2018-05-20, 12:10
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Anthropoid (2016) | 🌑🌑🌓🌕🌕 |

Den sanna historien om Operation Anthropoid under andra världskriget som var den tjeckiska motståndsrörelsens försök att mörda General Reinhard Heydrich - den tredje högst rankade officeren i nazistpartiet efter Hitler och Himmler. Heydrich var arkitekten bakom Förintelsen, och hans skräckvälde i Prag, från där han ledde styrkorna, gav han smeknamnet Slaktaren från Prag.

Andra världskriget är en aldrig sinande källa för spektakulära historier och Operation Anthropoid är sannerligen en av de mest fascinerande och historiskt betydelsefull. Jag hade dock inte hört talas om den innan - trots den stora roll den spelar i Tjeckiens historia och att det faktiskt gjorts en hel del filmer om den. Jag hittade den när jag kollade in vad Cillian Murphy har haft för sig på senare tid.

Händelsen är alltså extremt intressant, tyvärr är filmen en medioker historia. Det ger mer att gå in på Wikipedia och läsa om det i slutändan. Prag anno 1942 är vackert skildrad och ger en fin tidskänsla, inget fel där. Det är bara en så tråkig dramatisering som man blir alldeles sömnig av under första timmen - det finns väldigt lite som drar in mig i historien. Platta karaktärer, banala dialoger och framför allt tröttsamma klichér som att kasta in en totalt meningslös kärlekshistoria som inte bidrar med nåt.

Förberedelsen inför attentatet är bedrövligt tråkig. Men när saker börjar hända då rycks man ur sin dvala och jag börjar faktiskt gilla filmen. En spänning infinner sig - äntligen! Man börjar bry sig om våra hjältar och man inser vilka konsekvenser deras handlingar fick för Tjeckien - historiens vingslag träffar en och det träffar rätt hårt. Tredje akten är riktigt bra och det är uteslutande den som räddar upp betyget till en hyfsad nivå.

Cillian Murphy är som vanligt bra. Jamie Dornan (som numera ägnar sig åt BDSM) likaså men det är en hemsk tjeckisk brytning de har lagt på sig. Man vänjer sig inte ens vid den utan den stör filmen igenom.

Värt att se om så bara för att få med sig en historiskt intressant händelse men räkna inte med att bli särskilt underhållen förrän ungefär en timme in.
Citera
2018-05-20, 13:51
Medlem
Ambelains avatar
"Den 12. mann" - 2017
https://www.imdb.com/title/tt3300980/

Jonathan Rhys Meyers, samt massa norska skådespelare.

WW2 i Norge under ockupationen. Historisk film.
En grupp norska kommandosoldater ska landstiga i Norge för att sabotera och ha sig, men blir snöpligt upptäckta i sista stund av en nazistisk krigsbåt. Norrmännen spränger då sin båt i luften och simmar i land för att bli infångade av tyskarna.

Alla utom en.

Det är honom filmen handlar om.
Han är den tolfte mannen, och hans flykt genom det iskalla, snöfyllda vinter-Norge blev upphov till en Legend, en modern Myt om Mod, Vilja och Umbäranden, som fortfarande än i denna dag hålls vid liv av norrmännen.

Engelsmannen Jonathan Rhys Meyers spelar den ökände Gestapo-chefen Kurt Stage, mannen som leder jakten på den flyende norrmannen.
Han pratar tyska i filmen, inte engelska.

Vad ska man egentligen säga om filmen.
Den handlar om en man som flyr genom det norska vinterlandskapet. Som vadar och badar i iskallt vatten, för att sen springa illa frysande genom snön.
Med nazister hack i häl.

Flykten drar ut på tiden - vilket den gjorde i den historiska verkligheten också (vilket filmen aldrig missar en chans att flika in också), och han blir mer och mer illa åtgången av kyla och av förfrysta tår.
Det det bli värre, så då blir det värre.
Och värre.

Gestapo-chefen, som leder jakten, är den enda av nazisterna som tror att den flyende norrmannen faktiskt har lyckats överleva.
Han är så övertygad om det att han t.o.m. försöker bevisa för sina kollegor - och sig själv - att man kan överleva 20 minuter i iskalla norska fjordar utan att frysa ihjäl.
Så han börjar med att tvinga ut några krigsfångar ut i havet, där de får stå och frysa om fötterna medan han står vid stranden och tar tiden. Men inga klarar tiden ut.
Då tar han till slut av sig kläderna och stegar ut själv.

Men, som sagt, så ger han sig aldrig - trots att allt talar för att han har fel.
Han framställs som något ... fanatiskt ... i sin övertygelse, minst sagt.

---

Omdöme:
Norge har ju gjort ett antal filmer om ockupationen nu under de senaste åren.
Som tex "Max Manus" (ganska bra faktiskt) eller "Kongens Nei" (som handlade om den norske danskfödde kungens historia under den tyska ockupationens inledande skede). Den är också klart sevärd.

Så jag var allt lite förväntansfull inför denna filmen. Med tanke på hur väl de lyckats med de tidigare försöken, som borde det ju inte gå att misslyckas med en ny film om något så filmvänligt som en "plågad flykt under nazismens hemskheter".

Men, grejen är att ... de faktiskt misslyckades....
Något som inte Borde bli långtråkigt och långsökt, det blev just det.
Fast det är en historisk film, med god historisk anknytning, så framstår ändå berättelsen som allt för tillgjort och överdriven.
Regissören fokuserade liksom allt för starkt på det plågsamma, ville Verkligen få publiken att förstå exakt hur hemsk denna upplevelse var för den flyende norrmannen. Och han (regissören) missade inte ett enda tillfälle att riktigt Trycka in det i tittarens ögon.

Så, tyvärr blev det för mycket.
Det som blev lidande var själva Handlingen. I sin iver att visa lidandet så missade regissören att det krävs mer än bara lidande för att göra en film.

---

Betyg:

Jag vet faktiskt inte vad jag ska skriva.
Jag vet bara att jag själv inte hade velat se om den.

Vill man se filmer om Norge under ockupationen, så se hellre "Kongens Nei" och "Max Manus."
Citera
2018-05-20, 14:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Unknown world (1951)

Ett forskarlag är övertygade om jordens undergång, och bygger en underjordsfarkost för att hitta ett ställe för mänskligheten att överleva under marken.

Det är kärnvapenkrig man fruktar, därför bygger man, någon sorts, mekanisk mullvad (ser ut som en pennvässare), och ger sig iväg. Tydligen har man väldigt god syretillförsel, för det går utmärkt att röka pipa i farkosten.

Njä, det här var väl inte så himla lyckat, påminde en hel del om Jules Vernes Resan till jordens medelpunkt, fast här i lite modernare tappning.
2-/5
Citera
2018-05-20, 16:58
Medlem
Geomeisters avatar
Summer Dreams: The Story of the Beach Boys | Året var 1990
https://www.imdb.com/title/tt0100715/?ref_=fn_al_tt_1

En TV-film och det det inte många sekunder att förstå. Det är även en film om Beach Boys och den gör delvis sitt jobb. Det dyker upp någon text om att inget material som spelas i filmen är Beach Boys, men allt låter exakt som det. Antagligen hade dom inte råd med rättigheter, men lyckades ändå spela musiken.

Det är 60-tal och man får följa främst Brian och Dennis Wilson under deras liv. Tidsaspekten är rätt halvdant gjord. Filmen förflyttar sig i tiden med max lite skägg eller inte skägg som största tecken. Musiken finns där och det är soliga USA med snygga brudar och den tidens anda. Detta gör att filmen faktiskt är helt okej.

Jag är tveksam till om denna film bidrar med mycket för någon som gillar Beach Boys och är kunnig om bandet, men främst Dennis Wilsons karaktär bjuder på en del saker som gör att det är helt okej tillfällig underhållning.

Betyg?
Citera
2018-05-21, 20:51
Medlem
If…

Filmen utspelar sig på en engelsk privatskola med en väldigt hierarkisk struktur som för tankarna till Ondskan. Filmen är utkommen 1968 och är väldigt tydligt färgad av krigströttheten som följde andra världskriget samt tidens tendens att luta åt den politiska vänstern. Filmen är väldigt tydligt skeptisk till nationalism och konservatism.

Filmen bjuder på ett grymt framträdande från Malcolm McDowell, en del surrealistiska inslag och en stor portion brittisk humor.

Överlag en positiv överraskning som kan rekommenderas.
Citera
2018-05-21, 23:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Nyordning på Sjögårda (1944)

En större gård ägs och drivs av sedan genertioner av en militärfamilj, nu är frågan vem som ska ta över gården.

Väldigt spretig film, man verkar ha haft flera olika manus, och bytt lite sidor här och där.
2/5
Citera
2018-05-22, 21:38
Medlem
jsa86-xs avatar
Brute Force ( Med våldets rätt ) https://www.imdb.com/title/tt0039224/?ref_=nv_sr_1

Handlar om ett antal fångar som planerar att fly från ett fängelse. Fin uppladdning och väldigt spännande och den blev bättre och bättre ju längre filmen led.

Betyg? = 3,5/5
Citera
2018-05-23, 17:16
Medlem
Geomeisters avatar
Clear and Present Danger | Året var 1994
https://www.imdb.com/title/tt0109444...nm_flmg_act_29

Andra filmen med Harrison Ford som Jack Ryan. Största skillnaden mot den första kallad Patriot Games är att denna har mindre action och handlar betydligt mer om politik. Just denna omvändning respekterar jag då dom inte försökte göra samma film en gång till, men det är en ganska lång film och det politiska blir aningen segt. Åtminstone för min del.

Harrison Ford är inte i ett så stort fokus som man skulle kunna tro utan det finns en mängd olika halvstora/halvsmå karaktärer som för filmen framåt. Det är mycket hopp mellan scener vilket inte riktigt är något jag brukar gilla, men här är det gjort relativt väl.

Handlingen har "man" sett förut ungefär, men det finns många perspektiv och tillräckligt med personlighet samt originalitet för att göra filmen sevärd. Dialogen i filmen är ofta bra också. Soundtracket av James Horner är inte dumt heller!

Betyg?
Citera
2018-05-23, 22:19
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ogift fader sökes (1953)

En midsommarafton träffar en ung dam en ung man på en dansbana, dom kommer ifrån varandra, och hon är med barn.

En kvinnofilm, så jag är kanske inte riktigt målgruppen.

Faktum var att jag valde att se den tack vare Öllegård Wellton (ett av svensk film ballaste namn, mest känd som filmmamma till Tommy och Annika)

Men faktum är att det var en väldigt långsam film, kändes som om den aldrig tog slut.
Men ett intresant tidsdokument var det i alla fall.
2/5
Citera
2018-05-24, 04:28
The Boy.
Citera
2018-05-24, 14:11
Medlem
Geomeisters avatar
La La Land | Året var 2016
https://www.imdb.com/title/tt3783958/?ref_=nv_sr_1

Vilken knockout! Jag brukar klaga på att dagens film klipper dåligt och annat. Den här är visuellt fantastisk. Drömlik miljö, fina färger, bra variatation på dans och scener, klippning och koreografi som skulle få John Travolta och hans gamla "Grease" att gråta! 5 / 5 i betyg på detta.

Handlingen då? Första halvan är mycket som en musikal, men filmen får en vändning och blir mer av en vanlig spelning närmare andra halvan. Första halvan har ganska högt tempo. Den andra är lite långsammare.

Trots att filmen har en feelgood och drömlikt kvalitet finns det mycket verklighet i handlingen och dialogen också. Det är inte bara dans på rosa moln. Vilket uppskattas för en som kanske inte är stormförtjust i bara dans och sång en hel film. Det gör dock att filmen haltar lite i tempo.. Den kan nog anses vara väl seg på sina platser. Vilket är den enda riktiga kritiken jag har här.

Jag gillar att filmen blandar det traditionella "flicka möter pojke" med lite mer historia, jazz, verklighet. Jag kan tänka mig att filmen fått en del yngre att börja bemöta jazz lite annorlunda. Musiken i filmen är väldigt välgjord på alla sätt och vis. Även stor variatation på hur den är inlagd.

Betyg?
Citera
2018-05-24, 21:39
Medlem
Geomeisters avatar
Cocktail | Året var 1988
https://www.imdb.com/title/tt0094889/?ref_=nv_sr_1

Tom Cruise största fördel som skådespelare, enligt mig, är hans charm. I denna film används den charmen mycket. Speciellt i starten. Med tiden blir filmen mer och mer seriös vilket tyvärr blir till filmens nackdel. Det blir mer substans till det hela, men underhållningsvärdet minskar. Vem som helst hade kunnat skrivit denna handling.

Elisabeth Shue (vem med i första Karate Kid) ser perfekt ut för sin roll och gör den hyfsat. Det är dock dialogen mellan Tom Cruise och Bryan Browns karaktär som gör det mesta av filmen. Med den mer seriösa undertonen hänger inte riktigt resten av filmen med.. Den är antagligen för mycket 80-tal för att man ska ta in det seriösa.

Här verkar jag och folket på IMDB helt ense om betyget. Är man intresserad av Tom Cruise karriär är inte det här någon av dom viktigare filmerna, men den funkar som tillfällig underhållning.

Betyg?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in