2018-06-13, 00:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hands of a stranger (1962). Strypande handen

En mycket framgångsrik pianist mister sina händer i en trafikolycka, revolutionerande kirurgi lyckas få dit ett par nya händer, från en död bankrånare.

Tydligen hade man ännu inte gjort sådana operationer ännu, där man monterar nya kroppsdelar.
Men filmen var väldigt tråaktig, det hände inte särskilt mycket, och det som hände hade man redan anat.

Nej, strypande handen är inget som rekomenderas, om ni inte behöver ett bra sömnpiller.
2/5 det är bra betalt, men det kan vara värt, jag blev riktigt trött.
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-06-13 kl. 00:13.
Citera
2018-06-13, 01:44
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Bowling for Columbine | Året var 2002
https://www.imdb.com/title/tt0310793...=nm_flmg_dr_10

En dokumentär, men den lanserades på bio och jag skulle säga att underhållningsvärdet/det provokativa i filmen gör den mer än bara en standard dokumentär. Därför slänger jag in den här också.

I USA säljs vapen till höger och vänster. Även ammounition. Folk skjuter och blir skjutna mer än i något annat land. Varför?

Med seriösa inslag, kommersiella inslag, humor och diskussioner med kända samt vanliga människor skapade Michael Moore sin förmodligen mest kända film. Jag är inget proffs på USA, men denna film känns lika viktig idag som för sexton år sedan. Någon som vet om filmen verkligen gav någon påverkan på något? Eller var det mest något som slog igenom, men egentligen inte ändrade något?

Betyg?
Ska dock tydligen vara tillräckligt partisk för att det ska pekas ut.
Jag kan komma på ett par exempel på varför men ja, det är för övrigt en bra dokumentär.
Det är definitivt ett problem än idag så ämnet är såklart fortfarande lika aktuellt som det är intressant.

Men om det ändrade något? Nej tänker jag rent spontant. Men det är med vad som visas i filmen angående wallmart(?) åt sidan.
Citera
2018-06-13, 11:39
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
1492: Conquest of Paradise | Året var 1992
Varning: Lång
https://www.imdb.com/title/tt0103594...nm_flmg_act_66

En film av Ridley Scott med Gérard Depardieu och Sigourney Weaver. Det låter spontant som att denna film borde vara mer känd än vad den faktiskt är. I bonus-materialet erkänner den sig dock att vara en flopp.

Detta är en udda tolkning om Christopher Columbus. Filmen är klippt på ett rätt dåligt sätt och handlingen berättas då och då likaså. Saker händer, men man fattar inte alltid varför. En del bilder i filmen är snygga, men av någon anledning känns mycket annat att vara på amatörnivå. Mycket udda vinklar som inte hör hemma i en stor produktion.

Filmens kärna och det den vill få fram är rätt fint ändå. Det finns lite charm och passande bakgrundsmusik som gör denna långa film något enklare att titta på. Sigourney Weaver är bra, men med på tok för lite. Gérard Depardieu är till och från. Skurkarna i filmen luktar b-film.

En väldigt ojämn film helt enkelt som är rätt daterad. Dessa nästan 2,5 timmar var dock inte olidliga utan det finns saker som håller ett lägre intresse vid liv.

Betyg?
Jag tycker faktiskt den är ganska så bra.

Den är väldigt snyggt gjord. Fotot är genomgående vackert och storslaget.
Musiken speglar väl det maffiga i hela äventyret.

En påkostad film, och det tycker jag märks.

Jag håller inte heller med dig i din kritik av de mindre rollinnehavarna.
Tex Skurken i filmen "Moxika" (Michael Wincott) den grymme och snobbiga aristokraten med det långa håret.
Han spelade väldigt väl, och rollen påminde om Alan Rickman som sheriffen från Nottingham i Prince of Thieves.

Jämför med den Andra filmen om Columbus som också gjorde samtidigt.
Den med Magnum, Tom Selleck i huvudrollen.
Och Marlon Brando som spansk kung.

Magnum testar bla att röka tobak genom näsan ...
Så totalt fel för en spelfilm som något bara kan vara.

Dvs
Christopher Columbus: The Discovery
https://www.imdb.com/title/tt0103962/
Citera
2018-06-13, 12:04
Medlem
Ambelains avatar
"The Parallax View" (1974)

https://www.imdb.com/title/tt0071970/?ref_=nv_sr_1

Warren Beatty, m.fl.

En grävande reporter (Beatty) råkar hamna mitt i en mordisk komplott, som snart utvecklar sig till en konspiration med förgreningar högst upp i den ekonomiska maktelitens korridorer.

Konspiratörerna gör allt för att stoppa varje försök till avslöjande, och de drar sig inte för att lämna ett långt spår av hafsigt avlivade offer efter sig. Och Warren Beatty upptäcker fort att han själv står högst upp på listan ...

Men eftersom han är just grävande journalist, så använder han varje mordförsök på honom som nya ledtrådar för att komma lösningen på spåren.

---

Eftersom det är en 70-talsfilm så går det inte att komma från Musiken.
De flesta filmer gjorda under den eran har närmast blivit handikappade med flit pga den vansinniga filmmusiken som komponerats.
Så även i denna filmen.

Men, samtidigt finns det mycket som väger upp det handikappet.
Bla de helt vansinniga stuntscenerna.
Det är sådant som Aldrig hade kunnat göras idag.

Bla står tre skådespelare och Slåss - mitt på toppen av "Space Needle" i Seattle.
Hundratals meter ovan jord, utan skyddsnät eller säkerhetslinor - på ett snävt sluttande plan.
Ja, titta på Goole på en bild av spiran av "Space Needle" och se själv ... Där uppe stod tre vanliga skådisar (samt inspelningsteam) och lekte slagsmål 1974.

En annan scen som även den aldrig hade kunnat spelas in idag är den vid vattenkraftverksdammen.
Warren Beatty blir lockad att ställa sig och fiska, rakt nadanför dammens utflöde av en ond landsortspolis.
Han frågar polisen vad som händer om kraftverket skulle sätta på vattnet, och han får förklarat för sig att det isf hade hörts varningssirener.

Då börjar, såklart, varningssirenerna att vråla, röda varningsljus blinkar - och vattnet börjar Forsa ut genom de stora rören.
Nedanför vilka Warren Beatty står ...

Även om han egentligen aldrig är i riktigt livsfara så hade ju något sådant Aldrig, Aldrig, Aldrig kunnat ske idag. Det finnas alldeles för många regler och bestämmelser, säkerhetsåtgärder osv idag.
Men då, under 70-talet, då tog man lite lättare på sådant.

Och vi får glädjen av det genom filmer som denna.

---

Omdömet är emellertid Blandat.
Filmen är förvisso fascinerande inspelad, från fotot till komponerandet av scenerna.
Den spänning som regissören söker skapa, den går aldrig att missa.
Tempot ökar genom hela filmen, liksom spänningen. Dock aldrig genom att bli så töntig som våra dagars "action-filmer", utan det rimliga blir aldrig orimligt.

Om man vill se vansinniga stunts, utförda på vansinniga platser, då är detta en film man lätt bör ha sett. Det enda minuset är filmmusiken.
Och det är ett ganska så Stort minus faktiskt.

---

Betyg

3.5 av 5
Citera
2018-06-14, 00:56
Medlem
Korders avatar
Death Wish (2018).

Konceptet är rätt kul men som vanligt gör man inte särskilt mycket av det. Bruce Willis känns inte som rätt val för rollen. En axelryckning till film, men den underhöll för stunden i alla fall. 5/10.
Citera
2018-06-14, 01:01
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Along came a spider (2001). I spindelns nät

En tolvårig flicka kidnappas från en skola, vad är kidnapparen egentligen ute efter?

Morgan Freeman som brottexpert blir inkopplad på fallet.....av kidnapparen.

Skickligt ihopsnickrad historia, påminner lite om Kiss the girls, som jag såg för en tid sedan.
Men ändå är det något som saknas för att den ska bli så bra som den kunde ha blivit, för någonstans klickar det inte.

3+/5 tycker jag känns befogat
Citera
2018-06-14, 11:58
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Mercy (2018) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

The Golden Globe Race var tävlingen som år 1968 skulle kora den första mannen att segla runt jorden utan att stoppa. Den lockade alla de största seglarna, men bland de nio som satte segel var även amatörseglaren Donald Crowhurst - och det är hans historia som blivit ett av de största mysterierna världen skådat.

Jag var ju tvungen att se den, trots allt. När jag hörde att en filmatisering av Donald Crowhurst var på väg blev jag eld och lågor - hans historia är något av det mest fascinerande jag hört talas om, och dokumentären Deep Water (2006) som handlar om honom och tävlingen är en av världens bästa dokumentärer. Men så började recensioner komma in och de pratade om en tråkig och ytlig film vilket gjorde att jag tappade all lust.

Och ja, de har inte fel. Det här är en tråkig och ytlig film, ingen tvekan om det. Inledningsvis har jag hopp för jag gillar verkligen uppbyggnaden där Colin Firth är absolut perfekt i huvudrollen och beter sig precis som min uppfattning av Crowhurst. Rachel Weisz är också perfekt som hans fru och det är en bra uppbyggnad som förklarar varför han bestämmer sig för att delta i tävlingen.

Hans inledande problem när väl tävlingen börjar är också intressanta men sen börjar sekunderna ticka fram väldigt långsamt. En sån otrolig historia och de lyckas göra den så seg - man blir ju fan förbannad. Båtscenerna är röriga och inte bra förklarade, de många klippen tillbaka till familjen blir snabbt outhärdliga och hans resa in i vanvett känns inte speciellt trovärdigt.

Colin Firth, Rachel Weisz och resterande skådisar är genomgående lysande (älskar David Thewlis! Hatar dock de irriterande barnen) men regin bara dränerar all energi ur filmen. Jag, som är så fascinerad av historien, är fortfarande intresserad av att se alla faser men någon som ser det här utan att ha ett hum om bakgrunden måste tycka att det är urtråkigt.

Jag kan inte rekommendera Deep Water (2006) nog för att få med dig en helt fantastisk historia fylld med oväntade vändningar och en djupstudie av det mänskliga psyket. Den här filmen kan jag inte rekommendera alls.
Citera
2018-06-14, 23:50
Bannlyst
Journey's End En rätt schysst film om några män på Västfronten under Det stora kriget, som det kallades på den tiden. Under en period av sex dagar varje månad befinner sig brittiska soldater på frontlinjen och hoppas att inget speciellt ska hända den vecka de befinner sig där. Samma känsla återkommer under nästa period av sex dagar tre veckor senare. Filmen har rakt igenom en tryckande stämning i väntan på att något ska hända.

7/10
Citera
2018-06-15, 17:32
Medlem
Geomeisters avatar
No Way Out | Året var 1987
https://www.imdb.com/title/tt0093640/?ref_=nv_sr_1

Jag tycker inte tidens tand varit snäll mot denna film. Handlingen, åtminstone det mesta, såg nog bra ut på papper (romanen som filmen är baserad på), men sättet filmen är gjord imponerar inte alls på mig.

Det nakna/sexscenerna i filmen är gjorda på ett lekfullt och bra sätt. Det finns även detaljer längs med som gör det hela bättre. Men skådespeleriet är överlag inget att skryta med trots namn som Gene Hackman och Kevin Costner. Överlag känns det mesta daterat och klippningen i filmen (stora och snabba hopp) rätt uselt gjort. Tidslinjen är dåligt beskriven.

Slumpmässiga 80-tals musik slängs in här och där. Ibland passar det, ibland inte. Karaktärerna bryr man sig inte särskilt mycket om alls. Detta ska tydligen varit en publiksuccé och betyget på IMDB är 7,1 / 10. Ett bra betyg. Jag kan dock inte hålla med... Vill man se Gene Hackman, Kevin Costner eller en Thriller finns det många bättre alternativ!

Betyg?
Citera
2018-06-16, 11:11
Medlem
Geomeisters avatar
Rebel eller No Place To Hide | Året var 1970 eller 1973 (lite oklart, lol!)
https://www.imdb.com/title/tt0066156...nm_flmg_act_77

Sylvester Stallone i en av sina allra första filmer. Flera år innan Rocky. Att filmen hade begränsad budget märks. Det är mycket närbilder och kamerarbetet är inget att skryta med. Mycket konstiga närbilder. En del närbilder på Sylvester Stallone är så opassande att det är kul.

Det finns mycket snack om "Damn hippies" i olika filmer och antagligen p riktigt i USA under 60- och 70-tal. Jag har aldrig riktigt förstått hatet förrän nu. Det var så sjukt flummigt haha. Den här filmen handlar om ett gäng som är emot kriget i Vietnamn under värsta hippie-eran och vill agera mot "högre makter".

Skådespeleriet är inget höjdare, men det är lite olika. Det finns en del godkända dialoger, men annat var så dåligt att det blev kul. Under allt går det skön 70-tals musik som kanske inte alltid platsar in, men gör filmen lite enklare att titta på.

Inte väldigt mycket till film, men ändå lite kul tidsdokument.

Betyg?
Citera
2018-06-16, 21:01
Medlem
T-Todts avatar
Jag såg på Mothman med Richard Gere. Flera personer bevittnade en svart gestalt med vingar och röda ögon och Gere ska undersöka vad det rör sig om. Hans fru som hade drabbats av cancer hade haft visioner av Mothman, och en kväll vaknar han till liv i samhället där Mothman gör besök. Den var inte särskilt skrämmande utan snarare obehaglig. En mörk ton filmen igenom utan onödiga effekter. I och för sig så har ju filmen några år på nacken så uteblivna CGI-effekter är inte så konstigt. Filmen byggs upp sakta och kräver tålamod.

Tydligen så ska den löst vara baserad på riktiga händelser. Men det finns en teori som menar på att vingarna och dom röda stirrande ögonen egentligen är en fågelart.
Citera
2018-06-16, 23:51
Medlem
Geomeisters avatar
Collateral Damage | Året var 2002
https://www.imdb.com/title/tt0233469...nm_flmg_act_26

Samma regissör som "Jagad" (The Fugitive)? Det lät intressant! Den här filmen är dock väldigt annorlunda. Starten är inte perfekt, men ger intressanta möjligheter. Mellanspelet i filmen känns som vilken rörig actionrulle som helst. Filmen får dock ut sin poäng på ett bra sätt. Mot slutet blir den intensiv och faktiskt genuint spännande samt underhållande.

Sååååå.

Godkänd start?
Halvkass mitt?
Mer än godkänt slut?

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in