Du bör inte missa Out of the Past från 1947 med bl.a. Robert Mitchum och Kirk Douglas. Kirk gör förresten en av sina första filmroller i den. Nu var det iofs ett bra tag sedan jag såg den men jag tycker den var smått fantastisk.
Ja, den låter precis rätt på beskrivningen i alla fall. Den är på laddning! Men inte för ikväll, ikväll känner jag för något harmlöst, enkelt och romantiskt!
Franskt crime mystery drama. En film som aldrig väcker mitt intresse. Handlingen är för sävlig. Personerna lite intetsägande. Jag anar ganska snabbt vad det är frågan om. Jag vet inte om det är den dåliga bildkvaliteten, att franska kvinnor liknar varandra, att peronerna är intetsägande eller om handlingen är odistinkt, men jag blandar ihop vissa kvinnor. Kanske är det det franska språket som tråkar ut mig. Det känns bara avslaget. Mest är det väl nog att huvudpersonerna totalt saknar förmåga att förmedla dramat. Jag tvekar mellan en 4:a och en 5:a. Men det gör detsamma.
Uttråkad bankdirektörsfru, med kleptomaniska drag, får för sig att råna sin mans bank.
Någon sorts lättviktskomedi med en strålande Natalie Wood.
Kanske inte riktigt vad jag trodde, men visst gick den att titta på, även om den bitvis blev lite väl fånig.
Sheriffen på orten arresterar brodern till en gängledare. Gänget ser till att ingen kommer in, eller ut, ur staden.
Minsann, Claude Akins som den besvärlige fängslade brodern.
I övrigt var det en en väldigt ren western, ren i betydelsen att alla var väldigt rena, välrakade, och välklädda.
Grundhistorien var väl rätt ok, men utförandet var väl lite sisådär.
faktiskt direkt störande när de tappra sherifferna barrikaderat sig i fängelset och väntar på ett förmodat anfall, så börjar dom att sjunga !! Inte ett öga hålls på dörrar eller fönster.
Visst är det fint foto och ett fint filmhantverk, och det får väl räcka till 3/5
Senast redigerad av Herr.Dittling 2018-01-07 kl. 18:25.
Trots att Tim Burton har en otroligt kreativt fantasi som han visuellt översätter på film med stor talang så räckte det inte för att vinna över mig denna gången heller.
Utöver filmens välgjorda atmosfär så hade filmen ett väldigt konstigt tempo (kändes som att Burton följde bokens struktur lite väl ordagrant), tråkiga karaktärer som oftast har tråkiga dialoger.
Berättelsen i sin helhet var inte särskilt underhållande heller.
3/10
Skulle kanske kunna ge den en fyra men blev bara för besviken efter att folk har rekommenderat den så varmhjärtat.
Året är 1899, ett antal spektulära brott sker, något som kan leda till världskrig.
Ett antal semihjältar kallas in för att stoppa det.
Semihjältarna består av litterära figurer från den tiden, Kapten Nemo, osylige mannen och liknande.
Filmen börjar rätt bra, den är oväntat engagerande, men tappar på slutet då specialeffekterna får överhanden.
Jag är inte vidare förtjust i hur man hanterat dessa gamla litterära figurer, dom förtjänade inte det här, även om dom blir hjältar, någonstans tycker jag att dom borde fått vara kvar i bokhyllorna.
The Tourist, med en ovanligt ful Johnny Depp, han ser inte alls ut som sig själv utan ser både uppsvälld och kantig ut.
Men filmen är helt okej, Angelina Jolie spelar bitvis över men historien i sig är intressant, så skådespelandet behöver inte vara på topp.
The killing of a sacred deer, med en, för mig, oigenkännlig Colin Farrell, jag insåg aldrig att han var med i filmen förrän jag kollade på Imdb. Ett manus som kunde blivit riktigt bra men som mattas av efter en bra första halva och uppnår aldrig den där höjden jag hela tiden väntade på. Ingen förklaring ges till killens onda krafter eller vad han faktiskt var för väsen. Hans monotona stämma med vad som ska föreställa en inre och yttre total tomhet var inte så trovärdigt, det kunde definitivt gjorts bättre. Filmen lyckas dock beskriva alla människorna i den som riktigt kusliga, egoistiska och allmänt konstiga. Det finns en absurd underton som genomsyrar varje konversation och person.
Tv-filmen Wizard of lies, som var riktigt bra, välgjord och spännande trots att man visste utgången på förhand. En av de bättre tv-filmer jag har sett. Familjen Madoff framställs kanske lite för mycket som offer, men den vinklingen var nog nödvändig för att kunna skapa psykolgoin bakom personerna och intresset för deras handlingar. Hade fokus legat på deras "ondska" hade man inte brytt sig så värst om deras öden.
Senast redigerad av GenesisP 2018-01-08 kl. 02:46.
En rysk ubåt försöker ta sig till USA men ingen vet helt säkert varför. Så uppdraget blir att stoppa det till varje pris.
Det var en helt okej film.
Slutet var väl lite halvdant gjort men filmen lyckades hålla igång spänningen under större delen av speltiden. Vilket som märkligt nog hade en väldigt bekant liknelse med filmen Speed (1994).
Ofta kändes det till och med som att det var samma person som skrev dialogerna i båda filmerna.
Men hursomhelst, det är en sevärdig film på slutet av veckan så jag ger den 7/10
Nu ska jag göra en kort recension Viskningar Och Rop(1972)
Detta var en minsann en märklig film jag fick se. Jag gillar underliga filmer. Jag gillar gamla filmer, jag kan tycka de är fina att titta på. Jag är nöjd med filmen.
Vi får följa två familjer i Texas under trettio år, där oljefyndigheter har en central betydelse.
En väldig mastodontfilm som gott kunde varit en timma kortare.
Såg den som tonåring, och tyckte det kunde vara dags att se om den.
Ett dumt beslut, den var fortfarande ganska tråkig, även om den var storslagen.
Vi får följa två familjer i Texas under trettio år, där oljefyndigheter har en central betydelse.
En väldig mastodontfilm som gott kunde varit en timma kortare.
Såg den som tonåring, och tyckte det kunde vara dags att se om den.
Ett dumt beslut, den var fortfarande ganska tråkig, även om den var storslagen.
Med viss tvekan, 3/5
Inte en av de bättre klassikerna, nej. Men att se en mastodontfilm är alltid trevligt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!