SSF:
Memphis Belle (1990) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |
Det amerikanska B-17 bombplanet Memphis Belle är bara ett uppdrag ifrån att fullföra sin tjänstgöring på 25 uppdrag - något inget annat plan lyckats med tidigare. Ett sista uppdrag för besättningen som sett sina kamrater bli nedskjutna en efter en över Europa, ett sista uppdrag innan de får åka hem där berömmelse väntar. Stämningen är nervös, det hålls hårt i lyckoamuletterna. Och det uppdraget visar sig bli det farligaste.
John Lithgow sätter tonen i inledningen med ett käckt narrativ medans vi ser våra hjältar spela amerikansk fotboll. Det är ingen tvekan vad som väntar här - en okomplicerad krigssaga som följer mallen. Och det är också därför jag sänker min gamla ungdoms-fyra i betyg till tre. Det är väldigt förutsägbart och snällt, nästan lite tunnt på sina ställen. En typisk matiné som är svår att inte gilla.
Spänningen under andra halvan hänger på att vi har kommit nära besättningen och det lyckas filmen hyfsat med. Många kända ansikten tidigt i deras karriär hjälper - uppbyggnaden med en dans kvällen före flygningen där det raggas tjejer (under förevändning att det här kan vara deras sista kväll i livet, självklart) och ångesten dövas med alkohol är medelmåttig när det kommer till att lära känna karaktärerna. Jargongen i gruppen är precis vad man förväntat sig, det är inte Platoon (1986) klass på grälen direkt.
Det jag gillar mest är när de kommer upp i luften. Närvaron är fantastisk när vi trängs tillsammans med de tio grabbarna i planet och jag älskar detaljrikedomen i hur planet fungerar och deras uppgifter som de sköter som proffs. Luftstriderna är välgjorda men effekterna lite daterade - en sekvens där ett plan delas i två och en soldat ramlar ur blir mer komisk än fruktansvärd. Men spänningen finns där, absolut.
Jag måste nämna Billy Zane som är min favorit i filmen, både karaktären och skådespelarprestationen. Det är fina prestationer överlag men väldigt snälla och förutsägbara, Zane's karaktär är åtminstone inte endimensionell.
Trevlig film! Fin underhållning och en intressant, verklighetsbaserad historia. Dock på tok för tillrättalagd.