2018-04-06, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Musiken i Red Dragon minns jag inte alls så kan inte uttala mig om den, men musiken i Manhunter är minnesvärd och bra, dock har jag dåligt på att lägga märke till musik i filmer överlag om det inte är något som verkligen sticker ut.
Syftade på Manhunters musik. Personligen tycker jag det mesta i filmen är hantverksmässigt stabilt och bra, men knappast mer än så. Typisk stabil thrillertrea.
Citera
2018-04-07, 00:02
Medlem
KingStanniss avatar
Passade på att se en av de mest omtalade filminspelningarna någonsin så här en fredagkväll, nämligen Cimino's Heaven's Gate. Folk har på senare år försökt övertala sig om att det är ett missförstått mästerverk och att den minsann är lika bra som The Deer Hunter. Jag påstår dock att den är precis lika kass som kritikerna och folkmassan påstod när den kom ut 1980. Cimino lyckas göra en film på 3 timmar och 40 minuter som helt saknar en vettig story. Något bonuspoäng för vackert foto och en väldigt gammal Joseph Cotten.
Citera
2018-04-07, 00:05
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Luuuuuuugn nu!

Manhunter är kung men vad är det för fel på Red Dragon?!

Musiken är obeskrivligt usel och fullkomligt opassande, filmen är mer lättsam än ett avsnitt av Criminal Minds och ungefär lika spännande regisserad, det finns noll kemi mellan Hopkins och Norton. Nu var det ett tag sedan jag såg den men det är vad jag kommer ihåg så här på rak arm.
Citera
2018-04-07, 00:06
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The dark mirror (1946). Den mörka spegeln

En man hittas mördad i sin bostad. Det står snart klart att älskarinnan mördat honom.
Det finns bara en liten hake, en tvillingsyster.

Den här filmen har jag letat efter. Den måste ha gått i TV när jag var liten.
Jag mindes mycket väl vissa partier.
Då systrarna under hela sina liv bytt plats lite nu och då, så blir utredningsarbetet rena mardrömmen.
Kanske inte en helt trovärdig historia, men absolut välgjord och spännande.

Jag gillar det här.
4/5
Citera
2018-04-07, 00:12
Bannlyst
Sweet Virginia En film om lite våld i en stad. När filmen är slut har sex personer dött, två blivit nerslagna, en person utsatt för ett rån och en annan hotad om betalning för ett utfört mord.

5/10
Senast redigerad av pethom 2018-04-07 kl. 00:14.
Citera
2018-04-07, 02:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Scandal sheet (1952). Mord i blixtljus

En äldre dam som just varit på en klubb för ensamna hittas mördad på sitt hotellrum.

En riktigt fin gammal noirfilm.

Donna Reed var en riktig sötsak, henne ska jag leta efter fler filmer med.
Tror jag vågar säga bästa filmen så här långt i år.
4/5
Citera
2018-04-07, 03:50
Medlem
Sleepy Hollow (1999)

Året är 1799 och en kommisarie skickas från New York up-state och till det ensliga Sleepy Hollow där en serie mord inträffat. Knappast en originell premiss men den stora behållningen är fotot och cinematografin likt Tim Burtons övriga filmer. Sedan är det genomgående temat religion kontra vetenskap såklart intressant.

Betyg: 3+/5
Citera
2018-04-07, 04:32
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Scandal sheet (1952). Mord i blixtljus

En äldre dam som just varit på en klubb för ensamna hittas mördad på sitt hotellrum.

En riktigt fin gammal noirfilm.

Donna Reed var en riktig sötsak, henne ska jag leta efter fler filmer med.
Tror jag vågar säga bästa filmen så här långt i år.
4/5
Bara en fråga, när du tittar film på Youtube ser du dem via datorn eller på TV:n från en Apple TV?
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2018-04-07 kl. 04:37.
Citera
2018-04-07, 05:46
Medlem
Sjön (1999)

Några townies åker från storstan till en håla i Norrland efter att en anhörig gått bort. Det är upprinnelsen till en mordgåta. På vägen serveras allehanda sociala klavertramp, brustna löften och primitiv "hålla varandra bakom ryggen mentalitet". Filmen skildrar Norrland och bymentalitet på ett fördomsfullt sätt likt Jägarna och Psalm 21 och blev totalsågad av kritikerkåren när den kom. Varför? Den är klart sevärd och bitvis väldigt spännande, dessutom med ett bra ledmotiv.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av mystic_handyman 2018-04-07 kl. 05:51.
Citera
2018-04-07, 10:06
Medlem
Inferno (1980) Håller denna lika högt som Suspirira. Grymt skön atmosfär genom hela filmen och en hel del blod & våld. 8/10
Citera
2018-04-07, 10:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mystic_handyman
Sjön (1999)

Några townies åker från storstan till en håla i Norrland efter att en anhörig gått bort. Det är upprinnelsen till en mordgåta. På vägen serveras allehanda sociala klavertramp, brustna löften och primitiv "hålla varandra bakom ryggen mentalitet". Filmen skildrar Norrland och bymentalitet på ett fördomsfullt sätt likt Jägarna och Psalm 21 och blev totalsågad av kritikerkåren när den kom. Varför? Den är klart sevärd och bitvis väldigt spännande, dessutom med ett bra ledmotiv.

Betyg: 3/5

Den gamla filmen minns man ju då det gjordes reklam för på teven, trodde att det var en skräckfilm då jag var yngre i och med att Regina Lund spekulerar i vad det var i frysboxen som hennes far lämnade efter sig, fick upp bilder av kannibaler i huvudet. Sen såg man filmen i fråga och tyckte inte att den var något vidare ärligt talat, men det finns en liten, liten kult kring den som med de flesta svenska filmer som har fått dålig kritik i media och sen glöms bort. Samma sak med Farligt förflutet också den med Regina Lund, men den är ganska rolig å andra sidan. Har inte sett Sjön på en bra många år men har DVD:n stående här i hyllan bredvid mig, en raritet numera som går loss på mellan 250-300kr på Tradera, hittade den för en femma på secondhand.
Citera
2018-04-07, 11:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Bara en fråga, när du tittar film på Youtube ser du dem via datorn eller på TV:n från en Apple TV?
Nu känner jag mig, så där, hopplöst omodern.

Vad är apple TV ?

Men för att svara på frågan, datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in