En farkost landar på jorden, och snart krälar ett par jättelika sovsäckar omkring och äter folk.
Detta är, vad jag kan påminna mig, den sämsta film jag någonsin sett.
Man har, nästan genomgående, använt en speakerröst som beskriver händelseförloppet, däremellan har det varit musik, och enstaka talade ord.
Lite förvånande att den gjord så sent som 1964, man kan tycka att man borde ha vetat bättre då.
Om ni undrar varför jag ser sånt här, så har jag fått ett uppdrag att hitta "misslyckade" filmer, och av nyfikenhet kikar jag på några.
Undrar om man inte ser något så ovanligt som en Skoda Felicia.
1/5 Det här var riktigt taffligt på alla punkter. (2,1 på imdb)
Med det klassiska soundtracket (du kommer känna igen det!) och vackra färgglada miljöerna fick jag direkt positiva vibbar av denna film. Starten blev dock rörig, men efter en stor händelse var jag på banan igen.
Det här är en klassisk western på alla sätt. Om man tänker på andra nutida westerns som Django Unchained eller The Hateful Eight är denna betydligt mer lik den första i ton. Jag gillar främst första halvan av denna film. Det är bra skådisar och sköna karaktärer man möter. Känns verkligen som något man skulle kunna se i en gammal klassiker.
När jag sett klart denna film var jag riktigt glad. En modern western som verkligen fall i min smak, men när jag tänkt lite kring helheten känns det som att andra halvan inte levde upp till sin potential. Det finns en period som är lugn, där skulle det kunna hända betydligt mer. Inte action utan bara MER.. Mer band mellan karaktärerna, mer dialoger, mer musik osv. Sista delen av filmen är inte dålig som så, men det blir aningen rörigt och "det underliggande" i filmen hade dom kunnat göra mycket mer med. Det finns även enstaka moment som inte riktigt passade in..
Chris Bratts karaktär när han dör. Ethan Hawk när det gäller hans förflutna (det blev mest konstigt, hade kunnat visas på betydligt bättre sätt).
Att göra alla karaktärer så olika som möjligt, en mörk, en asiat osv. Kan kännas PK, men tycker det fungerar. Det blev bra, MEN, med så många "huvudkaraktärer" och andra omkring är det för lite fokus kring alla. Alla får skina en liten stund. Sedan blir dom bara en i ett pussel. Jag hade gärna sett att alla fått skina mer.
Det är tråkigt det som hände med James Horner (RIP - Googla honom om du inte vet vem det är). Han dog i en flygolycka medan filmen gjordes.
Gillade karaktärerna överlag. Flera kul scener. Bra återanvändning av soundtracket. Snygga miljöer. Trots negativ kritik gillade jag denna film. En stabil modern western på många sätt, men når inte riktigt sin potential. Har inte sett originalet och är definitivt sugen på att göra det.
Det här är verkligen inte en film för vem som helst. Och det är den sämsta Milos Forman-film jag sett hittills. Det är två kortfilmer på samma tema som satts ihop till en film. Verkar vara gjord i en mer eller mindre helt dokumentär stil med endast några minimala sekvenser som är scriptade med skådisar. Jag skulle till och med vilja säga att det inte är dokumentär förresten utan dokumenterande stil. Med undantag för de pyttesmå fragmenten som är spelfilm saknas helt ett narrativ, kameran är mest uppställd och dokumenterar ett skeende utan egentligen början, mitten eller slut.
Den första något kortare delen pendlar mellan två olika blåsorkestrar som repeterar och dirigenterna som viftar och talar om vikten av att träna och hur det ska låta och så vidare. Lite motorcykelrace är inslängt mitt i allt också. Rätt tråkigt.
Den andra lite längre delen är en sångtävling för kvinnor. Det är som ett lite taffligare Idol i en öststat på 60-talet och det är ganska charmigt men avsaknaden av narrativ gör det också rätt oengagerande.
Det här är verkligen inte en film för vem som helst. Och det är den sämsta Milos Forman-film jag sett hittills.
Aa dom där är riktigt jobbiga att genomlida. Jag tycker även att Fireman's Ball var riktigt djävla olidlig. Däremot kan jag tipsa om Loves of a Blonde om du inte redan har sett den.
Aa dom där är riktigt jobbiga att genomlida. Jag tycker även att Fireman's Ball var riktigt djävla olidlig. Däremot kan jag tipsa om Loves of a Blonde om du inte redan har sett den.
Firemans Ball är ändå lite lustig på nåt sätt, i all sin fånighet. Talent Competition är som Firemans Ball om man tar bort all fånig humor och 90% av den redan minimala handlingen. Det Svarta Fåret var acceptabel. Generellt är hans tjeckiska filmer lite för tråkiga och de tar inte vägen nånstans. Loves of a Blonde är den jag inte sett. Annars är min favorit av hans filmer den första han gjorde i USA, Taking Off.
Firemans Ball är ändå lite lustig på nåt sätt, i all sin fånighet. Talent Competition är som Firemans Ball om man tar bort all fånig humor och 90% av den redan minimala handlingen. Det Svarta Fåret var acceptabel. Generellt är hans tjeckiska filmer lite för tråkiga och de tar inte vägen nånstans. Loves of a Blonde är den jag inte sett. Annars är min favorit av hans filmer den första han gjorde i USA, Taking Off.
Loves of a Blonde är helt ok. Det är inte så mycket satir utan det är mer realism / drama. Det fungerar bättre för mig.
Jag har inte sett Taking Off så den ska jag kolla in!
Håller med, såg mycket framemot Fireman's Ball innan jag såg den men herregud vilken tråkig smörja. Snacka om daterad humor både tidsmässigt och kulturellt. Blev inte jättesugen på att vidare utforska Formans tjeckiska filmografi.
Jag köpte denna film utan att hört talas om den. Såg filmen och gissade sedan EXAKT vad betyget på IMDB var
Bonus-materialet var kompakt och sevärt för denna film. Efter att sett det förstod jag vissa val som gjordes i filmen, men måste ändå vara kritisk. Det här är en dramafilm som berör "vad händer när vi dör" på ett intressant sätt. Trots att jag inte är troende för fem öre intresserade temat i filmen mig. Jag blev berörd av handlingen, men i detta finns det svag nyans av skräck och annat som nog i många ögon kan förvandlas till humor.
Filmen i sig är långsam, men hoppen mellan scenerna är många och snabba. Vet inte hur många enskilda scener i denna film jag skulle ge ett betyg över "mediokert". Skulle du t.ex. se denna på TV, gå iväg under reklamen och missa tre minuter av fortsättningen så kan det bli svårt att återfå "luckan" senare i filmen. Upplägget, grafiska händelser och även ganska mycket dialog lämnar mycket att önska. Några tankar under filmen gick mot "Sjätte Sinnet", men då handlingsmässigt. Den filmen var betydligt bättre konstruerad.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!