Senast den lilla juvelen Swingers igen. För mig är det den typen av film som jag gillar att se om regelbundet för att ständigt upptäcka nya små guldkorn man hade missat.
Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=nWCct8XbQD0
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Den har jag helt missat. En 90s-komedi med bra omdömen och ratings man INTE sett.. Låter för bra för att vara sant, den skall ses. Tackar, TuffRobban!
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Jag är 70-talist så oddsen talar för dig!
Jävlar vad ung Jon Favreau ser ut i Trailern btw... Såg ju 10 år äldre ut i Deep Impact.
Hade ett klockrent deltagande i "Seinfeld", klownen som ej visste vem "Bozo the Clown" var: https://www.youtube.com/watch?v=BLXtHU_HGXs
Härligt! Jag älskar då folk inte har sett en film och man vet att det blir en milstolpe. Glädjespridande. Sådan jävla cool film du kommer att se om och om igen! Musiken, våra eviga brystna hjärtan, krogen och polare.
Härligt! Jag älskar då folk inte har sett en film och man vet att det blir en milstolpe. Glädjespridande. Sådan jävla cool film du kommer att se om och om igen! Musiken, våra eviga brystna hjärtan, krogen och polare.
Jävlarimej nu har du blåst upp den! Förväntar mig inget annat än ett mästerverk. Straffknull med grovsalt väntas vid missnöje!
Det blir inget missnöje utan bara upp(Swingers) av din kärlek för kvinnor, musik, humor, streetlife och alkohol.
Har inte sett Beautiful girls. Råkar ha lite corona-tid. Kommer att ge dig feedback.
Alita: Battle Angel. 4/5
Det var inte bortkastad tid.
Gillar den mest för att den är så jäkla bra gjord.
Sen råkar jag vara ett stort fan av Christoph Waltz.
Nu har jag spenderat en hel dag med denna relativt korta klassiska film och dess mäktiga bonus-material. Det känns att jag är ledig på riktigt och det mesta av bonus-materialet var sevärt. Att titta på rätt intetsägande borttagna scener utan ljud var dock inget jag kan rekommendera haha.
Spontant känns det här som filmen jag trodde Marlon Brandos "A Streetcar Named Desire" skulle vara. Den här kom några år efteråt och jag kan se likheter mellan James Dean och Marlon Brando. Det lustiga är att scenerna som anses "viktiga" är dom jag tyckas åldrats sämst. Inte att dom nödvändigtvis är dåliga, men i mina ögon alla dessa decennier senare står dom ut som minst naturliga.
Filmen är ett tonårsdrama med en mer seriös underton vilket gör den mer relaterbar även för äldre. James Dean är den coola, men samtidigt älskvärda killen som livar upp mycket. Jag tror alla stött på både en och annan i våra dagar som försöker ha samma coola stila som James Dean, Steve McQueen, Johnny Depp eller Luke Perry.. Men som misslyckas brutalt i att vara älskvärda. Man vill vara vän med dom för att dom verka coola och intressanta (skolans coola kille), men inser snart att många allt som oftast är egoister och/eller elitister som är mest yta. James Dean är rakt av barnslig (på ett positivt sätt) i vissa scener också.
Övriga roller spelas bra, men tidens tand på vissa uttryckssätt finns där. Även fast jag såg versionen i färg märks det att 65 år har passerat. Med det sagt har filmen ändå åldrats bra i det allra mesta. Dennis Hopper har även en mindre roll i filmen. Jag uppfattade dock inte vilka förrän jag såg det diskuteras i bonus-materialet. Jag är mest van att se honom som väsentligt äldre.
Filmen är inte förutsägbar och dessutom välrundad. Jag vet inte hur t.ex. vanliga 17-åringar skulle reletera till denna film idag, men någon som har ett djupare filmintresse än bara senaste nya skulle definitivt kunna uppskatta denna film. Jag gjorde det och skulle definitivt inte ha något emot att se någon av James Deans få andra filmer. En stor del av varför denna film är så känd är ju för att James Dean dog kort inpå, vilket var synd av mänskliga anledningar men också för att jag tror han skulle kunnat presterat fram fler bra filmer längre fram.
Betyg?
IMDB: 7,7 / 10
Geomeister: Har du sett denna? Vad tyckte du?
Senast redigerad av Geomeister 2020-04-12 kl. 17:57.
Nu har jag spenderat en hel dag med denna relativt korta klassiska film och dess mäktiga bonus-material. Det känns att jag är ledig på riktigt och det mesta av bonus-materialet var sevärt. Att titta på rätt intetsägande borttagna scener utan ljud var dock inget jag kan rekommendera haha.
Betyg?
IMDB: 7,7 / 10
Geomeister: Har du sett denna? Vad tyckte du?
Jag har sett den, även om det var rätt länge sedan.
Minns att störde mig väldigt mycket på den bortskämda otacksamma slyngeln, och att filmen, precis som Deans övriga, känns rejält övervärderade.
Någon lär ha sagt om James Dean, - Han dog i rätt tid, han hade aldrig kunnat leva upp till sitt rykte (eller någonting åt det hållet), Kanske var det så, det får vi aldrig veta efter den tragiska olyckan i september 1955 då han kraschade med sin Porsche.
Minns att störde mig väldigt mycket på den bortskämda otacksamma slyngeln, och att filmen, precis som Deans övriga, känns rejält övervärderade.
Någon lär ha sagt om James Dean, - Han dog i rätt tid, han hade aldrig kunnat leva upp till sitt rykte (eller någonting åt det hållet), Kanske var det så, det får vi aldrig veta efter den tragiska olyckan i september 1955 då han kraschade med sin Porsche.
Tydligen är han på väg att återupplivas på film - Finding Jack - medelst CGI, gamla filmklipp och bilder, samt en skådespelare som kommer att göra rösten.
Inte helt hundra på vad jag ska tycka om saken. Kanske lite häftigt om de lyckas åstadkomma ett bra resultat, men ganska sjukt egentligen. Han är död, så låt honom vara.
Tydligen är han på väg att återupplivas på film - Finding Jack - medelst CGI, gamla filmklipp och bilder, samt en skådespelare som kommer att göra rösten.
Inte helt hundra på vad jag ska tycka om saken. Kanske lite häftigt om de lyckas åstadkomma ett bra resultat, men ganska sjukt egentligen. Han är död, så låt honom vara.
Jag vet vad jag tycker - förfärligt.
Hoppas att man misslyckas.
Jag vet vad jag tycker - förfärligt.
Hoppas att man misslyckas.
Ja, förutom att hela idén låter morbid, och att det ter sig som ett slags stöld och utnyttjande av filmmaterial, och nästan som ett övergrepp, då Dean varken kan säga ja eller nej till projektet, så kan man ju se på den rent konstnärliga aspekten. I filmer är det ju skådespelare som spelar roller, och en anledning till att se film är att se dessa människors skådespelarinsatser, men nu blir en av dessa "skådespelare" istället ihopsatt i en dator. Fel.
Det är aspekten med alla föräldrar som jag också tycker är daterad.
Man får veta att huvudpersonens föräldrar är där och ställer upp för honom. Pappan är en bra människa, men toffelhjälte som verkar livrädd för sin egna fru. Mamman är någon överklass dam som bryr sig mer om sitt rykte än sonen. Förstår dock inte varför pappans "svaghet" är SÅ jäkla viktig för honom?
Tjejens föräldrar verkar också vara en helyllefamilj, men pappan vill inte ha pussar på kinden av sin relativt vuxna dotter. Det är ungefär allt man får reda på om den "hemska familjen"..
Bästa kompisen är den enda man kan relatera till. Han har rika föräldrar som bara skickar pengar till honom medan typ hushållerskan gör jobbet som mamma/pappa. Han känner sig övergiven. Att han driver runt på stan och söker någon fadersgestalt kanske inte är så konstigt..
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!