Der Kommissar und das Meer - In einer sternlosen Nacht (2016). Walter Sittler som Kommissarie Robert Anders, utreder ännu ett mordfall på Gotland. Denna gång en liten flickas död - hur hänger det ihop med traktens uppburna kvinnliga kommunalpolitiker, som på valaffischer överallt säger sig sätta barnen främst? Och vad har hon för hemligheter i sitt förflutna?
Intressant historia, där man inte genast insåg sammanhangen. Den var även förankrad i verkligheten, på så sätt att den tog upp socialrealistiska problem i samhället - samtidigt som man utnyttjar Gotlands romantik till max. En bra blandning av högt och lågt, kan man säga.
Det här var den första filmen i serien efter Marie Jungstedts deckare som jag såg, och det tog ett tag för mig att fatta hur det hängde ihop, när alla gotlänningarna talade flytande tyska..?

Blev förvirrande. De spelas alltså av svenska skådespelare men dubbas till tyska; jag fattar inte varför tyskarna fortfarande håller på så år 2018? Och varför svenskar också blivit inblandade i det?
Rättsläkaren spelas förresten av Inger Nilsson, och det känns som ett konstigt val. För hon ser fortfarande ut som Pippi, bara äldre och tjockare, och det är helt omöjligt att tänka sig henne som rättsläkare.
Sammantaget: sevärt!
6/10