SSF:
Dunkirk (2017) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |
Dunkirk var platsen där de allierade var på vippen att bli utraderade av tyskarna i andra världskriget. En massiv del av styrkan, över 300.000 allierade soldater, fann sig plötsligt övergivna och omringade av tyskarna. Ståendes på stranden i Dunkirk kunde de praktiskt taget se sitt trygga England över kanalen - men evakueringen dröjde, och bakom närmade sig döden.
Svårbedömd film. Jag önskar den hade engagerat mig mer. Superintressant händelse som Christopher Nolan berättar från tre olika perspektiv - land, sjö och luften - där känslan att tiden håller på att rinna ut aldrig försvinner (med hjälp av skicklig musik av Hans Zimmer). Närvaron är på topp inledningsvis när man är mitt ibland soldaterna på stranden som bara kan stå där och bli beskjutna av tyska attackplan. Hjälplöshet och desperation - den fruktansvärda situationen känner man verkligen av.
Men intresset faller. Vi får inte veta något om bakgrunden, inte se en skymt av tyskarna och hur de tänker, karaktärerna är medvetet lövtunna så man aldrig knyter an till någon av dem, det blir repetivt och tidshoppandet förvirrar. Jag menar... det snygga fotot (verkligen urläckert) sminkar inte över allt det där, jag kräver mer substans. Och gärna lite välskriven dialog, tack.
Mark Rylance och Tom Hardy gör två karaktärer som man åtminstone kommer minnas någon månad efteråt, men det är nog mest för att de är så bra skådespelare. Det är flera fina detaljer som gör många överlevnadsscener ångestframkallande - torpeden som närmar sig båten, luckan som fastnar när planet sjunker. Det är mycket i den här filmen som jag verkligen gillar men tyvärr är det mesta av det på ett tekniskt plan.
Betyget blir en mesig trea. Jag hoppades på att bli mer känslomässigt involverad i den här extraordinära händelsen men konstaterade besviket flera gånger att jag helt enkelt inte var det. Jag uppskattar försöket att verkligen fokusera på situationen, bra Nolan, experimentera gärna, men det gick inte hem hos mig den här gången. Suverän teknisk uppvisning med andlöst vackert foto och ljuddesign i världsklass, men det är en ytlig filmupplevelse som ebbar ut snabbt.