2017-07-05, 13:33
Medlem
Kong: Skull Island
Helt okej actionäventyr. Sämre än Peter Jacksons version dock.

6/10
Citera
2017-07-05, 14:38
Medlem
Geomeisters avatar
Le Grand Bleu eller Det stora blå | Årgång: 1988
http://www.imdb.com/title/tt0095250/?ref_=fn_al_tt_1

Allt i denna film tyder på att den är fransk, ändå, är den mestadels (enstaka rader på andra språk) på engelska. Jag antar att det har med att nå ut till så många som möjligt att göra. Inget klagomål. Bara en observation.

Filmen är lång och ger mig intrycket av att vara en Forrest Gump, Free Willy mixat med någon väsentligt mer konstnärlig film. En film med många sidor helt enkelt.

Jag gillar väldigt mycket med denna film. Den är allt annat än förutsägbar. Fotot är ofta mycket snyggt och/eller vackert. Musiken är antingen typisk passande "vatten-musik" eller låtarna inte helt olikt Peter Gabriels Sledgehammer. Det är relativt lite dialog i filmen.. Mycket är charmigt, men speciellt i kärleksromansen blir det mest konstigt och nästan dåligt ibland.

En del av filmen är likt valfri kärleksfilm. Något jag inte direkt har mycket emot, men den romansen bidrar inte med särskilt mycket på det stora hela. Jag tycker det skär sig med den i övrigt vackra miljön och lättsamma humorn. Givetvis finns det bra scener även gällande detta.

Ser man endast på handlingen kan man tro att det är en rakt igenom mörk eller djup historia, men speciellt Jean Reno tillför mycket humor. Det blir en charmig brytning mellan mycket.

Det är mycket undervattensscener som är tilltänkta och snyggt gjorda, men efter ett tag känns det som man redan sett det mesta. Det och delar av kärleksromansen drar ner filmen en del för mig. Som helhet blir det onödigt "tungt" tittande istället från solkar scen till solklar scen. För solklara scener finns det gott om. Läckra, roliga och underfyndiga.

Jag skulle nästan vilja ge ett högre betyg, men speciellt mot slutet tycker jag filmen förlorar ganska mycket av sin charm. Det konstnärliga och kärlekshistorien tar över för mycket för min smak. Filmen är ganska rörig också. Det finns vissa delar som skulle kunna behöva blivit bättre förklarade.

Betyg? 3,5 / 5
Citera
2017-07-05, 20:33
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Logan (2017) | 🌑🌑🌑🌓🌕 |

Året är 2029 och X-Men finns inte längre. Mutanter är en utdöende ras och de få som finns kvar lever undangömda i väntan på sitt öde. Självaste järven, Logan, är numera ett alkoholiserat vrak och hans krafter tynar sakta men säkert bort. Han lever ute i öknen där han tar hand om en senil professor Charles Xavier som måste hållas drogad för att tygla hans psykiska attacker. En dag dyker en mystisk flicka med bekanta krafter upp men hon är jagad av vildsinta soldater. Motvilligt tvingas Logan nu ut i krig igen, kanske för sista gången.

Rått, skitigt och väldigt barnförbjudet. Superhjältefilmerna som pumpats ut genom åren har jag tröttnat rejält på - med vissa undantag som Deadpool (2016), blod tillfredsställer mig tydligen, där allt känns så lättsamt och ytligt och inget står på spel (som jag orkar bry mig om). Logan engagerar mig på en helt annan nivå med sin postapokalyptiska känsla - vilket jag alltid älskar, karaktärsfokus och brutalitet. Järven ska inte hållas tillbaka med barnvänliga filmer och här får vi äntligen se honom kapa lemmar och penetrera skallar med sina adamantiumklor.

Hugh Jackman har ju perfektat sin järv för längesen där den inre smärtan alltid funnits där, men här i thriller format i vad som utvecklar sig till en roadmovie är hans karaktär intressantare än någonsin. Han lider alla helvetes kval och blir heligt förbannad när folk är dumma mot honom, ursinningslöst köttar han på men uppvisar också en känslosammare sida som får komma fram då hans band till flickan Laura (fantastisk karaktär) är väldigt gripande vissa stunder. Han har inte heller tappat sin charm och bjuder på några roliga scener.

Ett mörkt drama med en läcker, rå känsla över sig där hjältekaraktärerna är briljanta och actionscenerna håller en på tå med härlig brutalitet. Tyvärr är skurkarna rätt ointressanta och filmen lyckas inte knyta ihop alla trådar på ett tillfredsställande sätt så eftersmaken är inte uteslutet positiv, slutet känns alltför utdraget och ofokuserat.

Men vilken härlig film ändå. Logan är en blodfest med stort hjärta och djup och jag hoppas vi får se mer av sånt här i framtiden.
Citera
2017-07-05, 20:42
Såg precis klart spider-man homecoming. Måste säga kanske den bästa solo filmen sedan iron man i mcu. Blir ett mer utförligt omdöme i mcu tråden sen. Men kan säga att trots trailerna spoilade för mycket så fanns det en hel del bra överraskningar. Samt tycker inte alls att iron man /Tony tog över för mycket.

Så färskt efter upplevelsen 9.5/10 kanske kommer sänkas när filmen sjunkit in. Men mycket nöjd !
Senast redigerad av Captinhero 2017-07-05 kl. 21:22.
Citera
2017-07-05, 21:04
Medlem
Chiefduskys avatar
Men kan säga att trots trailerna spolade för mycket så fanns det en hel del bra överraskningar. Samt tycker inte alls att iron man /Tony tog över för mycket.

Håller med dig. En scen som verkligen fastnade för mig var

Filmen kom upp i min topp 3 lista i MCU. och jag ger filmen 8/10
Citera
2017-07-05, 22:51
Medlem
Lotsos avatar
Spider-Man: Homecoming (2017)

Fortfarande exalterad över sin upplevelse med the Avengers återvänder Peter hem till sin moster May, under sin mentor Tony Starks uppsikt. Han försöker återuppta sina dagliga rutiner, men kan inte riktigt släppa tanken på att få uträtta nya hjältedåd. När superskurken Vulture dyker upp får han chansen - samtidigt som allt han håller kärt plötsligt befinner sig i stor fara. En ung Peter Parker lär sig att hantera sin nyfunna identitet som den nätsvingande superhjälten Spider-Man.

Spider-Man: Homecoming är den senaste filmen i MCU. vid det här laget så är vi alla bekanta med MCU, och förväntar oss ungefär vad vi kan få av dem. Där är vissa som sticker ut och håller högre standard. Men majoriteten är mestadels underhållande superhjälte filmer.
Men jag måste nog medge att Spider-Man: Homecoming, tillhör den andra gruppen. Den som håller lite högre standard. Vilket är lite ironiskt sagt, då filmen egentligen är en underhållande superhjälte film.

Vad som gör filmen mer speciell, är kanske delvis för att jag håller Spider-Man extra om hjärtat. Tillsammans med Batman är han min favorit superhjälte, och jag är inte ensam om det. Därför har det känts sådär varje gång de ska göra honom på nytt de senaste åren. Detta är tredje "rebooten" vår kära hjälte har haft inom loppet av 14år.
Men Spider-Man: Homecoming får det absolut rätt. De har lyckats pricka karaktären rätt och för första gången känns det som jag ser den Peter Parker/Spider-Man jag läste som barn.

Filmen är regisserad av Jon Watts, som gjorde Cop Car. En ganska så bra förbisedd film med Kevin Bacon, som jag rekommenderar.
Tom Holland återvänder i rollen, där vi fick ett litet smakprov av honom i Captain America: Civil War. Allt det vi älskade med honom i den, förgylls här. Han har inte ändrat sig och är samma härliga Spider-Man vi lärde oss att älska i den filmen. Jag är övertygad om att han är den bästa vi haft hittills i rollen. Även ifall Andrew Garfield också var riktigt bra.

Sedan har vi en av mina favorit skådespelare, Michael Keaton som skurken The Vulture. Jag säger inte detta då jag älskar Michael Keaton, utan för att jag verkligen tror att oavsett vem som hade spelat rollen här, så hade det varit samma scenario.
För mig är The Vulture den bästa skurken MCU har haft sedan Loki. Varför? För dem ger honom ett syfte, ett motiv. Sådant som gör att vi förstår varför skurken gör som han/hon gör. Inte den typiska "jag är ond så jag ska göra onda saker och ta över världen". Vilket det har varit för många utav i MCU. Vilket är deras svaga punkt.
Men för mig är The Vulture en utvecklad skurk som har sina motiv och vi förstår varför han gör som han gör. Där är även en liten "twist" som involverar honom framåt slutet av filmen. Och när det avslöjades kunde man höra en nål ramla på marken i biografen. Detta gjorde så man fick ännu mer större förståelse för honom, och det ändrade även scenariot mellan honom och Spider-Man totalt. För man visste att det var tvunget att avsluta annorlunda härifrån.
Sedan hjälper det också att ha en sådan pass talangfull skådespelare som Michael Keaton i rollen. Inte nog med att referensen till Birdman är härlig nog. Men Keaton är en av de få skådespelare som lyckas med både drama, komedi och vara hotfull. Alla tre kan han spela perfekt och övertygande, och han ger detta till sin roll.

Men det absolut bästa med filmen är att den lyckas fånga high-school scenariot perfekt. Dilemmat och problematiken Peter har att balansera sitt liv genom att vara en superhjälte, samtidigt som han är en normal tonåring som går i skolan.
Detta har inte riktgit gjorts innan i de andra filmerna. Där var mer av det i Amazing Spider-Man än i Tobey Maguire filmen. Men det var aldrig riktigt den där känslan, som serietidningarna porträtta. Vi känner aldrig riktgit av Peters strul mellan att vara en hjälte och en tonåring.
Här får vi det. Faktum är så är filmen nog 50% en high-school film. En del av filmen kändes som jag såg på en tonårs film om en tonåring. Ni vet "coming of age" typ filmerna. Vilket var en perfekt mix i denna superhjälte film. Det blev en annorlunda känsla, och en känsla som jag känner behövdes. Framför allt när du även gör en Spider-Man film.

Tony Stark är med i mycket av annonserna till filmen, men han tar inte över. Vilket många kanske befarar. Faktum är, så är han inte med mer än 10 minuter totalt, om ens det. Han är mer där för en guide, eller mentor till Peter. Men även då så synts han knappt till.
Han är en trevlig bonus, men jag tror ärligt talat filmen hade kunnat klarat sig lika bra utan honom. Men det ger också lite mer tyngd i en dramatisk scen mellan Peter och Tony som är ganska så bra.

Vilket kanske är det negativa med filmen. Samtidigt som den är otroligt rolig (en av de roligaste Marvel filmerna), underhållande, bra actionscener och bra high-school miljöer med en härlig känsla till dem.
Så fattas lite av de dramatiska stunderna/scenerna i filmen. Något som de andra filmerna kanske lyckades något lite bättre med. Där var aldrig riktgit en scen där det kändes som hoppet var över, eller där man kände Peters styrka när allting var nere. Vi fick en scen när han har fått ett tak nerslängt på sig. Vilket är en bra dramatisk stund, men filmen fokuserar mer på de andra elementen, vilket gör att de dramatiska stunderna blir mer slängda åt sidan. Något som jag tycker ändå är lite av en viktig roll i en Spider-Man film.

En favoritscen är i början när vi ser Peter som Spider-Man och ett montage börjar spela, och vi ser hans dagliga sysslor i hemtrakterna. Det var en underbar scen som visade oss att detta är den klassiska Spider-Man vi alla känner och älskar.
Det satte tonen för filmen, och det var en bra start och introduktion till vår nya Spider-Man för de komna åren.

Jag vill även slänga ut musiken. Bra musik, och även bra låtar som spelas under filmen. Kände att de förtjänade sin egna lilla rad.

Där är några annorlunda förändringar de gör i filmen gentemot serietidningarna. Jag själv är den typen av person att jag gillar och se annorlunda tagningar på diverse berättelser/historier. Så för mig har det aldrig varit ett problem, när de ändrar någonting i en film från en serietidning.
Men om du är den typen av person, så kanske där är några ändringar här som du nog inte kommer gilla.

I sin helhet är Spider-Man: Homecoming inte bara den bästa Spider-Man filmen sedan Spider-Man 2, men även en av de bättre filmerna inom MCU.
Den följer samma mönster som majoriteten, genom att vara en underhållande superhjältefilm. Men samtidigt lyckas den balansera miljöerna från actionscener till high-school. Det är första filmen som verkligen visar oss Peters dilemma genom att vara en superhjälte, samtidigt som han är en vanlig tonåring i skolan. Det är första gången jag känner karaktären är gjord rätt. Tom Holland är helt suverän i rollen.
Lägg även på en fantastisk skurk med ett syfte och motiv. Spelad fantastiskt av Michael Keaton.
Det är ingen perfekt film. Jag hade kanske önskat att den gått lite djupare in på de dramatiska stunderna för Peter genom att vara en superhjälte. Jag hade även kunnat klara mig utan Tony Stark, men jag förstår också varför han är där. Men samtidigt har jag inte haft så här kul, och underbart från en superhjälte film på ett tag (borträknat Wonder Woman).
Spider-Man: Homecoming är precis som titeln. Spider-Man har hittat hem.

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2250912/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=U0D3AOldjMU
Citera
2017-07-05, 23:27
Medlem
Phobiazis avatar
Parker(2013)

Vet inte riktigt vad jag förväntade mig, ännu en statham film helt enkelt.
Dem skiljer sig ju inte så mycket åt, om man bortser från typ snatch och tidigare grejer då.

2/5
Citera
2017-07-06, 00:37
Medlem
Dum & Dummare (1994)
http://www.imdb.com/title/tt0109686/?ref_=nv_sr_1

Handlar om två idioter som drar till Aspen för att hitta damen som tappade bort sin portfölj på flygplatsen!

8/10
Citera
2017-07-06, 11:49
Medlem
Geomeisters avatar
Shout At The Devil eller De sista äventyrarna | Årgång: 1976
http://www.imdb.com/title/tt0075214/?ref_=fn_al_tt_1

Jag älskar svenska översättningar ibland

Här möter vi Roger Moore och Lee Marvin (båda avlidna idag, tyvärr) i en lång påhittad historia. Det händer mycket i filmen och särskilt realistisk är den inte. Det finns även en rad andra skådisar här som har relativt stora roller, men det är inga kända för gemene man.

Den är aningen flamsig eller "har glimten i ögat" beroende på om du gillar filmen eller inte. En sådan här film skulle inte kunnat produceras idag. Varför? Vill inte ge spoilers, men det finns minst två-tre moment i filmen som jag har väldigt svårt att se idag i en påkostad film. Jag blir dock inte kränkt utan gillar att filmen inte håller tillbaka.

Filmen är som skrivet lång och inte helt olikt Papillon eller Forrest Gump där man aldrig riktigt vet om filmen är slut eller inte. Ibland tror man det, men sedan fortsätter den ändå. Jag gillar det. Samtidigt känns det som att varje scen eller del av filmen lever ett eget liv. Det händer mycket, men i nästa del är det som vanligt igen nästan. Så underhållande, men i nu decennier efteråt känns det som att några detaljer hade kunnat vara aningen mer realistiska ändå. Det hade inte skadat filmen direkt.

Lång, underhållande, lite väl flamsig och ej PK. En ganska bra film ändå.

Betyg? Stark 3 / 5
Citera
2017-07-06, 23:08
Medlem
Neofytens avatar
Då har man sett The Lost City of Z (2016) om britten Percy Fawcett (Charlie Hunnam) som i början av 1900-talet är på jakt efter en urgammal stad i Amazonerna, filmen ska tydligen vara baserad på ett verkligt livsöde. Jag tycker den var lite onödigt lång och de hade gott kunnat fokusera mer på just expeditionerna i djungeln än på andra delar av hans liv. Jag hade heller inte tagit reda på något om filmen så jag visste inte hur det skulle gå för honom på slutet vilket var spännande. Trots brister tycker jag endå att filmen var sevärd, verkligen inget speciellt men lite underhållning för stunden.
Citera
2017-07-07, 10:48
Bannlyst
Hardcore Henry En ganska humoristisk rysk film om Henry som är ett hopkok av maskin och människa och är tvungen att skjuta sig fram och förbi sina fiender. filmen är visad i förstaperson så det är lite som att glo på en Let's Play av ett actionspel på Youtube. Eftersom det är en rysk film är skådisinsatserna inte de bästa. De enda som gör bra ifrån sig är Sharlto Copley som blev känd tack vare District 9 och Tim Roth.

7/10
Senast redigerad av pethom 2017-07-07 kl. 11:06.
Citera
2017-07-08, 03:09
Bannlyst
Gold Guldletaren Kenny Wells får erfara vad det innebär att leva upp till ordstävet "upp som en sol och ner som en pannkaka" i samband med den guldfyndighet i Indonesien han och partnern Mike blir kända för. Men det är så klart ett lyckligt slut även i denna. Helt ok film men ganska lik alla andra filmer om folk inom finanssfären i USA.

6/10

Hounds of Love En australiensisk film om en man och en kvinna har som nöje att kidnappa och våldta tonårstjejer under några dagar innan de dödar dem. När Vicki kidnappas blir det så småningom ändringar i programmet. Men dock inte på grund av henne vilket recensionerna nämner utan på grund av hunden. Denna var ganska tråkig.

4/10
Senast redigerad av pethom 2017-07-08 kl. 03:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in