SSF:
Come and See (1985) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |
Florya, 16 år, drömmer om att ansluta sig till den sovjetiska partisanrörelsen som håller på att slåss mot de invaderande nazisterna i nutidens Vitryssland. När han hittar ett gevär får han plötsligt möjligheten, och med stor entusiasmen är han nu en del av partisanerna (till hans familjs förtvivlan). Hans romantiska syn på kriget krossas dock snabbt när han bevittnar grymhet efter grymhet - människans mest brutala sida - och han börjar tappa förståndet.
Jag sträcker mig inte så långt som att kalla den världens bästa krigsfilm - som den har ett rykte om sig att vara - men det är definitivt något av det mest omskakande jag har sett. Bildspråket osar död från första stund och spelar upp scen efter scen som är något av det värsta man sett på film - krigets vansinne har sällan skildrats så skoningslöst. Speciellt eftersom det inte är ett dugg överdrivet om läser om hur grymma nazisterna var under Operation Barbarossa (invasionen av Sovjet), och i sin tur hur grymma partisanerna var som vedergällning.
Den är dock alldeles för konstnärlig med teatraliskt skådespel för att den ska bli mästerlig i mina ögon. Jag föredrar struktur och kontext - det bjuds det inte så mycket på här utan det är mer en upplevelse med surrealistiska inslag. Visst, en resa ner i galenskap sett från ett barns ögon ska kanske inte vara så vettig, men jag har generellt svårt för utdragna mardrömssekvenser där karaktärerna stirrar/skrattar/gråter rakt in i kameran. De få stunder då det är normal dialog andas jag ut.
Så, då har vi undanstökat att den artistiska stilen inte riktigt passar mig. Jag blev som sagt ordentligt omskakad ändå. Aleksey Kravchenko i huvudrollen har ett fantastiskt minspel och han förstärker verkligen krigets fasor med sitt skådespel. Realism är så påtaglig att leran nästan skvätter ut ur skärmen och man kan känna lukten av krut och bränt kött.
Det här är en av de mest obehagliga krigsskildringar man kan ta del av. Det är bara eländigt, hela tiden, hopp existerar inte. Vilket också kanske gör den till den mest ärligaste krigsfilmen? Den är oförglömlig och kan inte rekommenderas nog. Om man känner sig redo vill säga.