2018-01-12, 22:22
Medlem
Geomeisters avatar
Vanilla Sky | Året var 2001
http://www.imdb.com/title/tt0259711/?ref_=fn_al_tt_1

Bob Dylan? The Rolling Stones? Peter Gabriel? R.E.M.? En film med mycket liknande musiksmak till min egen. Litet plus från min sida för det.

Filmen har bra casting. Tycker alla halvstora roller passar bra. Dialogerna känns ofta naturliga också vilket jag gillar. Tom Cruise är självklara huvudrollen och gör den ganska bra, men det är en svår roll och jag blir inte särskilt betagen av honom i detta.

Filmen börjar som en konstigt klippt romantiskt drama, men med tiden blir den konstigare och mot slutet påminner den om Brazil (Robert De Niro) eller Total Recall (Arnold). Då övriga skådespelare passar och dialogen ofta är bra gillar jag det romantiska. Det mer tekniska är jag inte lika förälskad i. Det är långtifrån någon standard Tom Cruise-rulle, det måste sägas.

När jag såg bonus-materialet förstod jag filmen lite bättre och jag kan tänka mig att den faktiskt blir bättre när man ser om den. Just nu är jag inte så tagen att jag måste göra det.. Kanske en vacker dag.

Betyg?
Citera
2018-01-12, 22:46
Medlem
Jag såg Lady Bird, en dramafilm med Saoirse Ronan i huvudrollen. Från 2017.

http://www.imdb.com/title/tt4925292/?ref_=nv_sr_1

Citat:
"In 2002, an artistically inclined seventeen-year-old girl comes of age in Sacramento, California".

Filmen var sävlig.
5 / 10.
Citera
2018-01-13, 01:37
Bannlyst
Ted Förkärlekens skull. Fantastisk film men också väldigt sorlig. Adam Pålsson spelade Ted helt fantastiskt. Likas med Peter Virtanen som spelade Keneth gärdestad.

Ger filmen 5/5. Se den!
Citera
2018-01-13, 01:54
Medlem
OleYellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katapulten
Ted Förkärlekens skull. Fantastisk film men också väldigt sorlig. Adam Pålsson spelade Ted helt fantastiskt. Likas med Peter Virtanen som spelade Keneth gärdestad.

Ger filmen 5/5. Se den!
Peter Viitanen*. Känns viktigt att klargöra.
Citera
2018-01-13, 08:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OleYeller
Peter Viitanen*. Känns viktigt att klargöra.

...och Kenneth Gärdestad. Stavning är viktigt!
Citera
2018-01-13, 08:38
Medlem
Voelsens avatar
Såg nyinspelningen av RoboCop. Fyfan vad dålig den var.
Citera
2018-01-13, 08:52
Medlem
Merwinnas avatar
Der Kommissar und das Meer - In einer sternlosen Nacht (2016). Walter Sittler som Kommissarie Robert Anders, utreder ännu ett mordfall på Gotland. Denna gång en liten flickas död - hur hänger det ihop med traktens uppburna kvinnliga kommunalpolitiker, som på valaffischer överallt säger sig sätta barnen främst? Och vad har hon för hemligheter i sitt förflutna?

Intressant historia, där man inte genast insåg sammanhangen. Den var även förankrad i verkligheten, på så sätt att den tog upp socialrealistiska problem i samhället - samtidigt som man utnyttjar Gotlands romantik till max. En bra blandning av högt och lågt, kan man säga.

Det här var den första filmen i serien efter Marie Jungstedts deckare som jag såg, och det tog ett tag för mig att fatta hur det hängde ihop, när alla gotlänningarna talade flytande tyska..? Blev förvirrande. De spelas alltså av svenska skådespelare men dubbas till tyska; jag fattar inte varför tyskarna fortfarande håller på så år 2018? Och varför svenskar också blivit inblandade i det?

Rättsläkaren spelas förresten av Inger Nilsson, och det känns som ett konstigt val. För hon ser fortfarande ut som Pippi, bara äldre och tjockare, och det är helt omöjligt att tänka sig henne som rättsläkare.

Sammantaget: sevärt!

6/10
Citera
2018-01-13, 10:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och Kenneth Gärdestad. Stavning är viktigt!

Haha såklart
Citera
2018-01-13, 15:10
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The return of doctor Mabuse (1961)

Mästerskurken Doktor Mabuse återuppstår, och hotar världen på nytt.

Här har man använt Fritz Langs mästerskurk Doktor Mabuse (jag vet att även Lang lånat skurken), man trodde han var död, men inget kunde vara mer fel.
Underbara Gert Fröbe (mest känd som Goldfinger) spelar inspektor Lohmann, och gör det bra.
Filmen är riktigt spännande

Filmen är tysk, men dubbad till engelska, vilket jag inte tyckte var något problem.
Lite märklig filmmusik, men det var modernt 1961.
4/5
Citera
2018-01-13, 21:42
Medlem
Geomeisters avatar
The Accountant | Året var 2016
http://www.imdb.com/title/tt2140479/?ref_=nm_flmg_act_7

Den startar som en halvkass nutida actionrulle. Massa saker händer, men ingen förklaring. Halvdant skådespel och man förstår ungefär vad som händer, men frågan är om man bryr sig..

Längre fram i filmen tillkommer lite riktig dialog och skådespel. Den tidigare allmänt röriga handlingen får flera poänger och man begriper det mesta. Från att vara en medioker actionrulle blir den ganska bra. Frågan är om det bra väger upp för allt halvdant? IMDB verkar tycka så.. Jag är mer osäker, men visst försöker den vara lite unik och tar upp ett udda ämne för action.

Funkar!

Betyg?
Svag 3 - 3 / 5
Citera
2018-01-13, 22:45
Medlem
mrbooms avatar
Såg The Accountant häromdan och Geomeisters recension är bra och kul att Ben Affleck fått en roll som han passar i. Betyg 6.5/10
Citera
2018-01-13, 22:49
Medlem
Professor Marston and the wonder woman. Lite annorlunda film om att skapa en seriefigur och lögndetektorn.
8/10 så det är ett toppbetyg till den. (7.2 på imdb)
Senast redigerad av Richenbacker 2018-01-13 kl. 22:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in