2016-03-15, 10:06
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Hoppsan, det tänkte jag inte på! Observant av dig.
Jag hade tänkt läsa Rosmersholm av Ibsen (pjäsen de tittar på) och sedan se filmen igen så jag gör en notering om att tänka på skuggningen nästa gång jag ser den!
Det är främst i just den här sekvensen ska kanske tilläggas: http://4.bp.blogspot.com/-YJHgPnWw4S...-marienbad.jpg

Om du läser pjäsen och ser om den får du gärna återkomma med nya fynd.
Citera
2016-03-15, 14:12
Medlem
Situationss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
The Rules of the Game (1939)

Triangeldrama som utspelar sig i fransk aristokratmiljö, där det samtidigt äger rum ett svartsjukedrama bland tjänstefolket. De olika klasserna följer sina skilda mönster i beteendet och både herrskap och tjänare ljuger lika friskt.

Kanske har jag blivit lite bortskämd av Buņuels senare filmer (fast det kan synas redan i L'Age d'Or) som gör narr av överklassen på ett betydligt syrligare sett men den mer subtila kritiken i La Rčgle du Jeu som troligtvis kräver en bra förståelse av det politiska klimatet i Frankrike för att uppskattas fullt ut ska inte underskattas. Jag ska inte säga att jag tyckte filmen var jätterolig men ibland får den till det och den lyckas ändå hålla mig road hela vägen igenom. Den mesta humorn kommer från skarp dialog och för variationens skulle klämmer Renoir in lite stumfilmsinspirerad slapstick vilket fungerar bra för det mesta och passar den senare delens ökade intensitet.

Det som är det mest imponerande med filmen är egentligen regin som med en aktiv och nästan ständigt rörlig kamera flyter mellan karaktärerna och ger en perfekt överblick av allt som ständigt kastas på tittaren. Klippningen till detta är väldigt precis och känns nästan revolutionerande. Det finns ett väldigt flyt i bildströmmen som gör det behagligt att titta på. Slutscenen sluter cirkeln på ett fint sätt och den tillsammans med allt rörande jakten är favoritdelarna.

Blev inte riktigt så kär i den som jag hade hoppats på men det är en film jag kommer behöva återbesöka troligtvis flera gånger och som ändå var väldigt bra.

3.5/5

Fin recension och jag håller med i mångt och mycket även om jag föll pladask för den. Tyckte faktiskt att den var ännu bättre andra gången, då det är rätt mycket rävspel och liknande att hålla koll på vid en förstatittning.

Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
L'année derničre ā Marienbad

Filmen utspelar sig på ett stort hotell med en fantastisk trädgård och den handlar kort och gott om att en man försöker övertyga en kvinna om att de träffats där ett år tidigare.
Filmen har två berättare, mannen och kvinnan.
Deras historier är i konflikt med varandra och ingen av berättarna är pålitliga, det är med andra ord upp till tittaren att avgöra vad som hänt.
En av mina favoritaspekter av denna filmen är hur mystiskt hotellet känns.
Folket som vistas där är så distanserade från varandra att jag tidigt i filmen börjar undra om inte hotellet är någon form av metafysisk kraft, ungefär som hotellet i Shining.
Hela filmen känns som en scen ur Kafkas roman Processen, det är någonting som är fundamentalt fel med allt som händer men det är svårt att sätta fingret på vad.

Jag gillar denna filmen väldigt mycket men den är väldigt krävande. Om man inte är på det humöret att man orkar reflektera intensivt över det som utspelar sig så tror jag inte att man kommer gilla den. Man behöver tycka om diffusa filmer där mycket lämnas öppet helt enkelt.

4 / 5

Roligt att du är tillbaka! L'année derničre ā Marienbad verkar riktigt grym och jag älskade Resnais Hiroshima Mon Amour som du kanske sett?
Citera
2016-03-15, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Situations
Fin recension och jag håller med i mångt och mycket även om jag föll pladask för den. Tyckte faktiskt att den var ännu bättre andra gången, då det är rätt mycket rävspel och liknande att hålla koll på vid en förstatittning.

Roligt att du är tillbaka! L'année derničre ā Marienbad verkar riktigt grym och jag älskade Resnais Hiroshima Mon Amour som du kanske sett?

Tack!
Nej, det har jag faktiskt inte men det första jag gjorde efter att denna filmen spelat klart var att införskaffa just Hiroshima Mon Amour. Ska bli spännande att se.
Citera
2016-03-15, 18:58
Bannlyst
Farewell To The King (1989)

En mycket dålig film och går absolut inte att kolla på. Varning!

2/10
Citera
2016-03-15, 20:08
Medlem
toalet031s avatar
Witness (1985)

Trodde den skulle vara mycket bättre med tanke på att den vann 2 oscars och fick 4/4 av Robert Ebert, brukar hålla med i hans betyg ofta. Men faktiskt väldigt svag. Gillade i princip bara Harrison, alltid charmig och grym skådis. Alla dom andra kändes väldigt tillgjorda. Även musiken var i min åsikt nästan katastrof, märker ju minst sagt att det är 80-talet, vilket inte behöver vara negativt men det var de här. Riktigt svagt slut också. Kanske låter som jag hatar filmen men gick nog in med för höga förväntningar.

5.5/10
Citera
2016-03-16, 09:16
Medlem
Detropia

En dokumentär om staden Detroit och dess ekonomiska och sociala situation.
Ämnet är väldigt intressant då Detroit är i en sådan enorm kris att det knappt går att föreställa sig.
Dokumentären består mest av intervjuer med boende i Detroit och bilder på förfallna byggnader och spår av krisen. Eftersom alla intervjuade är outbildade lekmän så bjuds vi mest på ickekonstrktivt gnäll. Gnäll på globaliseringen, gnäll på de styrande, gnäll på kapitalismen men ingen bjuder på några tänkvärda uttalanden eller intressanta fakta.

På grund av att filmen är så ickeinformativ är den skitdålig. Dokumentärfilmarna har antagligen haft som ambition att låta Detroitborna själva ge sin syn på vad som behöver göras och vart problemen ligger och det blir bra ibland men det är svårt att bygga en hel film på den premissen. Jag tror inte att filmskaparna har satt upp ett syfte och några frågeställningar utan de har helt enkelt bara glidit runt och filmat och resultatet blir därefter. Inget syfte uppnås och inga frågor besvaras.

1 / 5
Senast redigerad av Chenille 2016-03-16 kl. 09:19.
Citera
2016-03-16, 12:10
Medlem
Bittersteels avatar
The man in the glass booth
Arthur Goldman (Maximillan Schell) är en judisk affärsman och en förintelseöverlevare som lever på Manhattan. Han är i det minst sagt udda, och säger ett gäng konstiga saker. Han pratar om irreleventa saker om det judiska livet och om nazister och sex. En dag blir han kidnappade av agenter från Israel och det visar sig att han är ienglighen är en SS officer som deltog i förintelsen. Nu ställs han inför rätta nere i Israel.
Filmen är baserat på pjäset vid samma namn av Robert Shaw och tog inspiration ifrån kidnappningen och rättegången av Adolf Eichmann. Filmen var också en del av American Film Theatre visningen av filmer basert på pjäser (https://en.wikipedia.org/wiki/American_Film_Theatre) och hela filmen är som en pjäs.

Maximillian Schell äger rollen som Arthur Goldman i filmen. Jag är ett stort fan av Schell som skådespelare och även här, är han extrem bra. Goldman är en galenpanna genom hela filmen och är ha n är vad man kallar på engelska "Large Ham". Han är extrem intensiv genom hela filmen. Inte undra på att han blev nominerade till en Oskar för den här rollen. Även resten av de som spelar med i filmen gör ett bra jobb.
Det enda nackdelen jag kan säga om den här filmen, är att den tar sin lila tid innan vi kommer till rättegången och det krävs att man har tålamod.

9/10
Citera
2016-03-16, 22:32
Medlem
HejAntons avatar
Still Life [1974] dir. S. Shadid Saless

Långsamt och minimalt om en man som jobbar med att sköta grindarna vid en järnvägskorsning. Jag hade sett fram emot den här väldigt mycket men just nu vet jag inte riktigt hur jag känner kring filmen. Kanske är det jag som har för mycket i huvudet för att kunna fokusera tillräckligt väl på en film av det här slaget. Jag får nog vänta ett par dagar med att faktiskt ge den ett betyg.

Pas De Deux [1968] dir. N. McLaren

Panflöjtar och piruetter. När jag först såg den för någon månad sedan var jag så uttråkad att jag stängde av halvvägs igenom, det gick bättre när jag hade den på en större skärm. Genomfört väl nog för att jag ska vara underhållen i 13 minuter men annars inget vidare.

Byt [1968] J. Svankmajer

Även känd som The Flat.
Oerhört häftig surrealistisk kortfilm om en man som finner sig inlåst i en lägenhet där ingenting beter sig som det ska. Trots att filmen knappt är 15 minuter lång hinner den blanda komedi och tragedi med Dali-aktig surrealism. Definitivt tidlöst och jag är redan intresserad av mer av Svankmajers verk. Kul att se att Juraj Herz, regissören bakom The Cremator, var inblandad med en kort skådespelarinsats. Bäst ikväll!
Citera
2016-03-17, 00:35
The exorcist 1973

Den klassiska skräck filmen om en flicka som blir besatt av en demon. Mamman försöker på alla sätt få hjälp och tillslut så tar sig en präst på sig att hjälpa flickan. Snyggt gjord och allt men kunde inte ta den seriöst. Började skratta när flickan högg sig mellanbena med korset. Men underhållande film, var mer en komedi för mig än en skräck film. Tyckte mamman i filmen gjorde en väldigt bra insats( känner igen henne från require from a dream. Max von sydow gjorde också en fin insats. Visst var den små läskig bitvis.

7/10

nr 2

Sigin in the rain 1952

Om en skådespelare som blir kär i en skådespelerska. Tyvärr har han en hemsk motspelerska som verkar vilja sabotera för hans lycka. Sen så är detta i början då ljudfilmerna börja komma. Motspelerskan röst är fruktansvärd för ljudfilm. Så de får den briljanta idén att använda den andra skådespelerskan röst i filmen. Riktigt bra och underhållande musikal med många kända sånger. Första gången jag ser denna film. Blev riktigt förälskad i den. Scenerna var nästintill perfekta. Energin man fick från huvudskådespelarna. Riktigt rolig och medryckande musikal. En välgjord feelgood film helt enkelt. Känner att jag kommer se denna flera gånger. Blev direkt en av mina favorit musikaler. Kul att höra vart de klassiska sångerna kommer ifrån.

10/10
Citera
2016-03-17, 00:37
Medlem
Psyko Dads avatar
En underbar jävla jul.
Tyckte den kändes som en trist rip off på Tomten är far till alla barn fast med lite mer ofokuserade och sämre och krystade skådisar.
Ganska seg och mkt ståhej om egentligen skitsaker.
Citera
2016-03-17, 10:58
Jungfrukällan av Bergman med bla max von sydow. Såg denna eftersom den är på min klassiker projekt och i nästkommande eliminationslek.

Handlar om en ungmö som rider till kyrkan för att lämna några ljus. Hon har en väldigt religiös far och mor. Sällskap så rider en annan kvinna från byn med henne som är gravid. Men den gravida kvinnan orkar inte fortsätta. Hon hamnar hos en skum man som hon flyr ifrån. När han kommer ikapp flickan så ser hon att hon blir våldtagen och mördad av 3 getfarmare. Getfarmarna söker sig senare omedvetandes att det är flickans föräldrar de kommer till för vila.

Intressant story och som alltid med Bergman filmer snyggt filmat. Bra skådespelar insatser. Men kände mig inte allt för tagen av filmen. Ser att ett flertal filmer har hämtat inspiration från denna. Var ju någon skräck film för några år sen med väldigt liknande tema.

3/5
Citera
2016-03-17, 20:15
Medlem
Gosifs avatar
Big fish från 2003 med bl.a Evan Mcgregor..

En underbar saga av Tim Burton. En av de bättre filmerna jag sätt på länge!

4/5!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in