Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-11, 18:28
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Lawrence of Arabia (1962)

Verklighetsbaserad klassiker jag gillade som barn. Var kanske 12 när den gick på tv eller nåt sånt?

Lawrence har meniala uppgifter i brittiska armén stationerad i Kairo och är lite av en bråkstake med egen vilja. Han skickas ut på uppdrag i Arabien och det blir framgångsrikt och han samlar ihop de arabiska stammarna för att hjälpa till med kriget mot turkarna. Men står han egentligen på sitt eget lands sida eller arabernas? Vet han det ens själv?

Okej, det är ju snyggt filmat och fantastiska ökenmiljöer. En fröjd att titta på. Och det är också bra i början men mot slutet känns det som man rusar på lite för att få ihop de sista delarna i hans arbaiska äventyr. Och karaktärerna är lite platta. Och Peter O'Toole i huvudrollen spelar ibland över så man tror det är en stumfilm från 20-talet med dramatiska ansiktsuttryck men ser.

Så jag är mer ljummet inställd idag än jag var som barn. Det räcker inte med en massa kameler och krokiga svärd för att det ska kännas exotiskt och häfigt när man är 40+. Men det är ändå rätt småtrevligt eftersom det är så snyggt foto.
Jag tycker mig bara minnas att den filmen var oerhört tråkig. Och även om det kan låta ytligt, så tycker jag att det är trist att inte en enda kvinna har en enda replik i hela filmen. Men ja, den var snygg att se på.

Citat:
Ursprungligen postat av skrek
Biutiful (2010)

En tragisk föredetta knarkare och numera bara vanlig kriminell får veta att han är döende i cancer. Hans ex är prostituerad och har mentala problem. Barnen lider. Det går åt helskotta med allt. Misär staplas på misär.

Har tröttnat på socialrealism och misär. Det finns så mycket misär i världen. Jag ser och läser om det varje dag i nyheterna. Och även runtomkring har under mitt liv upplevt folk som tagit livet av sig och dött i överdoser och supit ner sig. När jag tittar på film vill jag gärna glömma skiten som finns överallt i världen. Så det här var då rakt inget för mig.

Men det är riktigt bra skådespeleri och hyfsat välgjort. Bara helt fel grej för mig. Skulle nog älskat den när jag gick på gymnasiet. Den som gillar att se total tragik och fullständigt elände behöver inte lägga så stor vikt vid mitt omdöme.
Jag förstår dig helt. Sådan där socialrealism blir lätt för mycket, inte minst för den som liksom du har egna erfarenheter av hur illa det kan bli av misären. Men det är på ett sätt bra att även sådana filmer görs, även om jag inte har lust att se dem.
Senast redigerad av Furienna 2018-06-11 kl. 18:35.
Citera
2018-06-11, 20:56
Medlem
Geomeisters avatar
City by the Sea alternativt Mark of a Murderer | Året var 2003
https://www.imdb.com/title/tt0269095/?ref_=nm_flmg_act_128

Robert De Niro och James Franco i vad som till en start verkar vara en standard action/polis-film. Den utvecklar sig dock till något annat. Jag kan gissa att många väntar sig mer action och därmed blir besvikna. Jag tyckte dock filmen fick mer personlighet än många liknande. Vissa mindre roller känns aningen spontana (ungefär som att någon råkar vara där och dom ber personen säga någon rad), men för det mesta gillar jag skådespeleriet och jag gillar hur integrerat allt blir med tidens gång.

Kanske inte en topp fem med Robert de Niro, men antagligen en av hans starkare "senare" filmer. Var inte överdrivet förtjust i slutet, men gillade mycket längs vägen.

Betyg?
Citera
2018-06-11, 22:22
Medlem
PingPongZongs avatar
Såg Beyond The Sky (2018). En film med Peter Stormare. Hade problem hitta någon riktig info eller trailer. Finns inget betyg på den heller Men den var riktigt bra. Med 2 twister som gjorde filmen ännu bättre. Gillar sci-fi, mysteriumfilmer.

Handlar om en dokumentärfilmare som vill bevisa för sig själv främst, men även för världen att utomjordingar inte existerar. Det är viktigt för han för hans pappa som spelas av Peter Stormare påstår att det var utomjordingar som tog hans mamma. Medan han tror att det var pga hans pappa hon lämnade dom.

https://www.imdb.com/title/tt3665498/?ref_=nm_flmg_act_5
Citera
2018-06-11, 23:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Gaslight (1940). Gasljus

Ett hus i London har stått tomt sedan tjugo år, nu flyttar ett gift par in i huset.

En ganska okänd version av Gasljus. Det skulle göras en ny version redan 1944, den blev betydligt mer känd.
Det är lustigt att det är exakt samma film, men bara nästan.
Det känns som om varenda filmruta är kopierad, ändå är 44 versionen bättre på alla punkter.

2/5
Citera
2018-06-11, 23:41
Medlem
Biutiful är fett överskattad. Inarritu använder nå konstigt djävla filter som gör att varje scen ser exceptionellt grådassig, och färglös ut. Han förstör 21 Grams med samma grepp.

Jag håller med om att det är för mycket misär för att filmen ska fungera. Mörker måste balanseras med hopp och ömhet emellanåt annars blir det för lökigt. Som tittare går man mest och väntar på att någon pest ska bryta ut, det är väl det enda som saknas.
Citera
2018-06-11, 23:54
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Biutiful är fett överskattad. Inarritu använder nå konstigt djävla filter som gör att varje scen ser exceptionellt grådassig, och färglös ut. Han förstör 21 Grams med samma grepp.

Jag håller med om att det är för mycket misär för att filmen ska fungera. Mörker måste balanseras med hopp och ömhet emellanåt annars blir det för lökigt. Som tittare går man mest och väntar på att någon pest ska bryta ut, det är väl det enda som saknas.

Nja, nog finns det flera kolsvarta filmer som funkar. The War Zone och Oslo 31 Augusti är två jag kommer på direkt.
Citera
2018-06-11, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Nja, nog finns det flera kolsvarta filmer som funkar. The War Zone och Oslo 31 Augusti är två jag kommer på direkt.

Oslo 31 Augusti är asbra men den innehåller elementen av hopp och ömhet som jag talade om. Protagonisten är drogfri i princip hela filmen, han träffar en brud han verkar bonda med och han spenderar en stor del av filmen med att söka efter ny mening. Visst, den slutar som den gör men den är inte lika hopplös som Biutiful enligt min åsikt.

Hade innarritu regisserat hade han drabbats av svåra brännskador första kvarten, gett tjejen aids och sen råkat få ett tåg att spåra ur.

Inarritu går helt överstyr med den där filmen.
Citera
2018-06-12, 00:08
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Oslo 31 Augusti är asbra men den innehåller elementen av hopp och ömhet som jag talade om. Protagonisten är drogfri i princip hela filmen, han träffar en brud han verkar bonda med och han spenderar en stor del av filmen med att söka efter ny mening. Visst, den slutar som den gör men den är inte lika hopplös som Biutiful enligt min åsikt.

Hade innarritu regisserat hade han drabbats av svåra brännskador första kvarten, gett tjejen aids och sen råkat få ett tåg att spåra ur.

Inarritu går helt överstyr med den där filmen.

Ok, vi ser inte Oslo på samma sätt - jag ser inte hopp och sökande efter en ny mening, jag ser desperation och farväl. Och jag vidhåller att det absolut går att göra bra film av miserabelt mörker, men just Inarritu (eller vad fan) kan inte det för att han är så jävla tråkig.
Citera
2018-06-12, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Ok, vi ser inte Oslo på samma sätt - jag ser inte hopp och sökande efter en ny mening, jag ser desperation och farväl. Och jag vidhåller att det absolut går att göra bra film av miserabelt mörker, men just Inarritu (eller vad fan) kan inte det för att han är så jävla tråkig.

Den är öppen för tolkning, helt klart. Men även om man ser huvudpersonen som dömd att misslyckas finns det ändå glädje och energi i filmen, representerad av den där bruden tillexempel. Det finns inte i Biutiful, det finns inte en enda glad karaktär i någon ruta av hela filmen. 21 Grams var liknande. Man kan inte göra film på det sättet, man måste ha kontraster någonstans annars blir det som du beskriver, tråkigt.
Citera
2018-06-12, 00:24
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Den är öppen för tolkning, helt klart. Men även om man ser huvudpersonen som dömd att misslyckas finns det ändå glädje och energi i filmen, representerad av den där bruden tillexempel. Det finns inte i Biutiful, det finns inte en enda glad karaktär i någon ruta av hela filmen. 21 Grams var liknande. Man kan inte göra film på det sättet, man måste ha kontraster någonstans annars blir det som du beskriver, tråkigt.

Okej, jag är med på vad du menar. Och visst går Biutiful över styr, jag som är en känslig jävel höjde inte ens på ögonbrynet när han vad han nu heter råkade
Då hade jag redan slutat bry mig.
Citera
2018-06-12, 13:56
Medlem
Geomeisters avatar
Heaven Can Wait | Året var 1978
https://www.imdb.com/title/tt0077663/?ref_=nv_sr_1

Smaken är som sagt likt baken. 6,9 / 10 på IMDB och jag fick kämpa mig igenom denna film. Den största kvinnliga rollen är rätt bra och Warren Beatty skulle nog vara okej under bättre premisser. Här ska han spela flera olika roller, men allt känns likadant. Det daterade sättet att göra det på (byte med roller) hjälper inte.

Några halvstora roller är så otroligt jobbiga i denna film. Högljudda att man får hvuudvärk nästan! Humorn existerar knappt och det lilla som är charmigt räcker inte för att ge vidare betyg. Musiken i filmen är väl det som har något värde.

Det romantiska i filmen är väl det enda som håller någon form av substans. Handlingen blir tyvärr löjlig på fel sätt (inte så absurt att det får ett underhållningsvärde) och humorn finns som skrivet inte.

Betyg?
Citera
2018-06-12, 23:20
Medlem
Geomeisters avatar
Bowling for Columbine | Året var 2002
https://www.imdb.com/title/tt0310793/?ref_=nm_flmg_dr_10

En dokumentär, men den lanserades på bio och jag skulle säga att underhållningsvärdet/det provokativa i filmen gör den mer än bara en standard dokumentär. Därför slänger jag in den här också.

I USA säljs vapen till höger och vänster. Även ammounition. Folk skjuter och blir skjutna mer än i något annat land. Varför?

Med seriösa inslag, kommersiella inslag, humor och diskussioner med kända samt vanliga människor skapade Michael Moore sin förmodligen mest kända film. Jag är inget proffs på USA, men denna film känns lika viktig idag som för sexton år sedan. Någon som vet om filmen verkligen gav någon påverkan på något? Eller var det mest något som slog igenom, men egentligen inte ändrade något?

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in