Citat:
Ursprungligen postat av
Herr.Dittling
Noirfilm visade sig vara väldigt svårt att packa in ett fack.
Det är ungefär som en spretande bläckfisk, det är alltid någon tentakel som är någon annanstans, i något annat fack.
Säkert är att en del är lite väl frikostiga med ordet noir.
Kanske även jag, som gärna lägger film i noirfacket om jag tycker att den bra, även om inte alla tentakler är där.
Känslan i filmen bör vara att -det här kommer nog inte att sluta så bra.
Det finns mängder med "mindre bra" noirfilmer, eller rättare sagt, som inte fallit mig i smaken.
Egentligen hade jag tänkt att slicka denna lilla lista som ett personligt meddelande, men tänkte att kanske någon mer blir intresserad.
Sunset boulevard (1950)
Den tredje mannen (1949)
The big bluff (1955)
The lady fron Shanghai (1947)
Quicksand (1950)
The lineup (1958)
The man who cheated himself (1950)
Human desire (1954)
99 River street (1953)
Laura (1944)
Falskt alibi (1956) (beyond resonable doubt)
No mans woman (1955)
Shed no tears (1948)
Tack, jag har kopierat detta för kommande behov. Det är ju inte alla dagar man känner för noir! Sunset Boulevard har jag sett, och ja det är en noir - trots att det saknas en vacker och streetwise femme fatale. (Den 50-åriga kvinnan är ju inte riktigt det.) Mycket bra film, även om man blir beklämd av den!
Andra ingredienser - förutom ett olyckligt slut - är, enligt mig, att det ska utspelas i en storstad (huvudsakligen i alla fall), det ska vara den där "storstadsdjungeln" just, med vissa typiska karaktärer, eller i alla fall ett par av dem i varje film: poliser, barflickor, bookmakers, proffsboxare, suputer, horor, hallickar, privatdeckare, kriminella inom vissa fack (förfalskare, utpressare, lönnmördare, bedragare, kidnappare, möjligen bankrånare om de tar sig in när banken är stängd - lite mer intellektuellt krävande och samtidigt svekfulla, mesiga brott).
Och som kontrast till dessa kan det sedan vara en person från övre medelklassen, snäll och naiv och lättlurad. T.ex. en ung arvtagerska som blir kär i något avskum, eller en ensam och verklighetsfrämmande professorstyp som är enkel för en femme fatale att lura pengarna av.
Miljön: mest kvälls- och nattscener, gator, nattklubbar, en känsla av ensamhet och övergivenhet mitt i människomyllret.