dag kommer se om denna film. Även om det inte lär bli på ett bra tag. Jag såg den som ung och jag tror jag begriper mer av den idag, än då.

Betyg?
Citera
2018-12-02, 14:56
Medlem
Now You See Me.

Oväntad film om fyra illusionister som utför några spektakulära rån och får fbi efter sig. Lättsam och snygg film men inget man kommer lägga på minnet direkt. 3/5
Citera
2018-12-02, 15:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
A Royal Christmas är bättre om du gillar sådana filmer; om en vanlig amerikansk tjej som träffar en snygg kille, som dessutom visar sig vara en europeisk Prins. Jane Seymour spelar isdrottning (ja inte bokstavligt, då). Nu minns jag inte hur det var med julstämningen i den; är nog dags att se om den!
Känns som det görs minst en sådan julfilm varje år på Hallmark Channel eller Netflix där en ung kvinna blir förälskad i en ung man, ovetandes om att han är en prins/kung. Eller en förväxlingsfilm där en prinsessa/en från pöbeln som liknar varandra byter liv och plats med varandra företrädesvis under julen.
Citera
2018-12-02, 16:48
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Såg först redux.
Originalet är bättre.
Citera
2018-12-02, 17:26
Medlem
Såg Brazil av Terry Gillingham och ojojoj vilken rulle.
Riktigt härlig klippning. Känns som en dramatisk MontyPython film rakt igenom.
Snurrigt och härligt leder den oss in i ett något förvirrande stadie.
Som Gillinghams andra filmer är Brazil något förvirrande, men ajaj vilken jävla rulle överlag.
8/10
Citera
2018-12-02, 17:46
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Känns som det görs minst en sådan julfilm varje år på Hallmark Channel eller Netflix där en ung kvinna blir förälskad i en ung man, ovetandes om att han är en prins/kung. Eller en förväxlingsfilm där en prinsessa/en från pöbeln som liknar varandra byter liv och plats med varandra företrädesvis under julen.

Ja, och det är urfånigt - men samtidigt, om man är i rätt stämning, vilket det är lättare att komma i i december... alldeles underbart! Fast bara för tjejer misstänker jag!
Citera
2018-12-02, 18:05
Medlem
jay.simpsons avatar
Seth MacFarlanes Ted småklippen på Youtube är roligare än filmen i sin helhet. Family Guy första åren är bättre än Ted. Känns som att man bara spyr ur sig popculture referenser utan tanke på att det ska vara roligt. Första åren av FG fanns en tanke bakom här var det meh likt nyare FG. Som att man slutar försöka och lever på varumärket.

https://youtu.be/NVIYL71ZtRo

Kan vara så att jag är vuxen också. Finns några lustiga scener resten var meh.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-12-02 kl. 18:12.
Citera
2018-12-02, 18:16
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Seth MacFarlanes Ted småklippen på Youtube är roligare än filmen i sin helhet. Family Guy första åren är bättre än Ted. Känns som att man bara spyr ur sig popculture referenser utan tanke på att det ska vara roligt. Första åren av FG fanns en tanke bakom här var det meh likt nyare FG. Som att man slutar försöka och lever på varumärket.

Kan vara så att jag är vuxen också. Finns några lustiga scener resten var meh.
Jag slökollade på den häromdagen när den gick på tven och jag instämmer.
Har nu sett den två gånger och jag ville minnas att den hade ett mer naturligt tempo i berättelsen. Men nu kändes det tydligt att det funkar bättre som individuella klipp i stället.
Citera
2018-12-02, 23:33
Medlem
Geomeisters avatar
American Gigolo och året var 1980
https://www.imdb.com/title/tt0080365...nm_flmg_act_50

Vill du se Richard Geres snopp? Titta hit!

För oss andra? Filmen börjar lite lekfullt och sexig, men snart kommer en hyfsat forcerade romans och en än mer forcerad handling. Den här filmen är varken actionfylld eller spännande.

Utöver enstaka roliga ögonblick (Richard Gere lär sig svenska!) och stundvis bra dialog blir filmen segare och segare. Av någon anledning finns det en referens till filmen "The Warriors" också. Det lilla som är bra i filmen gör den inte särskilt sevärd. Jag har sett värre filmer, men den här är inget man behöver söka sig efter.

Betyg?
Citera
2018-12-03, 01:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Beware, my lovely (1952)

Året är 1918, änkan, Ida Lupino anställer en gårdskarl, Robert Ryan, som verkar vara en hyvens karl.

Robert och Ida spelar bra, det får man ge dom kredit för, men det har gjorts betydligt bättre filmer på det här temat.

2/5
Citera
2018-12-03, 02:29
Medlem
Neofytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taxi43
Såg Brazil av Terry Gillingham och ojojoj vilken rulle.
Riktigt härlig klippning. Känns som en dramatisk MontyPython film rakt igenom.
Snurrigt och härligt leder den oss in i ett något förvirrande stadie.
Som Gillinghams andra filmer är Brazil något förvirrande, men ajaj vilken jävla rulle överlag.
8/10

Rikigt bra rulle, men min favorit av Terry Gilliam är Tideland från 2005 med bl.a. Jeff Bridges. Det är dock Jodelle Ferland som spelar lilltjejen som totalt äger filmen med sitt skådespeleri, jag har aldrig sett en unge spela så bra någonsin! Egentligen en riktigt tragisk historia, faktiskt en helt fantastisk film!
Senast redigerad av Neofyten 2018-12-03 kl. 02:53.
Citera
2018-12-03, 06:51
Medlem
PsychoChillers avatar
John Wick 2 (2017)

Pissdålig MTV-action. 1/5.

Bon Cop Bad Cop (2006)

Rolig buddy cop men lite för tuff för sitt eget bästa. Det filmas på diagonalen och så ni vet. Men poliserna gör så grova tabbar att Martin Riggs skulle bli grön av avund och det är ju roligt. 3/5.

Bon Cop Bad Cop 2 (2017)

Sämre än ettan. 2/5.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in