2017-12-14, 22:59
Medlem
Starship Troopers 2 (2004)

Då originalet är en klassiker var detta en besvikelse. Dåligt manus, dålig regi och överlag dåligt skådespeleri. Undvik denna.

Betyg: 1/5
Citera
2017-12-15, 10:55
Medlem
ThePuppetMasters avatar
Jag såg Assassins Creed.

Det enda som gjorde filmen sevärd var alla parkour- och slagsmåsscener. Manuset är något som vem som helst skulle kunna slänga ihop på en halvtimme. Fast storyn i spelet var inte heller det bästa så man ska nog inte förvänta sig allt för mycket.

5/10
Senast redigerad av ThePuppetMaster 2017-12-15 kl. 10:57.
Citera
2017-12-15, 19:24
Medlem
Geomeisters avatar
Capricorn One | Året var 1977
http://www.imdb.com/title/tt0077294/?ref_=nv_sr_2

Tips: Om du har intresse av att se denna film. Läs inte på för mycket om den utan se den bara. Hade jag läst "baksidan" först hade jag förstört mycket av min upplevelse.

Det här är en thriller där man följer flera olika personer på olika sätt och vis. Det är samhällskritik blandat med seriösa och mindre seriösa moment. Jag tyckte mixen var ovanligt bra gjort. Dagens "comic relifs" finns inte, men en karaktär är åt det hållet (dock inlagd på ett bättre sätt än dagens ofta övertydliga exempel).

Dialogen är ofta vass och handlingen går ofta åt håll som inte alls känns som kliché.

Filmen använder "slow-motion" på ett sätt som idag ser daterat ut, men det är väldigt korta delar av filmen. Inget att bry sig särskilt mycket om.

Jag köpte denna film för ett bra tag sedan, men efteråt inte känt något större intresse för den. Idag blev det av och jag är mycket nöjd med mitt köp. Rekommenderas!

Betyg?
Citera
2017-12-16, 15:01
Medlem
Dunkirk
Mycket välgjord krigsfilm. Vad jag saknar är personlighet hos karaktärerna som kunde ha gjort filmen mer gripande.

8/10
Citera
2017-12-16, 16:43
Medlem
Vobblers avatar
Jag är inte mycket för musikalfilmer, men när La La Land dök upp på Viaplay så fick det bli lördagsfilmen.
Bra betyg, Oscars hit och dit, men jag var ändå skeptisk. Men den var ju helt jävla underbar. Satt och njöt hela filmen. Emma Stone alltså, är hon bra eller?

Metascore ligger på 93, så jag lägger mig på 9/10.

Bögvarning att gilla musikaler? Men jag är lyckligt gift.

http://www.imdb.com/title/tt3783958/
Citera
2017-12-16, 19:15
Citat:
Ursprungligen postat av Vobbler
Bögvarning att gilla musikaler? Men jag är lyckligt gift.

http://www.imdb.com/title/tt3783958/

Gift med en bög?!!

Tack för tipset, låter som jag ska se filmen.
Citera
2017-12-16, 21:43
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S

Tack för tipset, låter som jag ska se filmen.

Kanonrulle. Kör den i morgon ihop med bakispizzan.
Citera
2017-12-17, 00:44
Medlem
skreks avatar
De sju samurajerna (1954)

En by plågas av att ständigt plundras av stråtrövare och bestämmer sig för att ge allt sitt ris till några samurajer som beskydd. Det är inte de bästa samurajerna de får tag på med en så torftig betalning så det blir ett lite udda gäng de skrapar ihop.

Jaha, det här är väl lite kontroversiellt. Men jag är inte lika imponerad av den här som jag var i min ungdom när jag först såg den. Den framstår som lite banal tycker jag. Ett lite flamsigt äventyr. Det är väl det jag retar mig lite på, den fåniga humorn och bitar av klämkäckhet som känns så tramsigt som det nästan bara kan göra i en gammal 50-talsfilm.

Det är inte så att jag skulle säga att det är dåligt, det är fortfarande en bra film, men den har inte åldrats särskilt väl - bristerna märks. Tycker inte heller dne är lika snygg som andra Kurosawafilmer jag sett. Lite förvirrande på sina ställen. Och så vidare. Jag har Magnificent Seven hemma på DVD också, och jag är rädd att jag kommer att tycka bättre om den faktiskt. En gammal westernfilm i färg, såna brukar vara så snygga att bara fotot gör att jag gillar dom.

Men så hädisk är jag. Inga pluspoäng bara för det är en ansedd regissör. Jag bryr mig bara om vad jag får ut av filmen och den här gången var det bara okej och då får det vara så. Tänker inte sitta och vara fisförnäm och konstelitist och säga att det här är nåt bättre bara för att det "ska vara så". Ska se och se om lite mer Kurosawa jag har på DVD framöver: Blodets Tron, Yojimbo, och Dersu-Uzala bland annat. Den sistnämnda är jag mycket sugen på, den har jag aldrig sett. Nån som vet om Drömmar finns på svensk DVD? Den minns jag att jag gillade mycket, men jag hittar inga bevis på att den är släppt i Sverige? Kanske får försöka hitta nån import-dvd annars.
Citera
2017-12-17, 01:40
Medlem
Patrik2108s avatar
China Moon (1991)
http://www.imdb.com/title/tt0109417/?ref_=nv_sr_1

Har denna på vhs sen 20 år tillbaka men någon vhs-spelare har jag ej så det fick bli en dålig version på youtube.
I denna film figurerar storheter som Madeleine Stowe, Benicio Del Toro och Ed Harris. Ett mysterium i sig är att Madeleine Stowe inte ändrat speciellt mycket utseendemässigt. Hennes speciella utstrålning är alltjämt densamma.
Filmens första halva är ganska intetsägande. Jag minns inte att jag uppfattade det så när jag såg den första gången men ser man filmen 3:e gången och med dålig bildkvalitet så glir man lättare uttråkad. Sen blir andra halvan riktigt spännande. Det är ett skolexempel på crime/mystery och som etsat sig fast i mitt minne. Sen slutar det lite abrupt och taffligt,tyvärr.

6/10
Citera
2017-12-17, 08:43
Medlem
nihilverums avatar
Star Wars: The Last Jedi (2017)

Rey (Daisy Ridley) utvecklar sina förmågor tillsammans med Luke Skywalker (Mark Hamill), samtidigt som kampen intensifieras mellan First Order och motståndsrörelsen. Den senare har på grund av sitt minskade antal behövt ta till allt mer komplicerade undkomstmanövrar för att klara sig.

Helt OK action med storskaliga scener. Star Wars-känslan bibehålls på ett bra sätt.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2017-12-17, 17:12
Medlem
Geomeisters avatar
Miami Vice | Året var 2006
http://www.imdb.com/title/tt0430357/?ref_=nv_sr_2

Har denna någon koppling till kända 80-tals serien alls? Ska den ens ha det? Är det här samma Michael Mann som gjorde 90-tals klassikern Heat? Är det Colin Farrell och Jamie Foxx? Vad är det som händer? DET HÄR ÄR INTE BRA.

Det är en vanlig film med klassisk handling al'a action, varken bra eller dålig, men satan så oengagerande. Det är många namn som slängs omkring, dialogen känns bara helt fel förutom enstaka snabba repliker av Jamie Foxx. Förutom korta flygscener är det bara scener som åker hit och dit. Karaktärerna flyttas snabbt till andra platser med och utan andra karaktärer. Exempel: Två står och snackar i mobil om att dom måste göra något. Scenen avbryts och snart är dom på väg i den bilen med andra bakgrundskådisar på helt annan plats. Sånt här händer ganska ofta. Gör filmen bara onödigt rörig.

Under filmen vandrade tankarna ofta bort och en gång gick mina tankar mot Chris Cornell. Strax därpå spelas en omgjord Audioslave-låt upp. Snacka om tillfällighet! Det visar sig senare att fler omgjorda låtar med Audioslave var med i filmen och även så avslutas den med en billig version av en Phil Collins klassiker. Kul inslag med musik, men hade man inte råd att använda riktiga låtarna?

Det finns en actionscen som faktiskt är rätt bra och tom. en sex-scen är flera klasser över filmens generella kvalitet. I övrigt missar du inte mycket. Har du inte sett denna är det inget du behöver se. Jag pendlar mellan att kalla den kass och medioker. Blir något mellanting.

Tänk dig den mest mediokra Bond-filmen och ta sedan bort alla något minnesvärda skurkar, alla dåliga skämt samt charmen. På den nivån är det. Skippa denna.
Senast redigerad av Geomeister 2017-12-17 kl. 17:14.
Citera
2017-12-17, 19:29
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Mystery Train (1989) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Ett rock n´ roll älskande par från Yokohama anländer till Memphis för att uppleva staden där musiklegendarer som Carl Perkins och Johnny Cash spelat in skivor. En italiensk kvinna tvingas övernatta i staden på väg hem för att begrava sin man. Och en engelsman som super bort sin ångest över att ha nyligen blivit singel och arbetslös. Tre historier - alla sammanlänkade på det skabbiga hotel där andan av Elvis Presley i allra högsta grad lever vidare.

Inte en av Jim Jarmusch bästa men som vanligt gör han riktigt sköna filmer. Den första berättelsen med det japanska paret älskar jag. När de besöker Sun Records och får en urtråkig guidad visning, när de vandrar på Memphis gator bärandes sin enorma reseväska eller när de bara sitter på golvet i hotellrummet och sorterar sin skivsamling - deras del är rolig och engagerande.

Sen tappar jag intresset vid andra delen med italienskan. Även om hon träffar på några skumma karaktärer (en sliskig Tom Noonan bl.a) så blir hennes berättelse bara seg och utdragen. Men den avslutande med Joe Strummer och Steve Buscemi väcker definitivt liv i mig igen. Först att ha Joe Strummer med är ju bara för fantastiskt - legendaren. Och sen Steve Buscemi som nervös frisör som dras med i Strummers galna fyllenatt där det skjuts och dricks stora mängder Butcher's.

Alla tre berättelserna knyts ihop vid hotellet där en cool Screamin' Jay Hawkins (vilken lysande casting) spelar receptionisten som tvingas hantera all den här galenskapen som pågår.

Det känns som något saknas, men det är inte ovanligt med Jarmusch filmer. Man måste acceptera tempot och fokuseringen på atmosfär istället för handling - det är flera scener där karaktärerna bara går igenom ett sunkigt Memphis till tonerna av bluesiga gitarrer. Skådespelarinsatserna når aldrig högre höjder heller, men det är en del av charmen.

Några scener är riktigt bra, andra är risiga. Sammantaget är det en cool och mysig film som skickligt fläter samman de tre berättelserna. Det är till stora delar underbart och jag ska inte låta de tråkiga perioderna överskugga det jag gillar. Annorlunda, stilfullt och underhållande!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in