SSF:
Mystery Train (1989) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |
Ett rock n´ roll älskande par från Yokohama anländer till Memphis för att uppleva staden där musiklegendarer som Carl Perkins och Johnny Cash spelat in skivor. En italiensk kvinna tvingas övernatta i staden på väg hem för att begrava sin man. Och en engelsman som super bort sin ångest över att ha nyligen blivit singel och arbetslös. Tre historier - alla sammanlänkade på det skabbiga hotel där andan av Elvis Presley i allra högsta grad lever vidare.
Inte en av Jim Jarmusch bästa men som vanligt gör han riktigt sköna filmer. Den första berättelsen med det japanska paret älskar jag. När de besöker Sun Records och får en urtråkig guidad visning, när de vandrar på Memphis gator bärandes sin enorma reseväska eller när de bara sitter på golvet i hotellrummet och sorterar sin skivsamling - deras del är rolig och engagerande.
Sen tappar jag intresset vid andra delen med italienskan. Även om hon träffar på några skumma karaktärer (en sliskig Tom Noonan bl.a) så blir hennes berättelse bara seg och utdragen. Men den avslutande med Joe Strummer och Steve Buscemi väcker definitivt liv i mig igen. Först att ha Joe Strummer med är ju bara för fantastiskt - legendaren. Och sen Steve Buscemi som nervös frisör som dras med i Strummers galna fyllenatt där det skjuts och dricks stora mängder Butcher's.
Alla tre berättelserna knyts ihop vid hotellet där en cool Screamin' Jay Hawkins (vilken lysande casting) spelar receptionisten som tvingas hantera all den här galenskapen som pågår.
Det känns som något saknas, men det är inte ovanligt med Jarmusch filmer. Man måste acceptera tempot och fokuseringen på atmosfär istället för handling - det är flera scener där karaktärerna bara går igenom ett sunkigt Memphis till tonerna av bluesiga gitarrer. Skådespelarinsatserna når aldrig högre höjder heller, men det är en del av charmen.
Några scener är riktigt bra, andra är risiga. Sammantaget är det en cool och mysig film som skickligt fläter samman de tre berättelserna. Det är till stora delar underbart och jag ska inte låta de tråkiga perioderna överskugga det jag gillar. Annorlunda, stilfullt och underhållande!