Pride and Prejudice and Zombies (2016)
Zombies, uppätna hjärnor och klassisk romantik i brittisk 1800-talsidyll i denna omgjorda experimentella version av Jane Austins klassiska verk "Stolthet och fördom".
Jag ska vara helt ärlig och säg jag inte alls är bekant med Pride and Prejudice. I den meningen är jag mer bekant med Sense and Sensibilty som jag åtminstone sett en film av gjord av ingen mindre än Ang Lee. Detta var såklart i skolan också.
Pride and Prejudice and Zombies är i samma ton som med de andra kända klassiska sagorna idag fast med en twist. Hansel & Gretel: Witch Hunters, Abraham Lincoln: Vampire Hunter. Båda två njöt jag mer av än denna. Det är i grund och botten berättad som jag antar den vanliga Pride and Prejudice berättelsen bara att de har slängt in zombies i den, för det är det som är populärt just nu.
Av just den anledningen satt jag och var mest uttråkad under filmens gång.
Vad jag blev mest förbannad på är ett ord: "PG-13". Detta är en zombie rulle, vad är det jag förväntar mig av i en zombie film? Blod, gore, smuts. Inte ett enda utav det fick man här. Filmen klippte bort varje gång någon blev halshuggen eller filmade från karaktärens perspektiv. Allt detta för att studion ska kunna få in en yngre publik och tjäna mer pengar. Vilket i slutändan skadar filmen riktigt rejält.
Där finns nästan ingen poäng för en person som mig att se en sådan här film när de klipper bort poängen med varför jag ens gick och såg den. Jag förstår att filmens huvudpoäng är att göra Pride and Prejudice berättelsen, och zombierna i andra hand. Det förväntade jag mig innan jag gick in. Men om du nu ska ha zombies i din film, våga visa blod, gore och smuts.
Karaktärerna blev aldrig smutsiga. Det var alltid finklädda och fick aldrig en skråma eller ens blod på sig när de väl dödade zombierna. De såg likadant ut som när de satt och drack te och åt scones.
Filmen skulle vågat mer i den aspekten och det gjorde att filmen led otroligt mycket, och hade lätt kunnat bli en underhållande och unik liten film hade den varit "R" och inte "PG-13".
Karaktärerna var heller inte särskilt bra skrivna. Filmen förlitade sig för mycket på att visa hur "awesome" dessa kvinnorna är genom att vara tuffa och slakta zombierna som krigare nästan. Men det ger dem ingen personlighet. Ska jag bara per automatik tycka det är coolt och dem är intressanta för de är kvinnor som är tuffa och slaktar zombies för de är utbildade som det? I den biten blev jag påmind av en annan film jag hatar mer än denna, nämligen Sucker Punch. Som förlitade sig för mycket på hur coola kvinnorna skulle se ut i actionscenerna än att ge dem personlighet.
Filmen måste ge oss en anledning till varför jag ska bry mig om dessa karaktärerna som vi följer. I nuläget brydde jag mig inte om vilka som dog alls. Jag ska väl inte förlita mig på att jag känner till källan, Pride and Prejudice sedan innan för att förstå mig på dessa karaktärerna.
Jag begrep mig heller inte på skurkens poäng i filmen. Okej jag förstod att han ville ta över världen med zombies, den biten förstod jag. Men det förklarades aldrig riktigt varför han ville gifta sig med huvudpersonen för att sedan kidnappa en av systrarna.
En av mina vänner förklarade sedan för mig att han kidnappade en av systrarna för att komma åt Mr. Darcy (spelad av Sam Riley). Som var ett hot mot zombierna då han är en av de bästa zombie dödarna. Men i så fall känns det väldigt tunt i handlingen och skurkens plan. Faktiskt rätt så barnsligt rent ut sagt. Det förklarar heller inte varför han vill inleda en romans med Elizabeth Bennet. Antagligen för att filmen följer Pride and Prejudice mer rättfärdigt. Men den handlingen fungerade inte riktigt i denna filmen, och blev mer en förvirring.
Twisten är också att han själv är en zombie, något man listar ut väldigt tidigt.
En positiv jag vill ge filmen är att den ser fin ut att kolla på. De har lyckats med miljöerna och fånga den där eran av England på 1800-talet.
Jag gillade även Matt Smith en hel del. Vilket egentligen inte borde funka då han är comic-relif karaktären i filmen. Men han spelar den väldigt bra och balanserad. Det är nästan som att han själv vet vad det är för film han är med i, medan alla andra skådespelar som de är med i en riktig Pride and Prejudice film. Så han fick mig att skratta faktiskt och var höjdpunkten i filmen.
I sin helhet misslyckades filmen att pricka rätt. Det är tråkigt för detta hade verkligen kunnat varit något extra. Hade man bara gått och gjort filmen till en "R" och visat blod och gore effekterna när man slaktade zombierna hade filmen verkligen levererat på underhållningsnivån. Men när man klipper bort från till varför jag personligen gick och såg filmen finns där inte riktigt någon huvudpoäng med den.
Den spelas mer som en Pride and Prejudice film och lagt till zombies för att det är det populära nu. En twist på en klassisk berättelse och zombies. Bingo, vi har en vinstlott! Men genom att göra det till en "PG-13" så blir filmen väldigt tråkig i långändan. Jag kan inte njuta utav zombierna då filmen klipper bort från deras mördande, också är man fast i en Pride and Prejudice film som spelas väldigt identisk skulle jag tro med hur den riktiga Pride and Prejudice är.
Karaktärerna är heller inte välskrivna och filmen förlitar mer på att kvinnorna ska se balla ut genom att vara tuffa än att ge dem personlighet.
Det bästa med filmen var set designen som de verkligen lyckats med och Matt Smith som räddar filmen från att bli en riktig tråkfest.
Idén är häftig, vilket gör att jag uppskattar filmen på den fronten. Men det är ungefär som Pixels fallet också. En bra idé som försvann i produktionen.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1374989/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=foGraEVNI0s