2019-02-03, 09:10
Medlem
zxcvb45s avatar
The Punisher 2004.

Var dags för en omtitt på denna gamla rackare innan man ger serien en chans, precis som jag mindes den så var den medioker om inte lite snudd på halvkass. Kul med Travolta iallafall. Thomas Jane är bra ibland men här vettefan.

https://www.imdb.com/title/tt0330793/

2/10
Citera
2019-02-03, 14:30
Bannlyst
Smallfoot (2018)

Trevlig o mysig animerad film om en Yeti som försöker bevisa till sin tribe att det finns människor (smallfoots), var rätt rolig också.

https://www.imdb.com/title/tt6182908/?ref_=rt_li_tt

7/10

Unknown (2006)

"Five men wake up in a locked-down warehouse with no memory of who they are."
Inte särskilt originellt men det fungerar, kollade på filmen då Peter Stormare är med i den.
Var väl en sevärd rulle.

https://www.imdb.com/title/tt0450340/?ref_=rt_li_tt

6/10
Citera
2019-02-03, 16:10
Medlem
Geomeisters avatar
Beck - Pensionat Pärlan och året var 1997
https://www.imdb.com/title/tt0147878/?ref_=ttep_ep5

En Beck där handlingen utöver polisarbetet faktiskt har relevans. Annars är det ofta grannen och något som egentligen inte tillför särskilt mycket. En stabil Beck ändå. Det är en väldigt massa scener och det känns som dom kunnat lägga ner större fokus på det allra första och slutet. Delar av mitten kan kännas överflödigt.

Både lite drama, action och humor. RIP. Michael Nyqvist och Lasse Lindh.

Betyg?
Citera
2019-02-03, 18:45
Medlem
Geomeisters avatar
Beck - Annonsmannen och året var 2001
https://www.imdb.com/title/tt0306530/?ref_=ttep_ep6

En hyfsat intelligent Beck-film. Åtminstone fram emot slutet.. Den/dom onda gör ingen vidare prestation. Trots att det är ett allvarligt ämne skrattade jag litet åt skådespeleriet i sista skedet.

En del sådana här filmer står och stampar. Det gör inte denna. Det händer mycket och det som händer har relevans för realismen eller att göra den spännande. Den tar även upp ett ämne som aldrig verkar sluta påverka! Känns lika aktuellt idag som för cirka 18 år sedan.

Likt dagens tidigare Beck är det här en stabil rulle. Ingen i serien man absolut måste se, men gör sitt jobb. Sist, men inte minst får man se en naken Malin Birgerson vilket inte är illa!

Betyg?
Citera
2019-02-03, 19:07
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Sist, men inte minst får man se en naken Malin Birgerson vilket inte är illa!
Beror väl på ens standard.
Men sen finns det väl lite svängrum när det kommer till kändisar.
Även om man är fulsnygg så får man bonus poäng så länge man är en kändis.
Citera
2019-02-03, 20:26
Medlem
smoerreboms avatar
Widows 2018, 7/10
Tycker detta var habil popcornrökare, rappt berättat med skönt bildspråk, mkt kameraåkningar, långa tagningar och snabba tidsförskjutningar, bra skådisar rakt över. Roligt att titta på så man bryr sig inte om huruvida det är så jättetrovärdigt. Snubben från Get Out är riktigt otäck och överhuvudtaget är det inte nån skön bild av Amerika, inga fria luncher och ingen gör nåt utan en anledning. Känns som det är nåt man kan se om oxå.
Citera
2019-02-03, 20:45
Medlem
zxcvb45s avatar
Keepers

Över förväntan, en mörk historia om ett gäng fyrvaktare från skottland som stöter på massa trubbel ute på en ö. Över förväntan! Gerard Butler presterar.

5/10

https://www.imdb.com/title/tt4131496/
Citera
2019-02-04, 00:00
Medlem
Geomeisters avatar
Money Train och året var 1995
https://www.imdb.com/title/tt0113845...nm_flmg_act_72

Jag tycker tusan action var som bäst på 1990-talet och Money Train är inget undantag. Filmens titel avslöjar delar av handlingen, men inte i närheten av allt. Det gillar jag. Woody och Wesley gör sig som ett bra team överlag även i denna film (likt White Men Can't Jump). Jag skulle inte haft något emot att se ytterligare en film med dessa.

Filmen är charmig och actionscenerna är välgjorda. Filmen har åldrats med värdighet.

Jennifer Lopez är med... Jennifer Lopez? Ja, och hon gör ett bra jobb. Att hon är attraktiv är ingen nyhet, men hon fungerar bra på flera plan. Problemet är bara att hennes karaktär lägger till en romantisk del som egentligen inte bidrar med något. Alltså. Det blir ett triangeldrama som mest känns löjligt. Att hon blivit kär i en karaktär hade fungerat mycket bättre. Det blir lite väl mycket flamsigt som sker mellan Jennifer, Woody och Wesley. Inget fel på prestationerna i sig, mer att regissören borde skiftat fokus lite.

Det jag gillar mest med filmen är interaktionen med miljön omkring. Det finns flera mindre karaktärer och händelser som är kul att titta på. Själv huvudhandlingen är inte riktigt vad den kunde varit.. Det blir för mycket fokus på relationerna kontra att göra något genuint spännande.

Trots att filmen under flera år gick på TV hur ofta som helst har jag faktiskt aldrig sett den förut. Ingen given 90-tals klassiker, men i stort gillar jag den. IMDB-betyget är väl lågt kan jag tycka!

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2019-02-04 kl. 00:05.
Citera
2019-02-04, 00:24
Medlem
Korders avatar
Green Book (2018).

Feel-good dramakomedi om en osannolik vänskap baserad på en sann historia. Viggo Mortensen spelar en impulsiv, dumsmart men schysst italiensk-amerikan som tar jobb som chaufför till en rik, överspänd svart musiker, spelad av Mahershala Ali, som ska ge sig ut på en turné i den amerikanska södern. Båda två gör väldigt bra ifrån sig i filmen, men det är ju framför allt Mortensen som (som vanligt) äger varenda scen han är i. Filmen är sådär småmysigt rolig från början till slut, mer eller mindre, och rekommenderas varmt. Ibland blir man lite väl trött på att i princip varenda jävel de möter är en öppen rasist och att filmens konflikter därmed hela tiden snurrar kring det, och det mesta som händer är väldigt förutsägbart. Vägs i mångt och mycket upp av skådespelarna, humorn och Tony Lipp som är en underbar karaktär.

7/10.
Senast redigerad av Korder 2019-02-04 kl. 00:37.
Citera
2019-02-04, 03:04
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: A Star Is Born (2018) | 🌑🌑🌓🌕🌕 |

Showen är slut, applåderna har tystnat och scenen packas ihop. Countrystjärnan Jackson Maine har dock inga planer på att hoppa i säng utan ger sig ut i natten på jakt efter mer alkohol. Han snubblar in på en gaybar vilket duger fint, bar finns ju. Där upptäcker han den okända artisten Ally och faller pladask.

En historia nästan lika gammal som Holllywood själv. Originalfilmen kom 1937 och det här är inte mindre än den tredje remaken på den klassiska 'rags to riches' berättelsen. Varför laga nåt som inte är trasigt? Verkar regissören och en av huvudrollsinnehavarna, Bradley Cooper, ha resonerat och i princip följt alla mallar som finns och krämat in kliché efter kliché däremellan - storyn är extremt simpel och blir snabbt oerhört förutsägbar.

Det är mitt största klagomål. Förutom Lady Gagas överraskande fina skådespel och välgjorda sångnummer så är det tunt, så tunt. Det bara rusar fram, det känns inte underbyggt överhuvudtaget. Vilket kanske är passande för så måste det ju ha känts för Lady Gagas rollfigur när hon plötsligt står på de största scenerna efter att förra månaden ha krålat på bardisken inför sina kompisar - men jag känner ingen koppling till Ally, jag känner bara förvirring över att så många kompletterande scener utelämnats. Klippningen är hemsk. Och Bradley Cooper visar ingen större talang bakom kameran.

Den är dock stark på andra områden och ingen kan väl påstå att den inte är charmig som tusan. Lady Gaga är fängslande, kemin med Bradley Cooper finns där och efter varje sångnummer känner man att en stående ovation vore på sin plats (dock låg jag för bekvämt i soffan). Jag blev inte emotionellt investerad överhuvudtaget men jag gillade mycket av det jag såg och hörde - dialogen var till exempel suveränt levererad rakt igenom.

Med någon annan än Lady Gaga så tror jag inte den här filmen hade väckt någon större uppståndelse - snacka om att bära ett tungt ok på sina axlar. Nu lär den svepa rent på alla galor ändå för det är bara en sån film det är, men för mig är den medioker med massor av potential som ingen var skicklig nog att plocka fram.
Citera
2019-02-04, 10:54
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Green Book (2018).

Feel-good dramakomedi om en osannolik vänskap baserad på en sann historia. Viggo Mortensen spelar en impulsiv, dumsmart men schysst italiensk-amerikan som tar jobb som chaufför till en rik, överspänd svart musiker, spelad av Mahershala Ali, som ska ge sig ut på en turné i den amerikanska södern. Båda två gör väldigt bra ifrån sig i filmen, men det är ju framför allt Mortensen som (som vanligt) äger varenda scen han är i. Filmen är sådär småmysigt rolig från början till slut, mer eller mindre, och rekommenderas varmt. Ibland blir man lite väl trött på att i princip varenda jävel de möter är en öppen rasist och att filmens konflikter därmed hela tiden snurrar kring det, och det mesta som händer är väldigt förutsägbart. Vägs i mångt och mycket upp av skådespelarna, humorn och Tony Lipp som är en underbar karaktär.

7/10.
Jo det var en sevärd film.
Men, första delen av filmen var den som höll intresset vid liv.
Andra delen var bara en enda lång upprepning av första delens händelser, och det började bli långtråkigt ... tyvärr.

Den hade inte behövt vara långtråkig, för jag gillade den första delen.
Mortensen var lustig som den lavettutdelande "tuffingen."

Fast filmens tema - omaka par som till slut blir bästa kompisar" - har man ju sett många gånger förr.
Tex "Driving miss Daisy."
Inga lavetter i den dock ... men väl en bil.
Citera
2019-02-04, 13:56
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö
Såg denna för en massa år sen och då tyckte jag den var väldigt bra. Såg om den igår kväll och även om jag tyckte den var bättre första gången jag såg den så tycker jag fortfarande att den är bra. Jag fick för övrigt en signerad bild på Helena af Sandeberg för ett tag sen, vilket gör det lite roligare att se hennes filmer för min del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in