2018-11-23, 16:14
Medlem
Geomeisters avatar
Dræberne fra Nibe eller Small town killers | Året var 2016
Språk: Danska samt lite svenska och engelska
https://www.imdb.com/title/tt5458566...nm_flmg_act_15

Danskar kan!

Det här är en komedifilm som spårar ut handlingsmässigt, men olikt amerikanska och svenska produktioner tycker jag det gjodes på ett bra sätt. Filmen är relativt förutsägbar, men samtidigt inte. Den höll sin grund utan att bli för tramsig.

Jag gillar även att språket är ganska tufft. Något politiskt korrekt eller amerikanskt religiöst tjafs "sånt får man inte säga" finns inte här. Det är ingen HAHAHHAHHAHHHA humor, men ganska festlig att titta på ändå.

En del scener var snyggt gjorda också rent filmtekniskt. Speciellt för att vara den här genren. Ingen film man absolut måste se, men jag tycker den är bättre än sitt IMDB betyg och klart godkänd tillfällig underhållning.

Betyg?
Citera
2018-11-23, 23:40
Medlem
Geomeisters avatar
2 Guns | Året var 2013
https://www.imdb.com/title/tt1272878/?ref_=nv_sr_1

Mark Wahlberg och Denzel Washington är coolare än någonsin. Tyvärr är personkemin tunn, handlingen innehåller på tok för mycket stereotyper, mycket av dialogen är bara nonsens och den försöker alldeles för hårt med att göra en film i stil av Quentin Tarantino.

Mark Wahlberg spelar en oseriös Brad Pitt-karaktär där han börjar le och må bra mitt i allvarliga scener. Denzel Washington spelar nästan en paraodi på sig själv.

Filmen är av modernt stuk. Det finns ett fåtal scener som är bra och några actiondetaljer är rätt fräna. Där stannar dock det positiva för mig. Intresset igenom filmen var milt från min sida. Vill man se en bra actionfilm? Se något annat. Vill du döda tid på t.ex. ett flygplan? Nja. Det kanske den duger till.

Betyg?
Citera
2018-11-23, 23:42
Medlem
Hellbenders en skräckis komedi den rekommenderars.

https://m.imdb.com/title/tt1865393/
Citera
2018-11-24, 00:27
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Monster from green hell (1957)

En geting utsätts för kosmisk strålning och blir jättestor.
Nu hotar den hela världen.

Vi får väl säga, mindre bra, 1/5
Citera
2018-11-24, 00:59
Medlem
zxcvb45s avatar
Bone Tomahawk, riktigt bra och rå western som jag faktiskt missat helt. Regisserad av S. Craig Zahler som även gjort Brawl In Cellblock 99, också en sjukt bra rulle. Väntar med spänning på hans senaste Dragged Across Concrete!

Bone Tomahawk:

https://www.imdb.com/title/tt2494362/

7/10
Citera
2018-11-24, 10:49
Medlem
Ambelains avatar
"The Ballad of Buster Scruggs" - (2018)
https://www.imdb.com/title/tt6412452/

Tim Blake Nelson, James Franco, Liam Neeson, Brendan Gleeson, m.fl.

---

Coen-brödernas bidrag till Netflix.

Ingen spelfilm direkt, utan en slags antologi över det vardagliga livet i "Old West."
Varje del är fristående från de andra, och den enda gemensamma nämnaren är just "Vilda Västern."

Det Coen-bröderna har gjort är, förmodligen, att de tagit fasta på några av de mest övergripande teman som finns i folks (och särskilt Deras) föreställningsvärld angående denna tidsperioden, och sen försökt sätta sig in i Hur det hade kunnat vara att vara en av dem som tog del av det.
Utan den heroism och ödesmättade inramning som vi vanligtvis ser det skildras genom Hollywood.

Utan här är det istället "livets totala meningslöshet" som ramar in allt.
Trots individens, ofta, storslagna drömmar och mål, så slår ändå meningslöshetens klor sig fast i dem, och vägrar släppa slaget.
T.o.m. i de fall då det ser ut som om att ändå ska gå vägen ... så slutar det oftast på samma sätt.

---

Jag vet inte hur mycket man egentligen kan säga om själva "handlingen," för det finns nog ingen sådan. Utan det är mest, som sagt, det stora övergripande om Vilda Västerns teman som går igen.

Vi har tex temat "revolvermannen," vi har "den ensamme guldgrävaren," vi har naturligtvis "banditen," och - kanske något otippat - även temat "kringresande Freak Shows."
Vad har vi mer ... Jo, vi har temat om de stora "karavanerna västerut." Med täckta vagnar och indianer som går till attack och allt. Ett annat tema berör "Bounty Hunters."

Ja, och så har vi det insprängda, som den "sjungande cowboyen," den ensamma kvinnan som förlorar sin manliga försörjare. Osvosvosv.

---

Trots bristen på egentlig handling så är det ändå en film man vill se från början till slut.
De små historierna är, emellanåt, så välgjorda och t.o.m. provocerande tankeväckande, att man sitter där och bara hoppas på att det ska komma en till lika intressant historia efter den man nyss sett.

Och att det är hantverkare som verkligen behärskar sitt medium är tydligt genom hela filmen.
Produktionsvärdet är genomgående mycket högt. Man har hela tiden ansträngt sig att hitta de bästa möjliga miljöer att förlägga historierna till - i många fall lyckas det riktigt, riktigt bra.

Man kan säga samma om skådespelarinsatserna - genomgående mycket, mycket goda. Trots det, ibland, magra framförandet blir det ändå tydligt att manusförfattarna ansträngt sig för att skapa en trovärdig bakgrund åt karaktärerna - något som gör att de aldrig upplevs som ytliga eller taffligt påhittade. Snarare tvärtom är trovärdigheten alltid "där."

Vissa av insatserna var så starka att de praktiskt taget kunde ha varit hämtade direkt från en skolbok om "arketyper" och "arketypiska teman."
Och då inte nödvändigtvis alltid i huvudskådespelarnas utförande, utan också bland biskådisarna.
Som tex den "piskande kusken" på diligensen.
Eller Liam Neesons framåtlutande gång, samtidigt som han "tvår sina händer".
Mycket starka scener helt enkelt. Förmodligen sådant som filmskolor framöver kommer att använda som undervisningsmaterial ...

---

Helt visst är det ett stycke film som iaf jag kommer att återvända till.
Vissa av historierna lyckades verkligen ge intryck, och var något jag i efterhand fortsatt fantisera om och tänka på.

Därför vill jag ge filmen ett mycket högt betyg.
Och det trots frånvaron av egentlig handling.

---

Betyg

5 av 5
Citera
2018-11-24, 11:51
Medlem
Geomeisters avatar
Footloose | Året var 1984
https://www.imdb.com/title/tt0087277/?ref_=nv_sr_1

Kevin Bacon. Christopher Penn. Sarah Jessica Parker. John Lithgow.

Kevin Bacon har likt många andra skådespelare varit med i mycket genom åren, men det är ändå alltid Footloose som nämns och jag förstår varför efter att ha sett den. En film som verkligen fångar sin tidsanda och förhoppningsvis attraherar ungdomar i många generationer att komma.

Christopher Penn (den mindre kända brodern till Sean Penn) är med och gör en skön biroll.

I filmen finns ett tjejgäng där Sarah Jessica Parker (Sex And The City) syns till.

Sedan har vi John Lithgrow som jag mest förknippar med den halvdana komediserien "3rd Rock from the Sun" som inte direkt imponerat på mig. Efter sett honom i några andra filmer har jag dock börjat gilla honom mer och mer.

Footloose är en dansfilm, men det är ingen Grease där var och varannan scen blir långa sekvenser av dans. Det är en oväntat mångsidig film med drama, action, moral, religion och livet som ung i den lilla amerikanska landsbygden.

Det är en tillsynes oskyldig film, men har djupare saker i bakgrunden. Charmnivån under nästan hela filmen är hög. Den dansen som finns är oftast väldigt kul att titta på även om man inte är intresserad av dans egentligen. Det finns några mindre paralleller till Karate Kid även om karate och dans inte direkt är samma sak. Jag tror folk som sett båda filmerna förstår vad jag skriver om.

Gillar man 80-talet lär man verkligen gilla denna film. Det gjorde jag!

Betyg?
Citera
2018-11-24, 14:00
Medlem
Samizdats avatar
In the Loop (2009)

Peter Capaldi glänser i Iannuccis satir om det politiska livet på högsta nivå i Storbritannien och USA inför stundande krig. Dialogen är rapp och rolig, produktionen i övrigt gedigen. Den når inte riktigt upp till samma höjd som Iannuccis nyare film The Death of Stalin (2017) men trots det är den absolut sevärd.

3/5
Citera
2018-11-24, 17:14
Medlem
Geomeisters avatar
Panic Room | Året var 2002
https://www.imdb.com/title/tt0258000/?ref_=nv_sr_1

Trots att filmens titel nästan förklarar filmens handling lyckades den ändå överraska mig lite i vad som egentligen skulle ske. Filmen är dessutom snyggt gjord i ett långsamt tempo. Bitvis kan det kännas väl långsamt, men kontra det med många av dagens snabba filmer så är det mycket välkommet trots allt.

Grafiskt är allt välgjort med få daterade scener. Plus för det.

Skådespeleriet tycker jag överlag känns realistiskt. Den enda jag hade lite svårt för var Jared Letos karaktär. Jag gillar vanligtvis honom, men han kunde gjorts lite mörkare eller att hela karaktären kunde skrivits om till något helt annat.

Jag trodde det skulle vara något av en skräckfilm, men det är en thriller. Inte super-spännande, men realistisk och välgjord. Jag gillar den!

Betyg?
Citera
2018-11-24, 23:47
Medlem
Merwinnas avatar
https://www.imdb.com/title/tt0058107/?ref_=fn_al_tt_1

Flug in Gefahr (1964). Passagerare och besättning på en DC-4 drabbas av svår matförgiftning - alla som har valt fiskrätten blir sjuka! Som tur är finns det en läkare ombord, men ingen pilot som flugit passagerarplan. Det närmaste som står att uppbringa är en före detta stridspilot, som flugit enmotoriga stridsflygplan som Spitfire under kriget för länge sedan. Ska han lyckas ta ner kärran i ett stycke, med hjälp av en flygkapten som ger honom vägledning över radion?

Den tyska versionen av Flight into Danger och Terror in the Sky. (Det har även gjorts en mycket bra parodi på historien: Airplane!.) Skillnaden mot de amerikanska filmerna, är att det är mer realistiskt, och att den tyska filmen fokuserar mycket mer på tekniken än på personernas relationer och bakgrund. Och det räcker bra så. Det är långa scener ifrån cockpit respektive flygkontrolltornet, där man faktiskt får lära sig lite också. Skådespelarna är också alldagligare än i de amerikanska filmerna - piloten är inte särskilt snygg eller manlig; flygvärdinnan är inte särskilt vacker eller sexig o.s.v.. Och trots att specialeffekterna är enkla - när man får se planet utifrån är det så uppenbart en modell - så blir det oerhört spännande!

8/10
Senast redigerad av Merwinna 2018-11-24 kl. 23:52.
Citera
2018-11-25, 00:14
Medlem
PsychoChillers avatar
Widows (2018)

Steve McQueen gör heistfilm. Fixar han det? Ja skulle jag säga. Det är bra och spännande action, tajt regisserat, och rätt brutalt emellanåt. Eftersom det är McQueen är ju rullen dödsseriös så det är inte direkt Ocean's vi får. Det är även klassiskt McQueen på andra sätt; många närbilder och gärna på ansikten och ännu hellre på gråtande sådana, några långa och snyggt filmade klipp, folk säger i regel inte mer än vad som behövs osv. Widows har ett stort minus som jag ser det och det är att Gillian Flynn har varit med och skrivit filmen. Widows är till stor del välskriven men Flynns åverkan märks tyvärr tydligt i ploten.

3/5.

Edit: Jag kan inte så mycket om det tekniska så jag vet inte om Widows är filmad med rulle eller med någon vintagelins, men den är i alla fall härligt grynig och inte digitalt plastig.
Senast redigerad av PsychoChiller 2018-11-25 kl. 00:18.
Citera
2018-11-25, 00:36
Medlem
Geomeisters avatar
The Misfit Brigade | Året var 1987
https://www.imdb.com/title/tt0093546/?ref_=nv_sr_1

På svenska blir titeln Döden på larvfötter. Hur skulle man kunna gissa att det är samma film? Det är även baserat på en bok av danska Sven Hessel.

Hur ska jag beskriva denna film? Som en mix mellan filmen MASH (1970) och Inglorious Bastards (inte Tarantino versionen). Lika mycket komedi som äventyr eller krigsfilm.

Man följer ett skönt gäng genom en tillsynes vanlig krigsfilm. Det som gjort likt en vanlig krigsfilm är bra gjort och det övriga är mycket ironi, överdrifter och förlöjligande av stereotypa krigsscener. En rätt rolig film.

Det enda negativa är egentligen att det går snabbt mellan scenerna och att det som tittare kan bli lite rörigt. Var dom är... Var dom inte på annan plats alldeles nyss? Vem är egentligen vem? (det sägs en rad olika namn så det är lite svårt att hålla koll på exakt vem som är vem).

Är man trött på dagens PK-rullar är det här härlig dos av gamla tider. Det skämtas om allt möjligt. Kanske ingen given klassiker bland krigsfilmer, men jag ser hellre om denna än mycket annat inom genren.

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in