2015-12-19, 15:13
Medlem
Fjantors avatar
The Martian

Ett mästerverk rakt igenom..

5/5
Citera
2015-12-19, 18:12
Bannlyst
Rope (1948) av Hitchcock.

Två kompisar har ihjäl sin klasskamrat för att de ser sig som överlägsna människor. De gömmer hans kropp och bjuder in vänner till samtliga för att försöka göra brottet ännu mer "perfekt".

Hela filmen utspelar sig i ett enda rum förutom korta sekvenser och det ser ut som att hela filmen är en enda lång scen vilket är häftigt. Om filmen hade kommit på 70-talet+ hade den kunnat vara otäck och mindre förutsägbar, men år 1948 var den nog ganska otäck. Fina skådespelarinstatser.

3/5 får den.
Citera
2015-12-19, 18:27
Medlem
Såg nästan första halvan av "I dur och skur" innan jag föll i Morfei armar igår kväll. Kalasrulle. Povel var ett geni!

Povel spelar en schlagerartist/kompositör vid namn "Sid Hassler" som får en hel drös med ungar på halsen, mot sin vilja, av sin (vad jag förstod det som) agent som vill utnyttja det i reklamsyfte. De härbärgeras hos Hasslers farbror (vill jag minnas att det var) som inte alls är så vänligt inställd till Hasslers förehavanden. Det var möjligt då farbrodern skulle lämna hemmet för en tid för att åka på golfrunda. Men inte för att spela golf inte. "Somliga sportar, andra ger platsen dess atmosfär".
https://youtu.be/Z8RcG9QXYps

5/5, men då har jag inte sett hela.
Senast redigerad av Cimaron 2015-12-19 kl. 18:31.
Citera
2015-12-19, 20:54
Medlem
GolfWangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
300 (2006)

Filmen 300 gillar jag, coola fighter och riktigt snyggt gjord film verkligen. De har verkligen tänkt på bildkvalitén i filmen. Jag är verkligen imponerande. Det är en cool film hela tiden och brutala strider. Spektakulärt, minst sagt och man blir aldrig riktigt uttråkad av filmen, den håller en jämn nivå. Många slag och som sagt banbrytande bildkvalité och mycket snygg film. Du som gillar filmer likt Gladiator och Braveheart ska se denna filmen omedelbart. Själv förstår jag inte varför jag väntade i snart 10 år för att se 300, vad gjorde jag alla år och varför brydde jag mig inte om den? Kanske har jag hängt upp mig på kommentaren "THIS IS SPARTA" och det var egentligen det enda jag visste om om filmen. Men nu har jag sett filmen äntligen och man fattar nu hur seriös och grym filmen är. Striderna är klockrena i filmen.

Jag ger filmen en stark 8/10

banbrytande bildkvalite? exakt va menar du??
Citera
2015-12-20, 11:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Dagissnuten (1990)

En efterspanad gangster har ett barn, som man vet att han kommer att hämta.
Dock vet man inte vilket barn, det enda man vet är vilken klass.
Arnold Schwartzenegger spelar polis som ska agera lärare för att klura ut vilket barn det är.

Hade för mig att den var roligare än vad den var.
2/5
Citera
2015-12-20, 11:18
Medlem
Såg Sicario av Denis Villeneuve igår. Mina förväntningar var relativt höga då Villeneuve är en skicklig regissör och jag har gillat allt jag har sett av honom innan. Om den levde upp till förväntningarna? Mjae, jag vet inte. Det är en bra film, helt klart, men inte helt utan brister tyvärr. Om vi börjar med det positiva är fotot väldigt bra, magnifikt i vissa scener till och med. Vidare har Villeneuve lyckats bra med den krypande stämningen, en olycksbådande känsla infinner sig och man vet att något är ruttet i Danmark. Problemet är väl att denna krypande stämning inte förvaltas fullt ut, det blir något av ett antiklimax vid filmens upplösning. Man sitter där och tänker "jaha, var det inte mer än så?". Skådespelarmässigt finner jag inga direkta svagheter, Del Toro spelar bra och hans karaktär är den mest intressanta i filmen. Huvudpersonen Kate Macer (spelad av Emily Blunt) är något intetsägande, och jag vet inte, gnällig kanske är rätt ord. En paragrafryttare som man snarare ogillar ju längre filmen fortskrider än tvärtom. Överlag är det dock en bra film och absolut servärd, även om jag kanske hade hoppats på lite mer.
Citera
2015-12-20, 13:21
Medlem
Woyzeck (1979)

Diffus filmad teater med världens sämsta soundtrack.
Solklar 1 / 5
Citera
2015-12-20, 13:33
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjantor
The Martian

Ett mästerverk rakt igenom..

5/5

Samma här, det var den senaste filmen jag såg. Hade önskat att dom haft med fler händelser från boken bara, boken var som vanligt ljusår bättre än filmen.

Men en riktigt bra film var det.
4/5
Citera
2015-12-20, 14:32
Medlem
chessjamts avatar
Koyaanisqatsi (1982)

http://www.imdb.com/title/tt0085809/?ref_=nv_sr_1

Wow, vad kan man säga. En film totalt utan någon som helst drivande handling. Det är snarare en dokumentär om människan och naturen, arrangerat och ackompanjerat till musik för att få till en slags konstnärlig effekt. Jag sugs med i bilderna, musiken och glömmer bort tid och rum för en kort stund. Det blir nästan en slags hypnotisk verkan när bilderna speedas upp tillsammans med musiken som i ena stunden är mäktig och religiöst sakral för att i nästa stund vara sprudlande lekfull.

Alla människor som passerar i revy påminner mest om myror i sitt myller eller sådana där jättelika fågelflockar man kan se på naturprogram på TV. När vi sedan får en eller ett par människor som tittar rakt in i kameran känns det (o?-)lustigt. Alla bär de inom sig sin egen livshistoria till varför de hamnat just här. Vad har de fått uppleva, vad har de gått igenom, vad är deras berättelse? Koyaanisqatsi får mig att häpna över det storskaliga och fantastiska med naturen och samtidigt bli nyfiken på alla dessa främmande människor. Det sätter ens egen plats i livet och på jorden i perspektiv.

Jag blev inte lika transfixerad som i The Tree of Life men det var verkligen inte långt ifrån. Jag var tvungen att smälta filmen efteråt och grubbla lite över alla tankar den väckte inom mig. En magisk filmupplevelse. Den kanske starkaste fyran jag satt iår.

Betyg: 4.5/5
Citera
2015-12-20, 17:51
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Legend of 1900 (1998)

På en oceanångare som fraktar emigranter från Europa till Amerika år 1900 hittas en dag en övergiven bebis när alla klivit i land i det nya landet. Pojken adopteras av kolskyfflarna i maskinrummet och växer upp inuti det enorma skeppets katakomber. Det visar sig att han har en oöverträffad talang för piano - så ryktet om mannen som världen glömde, som aldrig satt sin fot på torra land och som allt fler påstår är världens bästa pianist växer. Det här är legenden om 1900.

En fullkomligt magisk film som jag ständigt återkommer till. Tidsandan med sina klasskillnader är perfekt skildrad och det känns verkligen som man är på plats där i New Yorks hamn år 1900 bland alla fattiga européer som bryter ihop i tårar när frihetsgudinnan uppenbarar sig och överklassen som njuter av livet i dom finare salongerna av skeppet. Den känns dessutom påkostad och skapad utan genvägar. Historien är oförglömlig och innehåller glädje, sorg, komiska stunder och ledsamma stunder - det blir Disney-sött då och då men det gör inget för i slutändan är det här en film man blir lite omskakad av, som lämnar avtryck.

Musiken spelar uppenbarligen en stor roll och man vet att Ennio Morricone har lyckats när jag sitter som förtrollad under en 15 minuter lång pianoduell - bland många andra magiska stunder där pianoplinkandet står i fokus. En mästerlig kompositör visar återigen varför han är en legend i sig. All musik utöver pianot är också ljuvlig.

Pruitt Taylor Vince har jag alltid haft ett gott öga till (no pun intended) och det är han som ledsagar oss genom den här sagan både som narratör och den trumpetglade Max Tooney. En underbar skådis som är alltför okänd mot vad han förtjänar. Och sen har vi Tim Roth i huvudrollen som är helt briljant - lågmäld, fascinerande och charmigt naiv med sin barnsliga syn på världen men med ett poetiskt djup som bl.a visas mot slutet. Den avslutande dialogen mellan dom två vännerna är fullständigt knäckande.

Nån föråldrad specialeffekt kanske finns och många finner den säkert seg och måhända löjlig. Men för mig är 1900 ett mästerverk. And fuck jazz, too. 5/5
Citera
2015-12-20, 18:09
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tha-a.prod.
som inte är
den första
beckfilmen..

men lätt den
bästa.

/HA
Vilken är den första?
Citera
2015-12-20, 18:46
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Vilken är den första?
Jag fann två stycken då jag sökte. Okej, en och en halv kanske.

Roseanna (1967) https://sv.wikipedia.org/wiki/Roseanna_(film,_1967)

The Laughing Policeman (1973) https://sv.wikipedia.org/wiki/Den_sk...polisen_(film)
Senast redigerad av emma80 2015-12-20 kl. 18:49. Anledning: Länkstrul
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in