2018-07-21, 16:07
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hm, den är trots allt i min mening väldigt kuslig och att von Sydows konstnärskaraktär verkar ha någon form av psykisk sjukdom framkommer ju i filmen, plus att han ser ett och annat som man kan tolka i filmen om det verkligen är verklighet eller ej. I min värld som lever med psykisk sjukdom och har haft psykoser i perioder så tycker jag att det är en skräckfilm. Mycket känner jag själv igen mig i, i filmen då von Sydow berättar för Liv Ullman om alla de konstiga karaktärer som befolkar den Gotländska byn där de är. Sen kanske inte folk heller uppfattar Repulsion av Polanski som en genuin skräckfilm heller, men för oss med psykossjukdomar så blir det ju per automatik skräck då det innefattar paranoia och hallucinationer.

Smultronstället är också en väldigt bra film, en av de första som jag såg signerade av Bergman då den kom ut på DVD back in the days. Minns att jag tyckte att Victor Sjöströms dröm där i början av filmen skrämde mig skapligt, redigt otäck dröm som han har. Och vad finns det att säga om Fanny & Alexander som inte redan är sagt?

Kan endast instämma där! Var några år sedan jag nu såg Fanny och Alexander men minns den som ett jäkligt mörkt och karlt familjedrama.
Citera
2018-07-21, 17:00
Medlem
Geomeisters avatar
Polis polis potatismos | Året var 1993
https://www.imdb.com/title/tt0107846/?ref_=nv_sr_1

De få actionscerna som finns är bra daterade. Varken spännande eller snyggt gjorda. Filmen ligger endast på cirka nittio minuter, men kändes bra seg. Handlingen är helt enkelt inte speciellt engagerande. Skådespeleriet av dom flesta mindre roller är inget att skryta med. Det som görs bra i filmen är humorn, ironin och sarkasmen. Nästan varje rolig detalj gick hem hos mig och det är det som gör filmen någorlunda sevärd. I övrigt är det en rätt svag utgåva i den oändliga serien om Martin Beck.

Betyg?
Citera
2018-07-21, 17:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Kan endast instämma där! Var några år sedan jag nu såg Fanny och Alexander men minns den som ett jäkligt mörkt och karlt familjedrama.

Javisst, och en tradition att se vid varje jul!
Citera
2018-07-21, 19:03
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Javisst, och en tradition att se vid varje jul!
Ja, som Kan du vissla Johanna? - Ett givet val varje jul!
Citera
2018-07-21, 19:12
Medlem
SnilleFixs avatar
Kollar igenom Utvandrarna/Nybyggarna med elit skådespelarna Max von sydow & Liv Ullmann. Mycket intressant faktiskt hur vi svenskar hade det förr i tiden när vi emigrade från Sverige till Nordamerika, många känslor och tankar man får av den här serien. Det går ju på tv nu på svt1, första och andra avsnittet har redan varit, men jag orkar inte vänta, det är för bra och spännande för att jag ska vänta tills nästa avsnitt, så jag streamar allt nu på en gång ist.
Senast redigerad av SnilleFix 2018-07-21 kl. 19:15.
Citera
2018-07-21, 22:35
Medlem
bombaccis avatar
Guardians of the galaxy 2, (2017).

En fristående fortsättning på första filmen. Riktigt rolig actionkomedi och lite sorglig på slutet med. Hon som spelar Gomora är så snygg. Kul att Kurt Russel var med som skurk och roligt o se Stallone med, även om jag önskar att han varit med mer. Drack ( batista) tycker jag hade många fler roliga repliker denna gång.

Got är så söt. Hoppas alla av de viktiga karaktärerna är med även i tredje filmen. Gärna även den söta insekten. Många skratt, även om jag tycker filmen blev lite seg i mitten ett tag. Är mer intresserad av det roliga o känslorna osv än självs actionscenerna.

Men en trevlig film att kolla på. Den får
7/10 från mig, bra jobbat, VG.
Citera
2018-07-21, 22:42
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Polis polis potatismos | Året var 1993
https://www.imdb.com/title/tt0107846/?ref_=nv_sr_1

De få actionscerna som finns är bra daterade. Varken spännande eller snyggt gjorda. Filmen ligger endast på cirka nittio minuter, men kändes bra seg. Handlingen är helt enkelt inte speciellt engagerande. Skådespeleriet av dom flesta mindre roller är inget att skryta med. Det som görs bra i filmen är humorn, ironin och sarkasmen. Nästan varje rolig detalj gick hem hos mig och det är det som gör filmen någorlunda sevärd. I övrigt är det en rätt svag utgåva i den oändliga serien om Martin Beck.

Betyg?

Per hauber och Mikael Persbrandt är de bästa men gillar Gösta Ekmans version med. Framförallt Sthlms maraton. Filmen känns lite vemodig eller ” så är livet” innehåll.
Vad tycke du om Gösta Ekmans insatts?
Citera
2018-07-21, 23:10
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Per hauber och Mikael Persbrandt är de bästa men gillar Gösta Ekmans version med. Framförallt Sthlms maraton. Filmen känns lite vemodig eller ” så är livet” innehåll.
Vad tycke du om Gösta Ekmans insatts?

Gösta Ekman, Kjell Bergqvist, Rolf Lassgård och själva polisgänget är det inget vidare fel på. Gösta Ekmans filmer tycker jag har ett bredare perspektiv än många senare filmer. Han som karaktär är inte med alls lika mycket som Peter Habers och därför lite svårare att jämföra. I princip varenda annan karaktär i denna film är rätt kass egentligen. Många är ju kända skådespelare och dom kan bättre! Jag gillar Gösta Ekman som Beck även om Peter Haber nu varit med så mycket att han tagit över serien.
Citera
2018-07-21, 23:17
Medlem
Geomeisters avatar
Gravity | Året var 2013
https://www.imdb.com/title/tt1454468/?ref_=nv_sr_2

Stora mainstream namn som Sandra Bullock och George Clooney i en film om rymden? Den är överraskande smal/udda/unik och "nördig" måste jag skriva.

Likt 2001: A Space Odyssey är det ingen lättsam film. Jag är ingen nörd om rymden, men jag gissar på att dom göra många realistiska rätt i denna film. Dialogen är minimal. Sandra Bullock gör ett bra jobb och George Clooney är mest med som någon stämningshöjare.

Spontant är det här inte min typ av film. Underhållningsnivån är inte den högsta, men den är grafiskt snygg, unik i handling och slutet är faktiskt rätt bra. Bonus-materialet består av en extra del till filmen som är lite kul och en dokumentär som jag tror många rymdnördar skulle uppskatta.

IMDB ger betyget 7,7 / 10 och jag kan väl förstå det, men den landade inte så högt hos mig personligen.

Betyg?
Citera
2018-07-21, 23:38
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Gravity | Året var 2013

Stora mainstream namn som Sandra Bullock och George Clooney i en film om rymden? Den är överraskande smal/udda/unik och "nördig" måste jag skriva.

Likt 2001: A Space Odyssey är det ingen lättsam film. Jag är ingen nörd om rymden, men jag gissar på att dom göra många realistiska rätt i denna film. Dialogen är minimal. Sandra Bullock gör ett bra jobb och George Clooney är mest med som någon stämningshöjare.

Spontant är det här inte min typ av film. Underhållningsnivån är inte den högsta, men den är grafiskt snygg, unik i handling och slutet är faktiskt rätt bra. Bonus-materialet består av en extra del till filmen som är lite kul och en dokumentär som jag tror många rymdnördar skulle uppskatta.

IMDB ger betyget 7,7 / 10 och jag kan väl förstå det, men den landade inte så högt hos mig personligen.

Betyg?
Det var en underbar upplevelse på bio.
Citera
2018-07-22, 00:14
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Gravity | Året var 2013

Betyg?
Propagandafilm. Anledningen till att hela deras situation går åt helvete är pga en rysk satellit. Ryssland är ont och dåligt, såklart.
Citera
2018-07-22, 01:20
Medlem
PsychoChillers avatar
Jupiter Ascending (2015)

Lyckligtvis så dålig att den blir bra. Om jag får jämföra lite med Matrix (jag har sett trilogin och Bound av Wachowski innan) så är Jupiter Ascending raka motsatsen. Matrix var stilren men Jupiter Ascending är som en korsning mellan Farscape, Skycaptain and the World of Tomorrow, The Fifth Element och Slap Shot. Det ser rent ut sagt förjävligt ut. På slutet blir den till och med generisk astronautfilm. Sen misstänker jag att det från början var menat att bli en serie, eller åtminstone flera filmer, för allting stressas fram; uppvaknandet, romansen, förklaringarna - inget går att köpa. Dessutom är dialogen extremt tafflig och när sci-fi-replikerna levereras låter det som att dom har dragit orden ur en tombola och bara kört på det.

Edit: just ja, humorn fungerar inte alls.
Senast redigerad av PsychoChiller 2018-07-22 kl. 01:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in