2018-05-24, 23:32
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Kansas city confidential (1952). 4 maskerade män

En smart rånkupp mot en bank utförs i Kansas city, ett oskylidigt blomsterbud får skulden, och försöker ta rätt på de skyldiga.

En riktigt klurig noirfilm, såg den även i nov.-15, men den var så bra, så det fick bli en gång till när den visades i TV.
Lee van Cleef i en tidig roll, inte helt lik sigsjälv, eller hur vi ska uttrycka oss.

Tycker om det här. 4/5
Citera
2018-05-25, 02:43
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Ogift fader sökes (1953)

En midsommarafton träffar en ung dam en ung man på en dansbana, dom kommer ifrån varandra, och hon är med barn.

En kvinnofilm, så jag är kanske inte riktigt målgruppen.

Faktum var att jag valde att se den tack vare Öllegård Wellton (ett av svensk film ballaste namn, mest känd som filmmamma till Tommy och Annika)

Men faktum är att det var en väldigt långsam film, kändes som om den aldrig tog slut.
Men ett intresant tidsdokument var det i alla fall.
2/5
Var såg du den?
Citera
2018-05-25, 06:26
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Var såg du den?
Visades på TV1, tisdags, 22/5

Vad lockar er att se den ?
Citera
2018-05-25, 14:00
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Cargo (2017) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

En epidemi har spridit sig över Australien och smittan har förvandlat merparten av befolkningen till våldsamma zombies. Andy, hans fru och deras dotter är bland de få överlevande - en bebis är dock oerhört riskfyllt att ha med sig och de tvingas ta svåra beslut för att överleva.

Hörde jag post-apokalyptisk film? I'm all over it! Som jag säkert nämnt förr är det ett favorit-tema, oavsett om det gäller film, spel eller böcker. Jag bara älskar känslan som råder - laglösheten, utsattheten, det är något väldigt filosofiskt som infinner sig när döden plötsligt är högst påtaglig och reglerna som samhället byggt upp i århundraden inte längre gäller.

Känslan som infinner sig när jag tittar på Cargo? Njaee, inte mycket till känsla alls faktiskt utan mest apati. En zombiefilm som utspelar sig i Australiens karga landskap och där fokus inte ligger på gore och skräck utan mer på överlevnad låter väl som en hyfsad bra grund i en trött genre - men resultatet är inte mycket att kasta på grillen. Tyvärr lyser amatörkänslan, rentav skolprojektet, igenom alltför mycket. Cargo var också ursprungligen en kortfilm.

Den kommer helt enkelt aldrig fram till något särskilt intressant, man har sett det förr och kan förutspå ungefär allt som kommer hända. Det gör att segheten sätter in tidigt. Dessutom gjorde vissa scener mig rentav förbannad över hur hastigt de avslutar dem - mitt i dramatiska händelser där livet står på spel klipps det plötsligt till att de är utom fara och man lämnas undrande; vänta nu, hur tog de sig ur den situationen?

Martin Freeman är helt perfekt i rollen som en vanlig familjefar som hamnat i en extraordinär situation. Sympati är viktigt i såna här filmer, och det känner man för Freeman direkt. Han bär filmen, resten av skådespelarna är på en lägre nivå. Spåret med Aboriginerna gav mig inte mycket utan det känns mest uttjatat.

Avslutningen är känslosam ändå och lyfter filmen, trots en seg resa dit. Igen tack vare Freemans's briljanta prestation vilket cementerar uppfattningen att utan han hade det här varit en ren snoozefest.

Ursäkta mig medans jag sätter på The Road (2009) än en gång istället.
Citera
2018-05-25, 15:11
Bannlyst
Girl Lost Kim som är prostituerad introducerar sin 14-åriga dotter Shara för branschen och ser till så hon även börjar dra in lite pengar. Efter ett bråk sticker Shara iväg och börjar dra in pengar på gatan. En fin liten rumpa och tonårsbröst gör många män kåta så pengarna börjar rulla in. Varför bry sig om åldern på en hora när fittan är så trång?

Samma film som B-filmen Nowhereland från 2016.

4/10
Senast redigerad av pethom 2018-05-25 kl. 15:22.
Citera
2018-05-25, 23:19
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Cargo (2017) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Ursäkta mig medans jag sätter på The Road (2009) än en gång istället.
Jag är också rätt svag för postapokalyptiska scenarion, oavsett om det är bok eller film (eller spel för den delen även om det inte blir mycket sådant nu för tiden). Det där bådade dock inte gott. Kanske att jag ser den någon gång i framtiden ändå, i brist på annat, men det är ingenting jag kommer prioritera på länge än. Trist. Tack för recensionen i alla fall.

The Road däremot, där snackar vi. Den är helt fantastisk, både som film och bok.
Citera
2018-05-26, 00:40
Medlem
filmklubbenpodcasts avatar
Såg om skräckmästaren Juame Balaguerós fantastiska "Sleep Tight" igår.

Tight thriller om psykisk ohälsa, ensamhet och avundsjuka. Den vågar ta sin tid och långsamt bygga karaktärer ändå upp till ett rejält pulshöjande klimax. Fylld till bredden av obehag och omoral.

Otäck, vacker och sinnesjukt välspelad!

4/5
Citera
2018-05-26, 01:10
Medlem
Call Girl (2012)

En bordellmamma kopplar samman högt uppsatta politiker med minderåriga tjejer. Polisen är dom dock på spåren...

En svensk version av Scandal, med den väsentliga skillnaden att skandalen uteblir, och att regeringen inte faller. Bra soundtrack, speciellt ledmotivet, och bra skådespel.

Betyg: 3+/5
Senast redigerad av mystic_handyman 2018-05-26 kl. 01:13.
Citera
2018-05-26, 06:49
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samizdat
Jag är också rätt svag för postapokalyptiska scenarion, oavsett om det är bok eller film (eller spel för den delen även om det inte blir mycket sådant nu för tiden). Det där bådade dock inte gott. Kanske att jag ser den någon gång i framtiden ändå, i brist på annat, men det är ingenting jag kommer prioritera på länge än. Trist. Tack för recensionen i alla fall.

The Road däremot, där snackar vi. Den är helt fantastisk, både som film och bok.

Jag tycker Cargo är värd att se om du är sugen på den. Jag är nog överlag kanske mer kritisk än andra, så ta inte mina ord som någon sanning.
Citera
2018-05-26, 09:56
Medlem
toalet031s avatar
Solo: A Star Wars Story (2018)

Tyvärr en väldigt medioker film. Komedin missade mig nästan alltid. Storyn har du sett innan. Solo's starkaste sida är samspelet mellan karaktärerna men det når aldrig några nya höjder.
Jag köpte Alden som Solo men det var aldrig någon gråzon vart solo stod mellan de onda eller goda utan han ler mest hela tiden, tyvärr.

Jag hoppas verkligen dom inser att dom behöver ta risker och inte spela safe hädanefter med dessa anthology filmer.

Betyg: 6/10
Citera
2018-05-26, 10:41
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toalet031
Solo: A Star Wars Story (2018)

Tyvärr en väldigt medioker film. Komedin missade mig nästan alltid. Storyn har du sett innan. Solo's starkaste sida är samspelet mellan karaktärerna men det når aldrig några nya höjder.
Jag köpte Alden som Solo men det var aldrig någon gråzon vart solo stod mellan de onda eller goda utan han ler mest hela tiden, tyvärr.

Jag hoppas verkligen dom inser att dom behöver ta risker och inte spela safe hädanefter med dessa anthology filmer.

Betyg: 6/10

Det låter som ett tråkigt omdöme tycker jag. Tänker inte själv se filmen på bio. Ron Howard har många gånger regisserat fängslande filmer.

Solo är väl en solklar bad boy som man både kan se som en bandit och charmör.
Citera
2018-05-26, 11:21
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Det låter som ett tråkigt omdöme tycker jag. Tänker inte själv se filmen på bio. Ron Howard har många gånger regisserat fängslande filmer.

Solo är väl en solklar bad boy som man både kan se som en bandit och charmör.
Ja enligt mig är det värre att dom stannar på fast mark utan att försöka sikta högre. Hellre risker och faila än att bara spela det safe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in