"Twisten" om man nu kan kalla den det är kanske något förutsägbar
Det är vad som gjorde filmen allt för dryg i mitt tycke då den drar ut på det som in i helvete.
Om man liksom förstår vart filmen ska sluta efter 10 minuter så är det bara jobbigt att se karaktärerna kämpa för att själv se det uppenbara i 1-2 timmar.
Såg en svensk film som hette "Flimmer". Lät den ligga länge för jag tänkte att det är väl bara skit och när jag började titta och såg Kjell Bergqvist som sig själv. Elak och vulgär så stoppade jag och tog ngt annat. MEN när jag väl tittade på filmen (hade inget annat) så blev jag överraskad. Jag fick många goda skratt där hemma i tevesoffan. Kul och begåvat visade det sig.....!:-)
Michael Caine skämtar sedan en lång tid tillbaka om att han gjort många skitfilmer och blivit rik på kuppen. Vilket egentligen inte är så konstigt. Karriärer går upp och ned. Livsstilen många skaffar sig är dyr. "Hollywood" väljer vilka som är inne och ute. Är man ute ett tag eller permanent tror jag "halvdana" filmer är ett schysst val ändå. Vanligtvis är det action för många - Michael Caine hoppade på vad som helst. Det här är sannolikt en av filmerna han syftar på.
Förutom Michael Caine är det tre andra karaktärer spelade av Joseph Bologna, Michelle Johnson och Demi Moore i majoriteten av filmen. Caine och Bologna är två medelåldersmän som åker på semester med sina två döttrar. Jag tyckte först valet av vem som var förälder till vem var konstigt då Caine och Johnson är relativt lika varandra och Bologna och Moore skulle passera bättre som släkt... Det visar sig dock snart varför upplägget är som det är.
Handlingen i sig är likt många komedier trams. Det är ett relationsdrama som inte direkt briljerar i skådespel eller upplägg, men olikt senaste decenniernas filmer med personer som Owen Wilson, Jennifer Aniston och Hugh Grant är handlingen betydligt mer tveksam för att bli en standard på TV. TV4 kommer säkerligen aldrig spela denna film på en fredagskväll. Det kan jag lova.
En del humor fungerar. Jag skrattade och log till flera gånger. Michael Caine är rapp i käften, övriga kan få till något kul ibland och mindre karaktärer dyker upp på ett onaturligt och konstlat sätt - Det kan dock vara lite kul även det.
.. Men varför är filmen så olik "dagens" komedier? Här kommer en rejäl spoiler som inte lär ses om man faktiskt vill se filmen!
Michael Caine får ihop det sexuellt med sin bästa väns dotter. Jag vet inte så mycket om Michelle Johnson (känner dock igen henne ), men här framstår hon lite som en porrstjärna som vill få en fot in i Hollywood. Hon är ögongodis och bjuder på mycket av sig själv (om du fattar vad jag menar). Det sexuella/romantiska syftar i enstaka scener till pedofili vilket är jävligt skumt/besvärligt.. Att Michael Caine var med på hennes dop och älskat henne sedan dess. Hon har alltid haft en förälskelse i honom. Det blir i ett fåtal scener mer en knepig porrfilm än en komedi. Trots att Johnson givetvis inte är ett barn i filmen utan en relativt vuxen som spelar något yngre.
Demi Moore spelar en oskyldig roll där det är tydligt att hon och Michelle Johnson tackade ja till helt olika roller trots att dom instinktivt kan anses vara lika.
Samtidigt! Säg att du är i medelåldern och nära en skilsmässa. En tjej som är snyggare/sötare än någon du sannolikt haft ihop det med kastar sig på dig. Skulle du verkligen avfärda det på grund av moraliska tankar eller bara leva ut fantasin? Det är enkelt att döma, men...
Annars så är 80-talet tydligt i filmens anda och dess musik. Kanske bara är jag, men jag gillar 80-tals filmer då dom skiljer sig så kraftigt i ton ifrån dagens filmer. Mindre politiskt korrekt samt att det känns som dom vågade vara mer spontana och spara saker som inte var med i manus. Det blir inte lika stelt.
En simpel komedi som lämnar flera känslor. Högst tveksam handling, men samtidigt rätt charmig och rolig.
Betyg?
IMDB: 5,8 / 10
Geomeister: Instämmer med IMDB!
Senast redigerad av Geomeister 2020-04-19 kl. 11:42.
You only live twice (1967). Man lever bara två gånger
Både ryssar och amerikaner blir av med rymdraketer och beskyller varandra för sabotage.
Ett storkrig står för dörren, James Bond kopplas in på fallet.
Naturligtvis ligger Spectre bakom snattandet av raketer, och Bond hittar deras gömma i en krater på en liten japansk ö.
Sedan kommer hela japanska gardet med några hundra ninjor. Anläggningen sprängs i bitar, och världen är räddad även den här gången.
Skaplig Bondrulle av den gamla goda skolan.
Bondbilen är en Toyota 2000 3+/5
Jag minns när denna film kom ut, ville se den och trots att den gått hur många gånger som helst på TV har jag aldrig sett den. När jag nyligen köpte den rekommenderade butiksförsäljarna denna och ena sa att han brukar titta på denna film en gång om året...
.. Jag kan förstå varför!
Man tittar på rollistan och daterad actionfilm/B-film är tankarna som ploppar upp. Fast nej, det här är en riktigt påkostad, genomarbetad och underhållande actionfilm som aldrig tar sig självt på för stort allvar.
Filmen introducerar snabbt att den kommer vara överdriven, rolig, men ändå med en bit av hjärta. Därefter blir det en intensiv resa där humor ofta baserad på populärkultur, action, passande musik, one-liners och oväntat smart handling följer. Det finns en stund mot slutet där filmen tappar lite intensitet, men det är en mild kritik ifrån min sida.
Det är mycket som händer, men tycker allt (eller det allra mesta) går ihop. Klichéer blandas ihop med genomtänkta uppföljningar. Några fåtal scener har inte åldrats 100 %, men med tanke på hur mycket som händer har filmen åldrats otroligt bra.
För mig känns det här som actionfilmen många eftersträvat att göra oavsett om Stallone, Arnold eller skaparna av någon B-film varit med på noterna. En film som garanterat fått andra på bättre humör, fått mig på bättre humör och förmodligen kommer göra så många gånger framöver. Hade jag sett denna som ung hade jag uppskattat den, men mycket hade gått över mitt huvud. Med det sagt måste det här varit en jäkla bioupplevelse om man tycker om denna typ av filmer!
Betyg?
IMDB: 6,9 / 10
Geomeister: Ett måste för alla som gillar lättsamma actionfilmer!
En chef över en begravningsplats visar sig ha voodooliknande egenskaper.
På hans kontor finns en karta över gravarna, många av dom är reserverade av folk som ännu lever.
En dag skiftar han en vit nål i kartan, mot en svart, svart för döda personer.
Personen dör samma kväll.
Han fortsätter att byta ut nålar, och ännu fler dör. Polisen tror inte alls på den här rövarhistorien.
Men polisen vill ändå prova vad som händer om en nål skiftas för en person som inte är landet.
Nålen byts ut mot en svart, och snart får chefen ett telefonsamtal om att även denna person är död.
Då kommer dödgrävaren inspringande på chefens kontor och är som förbytt.
Han erkänner att han mördat alla dessa människor, men inte den sista, och dör av skräck.
Nu kommer polisen och talar om att det var en fälla, mannen i utlandet var fortfarande vid liv, och man hade haft ögonen på dödgrävaren en tid.
Frågan är om b-skräckis är ordet, kanske c, eller d snarare.
Nej, den här behöver ni inte se, om ni inte vill se något så ovanligt som en Porsche 356 speedster. 2-/5
Det är vad som gjorde filmen allt för dryg i mitt tycke då den drar ut på det som in i helvete.
Om man liksom förstår vart filmen ska sluta efter 10 minuter så är det bara jobbigt att se karaktärerna kämpa för att själv se det uppenbara i 1-2 timmar.
Ja det kan jag hålla med dig om, det känns som att de gör en lite väl stor grej av hela uppenbarelse-delen, men tycker inte det drar ner helhetsintrycket av filmen. Att se karaktärerna hantera effekterna händelserna får framförallt på deras sexualitet var för mig mer intressant än att få veta exakt vad som hände.
Senaste jag såg var den nya dokumentären "Out of Shadows" som släpptes på youtube förra veckan och redan har fått miljontals views. Sjukt bra imo:
trailer: https://www.youtube.com/watch?v=G2GvTH5fIOk
Denzel Washington i en av hans tidigare filmer. Här försöker han sig på en engelska med afrikansk dialekt vilket blir mer roligt än bra. Ärligt talat är handlingen inte den bästa, upplägget är något ofokuserat och skådespeleriet inte direkt på toppnivå (ofta mediokert med undantag), men...
Filmen utspelar sig i Afrika och en sida av världsdelen jag sällan ser på film. Det är inte extrem fattigdom, korruption eller vackra savanner. Filmen visar en mer vanlig sida som känns välkommen. En sida som kanske borde visas mer i film generellt för att ge en mer rättfärdig bild av den gigantiska världsdelen Afrikan ändå är.
En del av filmens mindre roller tillför karaktär och levererar minnesvärda scener, det är skön självdistans till allt, det musikaliska i filmen är inget jag kommer köpa på soundtrack men det är riktigt välgjort och bara att se Afrika ur ett annat mer vanligt perspektiv gör att filmen står ut. Det är helt enkelt roligare att titta på än en film med liknande handling ifrån USA eller England som man sett så många gånger förut.
Det är en thriller och handlingsmässigt är den svagare än t.ex. Safe House eller The Equalizer, men på grund av ovannämnda saker står den definitivt ut mer i Denzel Washingtons katalog eller överhuvudtaget egentligen. Av dom trettiotvå filmer i hans katalog jag sett är den spontant bättre än kanske sju och likvärdig fem andra.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!